Leder

Om 25 år vil kritikerne se tilbage på X Factor som dansk kulturhistorie i DR’s guldalder

Det fantastiske var, at X Factor mødte befolkningen der, hvor vi er, hjemme foran fjernsynet, og tog os et helt andet sted hen. Det var en genopdagelse af autoritet, kvalitet og kulturformidling i Danmarks Radio
De tre dommere i X Factor tidligere i år, Mette Lindberg, Thomas Blachman og Remee.

De tre dommere i X Factor tidligere i år, Mette Lindberg, Thomas Blachman og Remee.

Mogens Flindt

15. august 2017

X Factor får utrolig mange mennesker til at foretage sig det samme på samme tid. Over ti år har omkring en million danskere hver fredag aften i sæsonen siddet og set showet på DR. De har diskuteret sangerne, dommerne, hvem der skulle vinde, og hvem der for Guds skyld skulle lukke røven. Det kaldes at samle nationen.

Mandag meddelte DR, at næste sæson af X Factor bliver sidste sæson. Det vil mange sætte pris på.

For det siger sig selv, at et så stort publikum til et underholdningskoncept må vække skepsis. X Factor er blevet beskyldt for at lefle for den laveste fællesnævner. Nogle mente, at tonen i X Factor var for hård, og at det nærmede sig voksenmobning, når særligt Thomas Blachman kritiserede deltagerne.

Andre mente, at programet var et symptom på et samfund, hvor man ikke længere har respekt for professionelle, når nationen sidder fredag aften og lytter til amatører, som ikke kan synge.

X Factor blev således beskyldt for både at være alt for kritisk og alt for ukritisk …

Ikke dansk

Atter andre beklagede åndløsheden. Eller hævdede, at det var konkurrencesamfundets definitive sejr, at musik kun kunne blive national underholdning, hvis det var en sport med vindere og tabere. Og så blev det fra flere politikere anført, at X Factor jo bare var et koncept fra amerikansk kulturindustri, som vi havde overtaget. Det var ikke dansk.

Kritikken af X Factor var sådan set ikke forkert. Men det fantastiske var, at X Factor mødte befolkningen der, hvor vi er, hjemme foran fjernsynet, og tog os et helt andet sted hen. Det var en genopdagelse af autoritet, kvalitet og kulturformidling i Danmarks Radio. 

Sidsel Lieknins Vestertjele deltog i X Factor i 2009
Læs også

Vi blev belært om, hvad der var kvalitet, og hvad der var tegnene på kvalitet. Dommerne fik lov til at være autoriteter, og vi sad en million mennesker og blev belært af tre forskellige musiklærere hver fredag.

Det store Danmark blev præsenteret for musik, vi ellers aldrig ville have hørt, gamle sange, nye sange og underlige numre, som vandrede videre og gjorde vores fælles sangbog bredere, dybere og sjovere. Det er ikke udansk, det er netop en kvalitet at overtage noget fra omverdenen og forme det efter sine fortolkninger.

X Factor er et stykke dansk kulturhistorie, og om 25 år vil alle kritikerne af X Factor fortælle deres børnebørn om dengang i begyndelsen af det 21. århundrede, da hele nationen blev samlet om noget seriøs musikformidling i DR’s guldalder.

Danmarks Radio var i krise, da det i 2007 besluttede at sende X Factor – et program, der skulle blive koncernens største underholdningssucces nogensinde. Men både på bestyrelsesgangen og i offentligheden medførte det store diskussioner, for programmet brød med ideen om, hvad der var ’DR-værdigt’. Siden er X Factor blevet centrum for debatten om public service. En række hovedpersoner genfortæller det skelsættende første år
Læs også

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Torben K L Jensen
  • Pernille Elholm
Torben K L Jensen og Pernille Elholm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Åh, pis mig i øret!

Allan Stampe Kristiansen, Anette Pinholt, Michael Kongstad Nielsen, Vibeke Rasmussen, Egon Stich, Toke Andersen, Eva Schwanenflügel, Finn Thøgersen, Annemette Due, Poul Sørensen, Hans Larsen, Rasmus Knus og Tino Rozzo anbefalede denne kommentar

Åh, hold kæft - det var/er skodTV af værste skuffe.
Der er sgu ingen, der husker det om 25 år.

Allan Stampe Kristiansen, Toke Andersen, Martin Madsen, Peter Knap, Poul Sørensen, Hans Larsen, Steffen Gliese og Rasmus Knus anbefalede denne kommentar

Når kvalitet eller kultur optræder i forbindelse med X-factor, så spænder jeg hanen på min revolver, der er ladet med anti-BS-patroner. Klang.

Det gælder åbenbart om at gøre sig lækker til en ledelsesstilling i DR, efter den forstående udrensning (?) som får blodbadet i Stockholm til at ligne en udflugt af hindbærplukkerer.

Allan Stampe Kristiansen, Niels Duus Nielsen, Vibeke Rasmussen, Toke Andersen, Eva Schwanenflügel, Troels Brøgger, Poul Sørensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Fuldstændig enig med de herrer - det er snart mange år siden, jeg så noget af det...
Er vaccineret forever!

Allan Stampe Kristiansen, Hanne Ribens, Egon Stich, Eva Schwanenflügel og Poul Sørensen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

X Factor var underholdende. Og tilbød en scene for ganske mange talentfulde individer at træde frem på.

Beklageligvis var der også den negative respons fra kulturparnasset, selvretfærdige røvhuller og de bedrevidende sovedyr, - som set i ovenstående kommentarer - bedrevet af nulboner og nostalgiske bonghoveder, hvilket medvirkede til, at ingen af de talentfulde unge mennesker slog igennem.

Peter Hansen, Randi Christiansen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Her i huset er jeg blevet den lille ,da min kone ikke bryder sig om udhængningen af de første talenter" altså dem med manglende selvindsigt og så i øvrigt det med konkurrencen. Jeg har snaget mig til at følge en smule fra computeren, og ja der er skidt og kanel og kun få er slået igennem senere. Fejlen ligger jo så hos seerne, som ind imellem har stemt de forkerte videre. Morten som vandt i år kommer efter min mening aldrig til at leve af det. De som har klaret sig bedst var ikke nødvendigvis vindere. Martin er så den der bekræfter ingen regler uden undtagelse. Jeg kender så nr 3 Heidi fra samme år hun var på vej og lever vist i dag delvis af musikken. Men kultur,smag og kvalitet har jo mange ansigter så fint at stoppe nu og mon ikke det også snart er tiden at stoppe Vild med dans?

Niels Duus Nielsen, Peter Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

Om 25 år vil man se tilbage og spørge hvor i helvede blev DR's sociale brevkasse af i en tid hvor omstødelserne af kommuners afgørelser stiger og stiger.... man vi se tilbage på denne tid som en slags mørk middelalder. F... x-faktor og DR.

Allan Stampe Kristiansen, Hans Larsen, Niels Duus Nielsen, Vibeke Rasmussen, Randi Christiansen, Egon Stich, Eva Schwanenflügel og Annemette Due anbefalede denne kommentar
Annemette Due

Bob bob bob ...
Så vidt jeg er orienteret, så er X-factor et købeprogram fra GB, der ikke havde meget med dansk kulturhistorie at gøre, da det blev besluttet at tilpasse konceptet danske forhold.
Men nu er det selvfølgelig blevet en del af dansk populærkulturhistorie, som de der har siddet ved skærmen og labbet det i sig, kan gense med nostalgi på fremtidens alderdomshjem om en 40 års tid.

Eva Schwanenflügel, Jens Pedersen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar

Hvornår er X-faktor blevet dansk kulturhistorie? X-faktor er nok kulturhistorie, men det er international massekultur historie. Shakesprare er vel ikke dansk kulturhistorie, selv om han jævnlig bliver opført i Danmark.
Selv om det ikke er dansk, kan det sagtens være et lødigt produkt, det er det ikke. Kontakten med andres kultuprudukter højne et samfunds åndsliv, det gør det ikke. Kulturen er med til at fastsætte samfundets moral gennem dets samfundsskildringer, det gør det ikke. Kulturen lukker op og skaber åndelige frirum, hvor ideer og synspunkter skabes og bryder med traditionelle, det gør X-faktor ikke.
X-faktor er tidsfordriv på en ellers kedelig fredag aften.

