Hadeobjekter er ved at blive det, politik navnlig handler om.
Sådan er det i den internationale strømning, og Danmark følger med. Sig bogstaverne: DR og DSB. Straks begynder højrefløjens politikere at fråde. Selv om begge institutioner er sat i verden for at tjene prisværdige nationale formål: at oplyse og underholde fædrelandet og sørge for dets indre bevægelser af folk og gods.
I går, onsdag, var det DSB, der måtte holde for. Et forlig mellem VLAK-regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale indebærer blandt andet, at DSB’s S-togstrafik bliver sendt i udbud. S-togene er DSB’s guldgås. De havde i 2016 117 millioner rejsende, stod for 60 procent af DSB’s samlede passagertal og anslås at have givet en milliard i overskud til den betrængte statslige transportvirksomhed.
Jubel lyder fra Liberal Alliances transportminister, Ole Birk Olesen. Hans selvros lyder:
»Det er en del af regeringsgrundlaget, at vi vil udbyde markant mere togtrafik i Danmark, og med dagens aftale vi endnu et vigtigt skridt på vejen.«
Sådan som skiftende regeringer gennem de senere år har bemandet Transportministeriet, har inkompetence på højt niveau stedse været en betydelig risiko. Med Ole Birk Olesen som den ansvarlige minister er der tale om en klar og nærværende fare.
Påhitsom udlægning af ministersvar
At det danske jernbanevæsen befinder sig i krise, står smerteligt klart. De politikere, der ønsker at ignorere denne kendsgerning, kan bringes tilbage til virkeligheden ved at høre hverdagens beretninger fra de nødstedte passagerer.
Alle ansvarlige kræfter burde sættes ind på at skabe et samlet statsligt ansvar for at få styr på det, der dalrer. Både i den daglige drift og i det større perspektiv. Har udskillelsen af en særlig netstrukturansvarlig ved Banedanmark gjort livet lettere for togbrugere?
Vist absolut ikke. Og skal den danske befolkning virkelig finde sig i, hvad selvsamme transportminister Ole Birk Olesen tilkendegav for en måned siden: at de utåleligt svigtende togsignaler tidligst kan forventes fuldt udbedret i 2030? Adspurgt af Ritzau om, hvem der har et ansvar for denne skandale, svarede Birk Olesen:
»Virkeligheden har ansvaret.«
Unægtelig en påhitsom udlægning af ministeransvar.
Forståeligt, at partier i oppositionen ser regeringens udbud af DSB’s guldgås som ideologisk politik med det formål at privatisere. Som det udtrykkes af S-finanslovordfører Benny Engelbrecht til DR:
»Det er ikke et spørgsmål om rationale. Men tværtimod et ønske om at udlicitere. Det skulle regeringen stå ved.«
Engelbrecht henviser til en løsning, som den socialdemokratiske gruppeformand, Henrik Sass Larsen, tidligere har peget på: at slå DSB og Banedanmark sammen. Med Sass’ ord til Jyllands-Posten i september:
»Det skal være en intakt forretning, og det skal være en velfungerende forretning. Derfor skal man ikke opdele markedet og tage de gode dele ud.«
I sammenhæng med den nu besluttede licitering har Økonomisk Ugebrev oplyst, at udenlandske virksomheder, bl.a. MTR – en hongkongkinesisk aktør – har sultne blikke rettet mod den danske S-togsguldgås. Der kan her sendes en vemodig tanke til andre danske guldgæs, der måtte lægge saftige lunser til udenlandske bid: TeleDanmark, DONG og Københavns Lufthavn.
Onsdag udtrykte S-ordfører Engelbrecht undren over, hvad De Radikale vil opnå ved at gå med i plukningen af DSB. Det bør De Radikale også spørge sig selv om.
Flere biler og lastbiler på vejene end nogensinde
Den enes død den andens brød. Onsdag kom også meldingen om, at alternativet til offentlig transport, den private bilisme, aldrig er svulmet så meget som nu. Der er flere biler og lastbiler på vejene end nogensinde, 25 procent flere end i 2010. På trods af, at politikere udøser milliarder til motorveje med langt større begejstring, end de giver bevillinger til skinnedreven trafik, forudser fagkyndige endnu mere vejtrængsel.
Afdelingsleder i Vejdirektoratet, Andreas Egense, siger til DR:
»Det er, fordi vi ikke er i stand til at udbygge vores vejnet i takt med, at efterspørgslen stiger.«
Hvordan transportsektoren skal leve op til de mål, der er sat for nedbringelse af dens CO2-udslip, henstår gådefuldt. Lige som temmelig meget andet i dansk transportpolitik.
@David Rehling
Der er ret begrænsede synergieffekter mellem S-banen i Storkøbenhavn og DSB's landsdækkende jernbanedrift.
S-banens overskud på kr. 1 mia er udtryk for en ekstraskat i form af forhøjede billetpriser til dækning af underskud andetsteds.
Der er ikke noget forgjort ved at udlicitere S-banen, hvis formålet er at få reduceret billetpriserne.
- "Der kan her sendes en vemodig tanke til andre danske guldgæs, der måtte lægge saftige lunser til udenlandske bid: TeleDanmark, DONG og Københavns Lufthavn."
'Sådan er det jo', som en - blandt mange borgerlige - yndet politiker ellers udtrykker sig.
VALAK-regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale vil igen sælge ud af Danmarks kærneværdier
Tænk jer nu lige om en gang til !
Og nej, det er ikke en stavefejl !!
@Steen Sohn
"TeleDanmark, DONG og Københavns Lufthavn" .... vi er vel enige om, at det Rød Stue, der solgte de 3 nævnte virksomheder til udenlandske investorer ??
Torbeen Lindegaard
Rød/blå er totalt ligegyldig.
Se på politikken der føres. Politikken er ikke hverken rød eller blå. Politikken er udtryk for, hvordan de politiske partier ønsker Danmark skal udvikle sig og politikken er et studie i udliciteringer, privatiseringer og slagsmål om petitesser. Og kamp om at være mest nederdrægtig overfor flygtninge, syge og arbejdsløse, naturligvis.
Der er ingen rød/blå. Der er nuancer af gråt.
PS: Hvor meget vil ændringerne til førerløse tog koste på S-tog nettet og hvad med hurtig kørslerne fra Køge, Hillerød mv. De vil forsvinde med de førerløse tog da alt skal køre efter et fast skema.
Men det er godt, at de ønsker en hyppigere togdrift over døgnet på S-tog nettet i København - MEN er det nu også det de ønsker og skal det ske på nedlæggelse af time driften som togfonden- forliget stod for. Det ser ud til at blive lagt helt og aldeles på køl - da der ikke er afsat 1 kr. til de nye spor over Fyn , som ellers var aftalt .
Det virker også rigtigt dumt at tage S-tog driften fra DSB , der hvor DSB har mulighed for et overskud som de kan bruge på at bevare togdrift i de mere tyndt beboede områder. Men her betyder et kollektivt tilbud nok ikke noget selv om Løkke Rasmussen mv. har så travlt med at tale om et land i balance.
Det er håbløst.
@Torben Lindegaard.
Ting, der bør være fælleseje, skal man ikke sælge eller forære væk - uanset hvilken stue, sælgeren hører til.
@Steen Sohn
Det er jeg langt hen ad vejen enig med dig i -
nu mangler vi bare at overbevise d'herrer Lykketoft & Corydon.
Det bliver nok ikke nemt; det er 2 robuste herrer, der ikke viger tilbage for at sælge statsvirksomheder til købere beliggende i offshore skattely.
@Torben Lindegaard
Lykketoft kan godt se, at han måske gik lidt for vidt i sin tid.
Corydon har jo meldt sig ud af partiet og blevet redaktør på Børsen, så ham ....
https://www.information.dk/indland/2017/02/lykketoft-gik-maaske-langt-pr...
Er det ikke nu man skal juble og klappe i sine små hænder? Et overskudsområde af DSB skal sælges, så en kreds af velnærede aktionærer fra et eller andet fremmed land (måske også et par danskere?) kan score nogle gode solide gevinster, så overskuddet ikke ødes bort på forbedringer af den samlede togdrift til fordel for en hel masse almindelige mennesker.
"Starve the Beast" og fortæl at bæstet ikke lever til op deres forpligtigelser - men vi har en række private der spare (effektivisere) endnu mere med højere kvalitet og billigere priser for mere moderne materiel. Jeg kender kun noget andet der ligner : Pis på en og sig bagefter at han lugter.
Det der kommer ud af det er flere konkurrerende høvdinge til færre indianere.
Forslag:
1. Finansier al kollektiv trafik over statsskatten, og gør den i øvrigt gratis samt meget mere tillokkende end i dag.
Det ville spare hele billetsystemet, de kostbare og alligevel utilstrækkelige udvidelser af vejnettet og parkeringsanlæg - samt nedbringe trafikforureningen.
2. Måske tillige oprette et selvstændigt ministerium for kollektiv trafik + måske enegiproduktion og offentlig nyhedstjeneste ;-)
Ja lad den kollektive trafik være gratis og med mulig for cykeltilgængelighed - end som medtag eller cykler ved alle større stop - Så vil det være et dør til dør transport på linje med bilen.
Fordele herved mindre trængsel på vejnettet - hvorved erhvervslivet transporttid bliver hurtigere uden udvidelser af vejnettet.
Folks sundhed vil blive bedre ved daglig motion og rener luft med mindre forurening.
Byerne får bedre byrum når der ikke behøver at være så mange P-pladser mv.
Osv, osv............
Det er ret "sjovt" de borgerlige der er med i forliget om salg af S-togsdriften og indførsel af førerløse tog nævner mange af disse fordele og nærmest håner de partier der ikke er med i forliget.
I P1-debat mente Ole Birk Olesen af det var ren idelogi at venstrefløjen ikke var enige i denne gode ide , Derimod var det ikke idelogi når højrefløjen ville sælge driften af S-banenettet det var en nødvendig politik osv.
Hør:P1 Debat: Liberablende togplan?
Sendt første gang d. 14. dec. 2017 kl. 12:15
"Regeringen vil udlicitere driften af S-tog og indsætte førerløse tog. Det skal give 13 millioner ekstra passagerer og udvikling i hovedstaden.
Er togplanen en gevinst for pendlere fra Køge, Frederikssund og Hillerød - og på resten af S-banen?
Eller er der tale om en borgerlig liberablende katastrofe?
P1Debattører: Transportminister Ole Birk Olesen (LA), Kim Christiansen, transportordfører (DF), Jens Kristian Lütken (V), Karsten Hønge (SF) og Henning Hyllested (Ø)."((og en logofører fra S-banen))
www.dr.dk/p1debat
@Torben Lindegaard
Det handler ikke om billigere billetpriser; det handler om fælleseje, der privatiseres.
Nu hvor næste skridt mod det ansigtsløse samfund skal tages, er det måske på sin plads at spørge, hvad der bliver af de passagerer, der har brug for en hånd til at komme ombord på toget ad ramper? Må kørestolsbrugerne tage en taxa istedet for toget? En ting er sikkert: der er i hvert fald ingen tilstede på stationen, bortset fra de allerstørste - det løb er kørt forlængst. Jatak, vi blir bare rigere og rigere.
@Jens Wolff
"Det handler ikke om billigere billetpriser; det handler om fælleseje, der privatiseres."
Det er lige flot nok - lavere billetpriser er bestemt ikke uvæsentligt.
@Lise Lotte Rahbek
Spot on - desværre.
Vi får hele tiden at vide, at de private er mere effektive end staten. Hvad forhindrer staten i at headhunte de lederne i det private erhvervsliv og sætte dem i spidsen for et statsligt projekt? Og er det i øvrigt ikke det man allerede gør?
Det eneste, jeg kan komme på, som reelt er mindre effektivt i den offentlige sektor end i den private, er den allerøverste ledelse, altså politikerne på Christiansborg. Så enten accepterer vi, at demokrati er en ringere styreform end diktaturet, og lever med elendige topledere, eller også melder vi klar kulør og omdanner Danmark til en bananstat.
Jeg synes at kunne huske, at gratis offentlig befordring incl. øget brug årligt vil koste det halve af, hvad vedligeholdelse af motorvejene koster. Mon ikke det man sparer på vedligeholdelse, får regnskabet til at gå lige op?
Specielt hvis man indfører roadpricing for udlændinge og transitgods.
HT var i sin tid billigere og bedre, end nogen af de private. Så man forbød dem at byde på de bedste ruter.
Nu er der jo ikke tale om privatisering, men om udlicitering af togdriften.
Helt ærligt, så er jeg da langt hen ad vejen ligeglad med, hvem der driver togene sålænge punktligheden forbedres.
Og manglende punktlighed i Storkøbenhavn kan da aldrig være argument for, at det er med til at betale for lokalbanen mellem Søndre og Nørre Bælum.
Privatbilisme stoppes ikke med ideologi men med troværdig togdrift.
Der findes ikke noget Søndre eller Nørre Bælum.
https://map.krak.dk/s%C3%B8g/b%C3%A6lum
I samfundet handler det om besiddelse, fordi besiddelse indebærer magt. Derfor er fælleseje altid at foretrække i et demokrati, når det kommer til infrastuktur.
Det eneste, der har det bedst på private hænder, er kommerciel produktion. Den er til gengæld nødt til at være privat, fordi al erfaring viser, at statslig produktion fører til udbytning af arbejdskraften 'for samfundets skyld'.
Ved en tidsbegrænset udlicitering forbliver fællesejet jo intakt, og fællesskabet ansætter outsourcingpartneren til at varetage fællesskabets interesser.
Slap nu af, dette har jo intet at gøre med at sælge ud af fællesejet, sammenligningen med Dong, TeleDanmark og Kastrup Lufthavn er jo heeeelt hen i vejret. Der er tale om at opnå bedre kvalitet i driften af S togene, meget gerne bl.a. mere punktlighed for færre midler. Og så længe DSB på alle parametrer scorer dårligere end Nordjyske Jernbaner or Arriva er det da bare med at komme igang.
Som flere har påpeget er der ikke tale om salg.
Men jeg gad da nok vide hvordan et 100% statsejet TDC ville klare sig i konkurrencen med alle de andre teleselskaber. Ville vi mon have bedre eller dårligere tilbud på mobilabn og internet?
Et andet eksempel er Statens Bilinspektion. Her var der også mange advarsler fra eksperter, politikere...og andre. Men Fakta er at den gang det hed Statens Bilinspektion var der ufatteligt lange ventetider på syn, bilinspektørerne var små konger som afhængigt af humøret var strikse eller large. Ud over et system der mindede om Sojvet i 60érne, var det dyrere end nu hvor byn af biler er privatiseret. Og det endte ikke med vi alle kører rundt i livsfarlige biler...
ups - byn=syn
DSB S-tog levere en operatør punktlighed på over 98% og DSB S-tog er dermed blandt de 3 bedste på verdensplan for samlignlige bybaner. Privatisering/udlicitering af DSB S-tog vil have mere end svært ved at give øget punktlighed på S-Banen. Derimod vil der blive taget en betragtelig del af DSBs samlede økonomi ud af DSB, med hvad det vil medføre af forringede muligheder for at opretholde et nuværende service niveau i andre dele af landet.
Uanset talmagi vil udlicitering føre en regulær privaisering med sig. Det ligger snublende nær. Problemet er ikke i sig selv hvad der tjener os bedst set i tal, men om vi på sigt ønsker et land dirigeret af de få og til gavn for de samme få, der ad åre har drænet os allesammen.
De bedste til at overbevise folket er ikke altid de rette der sidder på magten, og at S har været bannerførere for handlingen fritager jo ikke folket for den tornerosesøvn og døvhed, som folk i, bagedyst og lign. hygger sig med.
Vedr. bilinspektion, der er divergerende meninger. Vedr. hjemmepleje og visa versa hersker talmagien også.
Når man i vor tid hensynsløst er revnende ligeglad med postvæsenet og i stedet lader et ufuldstændigt og elendigt digitalt system overtage siger det mit nok til, at ønske politikere i 3 års tænkepause på en øde Ø. I e-bok kan du modtage al din post. Smart, men hvis du vil svare bliver du smidt af efter 5 min. af sikkerhedsmæssige årsager. Desuden er det ikke alle mails fra det "oft" du kan svare på, men skal ringe. Du kan heller ikke skrive en alm. mail af samme årsager, siger de unge studenter der tager telefonen.
Det her samfund er kun for de i overhalingsbanen,men det går rigtigt galt om ikke så længe.
Den kunstigt oppustede Ballon revner, for det er kun luftfrikadeller du spiser.
"Hvad forhindrer staten i at headhunte de lederne i det private erhvervsliv og sætte dem i spidsen for et statsligt projekt? Og er det i øvrigt ikke det man allerede gør? "
Løn og formål.
Der er ikke ret mange private ledere der vil gå nok ned i løn for at arbejde for staten. Og når formålet bliver at holde sig gode venner med diverse politikere i stedet for at drive den mest effektive virksomhed vil de sidste nok stå af.
"Men jeg gad da nok vide hvordan et 100% statsejet TDC ville klare sig i konkurrencen med alle de andre teleselskaber. Ville vi mon have bedre eller dårligere tilbud på mobilabn og internet?"
De ville overleve i 12 sekunder
er der ikke nogen der kan starte en underskrift indsamling mod dette vanvid, sålænge vi har BaneDanmark, så bliver intet bedre kun dyrere.. i dag holder DSB for, bliver det anden udbyder så holder Danmark for.
Torben Lindegaard - Du er offer for en neoliberalistisk skrøne. Privatisering eller udbud har ikke gjort det billigere for passagererne. I Midt- og Vestjylland betaler de rejsende det samme som de ville have gjort, hvis DSB havde fortsat med at køre i området. Den eneste, der har "sparet" noget er staten, der har nedsat kontraktbetalingen. De penge er ikke kommet den kollektive trafik til gode i form af bedre service, flere og mere præcise afgange. De eneste, der har lukreret på det er, Arriva dvs. Deutsche Bahn, og staten, der nu kan disponere over "besparelsen" på anden vis.
Heller ikke udbuddet på Kystbanen gav billigere billetter. Tværtimod så faldt serviceniveauet betragteligt da VK-regeringen slap en privat partner løs sammen med DSB. For at sige det som det var, så gik det ad H til.
Al bustrafik er udliciteret og har heller ikke givet lavere takster.
Ole Birk foregøgler, at de 1,3 mia kr. det vil være billigere at omstille S-banen til metrodrift, vil gøre det billigere for de rejsende. Det er der overhovedet ikke belæg for, Ole Birk aner ikke hvad han taler om, men efterplaprer hvad embedsværket fylder ham med.
For det første er det umuligt, at sige noget om en forventet effektiviseringsgevinst, der aller tidligst kan realiseres efter 2030. For det andet er hele projektet behæftet med betydelige usikkerheder. Hvad koster det, at sikre 855 stationer, 170 km banelegemer, ca 90 broer? Hvad koster de nye S-tog? Hvad skal en evt. kommende privat operatør have for sin indsats? Hvordan vil passager-udviklingen være henset til, at der vil ske mærkbare forlængelse af rejsetiden, fx Fr.sund-København H 5-7 minutter? Så der er nok af ubekendte faktorer på spil, og det er derfor meget letsindigt, at Ole Birk så skråsikkert praler med hvad der kan spares. Det ved han ikke, og det er er ingen der gør. Men neoliberalister har jo aldrig ladet sig forstyrre af faktuelle forhold, eller blot en smule realitetssans.
Der er ikke noget forgjort ved at udlicitere S-banen, hvis formålet er at få reduceret billetpriserne.
85 stationer - sorry
Man burde sende OBO i udbud.
Men der er nok ikke nogen der vil byde på opgaven, eftersom det forekommer usandsynligt at han kan skabe noget af værdi.
@Arne Lund
Staten sparer penge på togdriften i Midt- og Vestjylland - skriver du.
Det er da fint nok. Der er altså opnået en rationaliseringsgevinst.
Det Storkøbenhavnske S-banenet er en afgrænset driftsenhed, der netop fint kan udliciteres.
Den kommende driftsoperatør kommer til at betale for adgangen, da han kan se frem til et overskud på kr. 1 mia pro anno - plus eventuel rationaliseringsgevinst.
Eller alternativt blive pålagt at foretage angivne investeringer i S-banenettet .
Her i England hvor jeg bor er det meste togdrift blevet udliciteret- og jeg kan fortælle at det er circa ligeså stor en success for den almindelige bruger som I frygter...
@Sascha Olinsson
Jeg har også tidligere hørt om den britiske togdrift - efter sigende kan det ikke blive meget værre.
Der skulle være totalt kaos i billetsystemet, så den samme strækning kan koste hvad som helst afhængig af tidspunkt.
Og samtidigt kører Københavns Metro med usvigelig sikkerhed med en privat operatør Det er for øvrigt Ansaldo der sammen med Milanos byråd ejer drift firmaet.
Endnu et bevis på det fornuftige i modellen med det offentlige som ejer af monopolstrukturen, og private operatører som driftsoperatører
Torben Lindegaard - Det staten "sparer" udhules af at Arriva fx ikke selv uddanner togpersonale, at Arriva ikke investerer i andet eget rullende materiel, men hverken i stationer eller anden infrastruktur. At Arriva ikke arbejder med miljøforbedringer på samme måde som DSB, at Arriva vægrer sig ved at koordinere deres billetsystemer med andre operatørers osv. osv. Hertil kommer, at Arriva kun kører de kan se et tog giver overskud, ikke når der er behov for det. Det er desværre ved at smitte af på DSB på det seneste, så Arriva er normdannende når det gælder om at forringe den trafikbetejning som de rejsende har brug for.
Så når det hele tælles sammen, så er den postulerede besparelse svær at få øje på.
Det er ikke korrekt, at S-togsnettet er en afgrænset enhed, jo teknisk set, men i betragtning af at S-togene supplerer en del regionaltog (Klampenborg, Hellerup, Øster- og Nørreport, KH Valby og Høje Tåstrup) så hænger systemerne sammen på den led. Hertil kommer ansættelsesforholdene, administration osv. Men det er typisk for Ole Birk, at sådan vil han gerne fremstille det.
Mht. rationaliseringsgevinst - hvilken? Og hvordan? Det påstod VK-regeringen også om Kystbanen, og det viste sig ved dårlig service, mere beskidte tog, mindre togpersonel osv.
I Berlin lavede man den samme øvelse for år tilbage. Her opstod rationaliseringsgevinsten ved elendig vedligehold af det rullende materiel med dertil hørende ringere sikkerhed.
Kender du eksempler på hvor en "privat" operatør har foretaget investeringer i S-banenettet?
Torben Lindegaard - Det staten "sparer" udhules af at Arriva fx ikke selv uddanner togpersonale, at Arriva ikke investerer i andet eget rullende materiel, men hverken i stationer eller anden infrastruktur. At Arriva ikke arbejder med miljøforbedringer på samme måde som DSB, at Arriva vægrer sig ved at koordinere deres billetsystemer med andre operatørers osv. osv. Hertil kommer, at Arriva kun kører de kan se et tog giver overskud, ikke når der er behov for det. Det er desværre ved at smitte af på DSB på det seneste, så Arriva er normdannende når det gælder om at forringe den trafikbetejning som de rejsende har brug for.
Så når det hele tælles sammen, så er den postulerede besparelse svær at få øje på.
Det er ikke korrekt, at S-togsnettet er en afgrænset enhed, jo teknisk set, men i betragtning af at S-togene supplerer en del regionaltog (Klampenborg, Hellerup, Øster- og Nørreport, KH Valby og Høje Tåstrup) så hænger systemerne sammen på den led. Hertil kommer ansættelsesforholdene, administration osv. Men det er typisk for Ole Birk, at sådan vil han gerne fremstille det.
Mht. rationaliseringsgevinst - hvilken? Og hvordan? Det påstod VK-regeringen også om Kystbanen, og det viste sig ved dårlig service, mere beskidte tog, mindre togpersonel osv.
I Berlin lavede man den samme øvelse for år tilbage. Her opstod rationaliseringsgevinsten ved elendig vedligehold af det rullende materiel med dertil hørende ringere sikkerhed.
Kender du eksempler på hvor en "privat" operatør har foretaget investeringer i S-banenettet?
@Arne Lund
Vi skal skelne mellem Banedanmark, der er en statslig styrelse under Transport- og Bygnings- og Boligministeriet, der driver, vedligeholder og udvikler den statsejede jernbaneinfrastruktur, og DSB, som er en selvstændig offentlig virksomhed, der driver persontrafik på statens jernbanenet, og som er ejet 100 % af samme ministerium.
Spørgsmål om kørselshyppighed, uddannelse af elever m.v. fastlægges i udliciteringsbestemmelserne.
(Selvfølgelig skal driftsoperatøren ikke investere i baneanlægget - skinner & stationbygninger.)
PS: Hør indslaget om DSB i P1-Morgen, når det bliver lagt ud.
Her ses på Ole Birk Olesens og hans ministeriums nye beregninger om at DSB har et mia. underskud på S-banen og ikke et overskud.
Andre beregninger med de samme tal fra DSB viser et overskud - hvorfor vil Ole Brink Olesen nu vise et underskud og samtidig vil sælge driften til private - er det en ny salstaktik - eller er det for at vise at DSB ikke har forstand på noget og skal smides på porten.
Som supplement til Dorte S - Iflg. DSB's årsregnskab 2016 så havde DSB et overskud på 80 mio kr. på S-togene - ud af en omsætning på 1,5 mia kr.
Hvis S-togene havde underskud, så kunne ti vilde heste ikke få en operatør til at byde på den slags. Her vælges kun det sikre. At Ole Birk hopper fra det ene til det andet, og giver DSB skylden for alt det - og det er meget - han ikke fatter, viser kun hvor inkompetent han er.
Mange af DSB's problemer skyldes den 179 mand store bestyrelse, der blander sig i næsten alt.
Men også at der indsættes partikammerater i ledelsen, der så viser sig ikke at være deres plads voksen fx Søren Eriksen og IC4.
Torben Lindegård - Du taler væk fra det du indledte med: At udbud kan give billigere takster. Det argumenterede jeg imod som en uholdbar påstand - og nu er du et helt andet sted.
Hold dig nu til emnet, tak.
Din regnskabsforståelse er ikke imponerende, Arne Lund.
For en outsourcing partner er overskuddet uinteressant - det er driftsomkostninger, som er relevante her.
@Arne Lund
Jeg får lidt fornemmelsen af at læse avis i blæsevejr, når du spørger "Kender du eksempler på hvor en "privat" operatør har foretaget investeringer i S-banenettet?".
Derfor opridsningen af de organisatoriske og juridiske rammer.
Og du bliver ved:
"Hvis S-togene havde underskud, så kunne ti vilde heste ikke få en operatør til at byde på den slags. Her vælges kun det sikre." Det er rent ævl - undskyld mig.
Det kommer da an på, hvor mange penge staten giver driftsoperatøren for at drive den udliciterede togstrækning.
DSB modtager i alt kr. 4 mia for at drive de togstrækninger, hvor DSB er driftsoperatør - herunder den Storkøbenhavnske S-bane, som måske, måske ikke giver et pænt overskud.
Der kan forudses, at driftsoperatøren på visse strækninger skal modtage tilskud til driften - og på andre strækninger, som f.ex. S-banen, vil skulle betale; forudsat selvfølgelig at det af David Rehling postulerede overskud på kr. 1 mia p.a. er verificerbart.