Smukfest. Samsø. Musik i Lejet. Grøn Koncert. Langeland. Den næste måned tager hundredtusindvis af danskere på musikfestivaler rundt i landet. For langt de fleste vil lejrlivet blive et tiltrængt frirum fra hverdagen, spækket med store musikoplevelser, kærlighed og kolde fadøl. Men enkelte vil med statistisk sandsynlighed blive voldtaget.
Seksuelle overgreb er igen sat på dagsordenen, efter flere kvinder har fortalt om at blive krænket i Politikens artikelserie ’Roskilde uden samtykke’. 130.000 mennesker deltog i sidste uges Roskilde Festival, foreløbig har seks kvinder anmeldt seksuelle krænkelser til politiet.
Endnu værre er det gået til under Sveriges største musikfestival, Bråvalla, hvor en kvinde i weekenden blev voldtaget midt under indiemusikeren Håkan Hellströms koncert på festivalens største scene. Svenske Expressen melder om 17 anmeldelser om seksuelle krænkelser på festivalen – andre medier sætter tallet endnu højere.
De mange overgreb har affødt velmenende, men problematiske forslag. Folketingskandidat for Alternativet Henrik Marstal har opfordret til, at alle mænd under 21 år forbydes adgang til campingområdet, hvor gæsterne bor og sover, i en prøveperiode på to år.
Det er reelt en opfordring til diskrimination og kollektiv afstraffelse af titusindvis af uskyldige unge mænd på grund af deres alder og køn. Det afsporer voldtægtsdebatten, for det er nemmere at håne Marstal end at forholde sig til ofrenes vidnesbyrd.
Svenskerne går endnu mere radikalt til værks. Bråvallas ledelse har som følge af voldtægtsanmeldelserne besluttet at aflyse næste års festival, om end svenske medier spekulerer i, om den virkelige årsag er Bråvallas skrantende økonomi.
Uanset hvad er den officielle forklaring ansvarsforflygtigelse. Bråvalla har, ligesom Roskilde og øvrige festivaler, ejerskab over et sjældent socialt og politisk rum, hvor arbejderbier i et par dage bliver til åbne, sansende kulturmennesker, der udforsker sig selv og indgår i nye fællesskaber.
Der giver enestående muligheder for et dannelsesprojekt. Dagbladet Information mærkede interessen sidste år under foredrag på Roskilde Festival med projektet Vidnesbyrd – som også Politikens serie er baseret på – hvor kvinder brød tabuet om at blive udsat for voldtægt.
Den samtale skal bredes ud til alle festivalgængere. Det er ikke forbud eller aflysning, men oplysning, der kan ændre krænkernes adfærd. Og Roskilde Festival bør, med sin årtierlange sociale profil og rolle som Europas næststørste festival, gå forrest.
De åbenlyse første skridt er at hyre flere socialarbejdere, styrke politisamarbejdet og sikre faciliteter, f.eks. bedre belysning af mørke områder og nattevagter i Silent&Clean-teltlejrene. Men for at igangsætte en egentlig adfærdsændring bør Roskilde bruge sin store, orange megafon til at sætte nogle rammer for den grænsesøgende seksualkultur, der i dag trives på festivalen.
Roskilde Festival har i årevis lavet rapporter, hvor de interviewer festivalgængere om sikkerheden; om de føler sig utrygge og udsættes for overgreb. Men festivalen vil ikke offentliggøre disse rapporter, hvilket er helt uforståeligt. Få dataen frem i lyset og belys problemets omfang.
Roskilde samarbejder til gengæld med Everyday Sexism Project, hvor kvinder i år har fortalt om at blive raget på røven foran Orange Scene, truet med voldtægt, fået deres udseende bedømt med karakterskalaer, beluret når de tisser og forsøgt skubbet ind i fremmede mænds telte, når de går forbi.
Campingområdet er berømt og berygtet for at hylde grænsesøgende adfærd – men hvor går grænsen egentlig ifølge Roskilde? Hvilket ansvar har festivalens ordentlige mænd for at sige fra over for fåtallet af stoddere og krænkere? Hvilken rolle har forældrene? Hvad kan kvinderne selv gøre?
