Leder

Nordkorea truer i rollen som Mordkorea

Billeder af en tidligere missilopsendelse, udsendt af Nordkoreas statslige fjernsyn

Billeder af en tidligere missilopsendelse, udsendt af Nordkoreas statslige fjernsyn

Polfoto

7. marts 2017

En dødelig fare for sine omgivelser.

Sådan fremstår diktaturet i Nordkorea. Diktatoren Kim Jong-uns ældre halvbror, Kim Jong-nam, der har levet i frygtsomt eksil, blev 13. februar snigmyrdet i en lufthavn i Malaysia. To kvinder smurte hans ansigt i den ekstremt giftige og FN-forbudte nervegas XV.

Det er svært at forestille sig andet, end at attentatet er beordret af Kim Jong-un. Malaysias premierminister fordømte i weekenden skarpt angrebet, der kunne have dræbt »mange, mange mennesker«.

Endnu uhyggeligere er det, at Nordkorea mandag morgen affyrede fire mellemdistanceraketter, der fløj 1.000 km., før de slog ned i Det Japanske Hav.

At kunne ramme storbyer i USA med kernevåben er Nordkoreas erklærede mål. I september testede dets militær en atombombe af dobbelt Hiroshima-styrke. Hvad der vurderes at være interkontinentale raketter er blevet fremvist ved parader. Evnen til at nå USA kan være et spørgsmål om tid.

I weekenden rapporterede The New York Times om dyb bekymring i Washington. Barack Obama skal ved overleveringen af sit embede have sagt til Donald Trump, at Nordkorea er den alvorligste sikkerhedstrussel, der venter ham.

Problemet er for Trump – som det har været for Obama – at ingen af USA’s handlemuligheder er lovende.

Cyberkrigsførelse, der saboterer missilerne, efter de er affyret, har hjulpet USA til at besværliggøre Nordkoreas våbenudvikling, men styret er ved at finde omveje. Et præventivt lynangreb for at lamme missilkommandoen og dens våben vil formentlig ikke kunne ramme alle sine mål. Resultatet kan blive en ny Korea-krig.

USA’s bedste håb knytter sig til Kina, der reelt holder det nordkoreanske styre kørende. Kina har vist sin aktuelle misnøje ved at standse sin import af nordkoreansk kul resten af året og dermed lukke en en vigtig valutakilde.

Men Kinas strategiske bekymring er, at et sammenbrud af styret i Nord vil føre til et forenet Korea, der vil sikre sin uafhængighed af Kina ved en amerikansk alliance som den, Sydkorea har i dag.

Kina synes derfor at foretrække den nuværende ustabile situation – farlig som den er. Det vil kræve særdeles snildt diplomati fra Trump-regeringen at få Kina i reelle forhandlinger om Korea-løsninger uden Kim Jong-un. Om denne snilde nu forefindes i Washington, kan man betvivle.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Julie Lorentzen
Julie Lorentzen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Bækgaard

Er det ikke bare Nordkoreas måde at bede om opmærksomhed på? Nordkorea opfører sig jo som barnet i børnehaven som savner opmærksomhed, og ud fra devisen negativ opmærksomhed er bedre end ingen, så laver vi lige lidt støj.
Mon ikke verden ville være bedre tjent med at ignorere Nordkorea fuldstændigt, samtidig med at man opretholder de restriktioner som nu en en gang er indført.
Jeg tror at man bedst håndterer Nordkorea ved ikke at give dem så meget opmærksomhed.

Claus Oreskov

Mordkorea - det kunne Ekstrabladet ikke have gjort bedre!

Flemming Berger, Randi Christiansen, Hans Larsen og Henrik L Nielsen anbefalede denne kommentar
Mikkel Kristensen

alt det her Krig er en stor suppedas - de eneste der har, og fortsat får lommerne store og fulde er våbenleverandørerne, i den forbindelse tror jeg verden er en del mere kryptisk end det umiddelbart ser ud - vi, som "mordkorea" og vel sikkert også Rusland er alle spændt for en spinvogn hvor vi alle køber våben til stor glæde for producenter og aktionære. hele tiden skal der findes en fjende - her som der.

Randi Christiansen

Hvad er nordkoresas egentlige problem? At de er sindssyge? Eller hvad? Nogen må sq da kunne levere en intelligent analyse.

Peter Bækgaard

Er det nødvendigt at analysere dem igen? De gør jo det her for dels at beskytte regimet og i et forsøg på at afpresse omverdenen til at sende mere mad til den sultende befolkning ( hvilket er dem udenfor Pyongyang).

Randi Christiansen

Tak peter bækgård, jeg kan forstå, at det iflg dig er et henholdsvis kommunikations/strategi- og forvaltningsproblem, som udspilles imellem parterne. Besynderligt, at det skulle være så svært at finde frem til en for alle parter fornuftig løsning. Analysen synes at have plads til forbedring - men godt begyndt.

Randi Christiansen

Lige præcis michael, så derfor må den primære opgave ifht nordkoreanerne være af kommunikationsmæssig karakter. For den "socioøkonomiske allokering af fællesskabets ressourcer" er jo klappet af hos os andre, ikke?

Peter Bækgaard

Man kan ikke tale fornuft med et regime hvis eneste formål er at sikre sin egen overlevelse på bekostning af befolkningen. At tro at det for regimet handler om andet er naivt og spild af tid.
vi ville inter høre om Nordkorea hvis de passede sig selv. Nu er familiediktaturets eneste mulighed for overlevelse at flytte fokus fra interne problemer, hvilket de er dygtige til.

Randi Christiansen

Det er et faktum, at nordkorea har interessefællesskab med resten af planetens beboere. Spørgsmålet er blot, hvorvidt parterne kan enes om en fair tildeling af overlevelsesressourcer. Det må være spørgsmålet, som bør besvares klart, og svaret er, at det er et faktum, at et hus i splid med sig selv er et svagt hus, og at samarbejde derfor er det bedste for alle. Det er ret enkelt, og kommunikationsopgaven mellem nordkorea og dets opponenter må derfor bestå i at få svar på, hvorfor en eller flere parter evt ikke vil indgå i et sådant forlig,

Niels Duus Nielsen

Peter Bækgaard: "Man kan ikke tale fornuft med et regime hvis eneste formål er at sikre sin egen overlevelse på bekostning af befolkningen."

Er det den danske regering, du taler om?

Flemming Berger, Bjarne Bisgaard Jensen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Peter Bækgaard

Niels Nielsen. Den kommentar havde du og hele din fsmilie mistet hovedet for i Nordkorea.
Regiment behøver man ikke at forstå eller analysere man kan bare se de hemmelige optagelser udenfor Pyongyang. Så vil man aldrig forsvare styret.

Peter Bækgaard

Randi tager du pis på mig? Styret har kun en interesse og det er det egen overlevelse. Det er jo heller ikke eliten som lider, det lader de befolkningen klare i stedet for. Det bedste landbrugsjord har man oversvømmet med en dæmning som ikke fungerer ordentligt. Men man kan altid finde penge til våben frem for mad i landet.

Niels Duus Nielsen

Peter Bækgaard, undskyld, jeg kunne bare ikke styre mig efter at jeg så din formulering.

Dog tror jeg, at man skal passe på med at dæmonisere Nordkorea. Ledelsen af landet er sikkert ikke Guds bedste børn, men virkeligheden er aldrig sort/hvid. Uden opbakning fra en temmelig stor del af befolkningen kan man ikke opretholde et diktatur.

Det scenarie, som David Rehling beskriver, ligner mere noget fra en James Bond-film end en nøgtern analyse.

"Mordkorea" - det er sådan noget, de skriver i Ekstra-Bladet.

