De bedste it-udviklere skal tilbage til den offentlige sektor

LEDER
De mange it-skandaler i det offentlige er ikke bare et spørgsmål om penge, men også om vigtig infrastruktur. I forhold til Sundhedsplatformen handler det decideret om menneskeliv.

De mange it-skandaler i det offentlige er ikke bare et spørgsmål om penge, men også om vigtig infrastruktur. I forhold til Sundhedsplatformen handler det decideret om menneskeliv.

Jens Dresling
17. juli 2017
Delt 11 gange

Engang arbejdede landets dygtigste it-udviklere for det offentlige. Det gør de desværre ikke mere, og det er ifølge eksperter en af årsagerne til, at de offentlige it-projekter ofte går galt.

Man har ikke selv ekspertisen i de offentlige institutioner og er derfor blevet afhængig af private konsulenter. Som professor på CBS Kim Normann Andersen sagde i weekendens Information: Man hyrer konsulenter til at finde ud af, om man har brug for et nyt system.

Man hyrer konsulenter til at lave udbudsmaterialet. Når systemet er udviklet af et privat firma, hyrer man konsulenter til at implementere det. Evalueringen foretages af konsulenter, og når det hele er gået galt, hyrer man konsulenter til at finde ud af, hvem der har ansvaret.

De offentlige institutioner er med andre ord afmægtige.

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Brugerbillede for Torben K L  Jensen
    Torben K L Jensen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Steffen Gliese
    Steffen Gliese
Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Selvfølgelig kan man genskabe en central offentlig organisation til udvikling og vedligeholdelse af det offentlige IT - og man kan gøre det med udgangspunkt i IT-Universitetet.

kjeld jensen, Karsten Aaen, Randi Christiansen, Torben K L Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jan Weis

Samfundstømmere.
De seneste flere årtier har mantraet fra især Venstre konstant været, at Staten (og kommunerne) ikke er bedst til at drive … tilføj selv områderne, der er mange, og ingen af dem har været succeshistorier for hverken samfundet eller skatteyderne og S har ikke gennemskuet røverierne ved højlys dag, men selv hoppet på galskaben …
Og privatiseringsbacillen florerer stadig i bedste velgående i de kredse – det er næsten det værste …

kjeld jensen, Karsten Aaen, Per Torbensen, Randi Christiansen, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Samfundstømmere. (2).
Da det nu åbenbart er kommet så vidt, at det handler om menneskeliv, burde enhver kunne se, at hele dette samfundsnedbrydende kræmmerkoncept endeligt hører hjemme i giftskabet for politiske banditdispositioner – leverandører af f.eks. IT-systemer er givetvis ikke alt for interesserede i, at projekterne umiddelbart skal lykkes, konventionalboden er jo som regel indregnet i prisen – så tørrer pengestrømmene jo ud, hvor de i stedet kan holdes flydende til nogen vover at stoppe dem, men det tager desværre alt for tit for lang tid …

kjeld jensen, Karsten Aaen, Randi Christiansen, Flemming Berger, Torben K L Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jesper Frimann Ljungberg
Jesper Frimann Ljungberg

"Engang arbejdede landets dygtigste it-udviklere for det offentlige. Det gør de desværre ikke mere, og det er ifølge eksperter en af årsagerne til, at de offentlige it-projekter ofte går galt."

Det er jo ikke de 'eksperterne' siger. Du kan have lige så mange dygtige udviklere du vil, det betyder ikke at du får IT systemer, der virker ,bliver leveret til tiden etc. etc.
Du får heller ikke et sundhedssystem, der virker ved kun at ansætte læger. Du har brug for sygeplejersker, radiologer, portører og ikke mindst ledere der har respekt for fagligheden i det man beskæftiger sig med.

Problemet med Offentlig IT, er meget analogt med de problemer man ser på andre 'tunge fagområder'. Nemlig at Politikerne og embedsværket ikke har respekt for fagligheden.
Hvor svært kan det være for Danmark at føre krig rundt omkring i Verden og samtidig bibeholde eksisterende budget og så have et forsvar hjemme der virker ? Det er nemt for politikerne i deres indavlede lukkede verden inde på borgen. Hvor man har et helt system, med rod i enevældens system, der er gearet til at fortælle dig det du vil høre og udføre dine mindste vink.

Det vigtigste .. DET ALLER VIGTIGSTE .. er en holdnings ændring i toppen af det offentlige. Nemlig at man skal have respekt for den faglighed man beskæftiger sig med. Det nytter ikke at have en digitaliseringsstyrelse fuld af djøffere der ikke forstår en skid af det de beskæftiger sig med, og konstant bruger deres uddannelses værktøjskasse, kombineret med 'luder-rapporter' fra McKinsey og de andre managementkonsulent huse, på at løse de problemer de er sat til at løse.

Bør man lave et nyt DC/KMD? Ja og Nej.
Man bør have en professionel IT-styrelse, der ikke hænger under politisk kontrol, men som er et uafhængigt fagligt kraftcenter, der kan varetage og facilitere udviklingen af offentlig IT.

Det kræver professionelle folk med tung IT-ledelses erfaring, og så at man har de kompetencer der skal til at lave offentlig IT-strategi, IT-standarder og 'best practises', som skal overholdes. Jeg mener personligt, at man ikke nødvendigvis skal have selve udvikling og drift inhouse. Det offentlige laver jo heller ikke selv deres ComputerHardware og database software etc. etc.

// Jesper

kjeld jensen, Karsten Aaen, Randi Christiansen, Rikke Nielsen, Mikkel Mortensen, Flemming Berger, Claus Nielsen, Jens Thaarup Nyberg og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Christoffer Pedersen
Christoffer Pedersen

Mange af landets største virksomheder får også udviklet og vedligeholdt deres IT-systemer af eksterne IT-leverandører. Hvorfor mon?

Hans Jørn Storgaard Andersen og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

@Michael Pedersen
Nu er 'det offentlige' en meget uhomogen forretning, hvor der er stor både volume og velocity. Lovgivningen ændrer sig som de politiske vinde blæser, og det kan være meget gennemgribende ændringer, der bliver lavet og som skal træde i kraft hurtigt. Desuden er IT defacto Core Business for mange dele af det offentlige. Se f.eks. SKAT og hele overførselsels indkomst cirkus'et.

Så som sektor er 'det offentlige' forskellig for mange andre områder, den der måske kommer nærmest er IT-sektoren selv, eller måske finans sektoren.

Så jeg er ikke enig i at det bare er et spg. om en indkøbsafdeling der er stor nok. Det hedder SKI, og er for at sige det lige ud noget som fanden har skabt. Desuden lider et sted som KOMBIT også (hvis man snakker med de rigtige folk) under ikke at have nok faglighed, så IT-folkene der er spændt hårdt for.
Man kan ikke løse 'Det Offentliges' IT-behov ved kun at source IT. Det er jo det man gør nu, og det fejler BIG TIME.
Mit personlige take er, at man skal have faglige kompetente folk til at styre IT, så ud med djøfferne og ind med kompetent IT ledelse og IT-arkitektur.
Jeg ville personlig lave en super stærk Enterprise Arkitektur funktion og så ellers være stærk på Forretnings Arkitekt siden ude 'lokalt'. Og så ellers praktisere og blive god til SIAM (Service Integration And Management).
Selve udviklingen, Drift, vedligehold, datacenter m.m. ville jeg source. Jeg mener ikke det offentlige skal være Datacenter operatør, eller udvikle styresystemer, eller databaser eller Hardware eller.. det kan man gøre i privat regi. Man kan f.eks. også source projektledelse, men projekt ledelsesmodellen skal man selv have styr på.
Så det offentlige er nødt til selv at have toppen af IT-arkitektur isbjerget, ellers får du aldrig fixet det lort vi ser nu. Med mindre man da nationaliserer hele IT branchen.. og gud forbyde det.

// Jesper

Randi Christiansen, Rikke Nielsen, Flemming Berger, Claus Nielsen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

@Michael Pedersen

Du glemmer SKI. Det er et kæmpe kompleks se feks. SKI's katalog her:

http://www.ski.dk/sider/skikataloget.aspx

Det er jo netop det, du snakker om, at her har man standardiserede kontrakter så man kan købe standardiserede varer.
Problemet med IT er bare, at f.eks. et system til indrivning af restancer til det offentlige der følger dansk lovgivning, er ikke en hyldevare. Det er et komplekst skræddersyet produkt der kræver kompleks viden om dansk lovgivning.

Desuden så (og det skal jeg selvfølgelig ikke skyde dig i skoene) er SKI dræbende for innovation og små virksomheder. Personlig har f.eks. mit lille firma aldrig en chance for at kunne sælge noget til det offentlige, med mindre det er som underleverandør. Så alle små firmaer med special viden og spids kompetencer udelugger det nuværende system.

Hvis man skal reducere IT indkøb til en standard vare, så kræver det, efter min mening, at man gør noget i stil med det jeg foreslår. Så kan man reducere det man skal indkøbe til netop 'standard' services, som f.eks. 1000 Java udvikler timer og Cloud drift m.m.

// JEsper

// Jesper.

Brugerbillede for Torben K L  Jensen
Torben K L Jensen

Det må være mig Michael Pedersen henviser til (Jeg er sgu helt stolt) når han skriver at jeg indrømmer ikke at kender til accept-test men jeg tror ikke at han fatter pointen i svaret : "men jeg kender til kejserens nye klæder" om de uvidenhedskultur der hersker i visse kredse.

Jesper Frimann Ljungberg

@Michael Pedersen
Fair nok.

Men det eksisterer, og det hedder SKI. Der er standard kontrakter og predefinerede kontrakt skabeloner m.m. Og det virker ikke. Det offentlige har så også ting som FORM og STORM
https://www.digst.dk/arkitektur-og-data/FORM-og-STORM

Og man har nogle Arkitektur Hvidbøger
https://www.digst.dk/Arkitektur-og-data/It-arkitektur/Hvidbog-og-modelre...
Som ligger i 'til kommentar'. Igen så er en hvidbog, sådan rent IT-arkitektur begreb mæssigt ikke et veldefineret begreb. Det er sådan lidt... ja.. Og den der relaterer sig til arkitektur er .. ja.. en gang generelle betragtninger .. som f.eks. ikke er mandatory.
Den der drejer sig om begrebs og datamodelering er faktisk slet ikke så tosset, selv om det slet slet slet ikke er nok, så er det dog et skridt i den rigtige retning.
Men når man, som jeg har arbejdet for/med/været partner med både DC og KMD så ved man at man var på et niveau (korrigeret for udvikling i modenhed på fagområdet) der var 2-4 gange så godt som man er lige nu i det offentlige, da man solgte dem fra. Man har ikke det faglige niveau som man havde dengang (igen korrigeret for udviklingen).

Grunden til at EFI gik galt var jo, at det forretnings arkitekur billede man havde af det der skulle laves simpelt hen ikke var godt nok, det var en faktor 10 for dårligt.
Hvis man ikke kan specificere ordentligt hvad man har brug for... kan man heller ikke sende det i udbud.
MED MINDRE at man reducerer det til 'kuglepen ydelser'. Altså at vi skal have udviklet det her software, og der skal vi bruge udviklere, arkitekter, projektledere, Database software m.m. og så køber man det .. og kører så projektet selv.

// Jesper

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Spørgsmålet om, hvem der er bedst til at udvikle it i det offentlige, vil jeg lade ligge til fordel for spørgsmålet om, hvordan udviklingen skal være. Og der tror jeg, at programmerne skal være så små og afgrænsede som muligt. Så kan de komme til at virke. Og brugerne kan følge med. Et lille skridt ad gangen, sådan er livet jo, og sådan bør it - udviklingen også være.

Brugerbillede for Anne-Marie Paul
Anne-Marie Paul

DSB DONG Postvæsnet, HT - Vandværker SKAT : hører hjemme i det offentlige lige som digitale løsninger.
Det offentlige er ikke til for at det private kan tjene på det og tømme forskellige intitutioner for penge, men for at give borgerne i Danmark den bedste mulige service og omsorg.

Der er vist ikke nogen der kan sige vi ikke har råd til velfærd - det er i hvert fald kun fordi Skiftende regeringer har ødelagt budgetterne med mislykket privatisering.
Sjovt nok er det altid og stadig de fattige, der får at vide at de er årsagen til samfundets økonomiske problemer - problemer som reelt ikke er der.

kjeld jensen, Randi Christiansen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

@Michael Pedersen
Jo jo.. men hvis man ikke ved hvad man vil ha'. Hvis de tusindvis af enheder der er i det offentlige alle gør tingene IT-fagligt på deres egen måde. Hvis der ingen synergi, standardisering og overordnet strategi er. Så står man med den sædvanlige indkøbs afdeling konsoliderings fælde.
Hvor man glæder sig over at man nu får gennemsnitlig 30% rabat mod før kun 20%.
Eneste problem er bare at det faktiske forbrug er steget fra 30 mia. til 40 mia. for samme leverance, og at effektiviteten er faldet.

/ Jesper

Brugerbillede for Hans Hansen

Det offentlige bør foretrækkes til offentlige opgaver - grunden til opgaverne ikke bliver løst ordentligt er mange - 1) udliciteringsprocedure er nonsens med it-systemer, da man ikke på forhånd ved hvad og hvor meget der skal laves. Det er der desværre mange, der tror man kan - så de laver lange kravspecifikationer, men den slags er i forskningen siden 1970 og frem beskrevet som uklare, fejlagtige, tvetydige og uforståelige - de er med andre ord komplet ubrugelige. 2) Udviklingen bliver søsat af chefer og jeg er ked af at sige det, men ofte aner de ikke, hvordan den konkrete praksis, hvori systemet skal bruges ser ud og følgende aner de ikke, hvordan systemet indgår i arbejdspraksis eller de tror fejlagtigt at et firma ved den slags også selvom de aldrig har sat deres fødder i de kontorer og set den arbejdspraksis, som de udvikler til (det er faktisk latterligt, men sådan er det desværre alt for ofte). 3) Brugerne bliver ikke taget med i udviklingsforløbet, og hvis de gør, så er det ofte udvalgte brugere altså ikke dem ALLE sammen, og her mener jeg alle tænkelige personer, som er forbundet med systemet.
It-udvikling kræver 1) etnografisk undersøgelse af arbejdspraksis, hvori systemet skal indgå, 2) herfra skal man få indsigt i praksis og hvad systemet egentligt skal kunne, 3) Iterativudvikling med brugerinddragelse (se det agile manifest - søg med google). 4) Følgende bør udliciteringspraksis ændres, så den passer med udviklingspraksis - og 5) så kræver det jo, at udviklerne, enheder, ledere faktisk interesserer sig for opgaven - det gør de ofte langt fra - desværre.

kjeld jensen, Jens Thaarup Nyberg og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

Det billigste er også det bedste.
Og hertil kommer EU’s udbudsdirektiv, som garanterer, at man sjældent får implementeret de bedste IT-løsninger …

Brugerbillede for Rikke Nielsen
Rikke Nielsen

Denne monopolisering af IT, som det gamle KMD symboliserede, tror jeg ikke er en fordel.
Det er jo nogle af deres gamle systemer, der står for modernisering i vore dage, og der er ingen, som ved, hvad de kan.

I min optik skal Staten hjemtage ansvaret for arkitekturen og tænke enterprise på tværs af hele den offentlige forretning.

Det er ikke altid et succeskriterie for et offentligt - ejheller privat - projekt, at det skal give anledning til indkøb af - endnu - et IT system. Tværtimod er det et symptom på silotænkning i sin værste form.