Leder

Trump med kniv og gaffel

10. februar 2017

Præsident Donald Trumps administration overvejer ifølge nyhedstapetet at slække på den kontrol med USA’s militære aktioner mod islamistiske terrorister, der siden 2002 har dræbt 830 militante og 118 civile ved i alt 172 angreb mod al-Qaeda-mål i Yemen.

Især har Barack Obama angiveligt udvist omhu med Pentagon-briefinger i det såkaldte ’situationsrum’, før et nyt droneangreb fik hans underskrift. Og det skete i øvrigt temmelig mange gange – alene i 2016 skruede han låget af fyldepennen 38 gange.

Donald Trumps stil er anderledes. 25. januar godkendte han sin periodes første angreb på al-Qaeda, mens han spiste. Aktionen fandt sted fire dage efter i en bjerglandsby i det centrale Yemen – for første gang siden december 2014 med en specialstyrke – og blev en tordnende fiasko.

Navy Seal-enheden mistede en mand, fem soldater blev såret, og et højteknologisk kampfly til 75 millioner dollar måtte nødlande og blev efterladt destrueret. Landsbyens tab var 57 dræbte under en 50 minutter lang ildkamp, heraf otte kvinder og otte børn.

Med ved måltidet, da angrebet blev godkendt, var Trumps forsvarsminister, chefen for USA’s generalstab, Trumps svigersøn og stabschefen i Det Hvide Hus. Det er tænkeligt, at selskabet også har drøftet et forslag fra Pentagon om at overlade det til soldaterne at beslutte, hvornår og hvordan liv i en landsby i Yemen skal udslettes.

Pentagons argument er, at ’øget autonomi’ vil spare tid og skåne den travle præsident for timelange briefinger. Vidste man ikke bedre, ville man tro, der var tale om en sketch med ’skjult kamera’.

Det er ikke tilfældet. Den USA-støttede ’halve’ præsident, Abd-Rabbu Mansour Hadi, der siden han blev fordrevet fra hovedstaden Sana’a, regerer fra Aden, har hidtil lydigt accepteret de amerikanske droneangreb, men frabeder sig nu yderligere amerikansk hjælp i bekæmpelsen af terrorister.

Yemens forsvarsminister har fordømt angrebet på Twitter, og protesteret mod, at Aden-regeringen ikke var informeret om Navy Seal-aktionen.

For selv om Trumps talsmand fortæller, at aktionen var ’en succes’ – den republikanske senator John McCain kaldte den ’en fiasko’ – er den egentlige vinder al-Qaeda, der har sendt billederne af de dræbte børn ud på nettet. Og som International Crisis Group i Bruxelles, ICG, noterede, vil høje civile tabstal og amerikansk foragt for Yemens lokale politiske dynamik øge al-Qaedas rekruttering. Velbekomme. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
  • Holger Madsen
Niels Duus Nielsen og Holger Madsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Vibeke Rasmussen

Navn og alder på de 9 dræbte børn under 13 år:

Asma Fahad Ali al Ameri, 3 months
Aisha Mohammed Abdallah al Ameri, 4 years
Halima Hussein al Aifa al Ameri, 5 years
Hussein Mohammed Abdallah Mabkhout al Ameri, 5 years
Mursil Abedraboh Masad al Ameri, 6 years
Khadija Abdallah Mabkhout al Ameri, 7 years
Nawar Anwar al Awlaqi, 8 years
Ahmed Abdelilah Ahmed al Dahab, 11 years
Nasser Abdallah Ahmed al Dahab, 12 years

Rapporteret af The Bureau of Investigative Journalism.

Alvoren i angrebet og dets konsekvenser taget i betragtning synes jeg i øvrigt, for hvad dét nu er værd, at 'herværende' burde ændre ovenstående rubrik!

Anne Eriksen, Niels Duus Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Lasse Ellegaard

Retfærdigvis må man indrømme, at det er godt nok, at Trump ikke selv tager stilling til rent militære spørgsmål - et emne han ikke ved noget som helst om.

Det er betryggende, at Forsvarsministeren og Generalstabschefen deltog i arbejdsmiddagen.

Peter Bækgaard

Hvad er det interessante ved at informere om at Trump spiste mens han godkendte operationen? Jeg er ikke en Trump tilhænger men journalister synes at gøre alt for at appellere til laveste fællesnævner. Mon ikke Obama spiste mens han arbejdede? Latterligt af information.

Bjarne Bisgaard Jensen og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
John Christensen

Sygt - med så udbredte ULOVLIGE KRIGE i verden i dag.
USA fører an - og de onde følger efter.

Håber efterhånden at amerikanerne får en røvfuld - nu hvor IS, også kan bombe med droner!
Det er en total syg udvikling!!!
VELBEKOMME, "Now watch this drive".

Vibeke Rasmussen

Engang stod Yemen for mig som et dybt fascinerende land med en fantastisk natur, en spændende, uortodoks bygningsstil, en farverig, imødekommende befolkning, et land som jeg drømte om at kunne besøge. Så ikke kun, men også af den grund, gør det så frygteligt ondt at se den triste udvikling landet og befolkningen har været igennem og stadig er midt i.

Forleden havde Orientering på P1 således et fuldstændig hjerteskærende indslag om den fødevarekatastrofe landet er ude i, og som ikke mindst rammer børnene. Så er det jeg i min naivitet tænker, når man kan sende dræbende droner ind over et land, hvorfor så ikke også – eller endnu bedre: I stedet! – livgivende og -reddende fødevarer og medicin?

Samtale i Orientering med Torben Due, landedirektør for FNs fødevareprogram i Yemen.

Interview med Torben Due på FNs fødevareprograms hjemmeside.

Og ja, jeg finder stadig rubrikken til ovenstående artikel malplaceret! Men ikke at Donald Trumps manglende engagement bliver nævnt … i artiklen.