Leder

Vejen til dannelsens nirvana

3. august 2017

Selv om undervisningsminister Merete Riisager (LA) sagde det allerede ved sin udnævnelse, kan det stadig overraske, at det er en liberal minister, der blæser til kamp for mere fokus på kundskaber og viden i uddannelsessystemet.

Denne gang gør ministeren det i forbindelse med det årlige rally for undervisningseliten i Sorø. Kritikken af markedsgørelsen, styrings- og testregimet er vi vant til at høre fra venstresnoede humanister.

Men heri er en pointe. For siden Margrethe Vestager – der kom fra en stilling som fuldmægtig i Finansministeriet – satte Klare Mål for folkeskolens virksomhed i sin tid som radikal undervisningsminister, har venstrefløjens uddannelseselite på Christiansborg fjernet sig fra sin base blandt pædagogikkens fodfolk og intelligentsia.

Og bittert må det føles blandt disse, at markedsgørelsen, som centrum-venstre har et stor medansvar for, bliver udfordret af en liberal minister, der vil have mere fokus på viden og indsigt i stedet for mål, test og metode.

Læs også

Hvis test virker kontraproduktivt på faglig fordybelse, hvad skal så konkret erstatte styringen og målingernes motiverende effekt? Det taler ministeren ikke så meget om.

Det gjorde til gengæld 2. g’eren Agnes Marie Kristiansen i gårsdagens Information: »Dannelse handler ikke om at få så megen viden som muligt på kort tid. For mig er løsningen at genfinde lysten til at lære. Det kræver mere fokus på kreativitet og muligheden for at vælge fag.«

Agnes Marie Kristiansen er helt med på, at dannelse kræver basale færdigheder og samfundsindsigt. Altså den form for viden, der fordrer anstrengelse og terperi, som de fleste moderne dannelsesteoretikere og praktikere lægger vægt på som vejen til dannelsens selvoverskridende nirvana.

De voksne har altid ment, at de unge mangler dannelse, som en 16-årig ifølge folkeskolen.dk forklarede på Sorø-mødet. Efter opgøret med rundkredspædagogikken har de unge har været i et syrebad af præstationsmålinger. Det har lært dem, at uddannelse også er hårdt arbejde.

Måske er det på tide, at vi giver dem, hvad de rent faktisk beder om: mulighed for kreativ udfoldelse og selvstændige valg i kombination med autoritative og kompetente undervisere, der er i stand til indlevelse, og samtidig stiller høje krav til det, eleverne selv skal levere på den faglige fordybelse. Og det gælder både på det intellektuelle og pratiske plan.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Toke Andersen

Og så bør man hurtigst muligt afkræve den liberale(??) minister et svar på hvorfor danske børn skal tvangs-akkommodere et svært fordummende og forkvaklet antikt trossystem i deres indlæring ?
Hvordan er det overhovedet muligt, i et moderne sekulært nation med en oplysende og dannende folkeskole, at den lokale sekt får lov at plante sine gustne fingre i forsvarsløse børn, langt inden de har nået den kognitive modenhed der er nødvendig for at forstå og forholde sig nuanceret og kritisk til sektens tåbelige forestillinger og påstande ?
Hvordan skal børn og forældre opretholde tillid og respekt for skole og lærere, der står med falsk autoritet ved kateteret og skamløst lyver eleverne ned i ansigtet ?
Forkyndende religionsformidling undergraver skolens formål, lærens autoritet og forholdet til forældre, der tvinges til at rette fejlopfattelser som børnene er blevet påduttet i undervisningen - det er ødelæggende på så mange planer at man nærmest må opfatte det som en fjendtlig handling.
Hvornår stopper det ?