Læsetid 2 min.

Inger Støjberg har givet os en utrolig forklaring på, hvad stramninger kan føre til

LEDER
Ministeriet har under stærk påvirkning af et politisk projekt ved en fejl undertrykt nogle menneskers rettigheder. Akkurat den type fejl er påfaldende mange gange opstået på netop udlændingeområdet

Jonas Olufson

13. januar 2018

Inger Støjberg (V) erkendte torsdag, at ulovligheder er begået i hendes ministerium. Hun beklagede, at det var sket, og hun lovede, at hun ville rette op på det.

Udlændinge- og integrationsministeren var kaldt i samråd for at forklare, hvorfor alvorligt syge mennesker er sendt ud af Danmark uden vished om, at den medicin, de har brug for, er tilgængelige for dem i det land, de sendes hjem til.

En dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol slog i 2016 fast, at det er i strid med menneskerettighederne at hjemsende patienter, hvis de ikke har reel adgang til den medicin, de har brug for.

Dommen blev registreret i Norge og Sverige og taget til efterretning. Men i Danmark opdagede Udlændinge- og Integrationsministeriet først ikke dommen. Så blev ministeriet gjort opmærksom på, at dommen fandtes, men de fortolkede den sådan, at den tillod Danmark at fastholde sin hjemsendelsespraksis.

Fortolkningen var i strid med eksperters fortolkning, som Justitsministeriet ellers gjorde kollegerne i Udlændinge- og Integrationsministeriet opmærksom på. Og den viste sig også at være forkert, hvilket Inger Støjberg nu har beklaget.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niels Nielsen
  • Tommy Clausen
  • Torben K L Jensen
  • Per Jongberg
  • Eva Schwanenflügel
  • ingemaje lange
  • Stig Bøg
  • Katrine Damm
  • Thomas Olsen
  • David Zennaro
  • Frede Jørgensen
  • Poul Anker Sørensen
  • Hans Larsen
Niels Nielsen, Tommy Clausen, Torben K L Jensen, Per Jongberg, Eva Schwanenflügel, ingemaje lange, Stig Bøg, Katrine Damm, Thomas Olsen, David Zennaro, Frede Jørgensen, Poul Anker Sørensen og Hans Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er dybt ulykkeligt, når statsadministrationen ikke kan løse sine opgaver. Når Inger Støjberg peger på ressourceproblemer som årsagen, så tyder meget på at Udlændinge- og Integrationsministeriet er brudt sammen på en måde, der ligner hvad der skete i Skat. Kunne det ikke være en idé at overføre opgaverne vedrørende opholdstilladelser og statsborgerskab til Indenrigsministeriet, hvor de synes at høre mere logisk hjemme? Så kunne Udlændinge- og Integrationsministeriet få luft til at fokusere på den uhyre vigtige opgave, som integrationen er.

Werner Gass, Kim Folke Knudsen, Karsten Aaen, Niels Nielsen, Benjamin Bach, Randi Gredal, Tommy Clausen, Viggo Okholm, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby og Vibeke Hansen anbefalede denne kommentar
leif tullberg

Inger Støjberg hvor ender dette✍️
Venstre fløjen går nu højre fløjens ærinde, der øves maksimalt pres på Inger Støjberg i sager der kan henføres til menneskeertsdomstolens dom af december 2016.
Blandt andet plædere venstrefløjen for at en retarderet kvinde fra Tyrkiet som kom til Danmark på turistbesøg nu er blevet den danske stats problem.

Hvis det bliver normen vil Danmark bliver overrendt af mennesker fra mange lande med mange udfordringer, disse udfordringer bliver nu pludselig den danske stats problem.
Der findes flere sager og jeg kender ikke dem alle, men en enkelt sag har jeg kunne følge.
Som lægmand kigget på Naser Husseini sag ,

Han fået ny hjerteklap og i den forbindelse er der ordineret medicin,

I form af blod-fortyndende medicin så ikke han risikere at få en blodprop i hjertet hvis klappen ikke fungere optimalt.

Denne medicin han omtaler er Perindopril som er et af mange præparater med samme virkning,
Jeg er ikke ekspert,
men der findes i alle lande i tusindvis af personer der får blodfortyndende medicin.
(jeg kender flere i Danmark som også blodfortyndende medicin som har en dårlig hjerteklap)
Jeg tror naturligvis også denne tilsvarende medicin findes i Afghanistan,men måske ikke dette omtalte præparat for når man søger på dette (Perindopril) er det udgået i 2017.
(men der findes mere op 30 tilsvarende præparater)
Blandt andet blodfortyndende.

. ……………http://den1millionerenudfor... … … … … …

Leif, du tror? Det er da muligt, men bor du i Kandahar, og medicinen findes i Kabul? Bor du i Kabul, men medicinen koster en årsløn?

Et utroligt menneskesyn, du har! Danmark har rigeligt råd til det, selvom en frue fra Hellerup så ikke kan få fjernet en fodvorte - eller vi kunne købe én F35 mindre - så kunne vi fixe både det danske og afghanske sundhedsvæsen.

Kim Folke Knudsen, Niels Nielsen, Benjamin Bach, Tommy Clausen, Viggo Okholm, Torben K L Jensen, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Tue Romanow, Elisabeth Andersen, Gert Romme, Joy Nitav, Karsten Lundsby, Hans Larsen, Søren Bro, Katrine Damm og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Uanset hvad så er forvaltningen af loven ministerens ansvar. Forvaltes der ikke efter loven er det også ministerens ansvar. Der hvor det bliver lidt tricky er hvis der udgår budskab fra det politiske niveau, at forvaltningspraksis skal være stram til kanten eller over. Og så opstår der efterfølgende en situation hvor hele miseren kan tørres af på embedsværket. Hermed falder den jo med, at der ikke er tale om beviselig ond vilje, at der ikke forvaltes i overensstemmelse med den dom der er faldet. Politisk ansvarsforflygtigelse kunne man måske lidt skeptisk eller kritisk hævde. De har travlt i ministeriet og det er så hele forklaringen?

Thomas Olsen, Katrine Damm, Ole Frank, Eva Schwanenflügel og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar

Man kan jo tydeligt se, at hverken regeringen eller danske politikere i al almindelighed ikke er i stand til, - eller ikke gider, at håndtere selv de mest simple og mest elementære menneskelige regler, som de i øvrigt selv har vedtaget..

Så jeg håber virkelig, at man engang kan komme så langt, at EU, FN eller andre organisationer kan overtage disse mislidende opgaver, og skabe solidarisk overensstemmelse mellem landene.

Og så håber jeg, at borgerne til den tid kan forvente, at den, til enhver tid, danske regering får så meget tid, at de kan varetage de, af landets problemer, som de tager sig så rigeligt betalt for. Men det er måske alt for meget at forlange.

Kim Folke Knudsen, Karsten Aaen, Thomas Olsen, Katrine Damm, Tommy Clausen, Ole Frank, Karsten Lundsby og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Man kommer igen, igen Annemarie Steen Petersens berømte og berygtede tegning i Politiken i hu:
Under overskriften "Når du strammer garnet..", ses Inger Støjberg i færd med at pynte juletræet, ved ophængning af flygtninge i grenene.
Måske skulle man overveje at få det som baggrund på sin Ipad? ;-)

Kim Folke Knudsen, Karsten Aaen, Thomas Olsen, Tommy Clausen, Torben K L Jensen og Ole Frank anbefalede denne kommentar

Og hvor mange drejer det sig så om . Måske 3 eller 4. Ha-ha-.ha-ha-ha-ha.

Der findes større problemer i Danmark. I er udsat for palmering

Nils Bøjden: Man kan måske godt sige, at omfanget af hvor mange det drejer sig om, også siger noget om problemets omfang, men sagen handler også om forvaltning af loven og ministeransvar og dermed nogle helt principielle ting. Der følger så samråd på samråd, men så længe DF udgør det parlamentariske grundlag vil Inger Støjbjerg jo næppe blive væltet på det her grundlag. Men hvis ikke ministerierne skulle efterleve landets love, hvem skulle så?

Werner Gass, Morten Wieth, Thomas Olsen, Marie Jensen, Katrine Damm, Tommy Clausen, Karsten Lundsby, Ole Frank og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"Man kan måske godt sige, at omfanget af hvor mange det drejer sig om, også siger noget om problemets omfang, men sagen handler også om forvaltning af loven og ministeransvar og dermed nogle helt principielle ting"

Vi er i den absolutte småtingsafdeling. Vi er i nærheden af at der ikke er nok tændstikker i æskerne. Find nogle større problemer. Der er masser af dem.

Nils Bøjden: Det er muligt, at 15 til 20 udviste syge asylansøgere er ikke er noget stort omfang, selv om det i de konkrete tilfælde nu kan være alvorligt nok.

Det politiske ansvar beror på i hvilket omfang Inger Støjbjerg har været vidende om den gældende forvaltningspraksis eller ej, samt det beviselige i det, hvor antallet i sig selv ikke er det afgørende, men efterlevelse menneskerettighedsdomstolens kendelse.

Set i bakspejlet kan det da undre, at man har forvaltet som man har i ministeriet i det man dog må antage, at ministeriet har kompetente jurister, som vel rettelig også burde kende domstolens kendelse, samt at informere ministeren om det

Så kan man godt synes, at det kan nærme sig flueknepperi, men forvaltningspraksis skal være i overensstemmelse med lovgivningen, og ministeren bliver vel kaldt i samråd og skal afgive forklaring for, at redegøre for, at det er så. Lovgivning er også intentioner for praksis uanset om det skulle gælde få eller mange.

Werner Gass, Martin Madsen, Kim Folke Knudsen, Morten Wieth, Thomas Olsen, Katrine Damm, Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar

Det er muligt, at en reakttonstid på godt et år er i småtingsafdelingen for Niels Bøjden, og at der findes større problemer, men nu er Støjberg ikke ligefrem gennemprofessionel. Hun er en plattenslager, der åbenbart har løjet for Folketinget mere end en gang. Hendes egne udsagn om hendes tiltag i sagen om unge flygtninges giftemål, står heller ikke til troende.

Hvilket svar mon Nils Bøjden vil bruge som undskyldning, hvis han bliver taget med fingrene i kagedåsen? At det har taget tid at implementere landets love vedr. tyveri pga. arbejdspres?

Thomas Olsen, Marie Jensen, Tommy Clausen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar

Niels Bøjden: Tænk lige en smule på dit menneskesyn er menneske ri nød egentlig hele jordens befolkning og magthaveres problem og ansvar? Er vi hver især adskilt fra næsten? Vi har haft mennesker i vores område som var og er syge og måske de ikke kan leve så længe, men uanset så har de vel en form for forventning om at de hjælpes så langt det kan lade sig gøre uanset etnisk baggrund? Alt andet er grusomt og du lader som om der er større problemer,så må du fortælle hvilke!

Niels Nielsen, Katrine Damm, Thomas Olsen, Hans Larsen, Tommy Clausen, Ole Frank og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Tommy Clausen

Det ville være passende at ministern stælles for en rigsretsag, og embedsmænnen for en tjenstemans sag . og hele ministeriet undersøges for løgn og latin.....

Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby og Ole Frank anbefalede denne kommentar

" Det er muligt, at 15 til 20 udviste syge asylansøgere er ikke er noget stort omfang,"
Mindre endnu. 15 hvor undersøgelsen måske ikke har været god nok.

Men som tidligere skrevet. Der er lommetyvetricket.

Man skulle hellere tage fat på store sager, som hvorfor er der gennemført en offentligshedslov der fugerer som en mørklægningslov, hvorfor flytter man specialiststillinger ud i landet når det er generaliststillinger i centraladministrationen der burde blive flyttet, hvorfor bliver vi ved med at støtte vedvarende energi når det der er behov for er batterifunktioner så vi kan erstatte vores carbon baserede kraftværker, hvorfor bruger offentligt ansatte så meget tid på administration for at please deres chefer når det der er brug for er at de servicerer borgerne. Osv.

"Vi har haft mennesker i vores område som var og er syge og måske de ikke kan leve så længe"

Hvorfor er de så kommet til Danmark. Mener du alvorligt at Danmark skal være en magnet for syge flygtninge?

Da der er tale om enkelt sager, kan man spørge :
- Er der tale om brud på menneskerettighederne iflg domstolen - i hvert enkelt tilfælde.
- Hvis ja, hvad er straffen for dette brud.
- Kan et land uanset konsekvensen bryde konventionen.

Niels Bøjden:
Hverken du eller jeg kender de enkelte menneskers baggrund, sygdom kan ulme og pludselig dukke op og bl.a. demens er snigende. De er kommet og skal have den hjælp og medfølelse de kan få i den tid de har tilbage og det skal være her medmindre de ønsker andet. Hverken du eller jeg mister livskvalitet af den grund. Men dit svar viser med al tydelighed forskellen på menneskesyn.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Thomas Olsen, Ole Frank og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Nils Bøjden: Det er muligt, at der er mange andre problemer vi kunne tage fat på, men det gør jo ikke i sig selv det her problem mindre, selv om du mener, at det er småtingsafdelingen.

Man kan jo sammenligne det lidt med hashrygeren der anfører, at det er meget værre, at drikke alkohol. Er det så i orden, at ryge hash? Nu er det folks egen sag, og jeg opstiller det blot som et eksempel.

Man kunne tage et andet mht. sygdom. Når man har hovedpine er det så en trøst, at man kunne have brækket benet? Nej vel.

Man kan ikke skelne mellem store og små problemer ved, at relativisere på denne måde. For rettelig kan alle problemer så synes små og ubetydelige i lyset af andre problemer der måtte være.

Der er forvaltet i uoverensstemmelse med menneskerettighedsdomstolens kendelse i tilfælde nok til, at det kunne ligne en systematisk forvaltningspraksis. Det har fået konsekvenser for i alle tilfælde omkring 20 konkrete flygtninge. Og det er en forvaltningspraksis, som øjensynligt har stået på et års tid efter, at dommen er faldet. Skal Inger Støjbjerg ikke redegøre for dette? Og rækker det, at hun bare anfører, at man har haft travlt i ministeriet? Hvis vi nu rent hypotetisk antager, at ministeriets embedsmænd har efterkommet et politisk ønske, er sagen så ikke alvorlig nok til, at der skal placeres et politisk ansvar? I den sammenhæng er det selvfølgelig ikke ligegyldigt om sagen har berørt 20 eller 500 flygtninge, men rent principiel gør det jo ikke nogen forskel.

Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Ole Frank og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar

"Man kan ikke skelne mellem store og små problemer ved, at relativisere på denne måde."

Jo, det gør vi hver dag hele dagen. Også i retssystemet. Og i håndtering af vores lovgivning.

"De er kommet og skal have den hjælp og medfølelse de kan få i den tid de har tilbage og det skal være her medmindre de ønsker andet. Hverken du eller jeg mister livskvalitet af den grund."

Så hvis man er syg og er kommet til Danmark, så er man sikker på ikke at blive udvist? "Syg - så tag til Danmark og bed om asyl. De kan ikke udvise dig. Bare kom!" Det er jeg ret overbevist om er uhensigtsmæssigt. Vi er ikke i stand til at behandle alle verdens syge mennesker.

