Leder

Det eneste, der er mere latterligt end at råbe ’store patter’, er at hidse sig op over, at nogen råber ’store patter’

Sagen om landsholdets kampråb er en tabersag for alle involverede. Fodboldspillerne fremstår bøvede og primitive, DBU’s kommunikationsansvarlige fremstår uvidende om, hvad der er smart at dele på sociale medier, og de feministiske kritikere fremstår emsige og uden proportionssans

Lars Poulsen

23. december 2017

I november besejrede det danske herrelandshold i fodbold Irlands landshold. Da spillerne kom ned i omklædningsrummet, samledes de i et kampråb, der sluttede med ordene ’store patter’.

Man kan ikke tilskrive landsholdet æren for at have opfundet kampråbet. Kampråb som ’store patter’ (eller varianten ’stive pikke’) er helt almindelige i omklædningsrum landet over. Disse kampråb er hverken særligt sofistikerede eller flatterende. De er i bedste fald bøvede og næppe tiltænkt andre fora end det lukkede omklædningsrum.

Omklædningsrummet har traditionelt været et frirum, hvor det civiliserede samfunds normer for, hvad man må og ikke må sige, midlertidigt ophæves. Der findes et godt engelsk udryk for det: Locker room talk. I begrebet ligger, at det, der siges i omklædningsrummet, bliver i omklædningsrummet.

Men denne gang blev kampråbet optaget på video og af uransagelige årsager lagt ud på både landsholdspiller Mathias ’Zanka’ Jørgensens og DBU’s officielle profiler på sociale medier. Med ét blev det private offentligt, og et kor af kritikere meldte sig.

Det kom så vidt, at sagen om kampråbet endte i Fodboldens Etiske Råd. Man fornemmer på rådets afgørelse, at de synes, at sagen hører til blandt bagatellerne, og at problemet i højere grad ligger i omgivelsernes reaktion. Sagen har »givet anledning til en masse støj på linjerne, og derfor skal vi forholde os til den«.

Ikke desto mindre vælger rådet at opfordre til, at spillerne »diskuterer, om det er den rigtige måde at fejre en sejr på« med henvisning til DBU’s etiske retningslinjer, hvor det blandt andet står anført, at landsholdet er imod »enhver form for diskrimination«, og at spillerne har et særligt ansvar som rollemodeller.

Det er ikke forkert. Ligesom foldboldspillere har et særligt ansvar for ikke at opfordre til racisme og homofobi, har de et særligt ansvar for ikke at dyrke en sexistisk kultur.

For nogle mennesker er ’store patter’ et sexistisk kampråb, der forbinder sejren på fodboldbanen med objektivicering af kvinden. Det danske Everyday Sexism Project har en pointe, når de argumenterer for, at kampråbet skal ses som en lille dråbe, der sammen med en masse andre dråber er med til at udgøre den sexistiske kultur, som blandt andet #MeToo-bevægelsen har afdækket.

Men et andet kor af kritikere har også meldt sig: Nemlig de, som mener, at feminismen går for langt, når den angriber fodboldspilleres jubelråb. Det eneste, der er mere latterligt end at råbe ’store patter’, er at hidse sig op over, at nogen råber ’store patter’.

Således bliver sagen om kampråbet en tabersag for alle involverede. Fodboldspillerne fremstår bøvede og primitive, DBU’s kommunikationsansvarlige fremstår uvidende om, hvad der er smart at dele på sociale medier, og de feministiske kritikere fremstår emsige og uden proportionssans.

Kampen mod hverdagssexisme er vigtig. Men man bør vælge sine slag med omhu, og når feminismen er i legitimitetskrise, hvor den angribes og latterligøres fra både højre og venstre for at kere sig mere om identitetspolitiske petitesser end om samfundets store uligheder, så gavner det ikke, at man laver en mediestorm ud af et kampråb, som alle er enige om er relativt uskyldigt – bare fordi man kan.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• lars søgaard-jensen
  • Mikkel Rytzel
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Jan Kauffmann
  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • Katrine Damm
  • Pia Stockfisch
  • ulrik mortensen
  • Niels Duus Nielsen
lars søgaard-jensen, Mikkel Rytzel, Bjarne Bisgaard Jensen, Jan Kauffmann, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Katrine Damm, Pia Stockfisch, ulrik mortensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

både mænd og kvinder ejer evnen til at blive idioter, når der er tilstrækkeligt mange samlet af de respektive køn.

Jeg tillader mig lige at hidse mig op over at Information hidser sig op over at nogen hidser sig op over.... hvad var det nu vi skulle være hidsige over?

Morten Nielsen, P.G. Olsen, Morten Balling, Hans Aagaard, Karsten Lundsby og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Thomas T. Jensen

Det kan da kun være sexistisk over for homoseksuelle at råbe "Store patter!" Hvis der var homoseksuelle blandt spillerne, kunne jeg forstå det, hvis de kløjes lidt i råbet, som i bund og grund er en heteronormativ hyldest til de kvindelige atributter, som er kvindernes belønning til mændende for veludført kamp. For fodbold er grundlæggende en symbolsk krig, og krig går i sit psykologiske grundlag ud på at lade mænden fra stammen slå mændende fra den fremmede stamme ihjel eller væk, så de ikke besvangrer den forsvarende stammes egne kvinder. Kvinder med store patter har alle dage været til stede i soldaternes bevidsthed gennem værgeplakater og pinup-piger på stuerne. Og soldater har gennem historien hele tiden skulle forvisse sig om, hvad de kæmpede for ved at besøge bordellerne.
Objektgørelsen af kvinden er helt naturlig. Kvinder har for hetero-mænd alle dage været objektet for deres seksuelle begær. Det kan man ikke lave om på med et pennestrøg eller offentlig udskamning. Ligeledes har mænd alle dage været objektgjort af hetero-kvinder, som har set et potentielt skaffedyr og gen-leverandør til vidunderbarnet i den den flotte mand. Det er helt naturligt. Det pinlige er, at denne dyriske naturlighed pludselig gennem offentliggørelse bliver stillet over for en feministisk lighedsideologi, som er i direkte modstrid med den naturlige dyriskhed.

Morten Nielsen, Morten Pedersen, Tino Rozzo, Søren Fosberg, Hans Aagaard og Inger Nilsson anbefalede denne kommentar

Undrer mig, det fodboldetiske panel medlem Per Larsen udtaler sig, det er da tydeligt at spillerne råber "store datter" altså en hyldest til dame fodbold, har gennemlyttet klippet på peker/perle metoden, den kender Per Larsen da så udmærket fra sit tidligere job.

Jens Østergaard Petersen, Troels Ken Pedersen, Thomas Petersen, Hans Nielsen, Jørgen Kærbro Jensen, jørgen djørup, Bjarne Bisgaard Jensen, Erik Karlsen, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Jeg er jo i al beskeden Cand. Comm. og noget af det vi lærte på uni var at kommunikationssituationen er vigtig. Helt uvidenskabeligt mener jeg, at der er stor forskel på om kampråbet udbasuneres med eller uden kvinder tilstede? Det er en mandeting i et omklædningsrum, hvor dum kan man være at dele det på nettet?

Morten Nielsen, lars søgaard-jensen, Morten Balling, Troels Ken Pedersen, Thomas Petersen, Søren Fosberg, Hans Aagaard, Bjarne Bisgaard Jensen, Kim Houmøller, David Joelsen, Eva Schwanenflügel, Torben Bruhn Andersen, Niels Duus Nielsen og Jonathan Larsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Det, som kvinderne helt glemmer, er, at kvindebryster faktisk er noget, de fleste mænd er ret vilde med, og som vi bruger utrolige mængder energi på at få lov til at bese og berøre. Så hvordan det kan forarge kvinderne undrer mig faktisk, det er jo udtryk for, at vi godt kan lide jer, piger! Og kært barn har som bekendt mange navne, men det er vel hensigten der tæller?

Søren Kristensen

Nåe, jeg troede lige det var kvindelandsholdet der råbte "store patter", inden de gik på banen. Det ville osse være lidt underligt, ikke?

Jeg er sådan set fuldstændig ligeglad med, hvor store patter landsholdsspillerne drømmer om.
Det var mere de unge spilleres kopi af samme sang, der gjorde indtryk på mig.
Apropos dét med at være forbilleder.

Troels Ken Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Ordet 'sportsidioter' får en helt ny betydning - fra flere sider.
Utroligt, hvad nogle føler sig kaldet til at blande sig i. Lad dog knægtene.

Niels Nielsen -
jeg har aldrig mødt en medsøster, der opfatter en udtrykket "store patter" råbt taktfast af en flok mænd, som en kompliment.
Jeg har endda lige siden mit 14. år været udstyret med et par store, velformede og meget begærede af slagsen.
Det får os mere til (endnu en gang) at fundere over, hvor pritimitive mænd er i stand til at opføre sig i flok og adskillige tanker om Darwins evolutionsteori. Sorry, boys.
P.S. Inden adskillige mænd protesterer og kvinder også synes mænd er primitive, kan jeg stærkt anbefale både mænd og kvinder at læse Bennt Q Holms vidunderlige børnebog:
"Kille med mor til lagersalg". Her er det kvinder i flok, der får en over snuden, så hatten passer

Niels Duus Nielsen, Søren Bro, Bjarne Bisgaard Jensen, Troels Ken Pedersen, Eva Schwanenflügel, David Zennaro og Vibeke Møller anbefalede denne kommentar

Jeg er enig med skribenten.
Synes dog det ville være mere logisk med: Store pikke, alternativt: Stive pikke... al den stund det er herrelandsholdet....
Men ja, der er vigtigere kampe...., så fred være med det ;)

Eva Schwanenflügel, Rikke Nielsen og Vibeke Møller anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Islændinge har et magtfuldt "HUH" og passende til den danske flegma ville være er spagfærdigt "VUF"

lars søgaard-jensen, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Jubelråbet 'store patter' er hørt mange gange i mere eller mindre intime situationer. Fejlen er nok at dele det på de sociale medier, især set i lyset af Donald Trumps bortforklaringer om 'locker-room talk', da han 'beklagede' sit rimeligt nedladende ordvalg, "grab them by the pussy".
Det er måske ikke helt smart at miniputterne synger med på den vise? ;-)

Troels Ken Pedersen

Tja. Tjo. Det er desværre velkendt, at feminister intet kan sige uden at en masse mennesker hyler op om at det er helt vildt ude af proportion. Hvilket efterhånden gør at svært at tage den slags indvendinger alvorligt.

Hvis det blev i omklædningsrummet var der selvfølgelig ikke meget historie her, men det er der jo folk som omhyggeligt og velbetalt har sørget for at det ikke forblev, så hvad skal man mene? Udover sportens krystalklart kommunikerede budskab om at kvinder i alt fald ikke er os...

Fodboldlandsholdets råb og tale i omklædningsrummet svarer til Trumps bemærkninger om kvinder, der blev udtalt i privat sammenhæng og optaget uden hans vidende. Det er en uskik at gøre det private offentligt og at bedømme private uoverlagte bemærkninger, som var de beregnet til ar være en del af en offentlig samtale.

Henrik Brøndum, Morten Nielsen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

@Thomas T Jensen som homoseksuel ser jeg intet sexistisk her, men som den homoseksuelle jeg er, vil jeg komme med en tilføjelse til råbet så vi står lige:
Pik og Patter. Så burde alle vel være glade.

Morten Pedersen, Tino Rozzo, Niels Duus Nielsen og Thomas Petersen anbefalede denne kommentar

Udover at der er tale om en vildt overdrevet forargelse, er de negative reaktioner også dobbeltmoralske. Der er i samfundet en konstant og intens vagtsomhed overfor alt hvad der kan opfattes som sexistiske udtalelser om kvinder. Men når det gælder mænd, er der fuldstændig frit slag. Tænk f.eks. bare på, hvor almindeligt det er, at komme med platte hentydninger til mænds kønsdele i alle mulige sammenhænge. Fra humor og kådhed, til debatsammenhænge, hvor det er et velkendt fænomen, at mænd der vækker modvilje, bliver omtalt som værende i besiddelse af en beskeden udrustning. En talemåde som socialdemokraten Mette Gjerskov faktisk har benyttet mod landsholdet i denne sag.

Og hvad angår kvinderne fra Everyday Sexism Project, så har de ikke andre pointer end deres eget moralske tunnelsyn. Har de nogensinde bekymret sig objektivisering af mænd? Hvis man har en dobbeltmoralsk tilgang til problematiseringen af sexistisk kultur, er man selv udøver af en sexistisk kultur.

Morten Pedersen, Tino Rozzo, Niels Duus Nielsen og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar

"Tudefjæs" er et langt mere nedværdigende udtryk. "Kom ind i kampen", ligeså. Derimod kan jeg personligt godt lide "for dine blå øjnes skyld". Der er noget naivt og romantisk over det.
Heldigivs er refrainet frit, stadigvæk. Prøv at se Brøndbys kvindelige fodboldspilleres numsedans, de svenske håndboldlandsholdsspilleres pole dancing (i øvrigt noget, som små piger kopierer begge dele i omklædningen og hjemme foran spejlet).
Og så lige en ting mere: det der med omklædningsrumsjargon, locker room talk: det er både sandt og falsk, ved jeg. Fra Michael Laudrup og til serie 5. Jeg har været begge steder. Det er meget høvisk alt sammen!!!Mænd er ikke specielt dyriske i flok. Men de vil gerne vinde, som alle sportsfolk af alle køn. Man spiller for sig selv og sine holdkammerater, måske også for sin klub og sit land, hvis vi skal svinge os højt op. Derfor fejres sejre. Kort og kontant, ikke vildt og dyrisk. Meget afbalanceret i virkeligheden. Hedonisme og sportfolks omklædningsrum har ikke meget med hinanden at gøre. Det var andre steder, det skete (læs:rockbands og sikkert hele Hollywood og omegn).

