Leder

Det tyske bilkartel skylder alle at gå forrest med at genopfinde bilmotoren

Robotarme arbejder på en VW-fabrik i Chemnitz. 

Robotarme arbejder på en VW-fabrik i Chemnitz. 

Jens Meyer

Debat
27. juli 2017

Onde tunger siger, at Tyskland er som en 60-årig mand: på toppen af sin erhvervsmæssige ydeevne og indtjening – men desværre går han snart på pension.

Dette pessimistiske bonmot refererer ikke bare til, at tyskerne får alt for få børn. Det refererer også til en industrination, der med den gammeldags bil som sit ypperste eksportprodukt hænger fast i forbrændingsmotoren og den fossile æra.

Indtrykket opfyldes skræmmende i disse dage, hvor den tyske bilindustri efter den store diesel-skandale nu rystes af en af efterkrigstidens største kartelsager. Siden 1990’erne skal Audi, Volkswagen, BMW, Daimler og Porsche angiveligt have haft en række underhåndsaftaler om både standarder, priser, leverandører og omgang med udstødningsgasser.

De færreste tyskere er overraskede. Sagen bekræfter nemlig det gængse billede af et indædt ægteskab mellem de tyske myndigheder og ministre på den ene side og den magtfulde tyske bilbranche på den anden, hvor bilbosserne har været med til at sætte reglerne helt ind i europæisk miljøpolitik.

Kartelskandalen er derfor ikke bare endnu et hårdt slag mod de tyske bilproducenters ry og en økonomisk trussel mod branchen, der risikerer bølger af forbrugerklager og milliardstore bøder fra EU’s konkurrencemyndigheder.

Den er samtidig en trussel mod de ca. halvanden million job i og omkring den tyske bilindustri, og som får branchen til at frygte, at velhavende bilregioner som Stuttgart og Wolfsburg vil lide samme skæbne som Ruhr-distriktet med kullets deroute.

Endelig er skandalen – måske heldigvis – en trussel mod den gensidigt selvopretholdende virkelighedsfornægtelse, som tysk politik og bilindustri har levet i.

I sin rasende succes er den tyske bilbranche ikke ordentligt forberedt på forbrændingsmotorens nært forestående død. Tværtimod har bilbranchen i sit ægteskab med tysk politik hvilet så længe på laurbærrene, at det har hindret en tilstrækkelig innovation, forskning og nytænkning i forhold til både e-biler og en bredere tænkning af mobilitet frem for privatbilisme.

Ud over nogle medarbejdere i bilbranchen vil de færreste græde ved forbrændingsmotorens gravsten – heller ikke selv om flertallet mærkværdigvis stadig finder sig i den stærke luftforurening og øgede dødelighed i vores storbyer. Derfor bliver bilbranchen – selv den succesrige tyske af slagsen – nødt til at opfinde motoren på ny, så landet ikke skal gå på pension med den fossile æras afslutning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

Håbet er, at Margrethe Vestager kan påligne bil-kartellet bøder af astronomiske - gerne ruinerende - størrelsesordener.

Men hvad med alle de mennesker, der er blevet slået ihjel eller er blevet syge af svindlen med måling af udstødningsgasserne ??

Eva Schwanenflügel, Olav Bo Hessellund og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Toke Andersen

Der er et par grove misforståelser i Matthias Sonnes analyse, der fortjener at blive korrigeret.
1. Der fødes IKKE for få børn i Tyskland - Der fødes alt for mange!
For få børn er en pinlig idiotisk forestilling, der alene finder sin årsag i en komplet virkelighedsfjern isoleret økonomisk vækst-logik, hvor nye generationer, uanset planetens forlængst overskredne grænser, skal være store nok til at produktionen kan vokse og forudgåendes generationers magelige pension kan finansieres.
Den tankegang er ikke bare forlængst passé og syg helt ind i kernen, den er en central del i vores mest akutte og kritiske problem: Den massive overbefolkning der er ved at smadre planetens evne til at opretholde avanceret liv, mennesker inkl.

2. Forbrændingsmotoren, som primær kraftkilde, burde selvfølgelig være lagt i graven for længst. Men det vil ikke ske frivilligt da fremtidens bil, som vi allerede har kendt længe, vil undergrave de store bilkoncerners markeds-position, -kontrol og indtjening.

Fremtidens bil består af chassis, kabine, el-motorer på hvert hjul eller på akslen, og en kraftkilde bestående af brændselsceller og/eller batterier.
Denne langt mere simple, udskiftelige og smidige konstruktion vil gøre stor-industriel bilproduktion, som vi kender den, til historie.
Det er ikke en udvikling der vil ske uden massiv modstand fra de eksisterende koncerner, der ellers ville bidrage til egen udslettelse.

Anders Aalbæk, Allan Stampe Kristiansen, Ivan Breinholt Leth, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Anders Barfod, Ejvind Larsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Søren Jacobsen

Senest har briterne forbudt salg af benzin- og dieseldrevne personbiler fra 2040. Et forbud, som sikkert har bredt sig til hele Europa på det tidspunkt. Det er den tyske bilindustri udemærket godt klar over og rasant udvikling hen i mod fossil frie personkøretøjer i den tyske bilindustri er meldt på vej fra de fem store som VW, BMW, Audi, Mercedes og Porsche. Ikke nødvendigvis fordi de kan lide det, der er over 600.000 arbejdspladser på spil, men fordi de ikke kan komme uden om fremtiden.

Henrik Bjerre

Der kører 400 elektriske BMW rundt som bybiler i København - helt bagefter er de vel ikke?

John Poulsen

Folk snakker og snakker om noget de i bund og grund intet ved om.
Der sker fantastisk meget i "den gamle bilindustri"....så de har absolut konkurrenceevnen og viljen på plads...

Arne Thomsen

Artiklens forfatter skriver bl.a.:
"I sin rasende succes er den tyske bilbranche ikke ordentligt forberedt på forbrændingsmotorens nært forestående død. Tværtimod har bilbranchen i sit ægteskab med tysk politik hvilet så længe på laurbærrene, at det har hindret en tilstrækkelig innovation, forskning og nytænkning i forhold til både e-biler og en bredere tænkning af mobilitet frem for privatbilisme."
Min kommentar:
Omstilling fra forbrændingsmotor til en "grøn" motor er én ting.
En anden er, at vejene bliver proppet til med stadig flere biler, sådan et vejnettet ikke kan følge med - trods massive investeringer i udvidelser.
Det peger for mig i retning af "en bredere tænkning af mobilitet frem for privatbilisme":
I stedet for "mig først - og lad bare fanden ta' de andre", kunne vi have mobilitet/trafik som et fællesskab:
En stadig mere attraktiv "gratis" kollektiv trafik - betalt over skattebilletten...
I stedet for tilstoppede veje kunne vi alle - uden ekstra omkostninger - frit bevæge os med v.h.a. en effektiv og fuldt udbygget kollektiv transport.
Det vllle næppe koste mere - det ville være bekvemt - og det ville forurene mindre :-)

Søren Jacobsen

Poulsen, en trøst er jo så, at man kan købe en bluetoth dims og sætte i cigarettænderen, som så sender en synkroniseret V8 eller V12 lyd ud gennem køretøjets højtalersystem for dem, som kommer til at savne brian-effekten. At f.eks. Europa og Kina stopper med at sælge fossile køretøjer fra f.eks. 2040 stopper selvfølgelig ikke nødvendigvis produktionen med det samme. Men det er et vigtigt og realistisk skridt på vej.

Søren Jacobsen

Fremtiden inden for persontransport ligger i selvkørende elkøretøjer, som enten kan ejes eller tilkaldes ved behov gennem en app. For at skabe den nødvendige plads på vejnettet, samt for at mindske ulykkerne, vil alle selvkørende køretøjer frem over være styret af et trafik netværk, som ved, hvor alle køretøjer befinder sig og hvor de skal hen. Netværket tilpasser sig løbende trafiksituationen og tilpasser trafikken, så den aldrig kommer i vejen for hinanden. Slut med køer og slut med trafiklys. Ved godt det ikke bliver i morgen. Men så måske i overmorgen.

Søren Jacobsen

Den kollektive transport bliver en gang for fremtiden en app, som tilkalder en mini elbus i stil med Olli, hvor der måske er plads til 10 passagerer.

Mikkel Kristensen

Dieselmotoren er stadig en fantastisk opfindelse, den roterer ved hjælp af sin egen kompression - den kan kører på fedt og spildolie, som ikke kan bruges til andet og som naturen ikke kan optage -. udledningen af partikler er et problem, ligesom ved kul afbrænding - et stort vandfilter, burde være en løsning der kunne forskes mere i. jeg tror ikke på alt det her selvkørende halløj - for det første kan det hackes, for det næste tror jeg slet ikke på man overhovedet kan lave formler der virker sikkert nok. der er tons af eksempler på IT der ikke er eller kan ordenlig programmes prøv blot, at kode en lang formel i excel - på et eller andet tidspunkt skal cellen bruge sin egen værdi for at udregne videre - og det kan man ikke.... . yes en Tesla er smart og det er nok det tætteste vi kommer en egentlig revolution.

Torben Lindegaard

Der er jo ikke noget nyt i, at hvis man lader 5 fabrikanter af samme produkt alene i et rum, så danner de et kartel. Men alligevel - omfanget af den tyske bilindustris svindel er chokerende:

http://www.spiegel.de/international/germany/the-cartel-collusion-between...

Læs i artiklen hvordan selskabernes marketingsafdelinger ikke ville acceptere en passende stor tank til "AdBlue", et stof som renser udstødningen til uskadelige delelementer.
Det ville gå ud over muligheden for at have golfkøller med i bagagerummet !!
I stedet enedes man om en ensartet lille tank til "AdBlue" - og udviklede snydesoftware, så bilen i tilfælde af kontrol i den korte testperiode fik tilført udstødningen den korrekte mængde "AdBlue"

...og der er mere af samme skuffe !!

Det er for mig et argument for et langt stærkere EU.

Hvorfor var det de amerikanske myndigheder, der skulle afsløre diesel-gate ??
Vi europæere dør også af kvælstofudledninger.

Vi burde give EU mulighed for at gennemføre disse kontroller - altså teknikere beskæftiget direkte af EU, og ikke det pågældende lands egne teknikere, der udfører de EU bestemte tests på bedste beskub.
Det ville selvfølgelig øge antallet af bureaukrater i EU - og Morten Messerschmidt og Rina Ronja Kira ville få noget at hyle op om; men alle vi andre ville leve lidt tryggere.