Der er ingen anden farbar løsning end den, som Københavns radikale beskæftigelses- og integrationsborgmester, Anna Mee Allerslev, fandt frem til onsdag: Hun trækker sig. Endda eftertrykkeligt.
Hun forlader øjeblikkeligt sit borgmesterembede og sit sæde i borgerrepræsentationen. Sin førsteplads på den radikale opstilling til kommunalvalget den 21. november i år kan Allerslev af valgtekniske årsager ikke forlade. Men hun gjorde det på sit pressemøde onsdag klart, at hun vil søge sig fritaget for at indtræde, hvis hun får stemmer nok til at blive valgt.
At Anna Mee Allerslev besidder betydeligt politisk talent, beviste hun ved den velartikulerede, fattede og værdige måde, hun gennemførte pressemødet på.
Hendes afgang blev nødvendig, efter at flere førende partifæller på det seneste har undsagt hende med en kritik, der i ordets egentlige forstand er radikal – og som rækker langt videre end de sager om svigtende dømmekraft, som Allerslev har rodet sig ud i. Formanden for De Radikale i Hovedstaden, Bo Nissen Knudsen, har tirsdag nedlagt sin post og på Facebook givet denne begrundelse:
»Det er ikke muligt for mig at stå inde for, at vores spidskandidat midt i stormvejret har prioriteret at bruge sin tid på interne intriger i partiet og på systematisk og med talløse løgne at underminere partiforeningens demokratiske strukturer og beslutningsgange.«
Bo Nissen Knudsens afgang har ført til afsløring af, at formanden for det radikale kampagneudvalg i København, Rasmus Pontoppidan, allerede er afgået i protest mod »spidskandidaten og den politiske kultur, som spredtes omkring hende«. Pontoppidan tilføjer på Facebook: »Personligt oplevede jeg ukonstruktiv kritik, som altid kom på bagkant; en mangel på ydmyghed, og en katastrofal mangel på værdsættelse af de frivillige, som udgør rygraden i alle kampagner.«
Til overflod meldte det radikale regionsrådsmedlem, Charlotte Fischer, sig på Facebook med en opfordring på Facebook: »Vi kan ikke mere. Anna Mee, gå.«
Den sag, der skubbede Charlotte Fischer til at bønfalde om Allerslevs afgang nu, er dagbladet B.T.’s afsløring af, at Allerslev som beskæftigelses- og integrationsborgmester har lagt pres på direktøren for en anden forvaltning, nemlig Teknik og Miljø. Formål: at få byggetilladelse til et omfattende byggeri i Kløverparken på Amager på en grund delvist ejet af Øens Murerfirma.
Her er indehaveren Jan Elving, som Allerslev i anden sammenhæng har omtalt som »en privat ven«. Elving har været i søgelyset, fordi hans firma, der er samarbejdspartner med Allerslevs forvaltning, gratis stillede et festlokale til rådighed for fejringen af hendes 30-årsfødselsdag.
På sit pressemøde begrundede Allerslev sit pres i byggesagen med, at byggeriet er til kulturelle formål, »som altid har haft de radikales hjerte«. Regionsrådsmedlem Charlotte Fischer har udlagt sagen anderledes barsk: »Det her hører til i den kasse, der hedder korruption.«
Det er nok stærke ord, men i hvert fald er der tale om svigtende dømmekraft. Sådan som Allerslev også har lagt for dagen ved på rådhuset at skaffe sig et gratis bryllupsfestlokale, som hun nu – efter en kraftig mediekritik – har betalt 65.000 kr. for. Særligt eftertænksomt er det heller ikke, at Allerslev omkring bryllupsfesten satte rådhuspersonalet til at besvare hele 84 spørgsmål om arrangementets nærmere afvikling.
Vil man se yderligere dokumentation for Anna Mee Allerslevs manglende dømmekraft, kan man beskue den valgvideo, hun har lagt ud på nettet, hvor hun sludrer om sin telefonbrug under toiletbesøg, spiser lakridspiber og slår vejrmølle i byens gader.
Ansvaret for Allerslev ligger på De Radikale. Nok har partierne ikke længere tidligere tiders betydning, men de er stadig garanten for lødigheden af de kandidater, partiet opstiller. Jo vigtigere poster, des større ansvar.
Den kritik, som førende københavnske radikale nu fremsætter mod Allerslev, afslører, at partiet ikke har udøvet sin funktion som filter, men har satset på vælgermæssig fordel ved at opstille en populær kandidat. Uanset den tvivl, som de nærmeste i partiet må have næret. Det er et demokratisk svigt, som er mindst lige så bekymrende som Anna Mee Allerslevs manglende dømmekraft.
"At Anna Mee Allerslev besidder betydeligt politisk talent, beviste hun ved den velartikulerede, fattede og værdige måde, hun gennemførte pressemødet på."