Roskilde Festival har rig mulighed for at adfærdspåvirke ved at oplyse om, hvad der er tilladelig adfærd. Fyld det unikke rum med samtykke- og adfærdspolitik. Afspil oplysningsvideoer på storskærmene før koncerterne, giv medieinterview og afhold flere foredrag på pladserne.
Magten til at påvirke en generation er de færreste forundt, men Roskilde Festivals ledelse besidder den. Brug platformen mere tydeligt til også at sige fra over for seksuelt krænkende adfærd og styrk dermed friheden og fællesskabet. Dét er the orange feeling.
Roskilde Festival 2017
Gennem røg, damp, skybrud og uoverskuelige mængder af musik og andre former for sansebombardementer strider Informations udsendte og udsatte medarbejdere sig gennem Roskilde Festivalen.
Mudderfarvede fordybelser i det vilde økosystem af ny musik. Kritisk og passioneret stillingtagen til stjernerne. Interviews med de skarpeste tunger. Reportager fra et utopisk anlagt orgie. Følg Informations dækning her.
Seneste artikler
Festivalen har også et ansvar for, at roskildesygen spreder sig
5. juli 2017Roskildesyge er en smitsom viruslidelse, der kommer pludseligt med opkastninger, diarré og mavesmerter. I den forløbne uge har medierne været fyldt med historier, der giver de samme symptomer. Men medierne overser, at Roskilde Festival også har et ansvar for, at sygdommen spreder sigDe rigtige holdningers holdeplads
2. juli 2017Åndeligt er Roskilde Festivalen en gedigen bjørnekrammer. Festen er i de bedste øjeblikke en hjemkomst. Men det er også en galvanisering af på forhånd vedtagne holdninger. Informations musikredaktør har indsigelser og kærlighed til overs efter fire udmattende dageArcade Fire var alting, lige nu, hele tiden
2. juli 2017Det var halvanden time med den emotionelle speeder i bund, da canadiske Arcade Fire indtog Orange Scene lørdag aften. Fuldstændigt uden ironisk distance leverede de et kompakt show, der ikke slap sit tag i os på noget tidspunkt, hvor de tog ansvar for følelserne og kærligheden, men hvor de dog ikke tog os noget afgørende nyt sted hen
"Den næste måned tager hundredtusindvis af danskere på musikfestivaler rundt i landet. For langt de fleste vil lejrlivet blive et tiltrængt frirum fra hverdagen, spækket med store musikoplevelser, kærlighed og kolde fadøl. Men enkelte vil med statistisk sandsynlighed blive voldtaget."
Burde der ikke stå:
"Den næste måned tager hundredtusindvis af danskere på musikfestivaler rundt i landet. For langt de fleste vil lejrlivet blive et tiltrængt frirum fra hverdagen, spækket med store musikoplevelser, kærlighed og kolde fadøl. Men enkelte vil med statistisk sandsynlighed voldtage."
Nu tror jeg ikke ret meget på den statistiske sandsynlighed, da overgreb og vold på festivaler synes at være mere udbredt end det de officielle udmeldinger bilder os ind.
Alt denne hetz mod Roskilde er bare spin. De får udsolgt til næste år alligevel.
Jeg er rystet over at høre i radioen, at kvinde der var blevet befamlet og havde fået en finger stukket op i skridtet og som gik til politiet; fik at vide af politimanden, at han syntes, at hun skulle anmelde det, men kun hvis hun troede at hun ville få problemer med det senere hen..... really!!!
- politiet optager kun rapporter, hvis de ikke kan snakke folk fra at anmelde!!!.... det er selvfølgelig politiets almindelige praksis det ved enhver, der har forsøgt at få politiet til at starte en sag, men at det også gælder i den slags sager og så på en festival det overrasker .... men det burde måske ikke overraske når det gælder politiet....:-(
-
Som frivillig på Medical Crew på årets Roskilde Festival ser vi jo en god del ret unge personer der eksperimenterer med alkohol, stoffer mv. De har for nogens vedkommende INGEN erfaring med nogen af tingene. De glemmer ofte at drikke vand/sodavand og bliver derfor så påvirkede at de bliver bragt ind bag scenerne og ofte til afrusning hos samaritterne.
