Europas demokratisk syge mand

LEDER
Erdogans retorik er frygtens, for han ved, at han ikke længere er så populær, som da han kom til magten i 00’erne, hvor han også havde medvind fra store dele af de liberale vælgere.

Erdogans retorik er frygtens, for han ved, at han ikke længere er så populær, som da han kom til magten i 00’erne, hvor han også havde medvind fra store dele af de liberale vælgere.

Depo Photos
18. juli 2017

Hvor foruroligede er vi – ’vi’ forstået som de europæiske demokratier – over Tyrkiets kurs mod ret beset fascistoide tilstande? Svaret er: Ikke særligt foruroligede.

Vi er højst forargede over præsident Recep Tayyip Erdogans systematiske undertrykkelse af enhver opposition, der har delt befolkningen i to stort set lige store halvdele, hvoraf den halvdel, der er uenig i Erdogans kurs, risikerer at blive hentet af politiet og sigtet for ’sympati for en terrororganisation’, det være sig PKK eller eksil-prædikanten Fethullah Gülens netværk, kaldet Hizmet.

De mest forargede har valgt et andet (og dyrere) feriemål, men de ’tunge’ relationer med EU’s femtestørste eksportmarked, der oppebærer et handelsbalanceplus på 17 milliarder euro i EU-favør, er ikke berørt.

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Bjarne Jensen
    Bjarne Jensen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
Bjarne Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Søren Jacobsen
Søren Jacobsen

Tyrkiet er begyndt at arbejde sig selv op mod en mur, hvor vold avler vold frem for dialog og demokrati. Det er jo næsten en klassiker.

Brugerbillede for Jan Weis

I dag kan man så optage ,Amnesty International’ på den lange liste over den sjove mands utallige ’fjender’ med endnu en obligatorisk arrestation af hele denne farlige population af terrorister, herunder af to tyske statsborgere – så nu må Merkel snart tale et magtord, og i det mindste udsætte sine ferieplaner …

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Eksil-prædikanten Fethullah Gülens netværk, kaldet Hizmet, har formentlig en stor stjerne i tyrkisk middelklasse og borgerskab. Men derfra og så til at indlede et kup, - tja, det er jo ikke særligt demokratisk.

Jeg har aldrig læst en lasse-ellegaard -artikel, der kritiserer eller fordømmer kuppet for et år siden. Hvad sker der på Information?

Brugerbillede for Jacob Fenger
Jacob Fenger

Tidligere var det det militære establishment, der var de gennemgående og konstante magthavere, som med mellemrum afsatte de civile ledere. Det kunne være interessant, at få en vurdering af magtforholdet nu. Det ville være mere oplysende, hvis man kunne frigøre sig af dette skabelonbegreb, som ikke der - Demokrati. Tyr er ikke D. Syr er ikke D. Jor er ikke D. Ira er ikke D. Ira er ikke D. Afg er ikke D. Pak er ikke D. Sad er ikke D. Ægy er ikke D. Lib er ikke D.... Hvor der ikke er D, kan vi indføre det med magt. Det er konklusionen på dette elendige skriveri.

Brugerbillede for Niels Nielsen
Niels Nielsen

Ligger Tyrkiet i Europa? Siden hvornår - jeg troede det lå i Lilleasien.

Europas demokratisk syge mand må være Ungarn, med DK lige i hælene.

Søren Roepstorff, Søren Fosberg og Touhami Bennour anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Recep INAL

Lasse er ligeså sjov og vittig som Kilicdaroglu - formanden for den såkaldte tyrkiske opposition. Jeg vil opfordre Lasse til at gen-læse sine artikler til støtte for den syge Erdogan i de glade "00"''er i kampen mod det "sygelige" sekulære og "fascistiske" establishment i Tyrkiet, og med Vestens velsignelse blev født: Ergenokon, Balyoz, Poyraz og lignende komplots hvis formål var og er stadig at udrense NATO-kritiske patriotiske elementer fra den tyrkiske hær. Til hvilken nytte? For at bane vejen for de ekstremt farlige Gülenister for FINALEN som var meget tæt på at lykkes sidste år 15/07/2016 hvis det ikke var for den stadig patriotiske tyrkiske hær og nation. Hvad indebærer FINALEN? Et absolut brud med FREDEN mellem Tyrkiet og Persien som har eksisteret siden det 17'ne århundrede, og FREDEN var en nødvendighed for det Islamiske folk for KORSTOGENE synes ikke have at tage et ende i for, nu og såvel som fremtiden!!!! Og øvrige vigtige detaljer som er...

Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde af Lasse's absurde og realitets-fjerne artikler om Tyrkiet. Sygelighed er der masser af, men jeg tvivler på om at det er Tyrkiet, som stadig står fast sammen på trods af gevaldige interne konflikter, eller om det er Vestens neo-liberale politikker og dennes imperialisme der bør sættes under diagnose...

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Niels Nielsen
Informations Weekendudgave har et opslag med mindre artikler om hele verden, kaldet: "Verdens Gang"
Hver artikel ledsages af et verdenskort, en vignet, hvor det hvide er land, det røde er vand. Der er én vignet for Asien, en anden for Europa. Tyrkiet er ikke med på nogen af dem. Rusland er dog delt ved Ural, men Tyrkiet findes hverken i Asien eller Europa. Bad luck.

Brugerbillede for Recep INAL

Ungarn, Polen, Danmark, Frankrig, Rumænien, Serbien osv. er udmærkede kandidater for tegn på sygelighed i Europa. Om Tyrkiet og Ruslands placering på EUROPA kortet, tja hvad kan jeg sige? "Europære" har faktisk et Freudiansk problem i.f.t. Tyrkiet, Islam og Jødedom. Jeg vil opfordre Information til at grave dybere i denne problematik i nærkommende artikler...