Leder

Voksnes frygt for børnenes manglende selvregulering er frygten for de voksnes egen manglende selvregulering

Frafaldne tech-medarbejdere i Silicon Valleys påstand om, at Facebook skader børn, har ikke særlig meget med børn at gøre
The Guardian skriver om, hvordan tidligere ansatte hos Facebook og Google og andre tech-giganter advarer om forbindelsen mellem sociale medier og angst, fedme, depression og afhængighed, og de kræver, at firmaerne tager ansvar.

The Guardian skriver om, hvordan tidligere ansatte hos Facebook og Google og andre tech-giganter advarer om forbindelsen mellem sociale medier og angst, fedme, depression og afhængighed, og de kræver, at firmaerne tager ansvar.

Ritzau Scanpix

9. februar 2018

»Tænk på den skade, I forvolder børn,« siger en flok frafaldne fra Silicon Valley til Facebook og andre sociale medier.

Man er tilbøjelig til at afvise udsagnet som udtryk for samme panik, som rammer voksne, hver gang der introduceres et nyt medie, der ikke fandtes i deres egen barndom: radio, tegneserier, rockmusik, fjernsyn, computerspil – og altså sociale medier. Kombineret med den forestilling, at børn er letpåvirkelige og viljeløse, kan man hurtigt blive grebet af frygt for de sarte små væsner.

Når man sætter sig nærmere ind i kritikken, viser det sig, at det egentlig ikke har særlig meget med børn at gøre. Som megen af den frygt, voksne har på børns vegne, så handler den mest af alt om dem selv. Frygten for børnenes manglende selvregulering er frygten for de voksnes egen manglende selvregulering.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
  • Niels Duus Nielsen
  • Poul Anker Sørensen
David Zennaro, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen og Poul Anker Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er væsentligt grund til bekymring fra de voksnes side af, når det kommer til børn og teknologi.
Og her er en kort liste til hvorfor:

1: Hvorfor skulle børn være bedre end voksne til at selvregulere deres adfærd? Selvom børn godt kan tage ansvar og have diciplin, så er det normalt markant lavere hos børn modsat voksne.

2; Facebook etc kan kun køre rundt, fordi de skaber en afhængighedstendens hos brugere. Desto mere brugerene er på mediet, desto flere reklamepenge og mere data at sælge til tredje part.

3: Forskning har allerede mange indikationer på, hvordan et større forbrug af sociale medier etc kan påvirke unge, alt fra høj stimulering af korttidshukommelsen og svigt af langtidshukommelsen osv osv.

4: Hjerneforskning viser klart, at adfærdsmønstre (alt fra de gode til de dårlige) bliver virkeligt inkorpereret i hjernen i form af hjernebaner. Hjernen er først overordnet færdig ved 20 års alderen. Så hvis barnet har en dårlig adfærd som f,eks ureguleret brug af sociale medier etc, så kan denne tendens følge dem stærkt igennem livet og være svær at fravænne sig.

Så hvis de voksne føler selv meget besvær med deres selvregulering af medierne, hvorfor skulle børnene være undtaget?

Mette Poulsen, Torben Arendal, Kenneth Jacobsen, Esben Lykke, Herdis Weins, morten rosendahl larsen, Eva Schwanenflügel, Jørn Andersen, Maria Jensen og Jens Jensen anbefalede denne kommentar

Citat
"Frafaldne tech-medarbejdere i Silicon Valleys påstand"

Så har man lige fået sat fast at man ikke skal høre efter hvad de siger.
For det er jo Frafaldne tech-medarbejdere og det er jo kun en påstand de komme med

Og ja, man har altid hørt ulve kommer ulven kommer,
når der komme nye "farlige" ting i vores samfund.
MEN det betyder ikke, at ulven ikke komme denne gang !!!

MvH
Jens

Herdis Weins, Eva Schwanenflügel, Jørn Andersen, Maria Jensen og Liv Pedersen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Det ar aldrig virket at kræve af børnene, at de skal gøre, som vi siger, og ikke som vi gør. Så hvis forældre er bekymrede på deres børns vegne, må de tage en kold tyrker fra Fakebook. Hvis de ikke er bekymrede, og ikke ser nogen problemer i børnenes adfærd, kan de selv undlade at ændre adfærd.

Det er videnskabeligt bevist, at et ophold foran en skærm med levende billeder og/eller mulighed for anerkendende interaktivitet kan skabe afhængighed. Løsningen på dette mulige problem er ikke at gentage hverken spiritusforbuddet eller war on drugs, det vil bare gøre de afhængige kriminelle oven i deres afhængighed. Mennesket er et vanedyr, accepter det, og prøv at styre dine dårlige vaner. Når du har styr på dine egne dårlige vaner kan du så foregå med et godt eksempel.

Selv er jeg afhængig af et online spil, hvor jeg betaler for at få lov til at skyde mine modspillere, og hvis jeg er smart og ellers kan ramme, vinder jeg nogle små fine ikoner, som jeg - som var det medaljer - kan bruge til at prale over for de andre spillere med. Det giver mig et dopamin-sus, som firmaet bag spillet selvfølgelig har en mindre hær af psykologer ansat til at forstærke, så jeg spiller så meget som muligt.

Sjovt nok har min nye afhængighed fået mig til helt at holde op med at drikke spiritus, jeg kan nemlig ikke ramme en skid, når jeg er fuld eller har tømmermænd.

Jeg ryger stadig en joint i ny og næ, da det ikke påvirker dømmekraften i helt samme grad. Og når jeg har spillet et par timer finder jeg på noget andet - ikke fordi jeg ikke kunne spille hele dagen, men fordi jeg har erfaring for, at hvis jeg overdriver en aktivitet, brænder jeg ud.

Jeg er også blevet afhængig af at kommentere her i Informations kommentarspor. Men også her er der tale om en aktivitet, som jeg fortrinsvis dyrker, mens jeg langsomt vågner over en kop kaffe, hvorefter jeg foretager mig andre ting resten af dagen.

Jeg har skam været på Fakebook, men jeg forstod aldrig helt konceptet. Hvad er det, der giver et dopamin-sus ved at læse om andre menneskers forlorne facader? Mig gør det bare deprimeret, så jeg blev aldrig afhængig. Her på Information siger folk mig imod, det er da meget sjovere. Og så kan jeg oven i købet bilde mig ind, at jeg bidrager til den demokratiske debat!

;-)

Flemming Berger, Torben Arendal, Kenneth Jacobsen, Pernille Hansen, Herdis Weins, Anders Reinholdt, Bjarne Bisgaard Jensen, morten rosendahl larsen, Peder Bahne, ingemaje lange, David Zennaro, Eva Schwanenflügel, Liv Pedersen og Jens Jensen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

'Hvad er det, der giver et dopamin-sus ved at læse om andre menneskers forlorne facader? Mig gør det bare deprimeret...'
Pletskud, Niels.

Mogens Nielsen

Børns uudviklede hjerner kan ikke afkode hvorfor de er desperate efter likes ligesom de heller ikke ved hvorfor de altid har lyst til slik og sødt.

Det er rigtigt, at børn har dårligere selvkontrol end voksne, for det er jo noget, man skal lære. Men det er jo også noget man KAN lære. Jeg har været på internettet siden '89, så jeg har været ramt af flere besættelser. Men på et tidspunkt får man jo nok og går videre i sit liv. Så jeg er ikke så bange for de unge, for de skal nok lære det.

Lars Steffensen

Jeg er selv offer for den slags afhængighed: Efter i længere tid at have læst både Information og The Guardian har jeg udviklet en stærk afhængighed af clickbait og konstante nyhedsopdateringer. Hvis ikke jeg har klikket på tilstrækkeligt mange og tilstrækkeligt sensationelle overskrifter kan jeg få svedeture og nervøse trækninger.

For at dulme min trang har jeg instaleret en "Sensations" plugin, som automatisk inføjer et "Sentasion: " i starten af alle H1 eller H2 overskrifter og et udråbstegn i enden. Altså typisk: "Sentasion: Pensionskasse vil stramme kontrollen efter skandaleinvestering i Mozambique!" eller "Sentasion: Lollikes hospital er fyldt med lort og lagkage!". Det hjælper meget med at holde abstinenserne nede.

Efter et langvarigt ophold på et afvænnings center er jeg ikke længere afhængig af Royale nyheder, men skal stadig have min daglige dosis af 'informeren'.

Flemming Berger, David Zennaro og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Mette Petersen

Man bestemmer jo selv hvad man vil bruge facebook til. Jeg var i mange år arv modstander af facebook, netop pga. de overfladiske opdateringer. Dem læser jeg heller ikke i dag. Jeg bruger stort set kun facebook til politisk aktivisme. Jeg offentliggør forskellige oplysninger om kommuners ulovlige sagsbehandling af udsatte borgere. Jeg offentliggør dokumenter om skimmelsvamp i lejeboliger. Alt det som de magthavende politikere ikke vil have at befolkningen får viden om. Dette er de sociale medier fremragende til når nu pressen er for længe om at komme ud af starthullerne.

Niels Duus Nielsen

Mette Petersen, det er også den eneste grund til, at jeg stadig har en konto hos Fakebook; mange politiske aktiviteter kan man kun deltage i, hvis man har Fakebook. Hvilket efter min mening er uheldigt, det rager ikke Zuckerberg og co., hvor jeg står politisk. Og det gør, at alle os, der ikke bryder os om Fakebook (og vi bliver stadig flere), i det lange løb undlader at deltage i aktivismen.

"...jeg har været ramt af flere besættelser..." skriver David Zennaro, og det er vel netop denne mulighed for at lade sig fordybe og opsluge af sine interesser, som gør at Internettet er så fedt et sted at opholde sig?

Og det er vel ikke farligere end litteratur, jeg har da mange gange i mit liv ladet hånt om skolegang, arbejde og forpligtelser fordi jeg er i gang med en eller anden bog, som simpelthen er for spændende og interessant til at jeg har tid og lyst til andet end at læse.