Leder

Hvis den frække lillebror skal være voksen og alvorlig, forsvinder eksistensberettigelsen

P3 har givet os programmer som Tæskeholdet, De Sorte Spejdere og Monte Carlo (billedet), som har været elsket af de danskere, der var unge i henholdsvis 1990’erne, 00’erne og 10’erne. Også disse programmer havde stærke og mindre stærke sider, men de har haft reel betydning og været med til at definere humoren i de enkelte generationer.

P3 har givet os programmer som Tæskeholdet, De Sorte Spejdere og Monte Carlo (billedet), som har været elsket af de danskere, der var unge i henholdsvis 1990’erne, 00’erne og 10’erne. Også disse programmer havde stærke og mindre stærke sider, men de har haft reel betydning og været med til at definere humoren i de enkelte generationer.

Daniel Hjorth

5. oktober 2017

P3 er blevet skældt ud for sin grove humor og nu vælger DR-ledelsen den ultimativt defensive strategi for at imødekomme problemet: Ironi og sarkasme skal være forbudt på stationen. Det kan i sig selv lyde som en både ironisk og sarkastisk joke, men den er god nok:

»P3’s humor skal være varm, kærlig og inkluderende – aldrig sarkastisk, ironisk eller arrogant. Vi skal grine med lytterne,« siger DR’s radiochef Gustav Lützhøft. P3 er en kulturinstitution, som er kendt for sin humor. Den er blevet udfoldet gennem årtier og har været alt fra nyskabende og genial til tåkrummende pinlig og decideret upassende.

I sommer bad et sæt værter om lytternes mest grænseoverskridende jokes, og resultatet blev ikke kønt. En fræk dumhed er imidlertid ikke et argument for aldrig mere at prøve at lave noget frækt. Nogle gange rammer man plet, andre gange går det galt, men der er brug for højt til loftet, hvis humoren skal udvikle sig.

P3 har givet os programmer som Tæskeholdet, De Sorte Spejdere og Monte Carlo, som har været elsket af de danskere, der var unge i henholdsvis 1990’erne, 00’erne og 10’erne. Også disse programmer havde stærke og mindre stærke sider, men de har haft reel betydning og været med til at definere humoren i de enkelte generationer. Det er overflødigt at sige, at de alle brugte både ironi og sarkasme som virkemidler.

Ledelsen har nu sænket lofthøjden betragteligt. Den eneste ambition er tilsyneladende, at man ikke vil dumme sig, men dermed har man netop dummet sig, for man tager luften ud af kanalen.

Om det er presset fra de kommende medieforhandlinger eller den generelle tendens til politisk korrekthed i tiden, der har givet DR-ledelsen ideen til at indføre et ironiforbud, er svært at sige – men noget er gået galt derude.

Der er grund til at tænke sig om, inden man sender. Men hvis ikke humoren udfordrer nogle af de grænser og tabuer, der eksisterer i vores kultur, bliver den ligegyldig – og vi har allerede P4, som på sin egen hyggelige facon fungerer rigtig godt.

Hvis den frække lillebror skal være en alvorlig og ansvarlig voksen, forsvinder eksistensberettigelsen.

Det betyder ikke, at man skal lave hjernedød radio. Det betyder, at muligheden for, at den radio, man laver, ender med at være hjernedød, skal være til stede. Ellers bliver det aldrig godt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jørn Andersen
  • Viggo Okholm
  • David Zennaro
  • Niels Duus Nielsen
  • Eva Schwanenflügel
Jørn Andersen, Viggo Okholm, David Zennaro, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Igennem mange år var jeg trofast lytter på P3. Nu er jeg blevet ældre og er mere på P4, men P3 stod for mig som en grænsebrydende kanal, hvor tabuer blev taget under kærlig behandling, hvor der var højt til loftet og befolket af dygtige radioværter.
Det gik, efter min mening, ned ad bakke for en række år siden, men dermed ikke sagt at P3 ikke er en god radiokanal for mange andre.
Mon det er manfoldighedsdirektørens fingeraftryk?
Er det visterne om indvandrere, negere osv. der var tungen på vægtskålen? Er vi blevet så politisk korrekte og forskrækkede at det er dét der skal til?
Skammeligt knæfald overfor alle meningsdannere her i landet. Det rigtige P3 havde givet den endnu mere gas.

Hjernedød fjernsyn har vi haft i mange år. Det engang så højt roste og feterede Deadline - DR's journalistiske flagskib blev det dengang kaldt - er degenereret til nada.
Seneste eksempel kom i går aftes, hvor en ung kvindelig forsker fra RUC skulle gøre rede for sine ideer om, at universiteternes pensum domineres af hvide gamle mænd i metermål.
Hun var ikke medievant, så hun havde brug for lidt tid til at kunne udvikle sine spændende tanker og forslag.
Som "opponent" var tågehornet Henrik Dahl inviteret ind i studiet. Han havde ikke læst nogle af de tænkere fra hhv. Argentina, Nigeria og (vistnok) Indien, som RUC-forskeren refererede til Alligevel fik Dahl lov til at fylde det meste af programmet, hvor han udstillede sin egen uvidenhed, og blot kørte i tomgang - solidt assisteret af Siggi Winther, der konstant afbrød RUC-forskeren.
Så der er rigeligt med junk-tv - også der, hvor man ikke venter det.

morten rosendahl larsen, Klaus Bisgaard, Ida Larsson, Mikkel Kristensen, Jørn Andersen, Peter Andreas Ebbesen, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen, David Zennaro, Hans Larsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

P 3 Er nok mest for den lidt yngre generation, da musikken stilmæssigt afspejler de yngre men vi gamle har nu også godt af at følge med. Jeg må indrømme at p4 nu er den foretrukne (er 72) men det der slog mig mest på p3 var ordvalgene under bæltestedet og en form for banden i mange sammenhænge. Kunne de dog ikke finde en mellemvej, så satire og friskhed blev indenfor et rimeligt sprogbrug. Ordene fuck pis og lort kan vel begrænses lidt.

Mikkel Kristensen

jeg lytter til P3, og radio24syv mest også P1 (jeg gider ikke reklamer) - men jeg giver op på P3, når sproget bliver for dumt (Andrew Mojov's interview med Emil Stabil - er et godt eksempel på hurtig sluk) jeg holder af musikken på P3, og jeg holder af god radio som jeg finder på 24/7 - det røde felt, HUxi og Cordua og Steno for, at nævne nogle. i min verden må programmer gerne have kant - bliver de dumme er jeg væk, det er en hårdfin balance, og andre har andre grænser en jeg. P4 er for mig ligegyldigt snak, dårlige telefoner ringer ind og den ene mindre oplyst end den anden // p4 giver mig stress - DR er snart blevet så bange for sin egen skygge - at dansk folkeparti snart for sin vilje, og det er meget sørgeligt.

Vibeke Rasmussen

Lad dog P3 blive ved med at være P3!

Selv om jeg for længst er vokset ud af målgruppen, har jeg – helt frivilligt endda – lyttet til og været rigtig godt underholdt af både De Sorte Spejdere og Monte Carlo. I øvrigt forstår jeg ikke, at DR i den grad har prioriteret "drengene", når der også på et tidspunkt har været et program med to "tøser", Anna Ingrisch og Gyrith Cecilie Ross, der havde en fuldstændig overvældende energi, humor og ikke mindst viden. Det var altid tilfældigt, at jeg fik stillet ind på deres program, hvis titel og faste sendetidspunkt aldrig gik op for mig. Hvorfor mon de aldrig fik samme eksponering og sendetidspunkt som "drengene"? Det havde både de og lytterne fortjent.

Med opfordringen til at lade P3 være P3 vil jeg også tilføje: Men lad til gengæld være med at gøre andre programmer til afskygninger af P3. Snart sagt alle programmer på især P1 men også til dels P4, der har dobbelt værtsskab, morgen såvel som eftermiddag, tillægger sig den samme overfladiske, hurtigsnakkende, bonkammeratlige, dumsmarte tone, som er typisk for mange af P3s værter. Jeg føler, at der bliver talt ned til mig, og forstår ikke at seriøsitet, at man viser, at man tager både sig selv, hinanden og lytterne alvorligt, åbenbart for enhver pris skal undgås.

Og som allerede nævnt synes det også i disse programmer, på P1 og P4, at være blevet salonfähigt – eller måske snarere "smart"? – at bande. Gerne voldsomt og overdrevent, som, for blot at nævne et enkelt eksempel, da en af de to overgearede, smartasses, Jesper og Tore, der gennem længere tid har bestyret P1s eftermiddagsprogram, oversatte "wtf" til "Hvad F@nden i Helvede". Som om mindre – og en mere korrekt oversættelse! – ikke kunne gøre det! Vær ung med de unge? Eller hvad?

Peter Nissen, Mikkel Kristensen, Lars Peter Simonsen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar