Leder

Derfor holder argumenterne imod øremærket barsel ikke

EU-Kommissionens forslag om øremærket barsel til mænd bliver næppe realiseret, men det kan medvirke til fornyet debat om, hvordan vi i Danmark indretter barselsorloven bedst muligt

EU-Kommissionens forslag om øremærket barsel til mænd bliver næppe realiseret, men det kan medvirke til fornyet debat om, hvordan vi i Danmark indretter barselsorloven bedst muligt

Peter Mydske

8. maj 2017

På trods af at barselsorloven er blevet forlænget og gjort mere fleksibel de senere år, har det ikke resulteret i, at flere danske mænd tager barselsorlov. 

Man kan selvfølgelig mene, at det skyldes, at kvinder er mere uambitiøse i deres arbejdsliv end mænd er, og at mænd ikke gider at være sammen med deres småbørn. Mener man omvendt, at det lyder som en absurd påstand i 21. århundrede, er det oplagt at se på, om lovgivningen understøtter mekanismer, der modarbejder mænds ligestilling på barselsområdet. 

Det er derfor glædeligt, at EU-Kommissionen har stillet forslag om fire måneders øremærket barsel til mænd, der bortfalder, hvis ikke faren tager den. Forslaget bliver næppe realiseret, men det kan medvirke til fornyet debat om, hvordan vi i Danmark indretter barselsorloven bedst muligt.

Fædres andel af barslen stiger markant, når den øremærkes, hvilket er sket bl.a. i Island og Sverige. Men i Danmark halter vi bagefter, fordi vi ikke har øremærket barsel og hænger fast i primært tre argumenter imod øremærkning:

1) Familier vil selv fordele orloven, derfor skal den forblive fleksibel. Spørger man danskerne, om de vil have mindre orlov til kvinder og mere til mænd, er der ikke flertal. Men spørger man, om mænd skal have bedre orlovsrettigheder, er der klart flertal. I lande, hvor forældrene har erfaring med øremærket barsel til mænd, går et stort flertal ind for at indføre endnu mere øremærket barsel til fædre. Forældrene har altså ikke oplevet det som tvang, at orloven er øremærket. I Danmark er 14 uger allerede øremærket mødre. Hvorfor må fædre ikke få den samme rettighed?

2) Familierne vil tabe økonomisk på øremærket barsel til mænd. Analyser fra Rockwool Fonden viser, at løngabet mellem mænd og kvinder mindskes, hvis faren tager mere barsel, og den samlede husstandsindtægt stiger. 

3) Fædrekvoter er middelklassenormer presset ned over arbejderklassen. Danske mænd havde fra 1998 til 2002 to ugers ekstra fædrekvote. I den periode steg andelen af mænd på barsel fra syv til 21 pct. Efter man fjernede de to uger, er det i langt højere grad middelklassefædre, som tager barselsorlov.

Med andre ord: Der findes ikke overbevisende argumenter for, at mænd ikke skal ligestilles, når det gælder barsel. Patriarkatet kan også være undertrykkende over for mænd. Derfor skal vi gøre op med en forældet og kønsstereotyp barselslovgivning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Nina Hermanson
  • Niels Duus Nielsen
Nina Hermanson og Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jens Winther

Øremærket barsel er et fuldstændig urimeligt og uberettiget indgreb i børnefamiliernes selvbestemmelsesret. En kvinde og en mand, der har været voksne nok til at producere et barn, er også voksne nok til selv at tilrettelægge deres barselsafholdelse!

Hvad bliver det næste latterlige påfund? At lovgive om, at kvinderne skal putte børnene på lige datoer, og mænd skal gøre det på ulige datoer?

At endog EU-kommissionen mener at skulle beskæftige sig med den slags er så meget mere uforståeligt. Man skulle mene, at der var andre emner, det var mere relevant, måske endda påkrævet, at kommissionen brugte tid på.

Jens Winther

@Andreas Lund, hvordan vil du lige sikre, at mændene tager deres andel af den fysiske fødsel og amningen - den "normale fordeling..der hverken kan antages optimal,.. eller garanteret udtryk for enighed mellem kønnene - men som fastholdes at traditionel rolle-og arbejdsfordeling.. osv.?

Jeg er grundlæggende af den opfattelse, at det enkelt par er bedre til at finde den for dem optimale fordeling af barslen end EU-kommissionen. At der måske er enkelte tilfælde, hvor dette ikke er tilfældet, så overlever disse par nok, at det alligevel overlades til dem selv. Det er i hvert fald åbenlyst urimeligt, at det altovervejende flertal skal lide under, at der er nogle få, der ikke kan finde ud af det (der er helt sikkert så meget andet, disse få par ikke selv kan finde ud af!).

Dorte Sørensen

Jens Winther hvorfor ikke se barsel som et FLOT tilbud til hele familien, hvor både far og mor eller mor og mor/ far og far får lige mulig hed til at være sammen med deres barn.
I mine øjne vil øremærket barsel være en hjælp over for arbejdsgiverne samt ikke mindst til at få et godt forhold til sit barn. Derudover bør der så være pasningsmuligheder til de små , hvis hverken far og mor kan overskue at tage deres del af barselen.

Anders Jensen

Ser ikke problemet, ser helt sikkert problemet hvis man ikke bevæger sig rundt i verdenen og kun kigger på tal og statistik.
Der er nogle systemiske og mekaniske årsager til at kvinder tager mere barsel end mænd.
Det er naturligt at kvinden har de første 6-12 mdr. Det skal der være plads til, uden af et eller andet apparat skal gå ind i den private sfære og blande sig i et privat anliggende.
Jeg ser flere og flere mænd der tager barsel, det er ikke tabu; vi vil sgu da gerne! Så er det rigtigt at der stadig er nogle brancher hvor at "mænd" ikke tager barsel, men selv der ser jeg er oprør fra fædrene.
Det sidste vi skal bruge er mere kontrol og mindre tillid, lad os nu forhelvede selv løse private anliggender. TAK!

Jens Winther

@Dorte Sørensen, det er da fint med barsel og barselsperioden er helt sikekrt af stor betydning for barnets tryghed og opvækst. Jeg kan bare ikke se, hvorfor staten eller EU skal bestemme, hvordan mor og far fordeler barslen mellem sig.

Dorte Sørensen

Jens Winter, godt vi er enige om at mulighed for betalt barsel er en god ordning med stor betydning for barnet. Så at du ikke finder at mænd bør ligestilles med øremærket barsel forstår jeg ikke - Hvorfor må manden ikke få lige mulighed til at passe den lille - det vil som Andreas Lund fremhæver også styrke farens forhold efter en evt. skilsmisse. Om kvinden virkelig bruger magt og nægter manden barsel tror jeg ikke er særlig udbredt - mon det ikke mere er et bekvemt eksempel at komme med for at forklare sin egen undslippe for at søge om barsel. Måske skulle barselen være mere med i planlægningen før man beslutter at sætte et barn i verden.
Mht. om staten eller EU skal bestemme fordelingen. Hertil tænker jeg hvorfor ikke i denne situation, når mange forældre ikke selv kan klare en ordenlig fordeling. Staten blander sig i mange andre ting - fx. stiller de krav om både det ene og det anden, hvis far eller mor mister arbejdet og gå på dagpenge eller kontanthjælp.

Jens Winther

@Dorte, jamen jeg synes da bestemt, at fædrene skal have mulighed for at tage barsel - og det har de jo også haft gennem nogen tid. Manden har allerede i dag ret til barsel.

Det, som vi diskuterer, er om staten eller EU skal bestemme hvor mange måneder mor hhv. far skal holde barsel. Og hvis den ene ikke holder hele sin andel, så har den anden ikke ret til at holde tilsvarende mere barsel.

Hvis ikke et forældrepar kan enes om fordelingen af barslen på egen hånd, så burde de nok have overvejet, om de overhovedet burde bo og få børn sammen. Og at der skulle være "mange" par, der ikke kan finde ud af det opfatter jeg som en vild overdrivelse. Der er snarere tale om et lille mindretal, som helt sikkert har mange andre forhold, de ikke kan blive enige om.

At staten og EU i forvejen blander sig i en lang række ting, de burde overlade til borgerne selv, er ikke noget argument for, at galskaben skal fortsætte på yderligere områder. Alle voksne mennesker fortjener efter min opfattelse at blive behandlet som selvstændige mennesker, der både kan og har ret til selv at træffe beslutninger om deres eget liv. Der er sikkert nogle få, der ikke kan finde ud af det - og dem må samfundet så hjælpe, men det skal ikke ødelægge muligheden for dem, der kan.

Jeg kan ikke se hvorfor Juncker/Vestager eller Løkke/Frederiksen/Pape/Thulesen skal bestemme hvordan par tilrettelægger deres barselsafholdelse. De aner ikke, hvad der passer den enkelte familie bedst!

Dorte Sørensen

Det kan være lidt "grinagtigt" at staten ikke må bestemme, at hvis forældrene ikke kan finde ud at dele den betalte barslen så både mor og far får glæde af den til fordel for barnet tilknytning til begge forældre, så forsvinder den øremærkede del til enten far eller mor.
PS: I EUs forslag er der mulighed til dagene kan deles ud over barnes første 12 år - det er da i mine øjne et FLOT og godt tilbud og bedre end de danske muligheder.
Skal ret og pligt så heller ikke overholdes i alle de andre sager , hvor der sættes muligheder?

Dorte Sørensen

Så skal den øremærkede barsel til moren vel også slettes? Hvorfor har der ikke været et ramaskrig over morens øremærkede barsel?
I mine øjne er det et flot tilbud til forældre , at de kan gå på betalt barsel hvis de selv ønsker det .