Læsetid 2 min.

Forsøgsordningen hjælper ikke mødre til epilepsibørn. De nødsages stadig til kriminalitet

LEDER
17. juli 2017

Tirsdag fik en enlig mor på Frederiksberg uventet besøg af to betjente, der mistænkte hende for ulovlig import af narkotika. Hendes ’forbrydelse’ var at importere cannabisolie fra Colorado i USA til sin epilepsiramte dreng, og nu var en ulovlig forsendelse til hende blevet opdaget i tolden.

Morens korte forklaring på den importerede olies effekt på hendes drengs uhelbredelige sygdom er, at hun nu er ved at få sin søn tilbage.

Efter at sønnen har gennemgået alle de traditionelle medicinbehandlinger og haft talrige indlæggelser, har moren i forståelse med en læge fundet et middel, hvor hun kan se sin dreng gøre fremskridt.

Problemet er bare, at olien er ulovlig. I stedet for opbakning og støtte fra samfundet til en enlig mor i en ekstrem svær situation med et sygt barn, bliver hun kriminaliseret og straffet. Tilmed bliver olien beslaglagt, hvorfor moren ikke ser andre udveje end at prøve lykken igen og bestille en ny ulovlig forsendelse i håbet om, at den glider ubemærket gennem tolden.

Der gik lang tid, før Dorthe fandt ud af, at sønnen Frederik lider af en meget sjælden form for epilepsi, der ikke findes tilfredsstillende behandling for. På nettet har hun fundet beretninger om, at en bestemt form for medicinsk cannabis kunne være en mulighed, og én gang har hun afprøvet det på sin dreng og blev imponeret af resultatet. Dorthe har fået en bekendt til at dyrke den særlige form for cannabis, som hun kan afprøve til efteråret. (Modelfoto)
Læs også

Det er intet mindre end en oprørende og uværdig situation, samfundet efterlader den enlige mor i.

Da Folketinget sidste efterår blev enige om den kommende fireårige forsøgsordning med medicinsk cannabis, var det ikke så meget troen på en ny vidundermedicin, der gjorde udslaget for mange politikere.

Det var derimod hensynet til, at samfundets borgere ikke i stigende tal skal føle sig nødsaget til at overtræde lovgivningen, når de forsøger at skaffe lindring til alvorlige sygdomme ved at købe cannabisolie på det illegale marked.

Som Information med en serie artikler om epilepsiramte børn kan påvise den kommende tid, bliver det problem ikke løst med forsøgsordningen, når den træder i kraft til januar.

Epilepsi er ikke nævnt blandt de sygdomme, som kan komme ind under forsøgsordningen. Så den enlige mor og andre i en tilsvarende situation vil fortsat være tvunget til at være kriminelle, hvis de vil deres syge børn det bedste.

Tvillingerne Alexander og Temujin får cannabisdråber med aktivstoffet cbd for at modvirke epilepsi. Dråberne må Vicki, drengenes mor, en gang om måneden hente i Tyskland, og hun fatter ikke, hvorfor det skal være så besværligt at få fat i det, som hun efter ni års erfaring ved hjælper hendes børn.
Læs også

Selv om Epilepsihospitalet Filadelfia det næste års tid gennemfører en behandling med lovlig cannabisolie for godt en håndfuld patienter, hjælper det ikke den enlige mor eller andre i tilsvarende situationer. Men som hospitalets lægelige direktør, der udmærket forstår mødrenes frustration, udtrykker det, er der ingen kompetence i verden, som overgår en mors kompetence.

Det gælder også for den enlige mor på Frederiksberg. 

Cannabisolie til epilepsibørn

Der er en stigende erkendelse af, at cannabisolie kan lindre tilværelsen for børn, der lider af visse former for epilepsi. Men olien er ikke umiddelbart lovlig i Danmark, og den bliver ikke en del af det kommende forsøgsprojekt i Danmark. Forældrene ser sig derfor oftest nødsaget til at anskaffe olien ulovligt eller via en tysk recept.

Tre mødre fortæller om deres erfaringer med den ulovlige olie, og serien afsluttes med et interview med en 18-årig, der får sin olie lovligt fra Glostrup Apotek.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Dorte Sørensen
    Dorte Sørensen
  • Brugerbillede for Oluf Husted
    Oluf Husted
Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, Dorte Sørensen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Per Falkjær
Per Falkjær

Jeg tror Politiet vælger de nemme sager - det tæller godt i statistikken - sagen opklaret.
Læg mærke til at de sendte 2 betjente - de forstår at afpasse opgaveløsning til kompleksitet !

Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, Carsten Wienholtz, erling jensen, Roselille Pedersen og Torben Arendal anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Cannabis bør lovliggøres helt og holdent, det kan kun gå for langsomt!

Carsten Wienholtz, Allan Stampe Kristiansen, Ken Sass, Heidi Nielsen, Henrik L Nielsen og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Olav Bo Hessellund
Olav Bo Hessellund

I givet fald vil det ikke være første gang, at noget sådant sker med et godkendt lægemiddel.

Brugerbillede for Olav Bo Hessellund
Olav Bo Hessellund

Min kommentar overfor går på Christoffer Pedersens indlæg - bare for en ordens skyld.

Carsten Wienholtz og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Nielsen
Niels Nielsen

Christoffer Pedersen - hvilke mulige bivirkninger?

Hash er blevet grundigt gennemprøvet i flere årtusinder efterhånden, og de eneste bivirkninger - ud over en tendens tilæ hoste - er at lidt over en promille af brugerne udvikler en hashpsykose. Hvad man endnu ikke ved, er om denne psykose ville være opstået alligevel, uden brug af hash.

Flere af de lægemidler, jeg gennem årene har indtaget - inklusive de ikke-receptpligtige - har langt højere risiko for alvorlige bivirkninger end hash. Så hvis argumentet er, at det muligvis er farligt at indtage hasholie, er det et meget, meget tyndt argument.

Carsten Wienholtz, Ken Sass, Heidi Nielsen, Hans Larsen, Henrik L Nielsen, Torben Bruhn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Christoffer Pedersen
Christoffer Pedersen

Niels Nielsen:
Jeg er ikke medicinsk uddannet. Men jeg ved man bl.a. har dokumentation for alvorlige nerveskader og alvorlige forgiftninger fordi leveren også påvirkes i ca 20% af de tilfælde hvor børn får det.
Synes du det er OK hvis vi bare sælger det i håndkøb så?
Olav Bo Heselund:
Synes du selv det er en god grund til at frigive MERE medicin uden det er ordentligt testet og godkendt?
Jeg vil godt spørge alle der er så varme fortalere for frigivelse her og nu:
Hvem har ansvaret hvis folk dør eller bliver mere invalideret af cannabis?
Hvem skal betale gildet når det vælter inde med klager og erstatninger ?
Er det OK at invalidere eller slå børn ihjel ved at give medicin der er usikkert?
Vær sikker på medicinalindustrien nok skal sende cannabis på markedet hvis de bliver enige i det er bare nogenlunde virksomt og sikkert.

Niels Nielsen

Christoffer Pedersen, for tiden tager jeg et lægeordineret lægemiddel, som udsætter mig for en risiko for forhøjet blodtryk på over 10%. Alligevel har både lægen og jeg valgt at udsætte mig for denne risiko, da den tilstand, lægemidlet forventes at kurere, er værre end det forhøjede bloftryk, selv om et forhøjet blodtryk kan være livstruende.

At cannabis ikke skal indtages af børn og unge er gammel visdom: Araberne har to tommelfingerregler: Ryg aldrig før solnedgang, og ryg ikke, hvis du er under seksten.

Så du gentager bare et gammelt arabisk husråd. Konsekvensen må være, at der skal forskes mere i virkninger på unge mennesker, men det skulle være okay at tillade voksne at indtage cannabis.

Efter min mening er ansvaret altid dit eget. Hvis du bliver korrekt oplyst om bivirkningerne på forhånd, har du mulighed for at afgøre, hvad der er værst: Sygdommen eller bivirkningerne. Det skal da ikke være noget, politikerne bestemmer, men lægerne i overensstemmelse med deres patienter. I tilfælde, hvor der er børn involveret, er det de ansvarlige forældre, der har ansvaret - derfor betegnelsen "ansvarlig".

Skulle jeg mod forventning gå hen og dø af en blodprop på grund af mit forhøjede blodtryk vil jeg da aldrig gøre min læge ansvarlig. Hun forklarede mig risikoen, og jeg valgte at tage chancen.

Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik L Nielsen
Henrik L Nielsen

Christoffer Pedersen
Du har ret i at der er er en lille risiko for slemme bivirkninger med hash til børn. Men nu er cannabisolien ikke helt det samme, og selvom der er er nogle få der får bivirkninger så er dette et fremskridt for epileptikere.
Selv børn det har over tyve daglige anfald kan ofte blive fri for disse eller som minimum få et drastigt fald i både antal af anfald og længden af disse.

Samtidig bliver de oftest fri for al den anden medicin, der ikke gør dem anfaldsfri. En medicin som har en større risiko for bivirkninger og som nogen gange er værre end de værste som canabisolien giver.

Christian Lucas, Eva Schwanenflügel og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Christoffer Pedersen

Du svare at du mener ansvaret er patientens eget, hvis bare man er oplyst om bivirkningerne.
Problemet med cannabis er bare at ingen med 100% sikkerhed kan oplyse om bivirkningerne. Og at sælge medicin med "bivirkninger ukendt og risikoen er din egen" er No Go.

Brugerbillede for Henrik L Nielsen
Henrik L Nielsen

Sikke dog en skrækkelig ting at fortælle et barn. Og fantastisk godt at høre i er genforenet.
Kender selv et par der tidligere var plejeforældre for syv børn igennem deres 'karriere' og de glemmer aldrig deres børn. De er i tæt kontakt med dem alle, og alle børnene (og deres børnebørn) kalder dem forskellige former for forældre/bedsteforældre. Selvfølgelig findes den anden dårlige slags også, men forhåbentlig er disse i mindretal.