Som ung kvinde bør man være sammen med vennerne, og lade være med "at drikke hjernen ud". Typer med lav moral kan hurtigt misbruge en fuld person, desværre. Jeg undrer mig så over om unge menneskers forældre ikke har lært børnene noget om rusmidler og konsekvenserne af dem...
Hvorfor skal Henrik Marstal ikke spørges? Han har sikkert et par gode råd til hvordan unge mænd mellem 18 og 25 kan lære at opføre sig ordentligt.
@Henning Egholk, er din pointe, at pigerne bør lade være med at drikke sig så tilpas fulde, at de er et let offer?
Hvad med, i stedet, at man som mand holdt op med at voldtage?
Anders Sørensen,
Hvornår forventer du det vil ske? At alle mænd, uden undtagelse, vil holde op med at voldtage?
Spørgsmålet er naturligvis retorisk, så hvad foreslår du at potentielle ofre gør, indtil solen brænder ud? Måske noget i retning af, hvad Henning Egholk foreslår?
(Hvilket naturligvis ikke kan eller skal erstatte vores vedvarende holdningsbearbejdelse/opdragelse af vores kulturs volds- og ransmænd. Den kamp fortsætter...)
Jeg kan ikke læse hele artiklen, så jeg ved ikke om det jeg skriver er off-topic, men ud fra den smule jeg kan læse:
Hvis de unge mænd der kommer på Roskilde, i en alder af 18, ikke allerede ved hvad reglerne er om samtykke og hvordan det opnås, så hjælper det ikke en pind at Roskilde underviser en samling berusede og/eller skæve mænd. Det er simpelthen det forkerte tidspunkt at forsøge at opnå en adfærdsændring på.
Så hvorfor skulle Roskilde oplyse om det, både når det ikke kan virke og er noget som så mange andre institutioner og forældrene skulle have sørget for at de unge kendte til for flere år siden?
Det virker som endnu en af de ting, hvor man flytter ansvaret over på nogen, der skal rydde op efter andres forfejlede indsats, selvom den nye ansvarlige ikke har en chance for at gøre noget effektivt ved problemet. Det eneste Roskilde kan gøre er at øge sikkerheden, især på campingpladserne, hvilket måske kan hindre nogle af voldtægterne, men da jeg ikke har været der i mange år, ved jeg ikke nok om, hvordan sikkerheden håndteres i disse år. Realistisk set vil dette dog sikkert blot betyde at de fleste, eller alle, seksuelle overgreb vil blive 'flyttet' til andre steder, ligesom vi kender det fra CCTV der ikke mindsker kriminalitet men blot flytter den til de omkringliggende områder.
Det bedste middel er at oplyse unge generelt om dette, og at tavshed ikke er samtykke, allerede i deres formative år. Her er forældrene klart den væsentligste indflydelse men skoler og foreninger kan også forebygge. Samtid skal både kvinder og mænd i samme alder oplyses om i hvilke situationer de skal være specielt opmærksomme på deres egen og andres sikkerhed samt hvilke signaler de skal være opmærksomme på at opfange. Her tænker jeg ikke på påklædning og druk hvilket blot er tåbelige undskyldninger, men på hvilke signaler en anden person sender og hvordan denne reagerer på flirt (afviser denne eller går denne hurtigt videre end bare at flirte, hvordan denne flirter osv.) og hvordan denne reagerer på både milde og hårde afvigelser samt mange andre ting. Og dette skal gentages og udvides løbende igennem de formative år.
Og nej, det er ikke offerets skyld, det er altid gerningsmandens, og for selv den bedst forberedte kan et overfald komme ret pludseligt hvor man mindst forventer det, men det betyder jo ikke at man ikke kan lære noget om ens egen og andres sikkerhed, og forhåbentligt nogen gange forhindre at man ender i en skidt eller direkte farlig situation.
@Torsten Jacobsen
Måske burde mænd stoppe med at drikke, eller tage stoffer, så de voldtager. Eller er det ligegyldigt? Voldtager mænd alligevel? Hvad forestiller du dig? At den pinligt ædru kvinde sparker den fulde voldtægtsmand i skridtet, triumferende?
