Læsetid 2 min.

Alternativets vidunderlige vision er ved at ende som det værste fra to verdener

LEDER
Nogle klager over den kaotiske festkultur i Alternativet. Andre har kritiseret partiet for at være for topstyret. Alternativet synes at have udviklet hensynsløsheden fra den frigjorte kultur uden grænser og magtfuldkommenheden fra den bureaukratiske kultur uden frihed

Cicilie S. Andersen

18. november 2017

Uffe Elbæk kan noget helt særligt. Det er ikke den intellektuelle kvalitet af det, han siger, som er interessant, men de sociale og politiske effekter af det. Han bruger samtidens progressive klicheer, så de sætter ting i bevægelse. Vi er mange, som har grinet ad hans projekter og forestillinger om det nye, men påfaldende ofte er kritikerne blevet til grin til sidst. Fordi de ikke troede, det var muligt.

Således har han startet Alternativet på løfter om en ny form for politik, som lovede »eksperimenter med magten« og »demokratisk håb«. Det lød som »Imagine« fra Projektdanmark, men der er jo indlysende behov for et opgør med kvælende nødvendigheder og teknokratiske bundlinjer. Og det lykkedes faktisk: Alternativet var en bevægelse, som blev til et parti, der blev en magtfaktor. En inspiration for nogle, en provokation for andre. Ligesom det skulle være.

De, som engagerede sig og stillede op for partiet troede tilsyneladende på, at det her var et parti, som gik forrest og stod for noget bedre og noget mere idealistisk i verden. De troede på, at Elbæk tog sine egne ord alvorligt og kunne gøre dem virkelige. Og det er derfor, Jyllands-Postens afsløringer af de interne forhold i partiet er ødelæggende.

En medarbejder i partiet fik ifølge Jyllands-Posten en advarsel efter »klap i røven, gramseri ved en fest« og en hensynsløs opførsel i en brandert over for en underordnet. Men der var også et ungt medlem af partiet, som havde haft en »grænseoverskridende oplevelse« med en ældre medarbejder i partiet, som efterfølgende blev fyret. Men den fyrede medarbejder blev senere genansat til i et projekt i udlandet finansieret af en anden kasse. 

Det er næsten som en Zentropa-historie i absolut miniature.

Nogle klager over den kaotiske festkultur i Alternativet. Andre har kritiseret partiet for at være for topstyret. Alternativet synes at have udviklet hensynsløsheden fra den frigjorte kultur uden grænser og magtfuldkommenheden fra den bureaukratiske kultur uden frihed.

Det, der var en vidunderlig vision, er muligvis ved at ende som det værste fra to verdener. Realisterne vil glæde sig over, at alternativisterne er blevet  indhentet af den grimme kultur og blevet til grin. Vi andre vil insistere på, at det, som Alternativet var et relevant opgør med, står lige så stærkt som altid.

Og derfor er vi klar til alternativet til Alternativet. Til en hver tid. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Hans Aagaard
    Hans Aagaard
  • Brugerbillede for Poul Erik Pedersen
    Poul Erik Pedersen
  • Brugerbillede for ingemaje lange
    ingemaje lange
  • Brugerbillede for Frede Jørgensen
    Frede Jørgensen
Hans Aagaard, Poul Erik Pedersen, ingemaje lange og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Niels-Simon Larsen
Niels-Simon Larsen

Selvfølgelig skal man ikke overskride andres grænser og selvfølgelig ikke drikke for meget og selvfølgelig og selvfølgelig...
Når det er sagt, har jeg lyst til at spørge, om der ikke er gået sport i grænsedragninger. Hvor langt hen i småtingsafdelingen skal vi forlyste os? Hvis nu Alternativet høster stemmer på det her, så har JP skudt sig selv i foden, og så stopper bladet nok.
Der var også en mail, der blev lækket, men hvem havde gjort det? Det plejer man at være stolt af, men ikke her. Jeg må sige, at jeg ikke er rystet at den seneste tids skriverier. Jeg mangler substans. Der er nogle, der hilser mig med et Hej gamle. Eller jeg siger Hej min dreng, hvordan går det? Det kunne nemt gøres til aldersdiskrimination op til et valg, hvis en journalist hørte det med det forkerte øre.

Birthe Skyt, Jørn Andersen, Niels Nielsen, Gaderummet Regnbuen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Der vist ikke kød nok på disse to sexchikanesager - hvoraf kun den ene er håndteret kritisabelt, i form af genansættelsen - til en hel nedgørende avisleder fra Information om Alternativets håbløshed som politisk parti. Jyllands Postens forsøg på at spænde ben for det parti, man ikke har kunnet grine ud, eller få has på gennem politisk argumentation, undrer ikke, men at Infomation følger trop undrer i aller højeste grad.

Der er ikke meget alternativ avis i Information længere.

Niels-Simon Larsen, Søs Dalgaard Jensen, Birthe Skyt, Randi Overgård, Torben Bruhn Andersen, Morten Nielsen, Marianne Borgvardt, Mads Berg, Rene Aalling Jensen, Anne-Stine Rossander, Anders Graae, Steffen Gliese, Britta B. Hansen, Jørn Andersen, Joy Nitav, Kristen Carsten Munk, Anders Reinholdt, Niels Nielsen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Marianne Bjerg

Hvor er det ærgerligt.

Jeg/vi kan være enige eller uenige i Alternativets politik, ha' sympati eller antipati mod partiet og vel i særdeleshed Uffe Elbæk, finde deres idéer inspirerende eller urealistiske, deres metoder forfriskende eller latterlige og så videre i en uendelighed.

Men fakta er, at alle initiativer der blot er i nærheden af at gøre en forskel i det globale klimamæssige perspektiv, bør hilses velkommen med kyshånd og dialog. Så go for it Alternativet - jeg er ikke enige i jeres politik, men vend det døve øre til og godt valg. Der er sgu' brug for det...

Niels-Simon Larsen, Søs Dalgaard Jensen, Birthe Skyt, Jesper Harder Søndergaard, Poul Mørk-Hansen, Morten Nielsen, Torben K L Jensen, Mads Berg, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, Niels Nielsen, Ole Frank og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Nike Forsander Lorentsen
Nike Forsander Lorentsen

@Niels-Simon Larsen. 'om der ikke er gået sport i grænsedragninger'. Tja, det er kvinder som har været ude for sextrakasserier fra de var små og i dag talar rigtigt mange kvinder højt om det de været og er udsatte for. Og du snakker om 'sport'. Du aner tydeligvis ikke en snus om hvor nedladende du er.

Eva Schwanenflügel, Sabine Behrmann og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Emnet er totalt overeksponeret.
Hvordan skal vi vide, om en debattør, der anklager andre, ikke selv har begået overgreb?
Og hvordan skal den almindelige sexchikanedebat kunne verificere anklagerne?
For ikke mange år siden var det en god joke, at festen havde været sjov, men der var for lidt sexchikane.

Morten Pedersen, ulla enevoldsen, Hans Aagaard og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

Ærgerligt, hvis partiet skal ud i den kørende trend og alt mulig andet gøgl. Medlemmerne er en anden mennesketype end de konservative og skal bedømmes derpå.
Det er politikken, det drejer sig om.
Jeg var med til at stemme Å ind i folketinget, fordi vi skulle og skal have fyret op under de vanetænkende politikere og deres partier. Men vi har set før, hvad der sker, hvis man mister fokus og klarhed. Vælgerne kræver ren besked og ikke diffuse laboratoriemeldinger.
Meget kan gå galt i tiden fra nu til næste valg.
Jeg tror ledelsen ved det.

Brugerbillede for Peter Owen

Jeg tror at det vigtigste bidrag i lederen er tanken om at Alternativet bare er en ramme om et opgør, der er yderst relevant. Partier må for min skyld ellers gerne komme, flytte noget og forsvinde igen. Der er ikke partiet i selv der har noget værdi.

Det overrasker mig slet ikke at Alternativet tiltrækker hele spektret af the Good, the Bad and the Ugly - især hvis det er der de gode fester er. Der skal nok komme sager om krænkende adfærd og dodgy penge fordi begge dele er mere eller mindre accepteret dele af 'realiteterne' for 'realisterne' og det smitter. Og jeg glæder mig hver gang sådan en 'realist' bliver fældet. Jeg tror (eller bare 'håber'?) at dét kan smitte og danne mere respekterende normer.

Det kan være, Rune, at du har indsigter fra den mediepolitiske verden i Kbn som jeg ikke har. Måske er Alternativet mere råddent end de fleste. Men personligt mener jeg at det er alt for tidligt for sympatisører for Alternativets ideer, opgør og håb at søge efter en arvtager. Især i en valgtid og ansporet af JP dagsorden.

Nis Jørgensen, Herdis Weins, Mads Berg, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Britta B. Hansen, Niels Nielsen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Bruun

Udover at man hos Alternativet, åbenbart er uhyre traditionelle fsva dårligt arbejdsmiljø og Zentropa-agtige ledelsesmetoder, ligner partiet til forveksling også de andre "gammelpartier" når det kommer til at "ansætte" småtter, eller praktikanter, som de så kaldes hos Å.

En praktikant forventes at være igang med et længerevarende studie, at arbejde min 37 ugentlig på underlige tidspunkter, og iøvrigt arbejde gratis og ligeså energisk og professionelt som den akademiker, som de "alternative" er for fedtede og smålige til at ansætte med løn.
Så meget for partiets mildest talt alternative og solidariske samfundssind!

Men de har humor, siger de selv! En af partiets kerneværdier lyder som følger:
"Humor - Uden humor ingen kreativitet. Uden kreativitet ingen gode idéer. Uden gode idéer ingen skaberkraft. Uden skaberkraft intet resultat."
Dét ER sgu da sjovt på den alternative måde!

Hans Aagaard, Henrik Brøndum og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kim Boserup

Overgreb, overgreb og overgreb. Hvornår er det blevet tabu, at reflektere over sine oplevelser, -OG komme videre i teksten? Hvad var skidt, hvad var godt? Havde jeg selv en andel i episoden? Tog modparten initiativ? Blev jeg misforstået? Misforstod jeg selv?
Hvad er der i det for mig, og hvad kan jeg bruge det til på den lange bane, i forhold til den jeg er og hvor jeg vil hen? Hvordan bør jeg så handle på lignende situationer i fremtiden?
Konklussion... adaption, assimilation, ækvilibrium.
Kom dog for h..... videre, frem for konstant at ynke jer selv. Vi har alle oplevelser vi kunne være foruden. Og blot fordi vi selv har en dårlig dag, så behøver vi ikke at forsøge, at gøre alle andres dage lige så dårlige.
Hvis du er voksen, så ager som en voksen!

Brugerbillede for Else Marie Arevad
Else Marie Arevad

Jeg er mere forarget over pengene fra skattely!

Michael Kongstad Nielsen, Eskil Nielsen, Morten Pedersen, Sebastian Sylvester Rosenberg, Dennis Jensen, ulla enevoldsen og Nanna Wulff M. anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for ulla enevoldsen
ulla enevoldsen

Er det en leder i Information eller Ekstra Bladet? Jeg er forarget over det virkeligt lave niveau i denne leder. Der bliver kogt suppe på den mindste pølsepind, jeg nogen sinde har hørt om. Er Rune Lykkeberg ude på at give dødsstødet til Alternativet på den pinligste måde - muligvis fordi han selv har moret sig over dem tidligere. Hvad sker der? Og jeg stemmer ikke engang på Alternativet. Jeg var ellers begyndt at blive glad for Information igen. Den leder var vist en raptus, der gik helt galt, den skulle være blevet i skrivebordsskuffen. Nu har tager jeg et skærmbillede af min kommentar, for jeg vil se om man på avisen kan tåle den kritik, som man på langt mere uretfærdig vis udsætter andre for. Jeg er også imod grænseoverskridelser, men denne sag er jo fuldstændig ude af proportioner i forhold til betydningen for partiet Alternativet.

Søs Dalgaard Jensen, Birthe Skyt, Steffen Gliese, Vibeke Hansen, Nis Jørgensen, Herdis Weins, Mads Berg og Anne-Stine Rossander anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for jens peter hansen
jens peter hansen

Smålig over for dem vi ikke kan lide og enorm large over for dem vi godt kan lide. Chikane er vel chikane eller hvad?

Brugerbillede for Jan Kauffmann

En dag køber i vel tør for alternativer, specielt da i bund og grund ikke er alternative andet i paroler. Sjovt at det ofte er i den snakkende venstreorienterede alternative klasse, at i indhentes af jeres manglende evme til at efterleve af jeres alternativisme

Brugerbillede for Dennis Jensen

Alternativet er ikke blevet til grin. De var, efter min opfattelse til grin fra begyndelsen.

De blev populære og gik til valg på et ønske om en stor ændring i den politiske form (ikke indhold). Det tror jeg selv Alternativet vil medgive. Det er derfor klart at man netop så dømmer dem på formen af deres politiske virke i stedet for indholdet (der dog heller ikke er specielt nyskabende).

Det måtte før eller senere blive et problem, da Alternativet jo ikke består af super-mennesker, adskilt fra den omkringliggende kultur. Det er helt urimeligt at forvente at sexchikane - selv i den milde form, som vi i dag også udskælder i medierne - skulle være totalt fraværende i et så stort socialt miljø, som et politisk parti. Jeg kan derfor ikke se, at de har tabt eller vundet meget hér - medmindre man altså troede på deres projekt om en radikal ændring af den politiske form. Det har, som sagt, virket som et usandsynligt projekt fra starten.

Brugerbillede for Peder Bahne

Jeg giver ikke 5 flade øre for Alternativet som politisk parti, selv om jeg forstår motiverne for at stemme på dem i disse tider, men dette forsøg på at koble dem op på #metoo shitstormen minder mig om, at der vist snart er kommunalvalg her i landet

Brugerbillede for Torben K L  Jensen
Torben K L Jensen

Alt hvad der runder af det radikale venstre er noget lort - i bund og grund et borgerligt parti med et meget tyndt lag rød fernis.

Brugerbillede for Birthe Skyt

En pressechef får en skør ide at lave en fræk collage til stamværtshusets 100 års dag, da flertallet mener den er plat bliver den ikke til noget ! En sag der aldrig blev en sag ! I anklage om krænkelse tilrådes vedkommende at anmelde det, der blev ikke en sag ! Dette skete for 1/2 år siden ! Det synes jeg er mere interessant, for der er jo handlet på det ! Inden Jyllandspostens artikel havde pressechefen udtalt han holdt 1 nov. Der var roteret i toppen på Christiansborg . Der er 11.000 medlemmer som slet ikke er involveret i den kultur på Borgen, som man nu har ændret på. Så hvad er problemet egentlig med politikken ? Og.... hvem har gemt en mail så længe for at smide den ind i valgkampen ! for at skabe forargelse ? eller for hvad ? Hvem tror dog man kan forsøge at skabe en ny politisk kultur uden der sker fejl ! Det er jo utopi !