Leder

DR’s mistede og måske genvundne autoritet

DR har i de senere år tabt territorium på den mediepolitiske slagmark. De to første afsnit af den store søndagsserie ’Historien om Danmark’ kan være første skridt til en tilbageerobring af noget af det tabte

Morten Krüger

12. april 2017

DR har i en årrække været i defensiven. Det store offentlige public service-mediehus har haft mere end svært ved at slå fra sig, når en magtfuld alliance af interesser går til angreb på DR’s størrelse, udbredelse, budget og administration.

I DR har situationen medført en vognborgs-mentalitet, hvor næsten enhver kritik er blevet mødt med bortforklaringer, uld-i-mund og en tilsyneladende mangel på vilje (eller evne?) til at gå ind i en bred og åben dialog med kritikerne.

Eller måske en frygt for aggressivt at gå ud og argumentere for nødvendigheden af ’statsligt’ public service i en medieverden i total forandring, hvor public service-begrebet fortolkes vildt forskelligt. Oftest ud fra selviske politiske eller økonomiske motiver.

DR’s direktion og bestyrelsesformand har indgydet os en uklar fornemmelse af, at DR mener, at ALT, hvad der sendes fra DR-Byen, per definition er public service.

Det er næsten 30 år siden, at monopolet blev brudt, og DR gradvist begyndte at miste den autoritet, som institutionen havde i kraft af monopolet og dets officielle rolle som dannelsesskaber og fyrtårn for en national enhedskultur, der er blevet afløst af noget andet.

Ikke mindst i nullerne begyndte DR at ligne de andre. Udvidelsen af antallet af nichekanaler mangedoblede antallet af sendetimer, så behovet for at fylde kanalerne blev større og større. Trods imponerende forbedringer af både økonomi og produktivitet oplevede mange seere, at der blev længere og længere mellem snapsene.

Andet afsnit af Historien om Danmark kan ses på DR.dk. 
Læs også

DR’s energiske stræben efter seer- og lyttertal resulterede i en oplevelse af, at snapsene blev tyndere og tyndere. Snapsene skal her forstås som modige og stærke egenproducerede DR-programmer på dansk. Kun ved at gøre det kan DR begynde at genvinde den kulturelle autoritet, der er en forudsætning for, at vi fortsat helhjertet kan støtte ideen om at have et stort, stærkt og fremadskuende offentligt ejet og offentligt forpligtet mediehus.

DR har i de senere år tabt territorium på den mediepolitiske slagmark. De to første afsnit af den store søndagsserie Historien om Danmark kan være første skridt til en tilbageerobring af noget af det tabte.

Nok lyder det lidt teatralsk, når Lars Mikkelsens fortællerstemme i starten proklamerer, at »Dette er historien om, hvordan et land blev til et land og et folk til et folk«, men satsningen er allerede en berettiget succes med over en million seere til de to første programmer om stenalder og bronzealder. Fortalt i en flot, moderne filmdramaturgi, der leder tanken hen på tilsvarende store historiske tv-fortællinger fra BBC.

Der er selvfølgelig temaer, som uundgåeligt debatteres, selvom serien knap nok er begyndt. Hvor var kvinderne? Hvor var slaverne? Hvordan opstod klassesamfundet? Det centrale er, at DR har vist mod og udøvet autoritet til at vælge. Allerede nu har serien gennemhullet en række tidligere såkaldte sandheder. Kolbjerg-kvinden var en mand, Egtved-pigen var indvandrer sydfra – hvilket Skrydstrup-kvinden også viste sig at være.

Det er ikke kun på slettetundraen, at menneskene komplicerer tingene. Det gør de også i DR’s serie ’Historien om Danmark’
Læs også

Den spæde start på en serie, der vil strække sig over både forår og efterår, kan måske blive starten på en mere konstruktiv tilgang til den fastfrosne mediedebat. Vi er slet ikke nået til det kontroversielle endnu.

Det bliver spændende, om DR har modet til at genvinde sin vakkelvorne selvtillid – og omvendt vinde tillid i befolkningen – ved at fastholde sin egen version af Danmarkshistorien, når serien om adskillige afsnit kommer til balladefyldte emner som Vestindien, slavehandelen, Treårskrigen, 1864, udviklingen af parlamentarismen, samarbejdspolitikken under anden verdenskrig. Vi tør slet ikke tænke på den debat, der uvægerligt vil komme, når de sidste afsnit op til seriens slutning skal berøre indvandring og fremmedpolitik.

Hvis DR har modet til at lave noget unikt i stedet for at være kompromissøgende og forsigtig, kan endnu flere at de tabte public service-territorier blive genvundet. Det kan de nemlig kun, hvis vi bliver overbevist om, at Historien om Danmark aldrig ville være blevet lavet, hvis DR ikke eksisterede. Indtil videre ser det lovende ud.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Torben Arendal
  • Steffen Gliese
  • Torben K L Jensen
Torben Arendal, Steffen Gliese og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

En svale gør ingen sommer.

Men det er rigtigt at det er den slags tvangsopkræve midler kan forsvares at bruges til. Sæson 12 af hammerslag og kender du typen, x factor, er det langt sværere med. Tænk hvis alle 3-4 mia var øremærket til kultur og eksperimenterende fjernsyn. I stedet for at lege kopi af kommercielle stationer.

Torben Arendal, Allan Stampe Kristiansen, Egon Stich, Bjarne Bisgaard Jensen, Carsten Mortensen, Jørn Andersen, Robert Ørsted-Jensen, Steffen Gliese og Hanne Ribens anbefalede denne kommentar
ole rasmussen

Vi har i dag skrottet DR TV som tv medie til fordel for udenlandsk tv. For nogen tid tilbage zappede vi, men det er slut. Er der noget mellem 18 og 19, hvis der ikke er noget andet, så bruger vi DR ellers ikke. DR er en lang genudsendelse, og at finde rundt den seværdige programflade er umuligt. Måske Historien om Danmark er seværdig, men den får ikke længere chancen. Radiodelen hænger det med. Vi får se.

Muzakken i vores lokale SuperBrugs fik vi da kvalt.
'Historien om Danmark' er muligvis nok noget for øjet - men denne enerverende baggrundsmusik ødelægger enhver fornøjelse og holder givetvis en del seere langt væk - ligesom alle disse flyvende billeder og larmende jingles - vær altid beredt med remoten …

Torben Arendal, Olav Bo Hessellund, Allan Stampe Kristiansen, Anders Graae, Egon Stich, Bjarne Bisgaard Jensen, Jørn Andersen, Anne Eriksen, Vibeke Rasmussen, Per Meinertsen, Michael Kongstad Nielsen og Hanne Ribens anbefalede denne kommentar

Jeg håber, Lasse Jensen får ret, når han siger, at serien indtil videre ser lovende ud. Jeg havde fra starten sat mig for at ville følge mede i serien og se den som en slags dannelsesprojekt (for mig personligt) - eller rettere en mulighed for at få repeteret min historiske viden. Jeg husker stadig den apati og håbløshed, der hvilede over klasselokalet i historie- og latintimerne. Og hvor ville jeg ønske, vi dengang havde vidst bedre. Jeg glæder mig til vikingetiden på søndag.

Nanna Wulff M., Allan Stampe Kristiansen, Søren Ferling og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Henrik Leffers

DR skal ikke levere TV til "os" (hven end "os" er...), men til ALLE DANSKERE, dvs. så alle danskere får noget, de gider se. Så vi kan sikkert alle klage over DR, men uden DR vil vi få meget mere at klage over, men ingen at klage til! USA og Italien er vel skrækeksempler på det! Men at have en TV kanal som er forpligtiget til, at levere objektivt fjernsyn for alle, med objektive nyheder for alle, så ingen gruppe bliver overset, er faktisk det vigtigste for en public service TV station. Jeg beklager ikke mig ikke over, at det koster noget licens, bare jeg ikke er tvunget til at se det hele!

C Munk, Christian Mondrup og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Per Meinertsen

Jeg ville godt have anbefalet artiklen, hvis det ikke lige var pga. udsagnet her:
"Fortalt i en flot, moderne filmdramaturgi, der leder tanken hen på tilsvarende store historiske tv-fortællinger fra BBC."
Det er nemlig præcis denne "flotte moderne filmdramaturgi" som gør, at alt for mange produktioner bliver ganske uudholdelige at høre på!

Olav Bo Hessellund, Hanne Ribens, Egon Stich, Carsten Mortensen, Jørn Andersen, Anne Eriksen, Søren Ferling, Haj Møller, Vibeke Rasmussen, Steffen Gliese og Jan Weis anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

DR skal ikke løbe efter seerne, de skal alene have kvalitet og almenhedens interesser som pejlemærke.
Så skal folk nok komme af sig selv.

C Munk, Allan Stampe Kristiansen, Robert Ørsted-Jensen, Anne Eriksen og Haj Møller anbefalede denne kommentar
Per Meinertsen

Nutidens producere, tilrettelæggere og instruktører (ikke alle), er rædselsslagne ved tanken om stilhed, og pause er et fyord. Musik skal bruges med omtanke, og ikke som spartelmasse.

Olav Bo Hessellund, Hanne Ribens, Allan Stampe Kristiansen, Christian Mondrup, Bjarne Bisgaard Jensen, Carsten Mortensen, Jørn Andersen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

"Allerede nu har serien gennemhullet en række tidligere såkaldte sandheder. Kolbjerg-kvinden var en mand, Egtved-pigen var indvandrer sydfra – hvilket Skrydstrup-kvinden også viste sig at være."

Nu er det vel ret beset ikke serien/DRs fortjeneste, at disse misforståelser er blevet rettet, men derimod forskeres grundige undersøgelser. Æres de(n), som æres bør.

Link: Om Koelbjergkvindens kønsskifte. Bemærk i øvrigt den parentetiske efterskrift. ;)

Hanne Ribens, Allan Stampe Kristiansen, Jens Falkenberg, Anne Eriksen, Per Meinertsen og Jan Weis anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

Denne artikel lyder som om DR har betalt for at få den i information.
Der er lavet masser af spændende populær historie i forhold til stenalderen og bronzealderen, men DR's "Historien om Danmark" er særligt interessante spændende. "Historien om Danmark" er næsten som en udstillings genstand i en udstillingsmontre som tv kameraet køre fordi og så vi kan sige, at vi har set det med.... "Historien om Danmark" viser den skinnende yderside af arkæologi og historie - helt uden vitaminer og man kan kun grue for, når DR skal til at friturestege problemer som arbejdsløshed og indvandring.
Jeg så lige anmeldelsen af aftens film på DR og de fleste anmelder gav den en eller to stjerner og som så meget andet så er det film de har kunnet få til samme pris som de mange genudsendelser der køre i loop på DR - hvorfor skal DR støtte dårlige og uaktuelle film??? Er det nu kulturpolitik???
Jeg ser de køre programmer om mordere og deres ofre her i påsken, hvor ungerne kan være længe oppe - hvad fanden tænker DR slet ikke længere...
- Nedlæg DR så hurtigt som muligt og lav en hjemmeside i stedet, fordi DR er ikke en kultur institution mere. Så giv folk pengene tilbage, så de selv kan investere i den kultur tror på.
Vil staten have en tv-station så må de selv på stå på mål for det ved et folketingsvalg og se om befolkningen vil være med til det...
DR er en mafia...

Jeg er enig med journalisten, der er lyspunkter for dr, de viser en norsk tv serie, hvor en pige med tørklæde har fået læbestift på, det bliver et scoop.

Steffen Gliese

Michael Pedersen, DR er velfærdssamfundets kulturelle element, og skal som de øvrige dele af velfærdssamfundet levere til de mange, hvad der ellers ville være forbeholdt de få.

Poul Sørensen

Velfærdssamfundet fortrækker åbenbart en blankpudset overflade frem for fordybelse. Den slags er sikkert også ok for informations læsere, som man må gå ud fra er intellektuelt stimuleret via arbejde eller avislæsning, arbejde og andet..... men hvad med den som ingen intellektuel stimulering modtager overhovedet og for hvem fjernsynet er den primære kilde til intellektuel udfordring - den der trasker igennem igennem livet, som om livet er et strøg med udstillings vinduer - for dem er denne udsendelse dræbende, de tror de har snydt livet ved at se "Historien om Danmark" frem for at læse en bog om det..... vi trænger virkelig et andet system der vil deres borgere noget. Vi trænger gratis aftenskoler, der kan trække folk væk fra DR's dræbende udseendelser. Vi trænger en hær af you tupere, der kan modsige DR og den danske regerings i scenesættelse af kultur og historie fortolkning...... Jeg frygter at selv med alle disse tiltag vil flertallet af danskerne sidde i en sump af stille stående blankpudset kultur, fordi de ikke aner der er andet, det er de missionske, der er dagligt er blevet fyldt med beviser på at Jesus virkeligt har levet og slet ikke kan se problemet med at ingen samtidige historikere omtaler dem, fordi hele deres egen historie jo kun omhandler tro...
Vi tror det er godt nok, at historikerne og journalister bare bringer udvalgte problemer op og skubber dem rundt på en blankpudset overflade for derefter af lade dem plumpe ned i en sumpen når sensationen begynder at aftage....nej det er ikke godt nok, fordi det er den måde man skaber ene apolitisk befolkning, der ikke kan kende forskel på om de bliver røvrendt af demokratiske skidderikker der bliver valgt eller en dikatator...
DR jagter kliks for at at være uderholdende og det er for penge, der skulle arbejde for kultur og oplysning. Der er så meget galt med DR, at det bør nedlægges og det vil skabe liv i den underskov der er af kultur.

Afskaf licensen, og erstat den af et abb. system, som giver adgang til at log-in.
Ikke besværligt, men ville nok i høj grad blive en chokerende oplevelse for de personager, der for tiden driver "forretningen" DR.
Simpelt, ligetil, demokratisk.
Ikke sandt?

Poul Sørensen

Til dem, der syntes, at DR måske en sæk fyldt med genudsendelser og andet stillestånede lort, men som ikke syntes det er være end det andre tvselskaber udbydere og derforgodt kan gå an, til jer har jeg en anden med gammelt lort som i kan købe og bare rolig det er bedre kvalitet end det lort mine naboer sælger....
- Kræv noget andet end DR - indholdet af DR er ikke mere i omfang end det kan ligge på en gratishjemmeside på nettet... DR er burde for længst være død og begravet og vi burde havde noget helt andet og bedre end DR, men i stedet for at udvikle, så bygger man bare mere på DR - en institution der altid har været kendt for at være kulturdræbende.....!!!!
- fremtiden for DR er

Dorte Sørensen

Tænk jeg synes, at DR på det seneste er blevet bedre - FX er det dejligt at deres udsendelser kan ses eller høres over nettet, når det passer dig.
Det er kun der jeg ser udvalgte TV-udsendelser.
Mht. radio så er P1 min hovedkanal og den er også blevet bedre, da værterne ikke længere SKAL komme med dumsmarte bemærkninger. Dog savner er mere dybte og overvejede betragtninger i Orientering, der desværre nu også foretrækker hurtige nyheder frem for mere bearbejde og uddybende beretninger, som var et varemærke for de tidligere programmer.

Vibeke Rasmussen

Om overfor- og misbrug af musik i tv-udsendelser og om DRs programlægning i øvrigt:

Fredag aften havde DR1 undtagelsesvist sat en spillefilm på programmet i den såkaldt 'bedste sendetid', dvs det tidspunkt på aftenen, hvor man ellers må regne med, at seere som flest er vågne. Og undtagelsesvist var filmen (Gone Girl) ikke i den sædvanligvis foretrukne genre: Tju-bang action-film, men dog (suk) stadig en thriller med sex, blod, vold og hva'harvi. Flmen var så ubeskrivelig dårlig, dårligt manuskript, dårligt skuespil, dårlig klipning, at remoten til sidst måtte i brug, og der blev kanalsurfet … til sjælen og sanserne her på en højhellig Langfredag aften :) fandt hvile, men desværre allerede halvt inde, i et naturprogram på NDR om dyrelivet i Canadas arktiske områder. Jeg har sjældent set noget så betagende eller tidligere set så fuldstændigt enestående filmoptagelser. Hvordan har man dog båret sig ad! Og … der var stort set ingen underlægningsmusik! Hvis der har været, har den i hvert fald været så diskret, at man ikke lagde mærke til den, og den hverken generede eller konkurrerede med synssansen.

Modsat DRs Danmarkshistorie hvor den påtrængende, 'storladne' musik til tider næsten overdøver billederne i de ellers meget smukke optagelser og på det nærmeste gør vold på sanserne. Mindre kan faktisk godt gøre det.

Poul Sørensen, Olav Bo Hessellund, Jan Weis, Hanne Ribens og Per Meinertsen anbefalede denne kommentar
Per Meinertsen

De film som gør dybest indtryk, hvad enten det er dokumentar eller spillefilm, er de film som forstår at bruge musikken begavet. Og i flere af filmhistoriens "bedste" film, er der overhovedet ingen musik!