.
Til Anders Sørensen.
Ja, voldtægtsmænd voldtager alligevel. De er kriminelle. Per definition gør de IKKE det som samfundet gerne vil have.
At lægge ansvaret for at lovene overholdes over på forbryderne, er en særlig type plan. En slags plan der kun kan komme fra dem som er ligeglade med resultater og meget mere optaget af lækre slogans.
Anders Sørensen,
Lad mig forsøge mig med en lille analogi, hvor risikabelt den slags ellers kan være:
Hvis jeg nu splintrende æddru går ud i et fodgængerfelt for grønt, og så bliver kørt ned af en hensynsløs billist, som kværner over for rødt, hvem har så ansvaret?
Billisten, går jeg ud fra vi kan blive enige om?
Hvis jeg nu halvt bevidstløs af druk går ud i et fodgængerfelt for grønt, og så bliver kørt ned af en hensynsløs billist, som kværner over for rødt, hvem har så ansvaret?
Billisten, går jeg ud fra vi kan blive enige om?
Spørgsmålet er nu: i hvilken af de to situationer ville jeg have størst chance for at opdage den hensynsløse billist i tide?
bedre opdragelse og mange flere kontrolører og sidst men ikke mindst alkohol skal stige med et par hundrede %%%%%%%%%%%%
@Torsten Jacobsen, Fint. Så du mener, at piger/kvinder bør undlade at drikke, men derimod konstant være ædru og opmærksomme på muligheden for voldtægt, fordi de ellers - hvis de nu har formastet sig til at drikke - kunne have minimeret risikoen for at være blevet voldtaget.
Korrekt. Du skulle nok ikke have lavet den analogi.
Anders Sørensen,
Jeg vil bestemt anbefale alle mennesker at handle i overensstemmelse med de faktiske omstændigheder, frem for i en overensstemmelse med forestillinger om, hvordan omstændighederne burde være...
Det er ikke et spørgsmål om skyld og ansvar. Begge kan vi roligt placere entydigt hos mennesket der ikke forstår eller respekterer et nej.
Det er et spørgsmål om sund fornuft og dømmekraft.
Et nej er et nej - og så er den bare ikke længere.
Det må - og skal - være den lærdom ens forældre giver en videre her i livet. At man som mand har et ansvar for at sikre sig, at der ALDRIG opstår tvivl om samtykke. Jeg husker, længe før jeg selv blev seksuelt aktiv, hvordan jeg græmmedes på mit køns vegne over drenge som drak piger under bordet alene for at komme i bukserne på dem, og har ALDRIG praktiseret det af samme årsag.
Hvis en kvinde er så beruset, at hun ikke kan stå på sine ben, skal man ikke udnytte den slags. Så sørger man pænt for, at hun kan sove rusen ud, og hvis der så bagefter opstår kemi efter man har serveret en god morgenmad, er det en helt anden sag.
Hvordan andre har det med emnet skal jeg lade være usagt, men jeg abonnerer nu engang på, at den sidste gentleman ikke er død før jeg er gået i graven, og jeg vil hellere tage en spiller end nogensinde gøre noget vi alle bagefter ville fortryde, og jeg ville ønske alle kunne være enige om dette.
Hverken en brandert eller anden rus kan nogensinde forklare, at man ikke er sit ansvar voksent. Bum!
@Torsten Jacobsen, så det, vi nøgternt kan konstatere, du mener, er, at piger bør undlade at drikke for at minimimere risikoen for at blive voldtaget.
...altså minimere.
Henrik Bluck, Anders Sørensen og andre.
Selv hvis det skulle lykkedes jeg at overbevise hele informations læserskare om at I er ejegode mennesker & og at alle som mener noget andet end jer er nedrige og onde ved de stakkels pigebørn... så ville I ikke have forhindret en eneste voldtægt.
Voldtægt kræver fuldt forsæt, per definition. Voldtægter er ikke et produkt af en misforståelse. Voldtægtsforbrydere ved det er forkert og de gør det alligevel.
Anders Sørensen,
Ja, hvis et menneske ønsker er at minimere risikoen for ubehageligheder, så er der en række forholdsregler man kan træffe. I og for sig træffer vi alle sådanne forholdsregler hver dag. Sund fornuft og dømmekraft, ikke sandt?