Tja, hvis tåkrumning var motion var der ikke kredslöbsproblemer i andedammen.

jens peter hansen, Niels Duus Nielsen og Thomas Petersen anbefalede denne kommentar

Niels Nielsen, din kommentar rammer lige ned i centrum af hele problematikken. For mange kvinder finder det IKKE positivt med positiv kontakt fra mænd de ikke er interesseret i. Nogle af dem finder det faktisk stressende.

Tænk på det som en lukket fest som dig og dine venner ikke er inviteret med til. Der hjælper det ikke at komme rendende og råbe: "Du skal da kun være glad for at Øb og Bøv & gutterne nede fra tanken vil med til din fest!"

Ok, så hvis man godt kan lide store patter, og vælger at råbe det højt i en glædesrus fordi det er det fedeste man lige kan komme i tanke om, så er man "bøvede og primitive". Det må man jo nok lære at leve med.

Glædelig jul allesammen! :)

Herrelandsholdet har ikke opfundet det kampråb. Alle danske mandlige fodboldhold fra miniput til old boys afslutter ‘hvem var det, der vandt i dag’ sejrsremsen med at råbe ‘store patter’. Sådan har det været i mange år, og landsholdsspillerne har lært det fra barnsben i deres hjemlige klub.

Beem me up Scotty. Jeg er fanget i Indre Missions genopdragelseskursus med psalmesang og kolde afvaskninger. Helst inden jul, please

Troels Ken Pedersen

Trump? "Fake news" om ting der faktuelt konstaterbart er sket? Feminister må ikke sige noget fordi ytringsfrihed?

Denne samtale udvikler sig ret bizart, og det er ikke feministernes fortjeneste...

Johnny Winther Ronnenberg

Tænk at voksne mennesker kan gå så meget op i et fodboldholds kampråb, når man kan høre politikere af alle farver sige langt værre ting i radio og tv ;-)

Hvis nogen ellers gider, eller måske allerede har set på Ekstra Bladet, Mads Kastrup, der skriver om dengang den kvindelige chefredaktør sagde; "jeg får lange nosser af det her".

Skal vi ikke lade disse små udladninger fra mennesker få et spillerum de kan være i, -og undlade denne besynderlige jagt på nogen vi kan kanøfle - ud fra det ene eller andet motiv, som de kan bruge i kampen for retten til at kanøfle,

Jeg husker Niels Hausgaard engang i sit show sagde om en person(en fiktiv person som sædvanlig), at han var født handicappet - helt uden humor!

Det er jo snart sagt hver dag småting blæses op i en storskala som ikke hører nogen steder hjemme, men kun begrænser os som mennesker, i en indoktrineret livsspændetrøje påtvunget af andre menneskers indsnævrende og belærende fordummelse af os alle sammen.

Niels Duus Nielsen

Mads Jakobsen: "For mange kvinder finder det IKKE positivt med positiv kontakt fra mænd de ikke er interesseret i. Nogle af dem finder det faktisk stressende."

Det går begge veje. Forleden blev jeg helt befippet i supermarkedet, fordi kassedamen var så smuk, at jeg blev helt mundlam. Man kan ikke engang tale om "positiv" kontakt i denne situation, da hun blot var passivt til stede og bare passede sit arbejde. Men så smilede hun til mig, så jeg blev varm helt ned i tæerne, og det lykkedes mig efter en del fumlen at få betalt for mine varer.

Det var en meget stressende situation for mig. Kun en tåbe frygter ikke Kvinden.

Morten Balling, Eva Schwanenflügel, Johnny Winther Ronnenberg og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

"Det var en meget stressende situation for mig. Kun en tåbe frygter ikke Kvinden."

Det kan du og jeg hurtigt blive enige om. Men kan vi få ret mange kvinder med på den tanke? Eller få dem til at sammenligne den oplevelse med hvad kvinder betragter som sex chikane, selvom det blot måtte være udtryk for umiddelbar begejstring fra mandens side?

Svaret er nej.