Leder

De tager verden tilbage

4. maj 2017

Information er optaget af politik og magt. Af hvem der bestemmer, og hvordan de bestemmer, og hvordan de burde bestemme. Vi afdækker de store linjer i verden, vi tager fat i de virkelige problemer, og vi drager politikerne til ansvar. Det er væsentligt og klogt og offensivt.

Men det skaber et forvrænget billede af verden. For det er jo ikke kun politikerne, som bestemmer, hvordan verden skal indrettes, og vi er ikke et enevældigt samfundet styret fra et mægtigt centrum. 

Kvindefrigørelsen havde aldrig fundet sted, hvis den skulle være vedtaget som lov fra centrum, arbejderne havde aldrig fået rettigheder, og bønderne havde aldrig lavet andelsbevægelser. 

Som regel starter virkelig store forandringer som konkrete projekter i hverdagen. Det er en form for politik, vi sjældent beskriver, og en magtudøvelse, vi ikke beskæftiger os meget med.

Men i dag har vi lavet en særlig udgave af avisen, hvor vi glemmer alt om politikerne i centrum og fortæller om alle dem, som løser de store problemer konkret i deres hverdag. Det her er deres avis.

Vi har valgt 25 eksempler ud på folk, som udvikler solidariske former for digital kommunikation, skaber nye former for landbrug og fiskeri og danner forbindelser, så ensomme kan mødes og spise sammen.

Vi har været på reparationscafé, hvor frivillige sætter alt det sammen, som går i stykker i vores samfund, og vi har besøgt en fodboldklub, hvor man danner rammer, så konkurrenter bliver til kammerater, og man lærer at tabe ansigt uden at miste sig selv. 

Vi kunne have fortalt mange flere end 25 historier om alle dem, som ikke vender sig væk fra det politiske system, fordi de har givet op, men fordi de selv vil tage fat.

Hvis man kun læser om de politiske partier og magtudøvelsen i centrum, får man det indtryk, at det hele går ad helvede til.  Men vi står midt i en progressiv folkebevægelse af forskellige aktivister.

De har ikke en samlet ideologi eller administrativt centrum, de kan være højreorienterede eller venstreorienterede, men de har det til fælles, at de skaber forandringer til det bedre, dér hvor vi lever sammen.

De kan ikke redde hele verden, selvfølgelig kan de ikke det. Men de minder os om, at de store linjer består af små punkter, som er vores hverdagsliv, og de lægger pres på dem, som udøver magt i centrum. De fører en anden form for politik. De viser vejen fremad, så vi kan se den, når de tager deres verden tilbage.

Særavis: Vi tager vores verden tilbage

Ofte starter store forandringer som konkrete projekter i hverdagen. Derfor har vi lavet en særlig udgave af Information, hvor vi glemmer alt om politikerne og fortæller om alle de mennesker, som hver dag kæmper for at løse store problemer og tage deres verden tilbage.

Det her er deres avis.

Andre artikler i dette tillæg

• Vi smider hver især 13 kilo elektronik ud hvert eneste år. Arne prøver at bremse tendensen

4. maj 2017
    Hvert år smider danskerne i gennemsnit 13 kilo elektronikaffald ud. Både affaldet fra gammel elektronik og produktionen af nyt er belastende for miljøet, men de seneste år er folk i Danmark og udlandet gået sammen for at hjælpe hinanden med at reparere tingene
  • Findes lyset i Mørke?

4. maj 2017
    Information er taget til landsbyen med Danmarks mest dystre navn på jagt efter den borgermobilisering, som historisk har været med til at forandre Danmark, og som forfatterne til den nye bog ’Rodskud’ hævder igen er i gang med at udfordre styringstrætheden hos den politiske elite
  • ’Det her er alle tiders chance for at få et bedre liv’

4. maj 2017
    Da de danske husmænds forening i 2003 kastede håndklædet i ringen og lod sig fusionere med de store bedrifter, sagde nogle af de små fra og dannede foreningen Frie Bønder – Levende Land. I landsbyen Jaungyde kæmper én af dem for at udvikle sin lille økologiske bedrift og samtidig bane vej for den større omstilling, der kan muliggøres ved at genskabe menneskers rodforbindelse til naturgrundlaget
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Michael Kongstad Nielsen
  • Ejvind Larsen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Niels Duus Nielsen
  • Niels-Simon Larsen
  • Poul Anker Sørensen
Michael Kongstad Nielsen, Ejvind Larsen, Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen, Niels-Simon Larsen og Poul Anker Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

Stadig meget glad over særavisen, da jeg selv kender og er med i flere af den slags aktiviteter. Jeg kommer dog også til at gøre mig nogle tanker i den forbindelse:
Udfordringen i dag er for befolkning og enkeltpersoner disse:
1. Lade som ingenting og fortsætte med at feste så længe det varer.
2. Lade være med at feste, men undgå madspild og deltage i miljøarbejde.
3. Blive vrede veganer og radikale miljøfreaks.
4. Lave demonstrationer, smadre løs, angribe rejsebureauer og fabrikker der laver plasticsutter.
5. Lave en modstandsbevægelse og likvidere politikere, der taler for vækst.
6. Lave en pacifistisk, sortklædt demonstrationshær, der hver dag forskellige steder går gennem byerne i stille gang.
Hvad sker der den dag, hvor det for alvor gå op for folk, at isen smelter og vi går mod 4-6 graders temperaturstigning i dette århundrede? Det bliver et helvede for vore børn og børnebørn at leve under, men det fortrænges i øjeblikket.
Under besættelsen blev 400 stikkere likvideret og regeringen opfordrede befolkningen til at stikke modstandsfolk, og det var bare nazismen. Nu står hele vores leveform for fald, og stadig ønsker man vækst, og netop vækst er årsag til temperaturstigningen. Hvad i alverden tænker man på, og hvad bliver konsekvenserne?

Ejvind Larsen, Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen og Søren Roepstorff anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Niels-Simon Larsen, jeg melder mig frivilligt til at deltage i udførelsen af dit punkt fem.

;-)

PS privat: Fakebook ønsker af en eller anden grund ikke min deltagelse (teknisk umuligt, påstår Fakebook support), og jeg har endnu ikke fået mig taget sammen til at omgå deres regler. Men jeg arbejder på sagen, som det hedder, når man udskyder til i morgen, hvad man ikke gider i dag.

Niels-Simon Larsen, Ejvind Larsen og Søren Roepstorff anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

@Niels Nielsen: Det er et prekært spørgsmål. Man skal gøre sig klart, hvad det betyder. For mig er det ikke en mulighed, da jeg er pacifist og ikke tror på vold, men jeg kan godt forestille mig, at der ligger et latent potentiale for politisk vold både for neden og for oven i samfundet. Hvad sker der den dag, det går op for de unge og forældre med små børn, at det er alvor og drejer det sig om deres fremtid. Jeg hører til på det hold, der siger, begynd med dig selv, men den linje kan man kun gennemføre, hvis der er tid til det, hvad der ikke er. Desperationshandlingernes smadren løs fører kun til yderligere kaos. Det er det dilemma, jeg gerne vil have frem i lyset, for det er det, vi står foran.
Mht. Facebook må du ikke lade sig lokke i uføre, men Inf. er jo også på fb.

Michael Kongstad Nielsen

Superfed særavis.
Men husk nu at lade disse emner dryppe igennem til hverdagens almindelige aviser, så vi kan følge med i, hvordan det går derude.

Niels-Simon Larsen

Lotte la Cour: Det synes jeg, at du skal prøve om du kan uddybe. Strengt taget skal der jo ikke stilles spørgsmål til DET GODE, kun til det der ikke er godt.