Dog kan der også være meget at vinde ved at løbe en risiko, ikke? Ikke mindst i situationer, hvor risikoen trods alt er så ubetydelig, at det i 999 tilfælde ud af 1000 ender godt.
Hvor meget man ønsker at lade sin adfærd indskrænke af omstændighedernes risiko, er og forbliver et personligt valg. Og dermed - om man vil det eller ej - har man så også del i ansvaret for udfaldet, konsekvenserne.
Men dette i grunden eksistentielle 'livsansvar' bør ikke forveksles med det ansvar vi taler om, når et menneske begår et overgreb mod et andet: For Dét ansvar hviler kun på bødlen, og aldrig på offeret..
Mads Jakobsen,
Og dog...Jeg er tilbøjelig til at tro, at ret mange voldtægtsforbrydere fint lykkes med at bortforklare deres overgreb. Vi taler her naturligvis ikke om ham, der river sit offer ind i busken en mørk aften, men om de - ganske mange, frygter jeg - mænd, som bilder sig ind at et nej blot er et kælent ja indenfor spillets rammer...
Jeg synes, at jeres interesse for voldtægt er noget overdrevet.
Bevares, Michael Kongstad Nielsen,
Hvis man ikke har sans for at diskussionen berører andet og mere end blot den aktuelt verserende og af Politiken iværksatte offentlige diskussion om voldtægt, så kan den overdrevne interesse for emnet vel nok synes en kende...ja, overdrevet... ;)
Hvis man går i byen og drikker sig fuld så vil man på et tidspunkt blive smidt ud. På festivaler må man leve med dem og deres gerninger, for ingen tager hånd om problemet.
Torsten Jacobsen skrev: "Jeg er tilbøjelig til at tro, at ret mange voldtægtsforbrydere fint lykkes med at bortforklare deres overgreb."
"Bortforklare" kan betyde to forskellige ting.
Bortforklare, som i "bilde sig selv ind." Det er stadig forsæt så længe gerningsmanden tager muligheden for at offerets nej er et oprigtigt nej med i købet og fortsætter alligevel. Rent juridisk kan du ikke narre dig selv ud af et forsæt.
Bortforklare, som i "slippe af sted med det." Det er ganske rigtigt et stort problem i voldtægtssager, fordi sex som udgangspunkt er lovligt og kun bliver ulovligt pga. det som foregår i hovedet på gerningsmand og offer. Men det er et bevisproblem som forudsætter at manden lyver med overlæg.
Hele ideen om at voldtægter kan være resultatet af misforståelser matcher bare ikke hvad ordet voldtægt betyder.
Mads Jakobsen,
Vi er i og for sig enige, men så simpel er virkeligheden bare ikke - i det mindste ikke som jeg forstår den..
Ét er den juridiske afgørelse, hvilket er samfundets problem.
Men netop betydningen af ordet 'voldtægt' er stridens kerne. Og her findes der - i det levede liv mellem mennesker - ikke nogen klar definition.
Jeg vil således hævde - uden andet belæg end mit kendskab til mennesker(!) - at der finder masser af voldtægter eller nærvoldtægter(uønsket seksuel kontakt) sted, hvor gerningsmanden lever videre i lykkelig uvidenhed om, at han er netop det: Voldtægtsforbryder. Bevares, måske har han en lidt mærkelig fornemmelse i kroppen dagen efter, en eftertanke der spøger lidt, men ikke mere end at han hurtigt kan børste den af sig..
Et konkret eksempel:
På min arbejdsplads overhørte jeg forleden en samtale, hvor en ung fyr fortalte følgende til sin ven:
Han havde deltaget i en fest hjemme ved sig selv, hvor han sidst på aftenen lykkedes med at 'dyrke sex' (hans ord) med en sød pige. Efterfølgende lagde han sig en time efter i sin seng, hvor hans 'lykkelige udkårnes' veninde allerede lå og sov. Han lagde sig ved siden af, og 'i søvne' begyndte han så at berøre veninden intimt. 'Det er åbenbart sådan noget man kommer til, når man sover', var hans efterrationalisering, og der var følgelig lidt dårlig stemning morgenen efter.
Alt dette beretter ungersvenden uden antydning af anger eller dårlig samvittighed. Blot var situationen for ham 'lettere pinlig'.. Man kan jo ikke sådan gøre for hvor ens hænder ender i en brandert, vel?
Bevares, ikke en fuldblods 'voldtægt', men hvor sætter vi så grænsen? Og hvad fanden sker der for sådan et 'svin'? Det kan jeg selvfølgelig spørge ham om i morgen?.. ;)
Det er da utroligt så meget der kan skrives uden at komme til kernen.
De seks tilfælde på Roskilde Festivalen var alle udført af personer, som kendte hinanden.
Jeg, der er en charmerende mand over 60, oplevede både på festivalen som det også er sket er i bylivet, at meget yngre kvinder har været særdeles kærlige og udfordrende på den umiddelbart meget rare måde. Og det skyldes ikke alkohol, men stoffer, som de tydeligvis havde det godt med. Nok extacy.
Det er nødvendigt at være opmærksom på, hvad en køn og lidenskabelig kvinde gør ved en yngre mand - og hvordan det føles, når der så alligevel ikke var hul igennem, fordi hendes rus ebbede ud eller hun på grund af hans tænding for sent opdagede hvad hun havde sat i gang.
Med andre ord mener jeg, at fokus skal være på, hvad de nye stoffer kan gøre ved de unge. Og ikke kun på slemme drenge med meget testosteron.
Torsten Jacobsen skrev: "Ét er den juridiske afgørelse, hvilket er samfundets problem. Men netop betydningen af ordet ’voldtægt’ er stridens kerne. Og her findes der - i det levede liv mellem mennesker - ikke nogen klar definition."
Faktisk er den juridiske definition til fin hjælp her. § 216: " ...eller med en person, der befinder sig i en tilstand eller situation, i hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen."
Så: sov hun så dybt og/ eller var hun så beruset at hun ikke KUNNE give samtykke, OG var han klar over det på tidspunktet? Hvis ja, så Voldtægt.
Det eneste der kan være lidt tricky i dit eksempel er det med om man kan komme til at gøre sådan noget i søvne, og om retten vil anerkende det som en slags søvngængeri. Men mon ikke et kik på tilsvarende sager og et spørgsmål til retslægerådet ville bringe klarhed over det spørgsmål relativt hurtigt?
Så hvorfor anmelder pigen i dit eksempel så ikke drengen for voldtægt? Måske fordi det er et så alvorligt skridt at hun ikke har lyst til at tage det. Og det kan retssamfundet ikke rigtigt gøre noget ved.
@Mads Jacobsen, "Så: sov hun så dybt og/ eller var hun så beruset at hun ikke KUNNE give samtykke, OG var han klar over det på tidspunktet? Hvis ja, så Voldtægt"
Hvor i lovteksten ser du, at vedkommende skal "være klar over det"? Det fremgår ikke af teksten.
Og uden for lovtekst: Er det okay, og skal man ikke kunne dømmes for voldtægt, hvis man er så tilstrækkelig fuld (eksempelvis), at man ikke er i stand til at tænke klart?
Til Anders Sørensen
Straffelovens regler om forsæt er metaregler som gælder for alle paragraffer medmindre de er udtrykkeligt undtaget (Uagtsomt manddrab f.eks.). Dette gør at en straffelovsbestemmelse typisk er sværere at "gøre sig kvalificeret" til. At opfører sig idiotisk er nok til at pådrage sig erstatningsansvar eller få taget kørekortet, men som udgangspunkt ikke nok til at komme i fængsel.
Ang. beruselse: der skal virkelig meget til før du kan slippe for straf fordi du var fuld. Vi snakker noget i retning af at retslægerådet officielt anerkender at der var tale om en patologisk rus, så du effektivt var sindssyg i gerningsøjeblikket. Almindelige dumme undskyldninger om at "jeg var jo fuld!" har ingen vægt i en retssal.
Disclaimer: Jeg er ikke advokat og ovenstående er ikke juridiske råd. Søg altid kvalificeret juridisk rådgivning før du har samleje.