Det er sørgeligt, at begrebet "politisk talent" skal være dommen på baggrund af en velartikuleret gang sniksnak i forbindelse med nødvendig/tvungen aftræden.
Det burde da ærligt talt beskrives som talentløst, at det overhovedet kom dertil - så tidligt i den politiske karriere.
@Anders
Den sætning studsede jeg også over. Måske "siger det noget om samfundet", hvis politikeres kvalitet måles mere på deres retoriske evner, end på deres moral og politik. Jeg er helt med på at man skal være pragmatisk i politik, men personligt foretrækker jeg f.eks. et dumt svin som står ved det, frem for en som er fuld af løgn på en velartikuleret måde.
Erfaren mand er god at gæste
Tak til 'emeritus' Rehlinig for denne påmindelse til læserne om den gode gamle tommelfingerregel vedrørende sikring af bevarelsen af arvefølgen til royale embeder: "Gør en stor mand af ham, men gør det langsomt."
Det ærgerlige ved denne sag er, at en korruptionsskandale vil give et mudret billede af årsagerne til De Radikales forventelige nedtur i København. De Radikales politiske ansvar for et kafkask og dybt uretfærdigt beskæftigelsessystem er - kortuptionsskandale eller ej - først og fremmest på valg d. 21. november.
Gad vide om det sidste skidt omkring hendes person hvirler op de næste par dage fra det radikale bagland, eller om der nu bliver lukket helt ned.
Under alle omstændigheder får hun en topstilling indenfor et halvt år.
Hendes skamløst grådige og egoistiske opførsel på bekostning af de københavnske borgere, hendes nærmest sadistiske opførsel overfor de arbejdsløse, forenet med hendes totale mangel på erkendelse af problemet er ikke i mine øjne foreneligt med politisk talent. Jeg ved ikke på hvilken målestok det skulle være. Hun er muligvis velartikuleret og fattet, men værdig, det er hun godt nok ikke.
Det lyder som et eventyr, et sagn fra gamle dage
"Men han har jo ikke noget på!" - råbte til sidst hele folket. Og det krøb i kejseren, thi han syntes, de havde ret, men han tænkte som så: "Nu må jeg holde processionen ud." Og så holdt han sig endnu stoltere, og kammerherrerne gik og bar på slæbet, som der slet ikke var." ....... ;o)
Det jeg hørte af pressemødet, lød mere som ansvarsfraskrivelse, piberi og forsøg på at bortlede opmærksomheden fra hendes grådighed, ringe dømmekraft og tilbøjelighed til nepotisme.
Dansk politik er gennemsyret af den afstumpethed, AMA embedsførelse bærer præg af. Der er behov for en udrensning i dansk politik. Og at de ansvarlige straffes med fængselsdomme. Danmark skal genopbygges fra grunden.
bare ærgerligt at Københavnerne nu både skal betale eftervederlag og borgmesterpension,
Når man læser de sidste personlige udsagn om AMA's politiske væsen fra egne rækker i ledelsen, giver det uvildige associationer til socialdemokratiet på Rådhuset før Frank Jensen.
@ Grethe Preisler
Tak for lignelsen fra H. C. Andersen, den passer som fod i hose!
Mon ikke de fleste partier har oplevet svigtende dømmekraft hos personer, de har sat i spidsen uanset farve. Jeg har masser af sympati for dette partis menneskesyn omkring vore nye medborgere og verden som sådan ikke mindst i fredsarbejde. Jeg kender som odenseaner i den unge kvinde her.
Men hele embedsværket og andre omkring hende burde måske også have sagt fra noget før, for så stor en diktator var hun vel ikke?
Viggo, jeg tror, du må se det i øjnene og tage det som en mand.
"Den kritik, som førende københavnske radikale nu fremsætter mod Allerslev, afslører, at partiet ikke har udøvet sin funktion som filter, men har satset på vælgermæssig fordel ved at opstille en populær kandidat. Uanset den tvivl, som de nærmeste i partiet må have næret. Det er et demokratisk svigt, som er mindst lige så bekymrende som Anna Mee Allerslevs manglende dømmekraft."
Når jeg tænker på den grådige Lers Lykke, den selvglade Espen Lande, den fuldfede Marterking Fenriksen og den altid undvigende Ingrid Støjsende, der får sin hårfarve fra en flaske, og det er bare et meget lille udpluk, så har jeg det faktisk fint med den unge kvinde der jokkede i spinaten. Hun ville have lært fra det ------ det har de andre ikke.
God vind til dig Anna Mee.
@Nanna Wulff M.
At retfærdiggøre noget forkert med at andre har gjort noget mere forkert? Det er en fejlslutning (læs: har ingen relevans).
Ja, politisk talent af i går, i dag og i morgen er at kunne sno sig som en ål og der er således ikke brug for mere talent i folkestyret, der er brug for X-faktor. I øvrigt kunne det være sjovt at få en undersøgelse af hvor godt politikerne på Rådhuset såvel som i Folketinget egentlig afspejler befolkningen på indkomst, uddannelse og postnummer. Jeg gætter på de snarere tilhører overklassen og at "folketinget" nærmer sig falsk varebetegnelse.
Platon mente, at magt gør gode mænd onde. I Danmark er der snarere tale om, at magt gør gode mennesker dumme.
Det er tankevækkende, at Rehling ikke nævner Anna Mees forvaltning, hvor hun har legitimeret en behandling af syge borgere, der ser disse sidstnævnte mere eller mindre som menneskeligt, uvedkommende affald. AMA har forholdt sig på en gennemført Marie Antoinette-agtig vis. At tale om politisk talent i denne sammenhæng er foruroligende, både i forhold til vores samfunds underminering ved den slags enevældig arrogant og grisk kejser/kejserinde-agtig adfærd - en adfærd, som AMA ganske vist ikke er ene om på tinge og i omegnen heraf. Men også i forhold til hvad en journalist kan konkludere om en sådan adfærd - og så på Information - er det foruroligende.
Politik er et beskidt håndværk. Og ikke mindst på Københavns Rådhus - jfr. Søren Pinds kommentar på de sociale medier. Men hvor længe siden er det hun blev gift og hvorfor kommer det først op nu - særdeles belejligt i forhold til kommunevalget.
Niels Krause Kjær's (Deadline, P2) kommentar fra i går er krystalklar - "hvem har lagt den gift ud, og hvem har fordel af det - Qui Bono?"
Måske en chef på rådhuset, der har haft et horn i siden på hende, måske en politisk modstander, måske begge dele. Jeg nægter at tro på, at en journalist fra BT har fundet på dette her helt på egen hånd.
Så spørgsmålet er: Hvem tippede BT?? - find ud af det hurtigst muligt og inden kommunalvalget.
Viggo Okholm@
" Jeg har masser af sympati for dette partis menneskesyn omkring vore nye medborgere og verden som sådan ikke mindst i fredsarbejde" Har du også sympati for deres menneskesyn, når det kommer til dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere?
For de radikale er det tabersager. De vil hellere tale hjælp til flygtninge/indvandrere. Så kan de komme til at fremstå som kosmopolitiske og med sans for det "store billede".
@ Viggo Okholm
"Jeg har masser af sympati for dette partis menneskesyn omkring vore nye medborgere og verden som sådan ikke mindst i fredsarbejde."
Det er da netop her deres afstumpede og racistiske menneskesyn kommer til syne.
De knuselsker Menneskeheden, mens mennesker ikke siger dem meget, især ikke hvis de har den forkerte hudfarve.
De Radikale har svigtet så det basker, efter de formåede at blive midterparti for rød/blå. Siden er deres politik blevet økonomisk blå, deres menneskeengagement handler om folk uden for Danmark (sic), og deres menneskesyn handler aldrig om dem der er blevet mishandlet igennem årtier.
Faktisk aner jeg ikke hvad de Radikale egentlig står for længere, andet end en længsel efter magten?
Kan huske Marianne Jelved (haaaleluja), promoverede sig som statsministerkandidat engang.
Nej, de Radikale kan aldrig fejle. Undtagen når de gør det. Igen-igen.
Anna Mee Allerslevs fuldstændige deroute startede med BTs afsløringer af magtfuldkommenhed og nepotisme. Men endte med at hendes eget parti vendte hende ryggen i en sådan grad, at man må forstå det gælder om at distancere sig fra hende på alle planer.
Hvad siger det om de Radikale?
Eller ethvert politisk parti?
Hvad siger det om mediernes dækning?
Jeg synes vi igen står tilbage med, at prisen på kartofler er det vigtigste. Fremfor hvordan en borgmester egentlig forvaltede sit borgervalgte embede på en måde der var til gavn for de borgere, der var under den mildest talt mærkværdige forvaltning Anna Mee Allerslev stod i spidsen for.
Hvad skal du nu skrive David, efter det er kommet frem at den ny politiske leder der afløser Anne Mee fra radikale, som også har afholdt fest gratis i Rådhussalen, - "og glemt at betale regningen for det"!
@Espen
Det bliver nok svært at finde en som ikke har haft snitterne i kagedåsen ;)
WTF? iøvrigt.
Rehling retter en lille kritisk bemærkning mod sit gamle partis problemer med castning; Men det er system for det magtorienterede parti. Hvor kommer Anders Samuelsen, Simon Emil Amitsbøl, Naser Kader, Mano Sarin og sikkert flere fra ? Rigtigt gættet - Det Radikale Venstre, som har lagt rigtig megen afstand fra sine grundlæggere