Leder

Merkel fik afværget dominoeffekten efter Trump – i første omgang

Merkel vandt slaget om at isolere USA i klimapolitikken og sikre fortsat støtte fra de øvrige G20-ledere til Paris-aftalen. Men klimaet bliver ikke reddet på én dag eller med ét topmøde

John Macdougall

10. juli 2017

I klimapolitikken var »alle imod USA«, erklærede den tyske kansler Angela Merkel i sin afsluttende tale til G20-topmødet i Hamborg.

Det var første gang, verdenslederne skulle mødes, efter at præsident Trump havde trukket USA ud af Paris-aftalen, og mens Storbritanniens Theresa May stadig håbede på at få Trump til at blive, handlede det for værten Merkel om at inddæmme skaden.

Frygten for en dominoeffekt var substantiel. At andre lande ville falde fra eller dæmpe deres ambitioner som følge af den amerikanske udmelding sidste måned.

Op til G20-topmødet var der således tvivl om, hvorvidt Saudi-Arabien fortsat ville bakke op om klimaaftalen, ligesom der lød uldne budskaber fra Tyrkiet, Rusland og Indonesien. Klimafortalere begyndte at tale om, at de håbede på, at bare et stort flertal fortsat ville bakke op om Paris-aftalen.

Donald Trump formåede ikke at skabe ravage i G20-samarbejdet med sin klimaskepsis. Men selvom verdens 19 største økonomier trodser USA og holder fast ved deres tilslutning til Paris-aftalen, lykkedes det ikke at nå til enighed om en hurtig udfasning af tilskud til fossile brændsler
Læs også

Men i topmødets sluttekst var det 19 mod 1. På nær USA enedes verdenslederne om, at Paris-aftalen ikke kan stoppes, og at den hurtigst muligt skal implementeres. Merkel vandt slaget, men som det efterfølgende spil allerede har vist, er kampen langt fra forbi.

Knap var slutteksten underskrevet, før Tyrkiets præsident, Recep Tayyip Erdoğan, på sin egen pressekonference såede tvivl om, hvorvidt Paris-aftalen vil blive ratificeret i det tyrkiske parlament, nu hvor USA var trådt ud.

Problemet er penge og den klimafond under FN, som USA skulle bidrage betragteligt til som den historisk største udleder af drivhusgasser. Pengene skal hjælpe udviklingslande med deres grønne omstilling og tilpasning til klimaforandringerne.

Den pulje skulle Tyrkiet angiveligt været blevet lovet adgang til, og hvis de ikke får det, vil aftalen ikke gå igennem parlamentet, sagde Erdoğan.

Næste slag har Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, i hovedrollen. Han har ikke opgivet at få USA tilbage i Paris-aftalen og får efter G7- og G20-topmøderne en tredje chance for at overtale Trump på tomandshånd, når han kommer til Paris senere på ugen for at fejre Frankrigs Bastilledag.

Demonstranters hærgen i Hamborg har fået meget opmærksomhed under G20-topmødet. Selvom mange af de lokale indbyggere støtter demonstranternes sag, er de kritiske over for volden. Som Rafael Timmerberg, der har taget en kniv med på gaden til at kunne forsvare sig mod demonstranter.

»Det her finder jeg mig ikke i. Forstå mig ret, jeg sympatiserer med demonstranterne, jeg er selv systemkritisk. Men det her er åndssvagt. Hvad løser de ved at smadre løs?« spørger han.
Læs også

Derudover erklærede Macron, at han til december vil holde et nyt klimatopmøde for at skubbe på for at rejse den nødvendige private og offentlige finansiering, der skal til for at føre Paris-løfterne ud i livet.

Klimaet bliver ikke reddet på én dag eller med ét topmøde, men bortset fra Trump kæmper alle heldigvis for, at udviklingen går i den rigtige retning. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lars Bo Jensen

Det er mærkeligt at Trump dropper Paris aftalen, den danske regering har jo vist at man sagtens kan gå ind for aftalen og samtidig øge landets CO2 udledning.

Helle Walther, Alan Strandbygaard, Eva Schwanenflügel og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Rune Rasmussen

Det mest effektive du kan gøre som enkeltperson for klimaet (og miljøet, andre dyr og såmænd også dig selv) er at blive veganer.

Lars Bo Jensen

Det har du sikkert ret i Rune Rasmussen, men nu kan jeg rigtig godt lide bacon. Jeg prøver at yde mit bidrag ved ikke at køre bil eller flyve.

Rolf Andersen

Check lige: http://wearestillin.com/ , og scroll ned over listen af USA'nske stater - ned til listen over virksomheder, som har skrevet under på:
"We, the undersigned ... are joining forces for the first time to declare that we will continue to support climate action to meet the Paris Agreement."
Det er altså ikke hvem som helst, der har skrevet under :)

Helle Walther

Macron har jo indkaldt igen i december, og vi skal nok alle tænke på om bilen ikke kan stå ind i mellem, og cykel eller tog klare transporten. Flyture til ferier i udlandet kan nok ikke reduceres, men mange andre ting kan godt behandles med mere omtanke både hos politikere og os andre.

Rune Rasmussen

Det er på en måde lidt rørende, men på en tragisk måde, at se hvor lidt mange mennesker forstår, hvor alvorligt det er. Der er den her der-er-nok-nogen-et-sted-der-gør-noget-ved-det-attitude hos mange, som om de ikke mener, at de som sådan behøver at gøre andet end småjustere lidt hist og pist, som om tanken, den endelige tanke er, at de åbenbart ikke er en del af og fra denne planet. Her er ingen turister.