Leder

Uddannelsespolitisk U-vending?

26. august 2017

»Vi skal ikke se mennesker som statslige skaffedyr i et hamsterhjul.«

– Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind, Berlingske Tidende

Det kan virke paradoksalt, at det er en borgerlig regerings uddannelses- og forskningsminister, der er begyndt at tale årtiers uddannelsespolitiske mantra om hurtigst muligt igennem studierne midt imod. Udtalelsen fra Søren Pind kom i forbindelse med, at han i denne uge lovede at afskaffe den kritiserede karakterbonus, som siden 2009 har været et af mange politiske værktøjer, der skulle få de studerende hurtigere igennem uddannelsessystemet.

Baggrunden var, at Politiken tirsdag skrev, at karakterbonussen stik imod den politiske ambition ikke har haft nogen effekt. Karakterbonussen betyder, at studenter kan gange deres snit op med 1,08, hvis de begynder på en uddannelse senest to år efter, de har afsluttet en ungdomsuddannelse. Men andelen af hurtigstartere har både i årene, før karakterbonussen blev indført og op til i dag, ligget nogenlunde fast på omkring de 70 procent.

Også når det gælder fremdriftsreformen, der skulle få de studerende på især universiteterne hurtigere igennem, lyder der nye toner fra dens ivrigste fortalere.

Først var det De Radikale, der ville afskaffe dele af fremdriftsreformen, siden har Venstre og Dansk Folkeparti i løbet af sommeren udtrykt det samme. Og glædeligt er det da, at partierne bag et par af de seneste års mest udskældte uddannelsestiltag og -reformer nu tilsyneladende har set lyset: At højere hastighed igennem uddannelsessystemet ikke altid giver mening.

Men når der stilles spørgsmål ved tiltag, som skal presse de studerende hurtigere igennem og ud på arbejdsmarkedet, lige nu, så er der nok også en anden forklaring. Nemlig at regeringens reformforslag til en ny finansiering af de videregående uddannelser vil gøre en del af selve grundbevillingen til uddannelse afhængig af, hvor hurtigt de studerende bliver færdige.

Og det forslag får regeringen ikke igennem uden at droppe nogle af de andre reformer og håndtag, hvis formål også er at skrue op for de studerendes hastighed. Alt andet ville være dobbeltstyring.

Med andre ord er der næppe tale om en U-vending i forhold til den højhastigheds- og effektivitetstænkning, der har præget uddannelsespolitikken i mange år, men snarere en omdirigering.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu