Leder

Nye tider i Cannes

Med årets blåstempling af streamingtjenesterne er der for første gang blødt op på Cannes' hårde konfrontation med en mere kommerciel underholdningsindustri.

Med årets blåstempling af streamingtjenesterne er der for første gang blødt op på Cannes' hårde konfrontation med en mere kommerciel underholdningsindustri.

Mustafa Yalcin

17. maj 2017

Når filmfestivalen i Cannes åbner i dag for 70. gang, er Netflix for første gang inviteret med i det gode selskab. Streamingtjenesten har to film med i hovedkonkurrencen, og det er lidt af en sensation, for om nogen har Cannes-festivalen gennem alle årene været forbeholdt verdensfilmen og kunstfilmen i alle dens afskygninger, og helt traditionelt har man kun kunnet se dem i biografen.

Men verden rundt om Cannes har forandret sig; den traditionelle biografoplevelse er takket være internettet, computere, tablets og smartphones kommet under pres, ligesom det ikke længere er producenter eller distributører, der bestemmer, hvad forbrugerne skal se og hvor og hvornår.

Indtil i år har den suverænt vigtigste filmfestival i verden kunnet holde den kunstneriske sti ren, men med årets blåstempling af streamingtjenesterne er der for første gang blødt op på den hårde konfrontation med en mere kommerciel underholdningsindustri.

Som det fremgår af Christian Monggaards åbningsartikel i dagens avis, er der ikke just tale om en hjertelig omfavnelse af streamingtjenesterne fra festivalens side, men om en forsigtig indlemmelse i kunstfilmens univers.

Det er lige nu den største historie om Cannes-festivalen, at den på den måde og på egne præmisser tilpasser sig tidens udvikling og meget forsigtigt ophæver det skarpe skel mellem den kunstneriske film og de film og tv-serier, som streamingtjenesterne producerer.

Ved at have to Netflix-film med i hovedkonkurrencen har årets filmfestival i Cannes for første gang inviteret streamingtjenesten ind i filmkunstens højborg. Er det et angreb på selve festivalens og filmens ethos, eller er det en kunstnerisk blåstempling af streamingoplevelsen i et år, hvor også den nye sæson af tv-serien ’Twin Peaks’ vises på festivalen?
Læs også

Cannes er på trods af al celebrity, pomp og pragt, blitz og røde løbere en institution, der gennem årtier bedre end nogen anden har værnet om filmkunsten. Det er her, de filmiske kunstværker, som har ændret verden og filmkunsten, er blevet vist. Det er her, der for alvor kunstnerisk er blevet satset uden tanke på kommerciel succes.

Netop fordi kunsten altid er kommet i første række, har festivalen kunnet bevare sin betydning. Selv de store skandalesager som Lars von Triers naziudtalelse og bandlysning er sket på baggrund af de største filmiske værker. Man slår sig nemlig på den gode kunst.

Derfor er Cannes-festivalen for at forblive Cannes-festivalen nødt til at forny sig og forsigtigt indlemme den nye tids medievaner, men samtidig gøre det på en konservativ måde og ved at holde fast i, at filmkunsten forbliver i centrum for alt det, festivalen gør fremover.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu