Leder

Det er ejendommeligt at bekæmpe fattigdom med bøder

Debat
2. juni 2017

Et trist syn: Mennesker, der sover på gader og i parker, spreder nødtørft og bruger dagen på tiggeri eller at rode efter flasker og dåser, der udløser pantpenge. Det syn er noget, som man kan mene, at en velfærdsstat skulle skåne én for.

Alligevel er synet blevet hyppigere inden for de senere år. Ikke alene er hjemløshed blevet et større problem for danskere. En skare udlændinge – ifølge politiet især fra Rumænien og Bulgarien – indgår i sceneriet.

Nogle kommer for at arbejde, men har ikke held. Andre kommer for at tigge og rapse – måske endda som en del af en organiseret kriminalitet, der udnytter dem.

Problemerne har tilstrækkelig politisk bevågenhed til, at de kom til at fylde i Folketingets afslutningsdebat onsdag.

Handlekraft blev lovet af statsministeren. Lars Løkke Rasmussen (V) erklærede: »Vi vil ikke acceptere utryghedsskabende romaer.« Løkke bebudede, at regeringen i denne uge vil fremsætte lovforslag om at fordoble straffen for »utryghedsskabende tiggeri« fra syv dages betinget fængsel til 14 dages ubetinget fængsel.

Et tilsvarende forslag blev rejst af den tidligere Venstre-regering, men fandt ikke flertal, blandt andet fordi det ikke blev støttet af Socialdemokratiet, der var bekymret over, at det også »ramte danske hjemløse«.

Det synspunkt har S-retsordfører Trine Bramsen på Twitter nu udbygget med: »Er jo ikke dem, vi skal ramme. Vi skal ramme romaer.«

Den udtryksmåde har udløst harme hos fhv. V-justitsminister, nuværende uddannelses- og forskningsminister, Søren Pind, der på sin Berlingske-blog skriver: »Er det, den pågældende ordfører siger, virkelig, at vi skal gennemføre særlige Roma-love? Skal man forstå det sådan, at mens udlændinge ikke må skabe utryghed, problemer og slå sig ned i lejre, så skal vi tillade, at danske statsborgere kan skabe utryghed, problemer og slå sig ned i lejre?«

Søren Pind slår fast: »Det siger sig selv, at selvfølgelig kan man ikke gennemføre en sådan lovgivning. Roma-lovgivning resonerer dybt i europæisk historie og har en klang, vi ikke en gang skal nærme os.«

Forskel på danske og udenlandske tiggere skal der være ifølge S-formand Mette Frederiksen. I folketingsdebatten sagde hun om regeringens genoplivede straffeforslag: »Jeg har været imod, at en dansk hjemløs, der stikker koppen eller hånden frem for at tjene en mønt til at købe en kop kaffe, ville blive kriminaliseret. Kan vi undgå det, så er der selvfølgelig opbakning fra vores side.«

Pind har ret. En lov kan ikke gøre forskel på udenlandske og danske tiggere. Pind har også ret i, at det er historisk ildelydende at tale om »Roma-lovgivning«. Og det er faktisk forkert, for der er andre – også fra udlandet – der tigger og sover på gaden end romaer.

Hjemløse danskere er et socialt problem, som Danmark anstændigvis må gøre noget ved. Men Danmark kan ikke løse andre landes hjemløseproblemer.

Inden for EU gælder arbejdskraftens fri bevægelighed, men som Københavns overborgmester, Frank Jensen, siger til torsdagens Kristeligt Dagblad: »Det var aldrig tanken, at den skulle bruges til, at man som EU-borger kan tage ophold i et andet EU-land, sove på gaden, campere i parker og på offentlige arealer.«

Frank Jensen foreslår, at der indføres et krav om, at tilrejsende EU-borgere skal kunne oplyse en adresse.

En ændring af EU-regler vil tage tid. En gældende dansk lovgivning, der trådte i kraft 1. april i år, giver politiet videre rammer for at rydde lejre, der er til offentlig gene.

Justitsminister Søren Pape (K) har oplyst, at ordensmagten har ryddet mere end 25 lejre i år. Pape siger: »De rydder lejrene hele tiden, de anholder folk, og folk får bøder.« Der er unægteligt noget ejendommeligt ved at bekæmpe fattigdom med bøder.

Politiet kunne tænkeligt ramme mere effektivt ved at efterforske de bagmænd, der tjener på at sende tiggere over landegrænser.

Socialdemokraterne vil næppe kunne få opfyldt deres forhåbning om en tiggerstraffelov rettet mod bestemte etniske grupper. Det burde udløse en eftertanke: Er straf for tiggeri i det hele taget acceptabelt? For kyniske bagmænd, jo. Men ellers? 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det er i hvert fald både ukonstruktivt og sygt. Og samtidig udstiller det i andre lande den danske herrefolks-mentalitet omkring ekstremt fattige undermennesker.

Karsten Aaen, Per Klüver, Niels Duus Nielsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

- Er straf for tiggeri i det hele taget acceptabelt? For kyniske bagmænd, jo. Men ellers?

Bagmændene fanges jo sjældent.

Ole Christiansen

Det er vel ikke mere ejendommeligt, end at bekæmpe arbejdsløshed ved at bruge de arbejdsløse som gratis arbejdskraft.
-eller at bekæmpe sygdom ved at sende de syge i arbejde
-eller at lave kontanthjælpsloft for at give folk "udenfor arbejdsfællesskabet en hjælpende håne"

Jeg kan godt se den røde tråd !

Thomas Petersen, Kim Strøh, Torben K L Jensen, David Zennaro, Søren Andersen, Karsten Aaen, Bjarne Bisgaard Jensen, Kjeld Hansen, Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen, Jens Kofoed og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
niels astrup

NRK har netop brugt to år på at kortlægge Roma-miljøet i en by, Bergen. Det kom der dokumentaren "Lykkelandet" ud af - jeg kan ikke anbefale den nok.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mddp11000617/18-04-2017

@ Niels Astrup,

Jeg syntes, det var en relevant oplysning, du her giver. For jeg har set udsendelsen på tv, og der er ingen tvivl om, at NRK har fat i noget.

Men så syntes jeg også, du bør oplyse, at efter dette har politi-myndighederne i en række andre lande virkelig gransket dette problem i deres byer. Og har konstateret, at dette tilfælde af organisering af tiggeri, som fandt sted i Bergen, absolut ikke er normalt. Faktisk fandt man slet ikke noget.

Niels Duus Nielsen, Lise Lotte Rahbek og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisgaard Jensen

Nu er romaerne jo vant til at få "prygl" rundt omkring i Europa, så det er meget forstemmende at vores statsminister synes han opfører sig som redningsmand og statsmand ved at love dem 14 dage i arrest.
Det naturlige spørgsmål er jo, og hvad så bagefter, 14 dage mere, 14 dage mere osv. indtil de 3 mdr er gået, hvor de har lovligt ophold uden begræsninger.
I andre tråde har det forøvrigt tydeligt fremgået at fængselsvæsenet som sådan vist har nok om ørerne.
Tomme slag i luften, handlekraften gungrer

Per Torbensen, Niels Duus Nielsen, Lise Lotte Rahbek og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Slettet Bruger

Romanerne burde have en plads i disruptionudvalget i stedet for indianerne.

Søren Kristensen

Det er ingenlunde ejendommelig at bekæmpe fattigdom med bøder. Det har man gjort til alle tider, af den simple årsag at de fattige ofte ikke kan finde ud af at holde sig indenfor lovens rammer - ligesom de heller ikke kan finde ud af at omgå den, uden at nogen opdager det.

Niels Duus Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Før EU var det vel ikke ligefrem forbudt, at rejse til et andet land og slå sig ned for at arbejde? Vi skal have nationalstaterne opgraderet i EU, også selv om det går ud over arbejdskraftens og zigøjnernes fri bevægelighed. Ikke for at dyrke nationalisme og selvtilstrækkelighed. Tvært imod for at styrke de lande der halter bagud. For hvad er fordelen ved at dræne fattige lande for intelligensia, talent og virkelyst - hvis det sætter udviklingen i stå i hele regioner og sender fattige landes underklasse på flugt? .

Charlotte Svensgaard

@Søren Kristensen; nu er det vist hverken intelligensia eller virkelyst Romaer udmærker sig ved...

"Det er vel ikke mere ejendommeligt, end at bekæmpe arbejdsløshed ved at bruge de arbejdsløse som gratis arbejdskraft.
-eller at bekæmpe sygdom ved at sende de syge i arbejde
-eller at lave kontanthjælpsloft for at give folk "udenfor arbejdsfællesskabet en hjælpende håne"
Jeg kan godt se den røde tråd !"

Den sorte tråd, er der nok snarere tale om. Lige så stille nærmer vi os, at det bliver en mulighed at oprette dertil indrettede interneringsanstalter for "skadelige elementer i folkemassen".
Set før, og populariseret under benævnelsen: "Den endelige løsning".
Trist. Meget trist.

Britta Hansen

Hvad ved du om Romaernes 'intelligensia eller virkelyst', Charlotte Svensgaard?

En sådan udtalelse er direkte racistisk. I en sådan udtalelse skæres et helt folk over en kam, og alle tillægges de samme egenskaber og hensigter. (Det er jo netop den slags, 'vi' ikke ønsker, når bl.a. arbejdsløse, syge osv. omtales.

I en dokumentar jeg har set, udtalte nogle Romaer sig: de var absolut integreret i samfundet, har arbejde, studerer og alt det, der udgør et 'sobert medlem af samfundet' - men ingen må vide, at de er Romaer, da fordommene er så store, at de frygter konsekvenser for deres liv, omdømme osv.

Det viste sig, at den type ukendte repræsentanter for Romaer er der mange af. Af de nævnte grunde er der bare ikke ret mange, der ved noget om dem!

Hans Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Lars Bo Jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Charlotte Svensgaard

uh - det gode gamle racisme kort. Minder mig om 90'erne da der for alvor kom fingerpeg om at der kunne være integrations og kriminalitets problemer med bestemte befolkningsgrupper og argumentet var det samme. De som påpegede det var bare simple racister og kældermænd. Til trods for at statistik banken viste det klart og tydeligt.
Nu må man ikke føre tal på etnicitet - men der er en klokkeklar overvægt af sigtelser mod "turister" fra den tidligere østblok. Men det kan vel selvfølgelig også kaldes "virkelyst" - undskyld....
Nej, det er ikke alle og der var da selvfølgelig også succes historier (og hvem har nægtet det?), men der er så stor en andel at det er et problem i en gruppe.
Mit udgangspunkt for min udtalelse er det som der sker nu og det jeg oplever på gader og stræder - ikke en dokumentarfilm.
Der er mange forklaringer på - og i øvrigt også dårlige undskyldninger for - hvad der foregår.
Og min overordnede "fordom" har blandt andet udgangs punkt i alle de tiltag som Helsingør kommune har måtte tage i anvendelse for at fks. få Roma børn i skole da indsatsen ikke var god nok, fra kommunens side forståes!. Det virkede for øvrigt heller ikke - blot for at opleve at blive anklaget for.... racisme.

Britta Hansen

Jeg kan ikke lige huske, hvad det kort betegnes som, som nogle mennesker trækker, når der bliver peget på racistiske tendenser, og de straks betegner det som 'racismekort'.

I mine øjne er det vigtigt, at holde fast i, at vi må se mennesket først, hvis vi overhovedet formår det. Og det er ikke ensbetydende med, ikke at påpege problemer, problematisk opførsel, eller hvad det måtte være.

Det virkelige liv er ikke en dokumentar. Men en dokumentar kan bidrage til min fortolkning af det virkelige liv. Den information jeg fik var ny for mig, og den kan har været ny for dig eller andre. Jeg tænker, det er ikke uden betydning.

Der færdes Romaer i mit kvarter. Nogle går og samler flasker (og tak for det!), nogle leder efter værdier i skraldespandene i gården. Vi hilser på hinanden, og der har aldrig været det mindste problem her. I det rigtige liv.

Britta Hansen

Måske af interesse: et kort dokumentarisk indslag om Romaer i KBH af i går:

https://www.tv2lorry.dk/nyheder/03-06-2017/1930/vi-moder-en-af-de-romaer...