Nils Bøjden

Nu er jeg ikke dybt nede i menneskerettighedsdomstolens kendelse, men så vidt jeg har forstået, så går kendelsen ud på "humanitært" ophold, altså af humanitære grunde.

Asyl giver vi jo ikke kun af hvad der hensigtsmæssigt for os, men også ud fra humanitære grunde. Man ser vel også på virkningen af lovgivning når man laver lovgivning, man lovgivningen er også forvaltning af retsprincipper. Men nu er det jo ikke kun dansk lovgivning, men en kendelse der sætter internationale standarder, og af artiklen man jo også læse, at Norge og Sverige har rettet ind

Man kan jo godt sige, at flygtninge konventionerne også er indrettet ud fra nogle humanistiske principper, og det er jo en mægtig diskussion i tiden om det også er hensigtsmæssigt for os.

Men at det er så er dog væsentligt, at holde fast i, og at give ophold til syge med mulighed for behandling er måske det humane, at gøre.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Minister for Eksklusion og Udvisning Fru Støj Ingerberg anser sagsbehandlingen som en detalje. Der var lidt stress og arbejdspres på, og så glemte vi lige nogen principielle domme. Betryggende for retssikkerheden i demokratiet og den velfungerende Velfærdsstat Danmark. Ministeren har nærmest ondt at sine medarbejdere. Her er de så optaget af alle Julelysene i lagkagen, som skal tændes et efter et, at der ikke var tid til at få øje på en afgørelse fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Det ligner ministerhåndvasken der stilles op, og ansvaret skubbes bekvemt med DF rygdækning over på medarbejderne neden under. Gerd Romme har tidligere her i Informations debat spalter givet udtryk for, at nu må vi have en Forfatningsdomstol i Danmark, som kan holde øje med de kreative fortolkninger, som diverse Regeringer betjener sig af. En Ombudsmands lille kontor rækker ikke længere. Jeg er helt enig. Indfør en Forfatningsinstans i Danmark, som kan holde øje med politikernes lidt for kreative fortolkning af de institutioner, som de selv har valgt at tilslutte sig. Det er tænkeligt, at DF næste kampagne handler om, at nu er vi blevet en magnet for flygtninge med sygdomme. De rejser ind i landet og vupti så vælter diagnoserne ud af skabet. Letforståelig skrækpropaganda i et land, hvor der er langt til de nye supersygehuse. Men realitets check hvor er beviset for denne løse påstand ? Kan vi som nation sende syge borgere af Hækkenfelt til med beskeden. Det var ærgerligt, at du ikke kunne få din medicin i dit hjemland, men det er ikke vores sag. Det bliver ikke med min stemme.

Kim Folke Knudsen

Minister for Eksklusion og Udvisning Fru Støj Ingerberg anser sagsbehandlingen som en detalje. Der var lidt stress og arbejdspres på, og så glemte vi lige nogen principielle domme. Betryggende for retssikkerheden i demokratiet og den velfungerende Velfærdsstat Danmark. Ministeren har nærmest ondt at sine medarbejdere. Her er de så optaget af alle Julelysene i lagkagen, som skal tændes et efter et, at der ikke var tid til at få øje på en afgørelse fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Det ligner ministerhåndvasken der stilles op, og ansvaret skubbes bekvemt med DF rygdækning over på medarbejderne neden under. Gerd Romme har tidligere her i Informations debat spalter givet udtryk for, at nu må vi have en Forfatningsdomstol i Danmark, som kan holde øje med de kreative fortolkninger, som diverse Regeringer betjener sig af. En Ombudsmands lille kontor rækker ikke længere. Jeg er helt enig. Indfør en Forfatningsinstans i Danmark, som kan holde øje med politikernes lidt for kreative fortolkning af de institutioner, som de selv har valgt at tilslutte sig. Det er tænkeligt, at DF næste kampagne handler om, at nu er vi blevet en magnet for flygtninge med sygdomme. De rejser ind i landet og vupti så vælter diagnoserne ud af skabet. Letforståelig skrækpropaganda i et land, hvor der er langt til de nye supersygehuse. Men realitets check hvor er beviset for denne løse påstand ? Kan vi som nation sende syge borgere af Hækkenfelt til med beskeden. Det var ærgerligt, at du ikke kunne få din medicin i dit hjemland, men det er ikke vores sag. Det bliver ikke med min stemme.