Niels Nielsen

Christopher Pedersen: "Problemet med cannabis er bare at ingen med 100% sikkerhed kan oplyse om bivirkningerne."

Det er vel vilkårene for al medicin? Det er jo derfor, risikoen udtrykkes i procentsatser. Eller er det sandsynlighedsregning som matematisk disciplin, du nu kritiserer?

Carsten Wienholtz og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Christoffer Pedersen

Niels Nielsen:
Nej det er ikke vilkårene altid. For kommer der andre bivirkninger end der er beskrevet er medicinalfirmaet erstatningsansvarligt. Og de mener selv de har afdækket bivirkningerne ved de ting de sælger. Det er den del der er bekymringen ved cannabis hvor man IKKE har lavet grundige undersøgelser. Og jeg kritisere absolut hverken nogen eller noget. Eneste jeg tillader mig at sige et at man ikke VED nok om cannabis til nogen tør tage ansvaret for de skadelige virkninger man risikerer dukker op.

Niels Nielsen

Okay, så har jeg løsningen: Frigiv hash.

I så fald vil folk kunne medicinere sig selv, indtil forskerne tør sige noget om risici. Tricket er at tillade at sælge hashen til rekreative formål, for så kan folk, der mod bedre vidende bruger stoffet som medicin, ikke sagsøge sælgeren.

For jeg har da aldrig hørt, at ofre for skrumpelever har sagsøgt og vundet en sag mod Carlsberg!

Carsten Wienholtz, Henrik Leffers og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Christian Lucas
Christian Lucas

Svineri ærligt talt. Det bør legaliseres. Hvis Danmarks regering kan bruge ufattelige milliardbeløb på et problem børn som F35, kan vi så ikke i det mindste også følge amerikanerne mht marijnuana lovgivning så vi kan finansiere deres militære lorte eventyr med andet end nedskæringer i borgernære sociale services? Det er lrlkigt talt bekymrende tæt på de republikanske dagsorden i Kongressen.

Brugerbillede for Torben Bjerrehuus
Torben Bjerrehuus

Det er med nogen forbløffelse jeg læser Informations leder der finder det oprørende at en enlig mor ikke må importere cannabisolie til behandling af sit epileptiske barn. Det fremgår af lederen at moderen forinden har talt med en læge herom, men samtale med en læge har i mange år ikke været tilstrækkeligt til at få godkendt et lægemiddel til behandling af sygdom.

Siden thalidomid (et præparat til at behandle nogle af de samme lidelser som det nu påstås af cannabisolie kan lindre) katastrofen i 1960érne er lægemidler underlagt en årelang veldefineret godkendelse procedure, der bl.a. Indeholder forskellige faser til afdækning af virkning og bivirkning ved et medicinsk præparat.
Efter en langvarig journalistisk kampagne i Information besluttede et folketings flertal, trods modstand fra lægemiddelstyrelsen og lægeforeningen, at etablerede forsøg i 2017 med cannabis olie til udvalgte lidelser.
At canabis kan være psykosefremkaldende bør ikke være avisen fremmed, det er ganske vel beskrevet bl.a. I Information 7 september 2005, hvor Pernille Schiøtt beskriver sine 12 hash inducerede psykoser.
Det er et stort ansvar Informations redaktions kollegie og politikerne påtager sig, ved at sidde fagfolks advarsler overhørig og eksperimentere med potentielt psykosefremmende stoffer til behandling af sygdom.

I 2005 bragte Information adskillige artikler omhandlende brug af det euforiserende hallucinogene stof LSD til behandling af bl.a. Depressive patienter. I artiklerne blev forsøgsbehandlingen med LSD kaldt skandaløs, og et lægeligt overgreb på patienten.
I 2017 advokerer Information i flere artikler for behandling af depressioner med LSD, ligesom samme stof ifølge avisen angiveligt skulle have præstationsfremmende egenskaber og at stort set alle creative personer i Silicon Valley bruger stoffet.
For første gang nogensinde forventes middellevetiden for den amerikanske befolkning at falde. En væsentlig årsag hertil er stof(mis)brug.
Internetavisen Zetland har for nyligt på glimrende vis beskrevet de voldsomme problemer der følger med stofmisbrug på de psykiatriske afdelinger i Danmark.
Man skal være forsigtig med at glorificere stofmisbrug. Det er et hastigt stigende problem der truer samfundet.
Er Information blevet klogere med tiden? eller dummere? Eller bliver information skrevet af opportunister?

Christoffer Pedersen

Torben Bjerrehuus
Gode pointer du kommer med. Kan kun være enig.
Det er som om der går "sag" i nogle ting og at det bliver vigtigere at få ret end at blive klogere. Så pyt med et par psykoser eller en smadret lever.....

Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Christoffer Pedersen, en smadret lever er et resultat af alkoholskader, og psykoser kan induceres ved alkohol. Der har aldrig været leverskader som resultat af brug af cannabis.