Anders Reinholdt, Niels Duus Nielsen, Toke Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

ja pis mig i øret! X factor er hjernedød udstilling af mere eller mindre talentløse mennesker, men det er da sjovt nok en gang i mellem men helt ærligt, så kan man også få for meget amatørteater...
"du er den næste stjerne, du tager sangen og gør den til din"... bla bla bla bla... vi ses i build-a-bear senere på året, eller på centertorvet...

Torsten Jacobsen

Kritikken af X Factor var sådan set ikke forkert. Men det fantastiske var, at X Factor mødte befolkningen der, hvor vi er, hjemme foran fjernsynet..

Passende gravskrift..

Allan Stampe Kristiansen, Anders Reinholdt, Niels Duus Nielsen, Toke Andersen, Eva Schwanenflügel og Peter Knap anbefalede denne kommentar
Mikkel Kristensen

programmet har kørt i 10år for pokker, det er klart der skal noget nyt til nu.. (joh ikke vild med dans, kanalen der lever af sine borgerlige vælgere og sine skjulte reklamekroner) jeg kunne faktisk godt lide X-factor, dem der gerne vil, får chancen, dem der leverer en halvhjertet indsats, er ude - sådan lidt langdistance opdragende TV tilsat god musik. men alt det pløre, med skuespillere der dummer sig og lange livshistorier, osv. det er sådan rigtigt engelsk tv når det er værst.

Eva Schwanenflügel

X-faktor, Vild med dans, Den store bagedyst og lignende programmer, har godt nok været med til at samle en ikke ubetydelig del af befolkningen foran tossekassen, men hvad har man så debatteret?
Nul og en fis i en hornlygte. Hvis det er at føre befolkningen sammen, at vi alle zombie-agtigt reproducerer konkurrencesamfundet i en lille osteklokke af 'fællesskabsfølelse', så ser jeg ej meget kulturhistorisk potentiale heri.
Poul Solrart Sørensen har ret i, at DR burde have prioriteret Den Sociale Brevkasse, samt andre kritiske samfundsprogrammer langt højere.
Man kan håbe på, at DR nu leverer et langt mere slagkraftigt underholdningsprogram.
Og at politikerne holder nallerne væk.

Peter Knap, Anne Eriksen, Niels Duus Nielsen, Mikkel Kristensen og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar

Nu lever mennesket så ikke af brød alene, men vi mennesker har altså også brug for ikke at skulle forholde os til alvorlige problematikker hele tiden,altså begær.ondskab og politik. Tunge menr skal og bør være en del,men der skal altså være plads til det lette også og uanset at en del mener at den klassiske kultur er mere "rigtig" behøver det ikke være tilfældet.

Eva Schwanenflügel

Det burde være muligt at lave mere lødige underholdningsprogrammer end X-faktor. Tag det fra en der var tvangsindlagt til at se det i årevis, fordi familien gik så højt op i hvem der vandt eller ej. Men hvem husker vinderne nu? Er de blevet kultur-ikoner? Nej, de fleste er gået i glemmebogen.
Hvorfor skal underholdning i øvrigt være baseret på at udkonkurrere de andre, hvorfor ikke satse på samarbejde om at opbygge? I vores individualiserede, frisatte tid mangler der i høj grad sammenhold og evnen til at se forbi egeninteresser, se DET ville være et udfordrende koncept.

Arne Albatros Olsen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Blachmans belæringer er alle pengene værd, og x faktor er elementært spændende og underholdende fjernsyn - især for en amatørsanger som mig. Der blev brugt for meget tid på udenomssnak, men jeg kommer til at savne det musikalske fokus,

Og det er selvfølgelig også en skandale, at den sociale brevkasse er fjernet - med samt en masse lødige og dybdegående programmer som er udskiftet med overfladisk pjat. Men klart, med de cheflønninger er der jo ikke også råd til kvalitetsprogrammer.

Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen og Peter Hansen anbefalede denne kommentar

X Factor var underholdning ja, men når det er sagt, så skulle man faktisk kunne noget for, at vinde, og det høre til sjældenhederne i sådanne shows, hvilket jeg ikke synes man på nogen måde skal kimse ad!

Jeg kommer til, at savne X Faktor, dejligt at se almindelige mennesker på skærmen og ikke alle mulige hel eller halvkendte der danser rundt eller lignende.

Randi Christiansen, Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

PS: Og når så endelig en deltager bryder igennem, så forbeholder medierne sig ret til fortsat at opretholde den bås, de har været med til at sætte X Factor-deltagerne i. Her tænker jeg på vinderen af sæson 1, Martin, der med projektet/bandet Saveus må siges at have fået et gennembrud og (såfremt denne ikke succesfuldt druknes...) en musikalsk karriere efter/uden for X Factor. Saveus omtales konsekvent som "X Factor-Martin". Med samme latterlige stædighed og let nedladende tone, hvormed Ekstra Bladet insisterer på at titulere prinsgemalen "kong Henrik".

Så basically: Kritiske medierøster påpeger gerne, at deltagerne i X Factor jo aldrig får en karriere uden for X Factor - samtidig med at medierne helt bevidst søger at umuliggøre dette.

Randi Christiansen, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg vil så ikke savne X faktor som sådan og min kone bestemt ikke, men nu er konkurrence jo så en del af vores samfund på godt og ondt. Læste for nylig om konkurrence på første skoledag på Ipad mellem 1,klasses elever. Det er nu mit indtryk at der blev taget godt om de deltagende unge som ældre efter de var gået videre og flere har udtalt at de havde et godt sammenhold deltagerne imellem. Interessen og udfordringen blev jo ikke mindre af det var på tv. Men fint alt har en tid. En del seere svælger i Hammerslag g Rigtige mænd, så foretrækker jeg trods alt X-faktor Vil man noget seriøst er der rigtig meget på DR2 og DRK.

Anders Sørensen

@Maj-Britt Kent Hansen, det er der da ganske sikkert. Ellers ville de næppe blive sendt. Men hvad det har med X Factor at gøre, ved jeg ikke. Medmindre Jersild tidligere har forsøgt sig foran dommerpanelet med sin gyldne røst.

Skulle man flytte programmerne til primetime klokken 20? Så hele familien kunne skændes om, hvorvidt Trump er mere træls end Jersilds griseagtige tykhed? Det ville, imo, ikke være fair mod hverken Jersild eller Trump.

Michael Kongstad Nielsen

På dansk staves faktor med k, men det bekymrer næppe primetime familien. TV-konceptet er købt fra britisk fjernsyn, så man kan betvivle det danske i kulturen.

Wiki skriver bl.a.:
"X Factor refererer ifølge dommerne til 'den ubekendte faktor', der gør den store forskel imellem den talentfulde sanger og den helt store stjerne. En analytiker af den amerikanske pendant, American Idol har fundet frem til, at det kræver karisma, motivation og musikalitet af deltagerne, hvis de skal gøre sig håb om at nå finalerunden."

Programmet appellerer såvidt jeg kan se til drømmen om at blive stjerne. En drøm, der ikke baserer sig på ønsket om at skabe noget, men på ønsket om at vinde. Blive beundret og score kassen. Det er topmålet af dansk kultur, mener Rune Lykkeberg.

I gamle dage gik man en lang vej for at få succes på scenen, eller i markedet, og der skulle være kvaliteter bagved, som folket så og anerkendte. Nu er nogle dommere udtryk for 'folket', hvilket jo er båret af 'autoritetstro' som sætter folkets evne til at bedømme ud af kraft.

Hvis man er uenig i sådanne kritikpunkter, kan man bare henholde sig til, at 1 million seere slår alle argumenter. Tja, - det er værst for millionen.

Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@Michael Kongstad Nielsen, hvor mange - så'n et slaw på tasken - tror du griber deres første guitar med den intention at udtrykke det inderste selv og kanalisere kunst i forhold til det antal, der fatter guitaren i et simpelt håb om berømmelse og lidt lettere adgang til fisse?

Det, jeg har svært ved at forstå (blandt andet), er den tankegang, at X Factor-deltagere ikke skulle have dygtiggjort sig på forhånd. Opfattelsen af, at de (alle) er lallende amatører, der udelukkende ser deltagelsen i programmet som en genvej til stjernerne med rumrakethastighed.

Det ER ikke sådan. Ganske mange af de dygtigere/mere talentfulde deltagere i programmet HAR faktisk talent, ER faktisk dygtige, HAR faktisk, med en blachmannism, forfinet deres udtryk gennem timers, års øven.

Forestillingen om, at musik udelukkende opstår i snuskede, hashtågede øvelokaler er nostalgisk og infantil. Forestillingen om, at man ikke kan præsenteres i primetime som et musiktalent i en konkurrence, er nostalgisk og infantil.

Randi Christiansen, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Maj-Britt - hvis man er ironisk, skal der helst ikke være tvivl om det.

Eva Schwanenflügel og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Jeg har lavet lyd til et hav af amatørkonkurrencer, hvor håbefulde unge mennesker forsøgte sig på de skrå brædder. For det meste var det meget, meget smerteligt at være vidne til, men af og til hørte man så en eller anden ung kvinde eller mand, som bare havde det talent, der får nakkehårene til at rejse sig selv på en gammel rotte som mig. Det var det hele værd.

Det og så lønnen, selvfølgelig, jeg kunne aldrig drømme om at overvære en amatørdyst hvis ikke det var i embeds medfør. Det er livet sgu for kort til.

Jeg har set en halv x-factor for mange år siden, fordi jeg har det princip, at jeg nødigt kritiserer noget, jeg ikke ved hvad er. Men det ved jeg nu, efter at have set et halvt afsnit, og jeg vil derfor give programmet nul ud af fem stjerner.

Vibeke Rasmussen

Ligesom der vist ikke er nogen X Factor-deltager, der har drevet det til ret meget, er der vist heller ikke mange af de kunstnere, der har drevet det til noget, der begyndte deres karriere i X Factor. I øvrigt troede jeg, at programmet hovedsageligt handlede om Thomas Blachmann og ikke om de deltagende amatører?

Det sagt, har programmet vel, uanset hvad, haft en berettigelse, når så trods alt mange seere/ familier hver fredag samledes om at følge med. Så ingen rynken på næsen fra min side. :)

Derimod har det, for mig, været både rørende, overraskende, underholdende og til tider en stor oplevelse at følge nogle af TV2s udsendelser "Toppen af poppen", hvor en håndfuld professionelle sangere/musikere samledes en uges tid for efter tur at være hovedpersonen, hvis numre de andre deltagere så fremførte. Ud over de deltagendes musikalitet, talent og professionalitet, har deres kærlighed til musikken og hinanden samt deres gensidige respekt på tværs af alder og musikalsk genre været meget inspirerende. Eneste minus: At producenten har været så forhippet på, at der skulle kunne fremvises følelser – "ser vi en lille tåre i øjenkrogen?" – at de deltagende til deres åbenlyse ubehag ofte har haft et kamera stukket næsten helt op i samme øjenkrog. Større diskretion ville nok have afsløret større umiddelbare følelser. Men ellers meget seværdigt.

Randi Christiansen

Een af mine dagdrømme er at vove at tilmelde mig x faktor, og når jeg så står foran dommerpanelet, og blachman spørger, hvorfor jeg er der, svarer : hvordan skulle jeg ellers møde dig og få en audition hos dig? Og så vil vi alle sammen grine lidt, og jeg slapper af og giver min bedste performance ever.

Thomas' kompetente og nådesløse men generøse og rummelige ærlighed overfor deltagerne og deres musikalske forsøg er guld værd. Også de andre dommeres arbejde er interessant at følge. Det er dejligt at have musik i sit liv, og så vidt jeg ved, er musikundervisningen lig nul i den almene uddannelsessektor. De kompetente musikere, dommerne, udfylder en opdragende og underholdende rolle i et program som x faktor, som blot skal strammes lidt op og have ryddet de værste flovser ud.

Anders Sørensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Ingen vil nogen sinde kalde de seneste 2 generationers danskeres hånd, kultur, berigelse eller kreativitet, for guldalder for noget som helst.
Ingen 'post-kulturel' æra er guldalder...
Var det anderledes ville de værdirelative generationer i øvrigt også blot 'skamme sig' over det. Det gør man nemlig over svundne guldaldre i de kredse.... Så det er nok bedst sådan.

Randi Christiansen

Tak for jeres opbakning, men jeg sagde dagdrøm, jeg ville ALDRIG vove det. Ihvertfald ikke før min søn, som er en dygtig musiker, sagde go - så måske. Men jeg glæder mig som en lille økogris til vores alle sammens sanne som dommer.

Johnny Winther Ronnenberg

Randi Christiansen
Du hænger på den, du bliver nødt til at stille op nu!

Trøst dig med, at det ikke kan blive værre ;-)

Vi kan jo ikke have at et garvet medlem af kommentariatet ikke udfylder sit potentiale fuldt ud ;-)

Desværre kan man ikke stemme deltagerne ud, som man kan i vild med dans ;-) Så du har en reel chance Men du kan også ende som kommentariets hadeobjekt nummer et, med mindre du vinder, så er du selvfølgelig en gudinde der ikke kan fejle ;-)

Go cat go ;-)

Randi Christiansen

Tak johnny, og ja, det kunne være sjovt at bortlægge sine hæmninger, men der er nu også et vist niveau af faglig kunnen, som skal være på plads, før man optræder for andre end sofabandet.

Min lille historie var tænkt som et forsvar for x faktor. Det var et af de programmer, som min søn og jeg kunne hygge os med at se sammen. Jeg mener virkelig, at det er interessant at følge deltagernes udvikling, og tænk at de tør stå frem i rampelyset for hele familien danmark. Og så med den ubestikkelige, levende, frække og dygtige thomas blachman, som siger et par borgerlige ord til os alle sammen. Jeg elsker ham.

Eva Schwanenflügel, Johnny Winther Ronnenberg og Anders Sørensen anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

Jeg har lige siden DR offentliggjore at det var sidste sæson med X-factor, isddet med en fornemmelse af at det her handler om spin. DR vil gerne henlede alles opmærksomhed på noget der var en succes og så lukke det, så folk kan sige noget pænt om det på vejen ud af sendefladen .... men på et strategisk tidspunkt, så vil de bringe X-factor tilbage. DR's ledelse er godt lønnet og de vil nødig miste deres gode løn, så derfor er alle triks kommet i brug for for at sikre sig, at de kan beholde deres job og løn - intet i denne verden er tilfældigt.
.... og hvis man ikke tror, at den DR ledelse der har genudsendt og genudsendt de sammen gamle billige programmer i årevis samtidigt med at de har et buget på 3.6 millard kan være kyniske når det gælder om at udnytte situationen.... så kan man godt tro om igen. Kampen imod DR og deres penge tank på 3.6 milliard bliver selvfølgelig ikke nem, det er altid svært at være op imod nogen der har fået en kæmpe pengetank. - Husk at takke jeres politikere ved valgene. (ironisk)

Randi Christiansen

Det er svært at sige noget pænt om dr i disse tider. Samtidig med at man internt aflønnes fyrsteligt, er programkvaliteten dalende.

Vibeke Rasmussen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Robert Ørsted-Jensen

Ja hvis det nu var sådan at ideen og koncepted var dansk kunne man jo sige at DR havde begået noget mindeværdigt og originalt. For ideen er da ikke ganske ringe. Men x faktor skabtes af englænderen Simon Cowell ovre i uk og er blevet kopieret i nu utallige lande.