Svend Jaspersen

@leif tullberg
Hvis det drejer sig om nogen piller, kan man vel sende dem med posten.
Dommen fra Human Rights Court er i øvrigt ikke så simpel, så selvf. har man brug for tid til at studere den. Den siger ikke, at man ikke må sende syge personer ud, blot at man skal kigge konkret på om de kan få behandlingen hjemme.
Den Georgier dommen handler om, havde i øvrigt opholdt sig 11 år ulovligt i Belgien. Og var ret så kriminel, fængslet for både stort og småt. Belgien havde forsøgtefter Dublin at få ham tilbage til Italien og Tyskland, men de sagde nej. ( I dag ved Italien godt at de ikke bare kan sende videre.)
Og domstolen sagde nej til hans (boets) økonomiske krav,
Jeg er ikke sikker på domstolen ville have afsagt samme dom, hvis det var december 17. , dommerne er ved at forstå tingene bedre.

" men så vidt jeg har forstået, så går kendelsen ud på "humanitært" ophold, altså af humanitære grunde."

Den går ud på at hvis man er syg skal hver enkelt sag behandles individuelt og ikke som en del af en standardiseret lovgivning.

"De er kommet og skal have den hjælp og medfølelse de kan få i den tid de har tilbage og det skal være her medmindre de ønsker andet."

Stater giver ikke medfølelse. Stater og lovgivning giver tilladelser eller afslår samme. Og igen, hvis de er syge, hvorfor blev de så ikke der hvor de var?

Nils Bøjden: Man behandler vel altid asylsager individuelt. Og nu har jeg ikke læst menneskerettighedsdomstolens kendelse, men som jeg har forstået artiklen, så er det en dom der underkender praksis med, at udvise syge asylansøgere, hvorfor man jo også må konkludere, at domstolens afgørelse udsiger en ny praksis ifølge hvilken syge asylansøgere skal have humanitært ophold. Og det er denne kendelse som Inger Støjbjergs ministerium altså ikke har levet op til, hvilket de omkring 20 udviste asyl ansøgere vidner om, at man har haft en anden praksis. Og det rejser naturligvis et spørgsmål om hvorfor.

Svend Jaspersen

@Jan Boisen
Nej, dommen siger faktisk direkte, at humanitært ophold og betingelserne for det ikke er noget der hører under domstolen. De er jo ikke dumme, så de vil ikke drukne i den slags sager, de er magtudøvere, ikke pladderhumanister. Dommen siger blot at behandlingsmuligheder hjemme skal overvejes konkret for personen, ikke generelt for landet.

"tået artiklen, så er det en dom der underkender praksis med, at udvise syge asylansøgere, hvorfor man jo også må konkludere, at domstolens afgørelse udsiger en ny praksis ifølge hvilken syge asylansøgere skal have humanitært ophold. "

Som Svend skriver er det ikke det sagen drejer sig om. Derimod drejer det sig om at visse type af sager skal behandles på en anden måde end andre sager. Og selv denne dom skaber usikkerhed om hvad der skal gøres. F.eks om man skal vurdere baseret på den bopæl asylsøgeren havde tidligere eller modtager landet generelt.

"men som jeg har forstået artiklen, så er det en dom der underkender praksis med, at udvise syge asylansøgere,"

Selvfølgelig må man det. Og det slår dommen også fast med 7tommer søm.