Leder

Grib fremtiden – understøt udbredelsen af elbiler i stedet for at modarbejde den

2. august 2017

Fem danske energiselskaber har indtil videre tabt mange penge på en ellers visionær investering. Tilsammen har de fem investorer, Seas-NVE, SE, Nrgi, Eniig og Energi Fyn, pumpet 183 mio. kr. i selskabet Clever, der blev oprettet i 2009 med det formål at levere ladestandere til elbiler. Og siden oprettelsen har selskabet haft et underskud på 147 mio. kr. Det skriver netmediet Finans.dk.

Clevers problem er, at uforudsigelige afgiftsændringer i høj grad har fået danskerne til at afholde sig fra at købe elbiler. Regeringen besluttede således i 2015 at fjerne afgiftsfritagelsen for elbiler og gradvist normalisere afgiften, så elbilejere i 2022 skal betale lige så meget til staten som ejere af konventionelle benzin- og dieselbiler.

Det førte til et voldsomt fald i salget af elbiler, og på den baggrund fik De Radikale og Socialdemokratiet presset regeringen til midlertidigt at holde afgiften på elbiler nede på 20 pct. af normalen. Men kun indtil 5.000 elbiler er solgt, hvorefter indfasningen af fuld registreringsafgift skal genoptages.

Jaguar E-type holder foran en pub i Haworth, Yorkshire. 
Læs også

Mens den danske regering er gået i gang med at bremse udbredelsen af elbiler på trods af den eskalerende klimakrise, er den omvendte udvikling i gang ude i verden. Regeringerne i både Frankrig og Storbritannien har for nyligt bebudet et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler i 2040.

Volvo har lovet kun at bygge el- og hybridbiler allerede fra om to år, og flere andre producenter har lagt ambitiøse planer for omstillingen til eldrevne motorer. I Norge overhalede salget af el-, brint- og hybridbiler i denne sommer salget af benzin- og diselbiler, og som beskrevet i Information voksede den norske elbilbestand alene i første halvår af 2017 med 18.000 – eller cirka det dobbelte af det totale antal elbiler i Danmark.

Salget af elbiler stiger kraftigt i Europa. Eksempelvis i Tyskland, hvor salget i første kvartal i år steg med over 100 procent. Her er det medarbejdere i Volkswagen, der samler en e-Golf.
Læs også

Intet tyder på, at det over for den danske regering hjælper at argumentere med klimahensyn. Anderledes lydhør plejer den at være, når økonomiske argumenter bringes i spil. Som Information for nylig kunne fortælle, peger internationale banker, aktieanalytikere og sågar olieselskaber på, at der inden for de næste år vil ske en voldsom stigning i salget af elbiler på globalt plan.

Clevers forretningsmodel forekommer derfor ligeså klog, som selskabets navn indikerer. Hvor kunne man dog håbe, at regeringen snart ville gribe fremtiden og understøtte den gode forretning, elbiler tegner til at blive, frem for at modarbejde den.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • Holger Madsen
  • Torben K L Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Carsten Munk
  • Per Klüver
  • Peter Knap
  • Michael Hullevad
Alvin Jensen, Holger Madsen, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Per Klüver, Peter Knap og Michael Hullevad anbefalede denne artikel

Kommentarer

Toke Andersen

Hallo - vågn lige op!
Dansken(danskerne som de er flest) er så ufatteligt ignorant, bagstræberisk og navlepillende at vores regeringer altid består af enten idioter fra V eller mindst ligeså store idioter fra S - selvom alle ved at de, uden undtagelse, er korrupte, løgnagtige idioter.
Det er udtryk for en national tvangspsykose, konsekvent at sætte de dummeste mennesker der kan opdrives, til at passe ekstremt komplekse og kritiske områder - hvis de altså ikke forlængst er afsat til en flok profitmagere, uden anden ambition.
Selvfølgelig administreres der med hovedet oppe i røven i Danmark, det har vi altid gjort.
Brok som ovenstående åndsvage leder udstiller blot den afgrundsdybe naivitet, der stadig præger dele af "intelligentsiaen".

El biler er ikke løsningen på lang sigt. Det er kollektiv trafik, cykler og gang. Alt andet er so snydt ud af næsen på Tesla-

Det er ikke regeringen der er problemet. De er de idiotiske og selvglade ledere i el-sektoren der tror de kan spille hasard med borgernes penge.

Michael Friis

El biler er fremtiden og det er forsåvidt ligegyldigt hvad Danmark gør med registreringsafgifter da det er udvikling i verden der tæller.
Better places, ellert og clever har det til fælles at de ikke har været profitable.
Tesla mangler konkurrenter men de er på vej hvilket bl.a. skyldes Teslas voldsomme stigning på aktiemarkedet. Nok urealistiske stigning. Men lad os se.
Den helt store udfordring der kommer med el bilernes tidsalder er, at biler samtidigt bliver selvkørende og dermed mister rigtigt mange mennesker deres levebrød.

Kim Houmøller

Måske i hellere skal se på Brint/Hybrid og ikke rene elbiler, der performer dårligt i koldt vejr og vejer flere tons. Til busser og lastbiler er ren el en dødssejler. Op ad bakke i frostvejr?
Kik på Canadiske firmaer som Hygs og Bldp. I må selv drage jeres egne konklusioner, men Ballard går stærkt frem, især på det kinesiske marked. Europa sover stadig tornerosesøvn og falder på halen over Elon Musk og Tesla.

Christian Lucas

Det er ganske enkelt kortsigtet grådighed og godt gammelt Bonderøveri. Især venstre virker meget "modtagelig" for Oliekartellerne.

Der er jo ikke noget underligt i, at fem danske energidistributører, der hat tabt penge på investeringer, hvis lønsomhed udelukkende var hængt op på forudsætninger om massiv subsidiering, brokker sig, når subsidierne bortfalder...

Mine øjne forbliver tørre!