Peter Bækgaard

Det ved jeg godt Niels Nielsen :-), men der er jo ingen formildende omstændigheder når vi taler Nordkorea.
Nordkoreas voldsomme udfald skinner jo først for alvor igennem efter kommunismens kollaps og den manglende støtte til regimet fra de tro væbnere.
Støtten til Nordkorea var dengang med til at sikre regimets overlevelse, og Nordkorea var jo en font mod kapitalismen, når vi tager kommunismens synspunkt.
Problemerne eskalerer jo gradvist i tiden efter og det skyldes primært at de nu står mere eller mindre alene i verden. Deres isolation er selvforskyldt, da de har valgt en forkret tilgang til omverden. De har aldrig valgt en reel dialog for befolkningens eget bedste, men valgt at indtræde i dialog så længe dette kunne understøtte regimet.
Da det internationale samfund kunne se at det ikke gavnede befolkningen på nogen vis, og at Nordkorea ufortrødent fortsatte deres militære opbygning ( vedligehold), forskning i våbenteknologi osv., ja så kan man vel ikke forvente andet end at de isoleres yderligere.
Nordkorea er styret af én mand og hand loyale håndlangere, og befolkningen er dem som lider mest. Selv hvis vi oversvømmede landet med mad, så ville regimet bruge dette for at profilere sig selv, eller sikre at befolkningen ikke ville få mere mad end det regimet tillader.
Så har vi de notoriske fangelejre, og det faktum at det sgu´ ikke er folk vel undt at ytre sig frit.
jeg må beklage men jeg kan simpelthen ikke se noget der kan formilde mit syn på Nordkorea. Det er jo ikke et land hvor befolkningen får lov til noget som helst.
tænk at børn opdrages til at tro at Kim dynastiet, hvad enten det er bedstefar, far eller søn, er deres fader. Det er jo så sygt som noget kan blive.
jeg vil anbefale at man ser på de illegale optagelser lavet unden for Pyongyang, som viser hvor forarmet landet er - og det er kun fordi Deres kære leder ikke vil følge det internationale samfunds krav - og lader sin befolkning lide for dette.

Niels Duus Nielsen

Peter Bækgaard. Jeg har meget lidt kendskab til Nordkorea, så jeg vil undlade at kommentere yderligere.

Dog vil jeg linke til en interessant lille video med det nordkoreanske statslige kvindeorkester, som de er meget stolte af - det er da også nogle ret flotte piger, som traget ud af en James Bond-film, og de kan helt sikkert spille.

Bemærk storskærmen i baggrunden og publikums reaktion på verdens undergang:

https://www.youtube.com/watch?v=ADN0H6MREHA

Randi Christiansen

Nej, jeg tager ikke pis på dig peter men forsøger et helikopterperspektiv. Nordkorea er, som du beskriver, en brik i et større spil. Hvis man derfor i stedet for at stirre sig blind på nordkoreas spillebrik og tillader den at være spilstopper, ser fordomsfrit på de andre spillebrikker, kina usa relationen fx, kunne man måske få øje på andre muligheder for at flytte spillet. Hvad er det egl nordkorea ønsker? Med andre ord : hvad kan man - måske - købe dem med? Det var mit oprindelige spørgsmål.

Peter Bækgaard

Du kan købe Nordkorea med tilfredshed hos deres elite.
Det er er vederstyggeligt regime som kun overlever pga Kina og subsidiært Rusland og deres paranoia. Men det er ikke ok at æde millioner lide pga dette. Mener du det?

Peter Bækgaard

Du kan købe Nordkorea med tilfredshed hos deres elite.
Det er er vederstyggeligt regime som kun overlever pga Kina og subsidiært Rusland og deres paranoia. Men det er ikke ok at æde millioner lide pga dette. Mener du det?

Flemming Berger

Niels Nielsen. Et spændende - og uhyggeligt - videoklip.
Uden at kende noget til Nordkorea tør jeg dog hævde,at publikum udelukkende består af landets 'elite',alle de,der har mænget sig ind på diktaturets fordele for dem selv.

Randi Christiansen

Peter, selvf er det ikke ok at civile lider pga stormagternes spil, derfor er det alligevel relevant at kende de afgørende detaljer i spillet, for at vide hvor der evt er chance for at indskyde en game changer

Niels Duus Nielsen

Ja, Flemming Berger, jeg er dybt fascineret af disse kvindelige musikere, som spiller r*ven ud af bukserne på de fleste, og samtidig er det dybt chokerende at se den nordkoreanske elite juble, når deres fine nye raket eksploderer.

Moranbong Band skulle have givet koncerter i Kina, men den kinesiske censur forbød visse tekster, som var for kritiske over for USA, hvorfor nordkoreanerne valgte at aflyse hele turneen.

http://www.businessinsider.com/north-koreas-the-moranbong-band-2016-6?r=...