Leder

Endnu en gang viser Socialdemokratiet, at det er styret af frygt for Dansk Folkeparti

Socialdemokraterne gemmer sig bag et burkaomsvøb
Det kvindesyn, som burka og niqab er udtryk for, kan ikke udryddes med straf. Tværtimod kan straf gøre det til frihedskamp, at kvinder tildækker sig.

Det kvindesyn, som burka og niqab er udtryk for, kan ikke udryddes med straf. Tværtimod kan straf gøre det til frihedskamp, at kvinder tildækker sig.

Jens Nørgaard Larsen

7. april 2018

Ingen tvivl om det egentlige formål med en straffebestemmelse. Det vedgik Dansk Folkepartis gruppeformand, Peter Skaarup, under Folketingets åbningsdebat i oktober: »Et forbud mod burkaer i det offentlige rum.«

Men et forbud mod bestemte religiøst betingede klædedragter strider mod grundlov og internationale forpligtelser. Så da Venstres folketingsgruppe i efteråret vedtog at gå med i DF’s felttog, blev et burkaforbud døbt om til et tildækningsforbud. De Konservative fremhævede, at ikke alle ansigtstildækninger skal straffes. Der må stadig være julemænd og klovne i bybilledet. Munderinger, der nu i det justitsministerielle sprog er blevet til »anerkendelsesværdige formål«.

Men hov, er det særligt liberalt at forbyde bestemte klædedragter? Og nytter et forbud overhovedet noget? Sådan kan man indvende – og det gjorde Venstre da også, inden Dansk Folkeparti spandt Venstre ind. Disse indvendinger har stadig gehør i Liberal Alliance. Så meget, at partiet besluttede at fritstille sine folketingsmedlemmer i afstemninger om sagen. Dermed røg flertallet mod burka og niqab.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• lars søgaard-jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Poul Anker Sørensen
  • Hans Larsen
  • Dorte Sørensen
  • Katrine Damm
lars søgaard-jensen, Eva Schwanenflügel, Poul Anker Sørensen, Hans Larsen, Dorte Sørensen og Katrine Damm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Krister Meyersahm

Domstolen stak halen mellem benene i Belgien-sagen og så var der fri bane for den grimme politiske vilje.

Forudsættes det, at nogle klæder sig i burka eller niqab af egen fri vilje og i respekt for egen trosopfattelse, så er denne handling omfattet af Menneskerettighedskonventionens garanti om retten til at “overholde religiøse skikke”. Staten har begrænset ret til indgreb i trosfriheden, nemlig kun, som det står i art. 9, stk. 2; når det er nødvendigt af hensyn til den offentlige orden, tryghed, sundhed, sædelighed og for at beskytte andres rettigheder og friheder.

Ovenstående tager Menneskerettighedsdomstolen ikke med i grundlaget for sin afgørelse men afgør ærindet med henvisning til noget i retningen af; ...“nødvendigheden for den demokratiske sammenhængskraft”...noget uldent og ukonkret som slet ikke fremgår af konventionen.

Menneskerettighedsdomstolen smed ganske enkelt ærindet tilbage til Belgien med besked om, at det var op til Belgien selv at afgøre hvad man ville. Ærindet er tydeligvis så politisk betændt, at menneskerettighedsdomstolen fandt en flugtvej for sig selv og dermed undgik at afgøre spørgsmålet.

Når domstolen som i eksemplet ovenfor, ikke selv træffer afgørelse, men returnerer ærindet til nationalstatens egen afgørelse - så kan vi da med sindsro meddele, at Danmark fremover lader vore egne domstole afgøre klager om brud på menneskerettighederne.

Ole Frank, Karsten Aaen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Ægte socialdemokrater behøver ikke gemme sig, de er i forvejen ikke til at få øje på.

Martin Madsen, lars søgaard-jensen, Rolf Andersen, Nike Forsander Lorentsen, Per Engberg, Kenneth Graakjær, Lillian Larsen, Kim Folke Knudsen, Erik Karlsen, Espen Bøgh, Michael W Pedersen, Ole Frank, Vivi Rindom, Vibeke Hansen, Olav Bo Hessellund, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Karsten Lundsby, Katrine Damm og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

Om det er frygt for DF, der styrer Soc.dem - tjah- Tror nok det snarere er et udbredt ønske i partitoppen om, at komme DF i møde på flest mulige områder, for at kunne krybe til køjs med DF efter det næste valg. Altså rendyrket opportunisme. Meget af det Mette Frederiksen og Henrik Sass har gennemtrumfet må virkelig have gjort ondt på de menige MF'ere. Kun Mette Gjerskov tør lufte sin modstand. Kan Lykketoft gå med til det her? Eller overtrumfer loyaliteten til partiet alt?
Med mindre det her blot er den vante socialdemokratiske taktik: Når partiet er i opposition så mener man noget helt andet end da man sidst var i regering. Når man så danner regering, så mener noget andet, end det man sagde da man var i opposition.
Fx var SD voldsomt imod en Tobin-afgift, og en millionærskat de man var i regering. Da partiet kom i opposition så gik Sass Larsen pludselig ind for begge dele.
Skulle SD danne regering efter næste valg, så er det godt at forberede sig på. at en sådan regering kun kan skuffe, og gøre folk endnu mere frustrerede.
Mon ikke Mette f. er ligeglad med det, bare hun kommer til fadet.

Rolf Andersen, Kim Folke Knudsen, Ole Frank, Karsten Aaen, Bjarne Andersen, Olav Bo Hessellund, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Lundsby, Jesper Lerche, Flemming Berger, Hans Larsen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Søren Lystlund

Runa skriver ikke Søren
Kvinder i Norden bør ikke iklæde sig burka og niqab, især ikke unge kvinder. Der er intet i islam, der kræver, at de skal. Personligt tror ikke at loven kommer til at virke, men jeg mener stadigvæk, at disse beklædningsgenstande, burka og niqab er kvindeundertrykkende. David Rehling du er med til at understøtte imamernes fastholdelse af unge kvinder i et socialt kontrolleret samfund. Jeg har i halvandet år været i kontakt med unge muslimske kvinder. Ingen af dem, som jeg har mødt, ønsker at gå med førnævnte beklædningsgenstande og heller ikke tørklæde. En ung kvinde, som jeg har arbejdet sammen med bliver tvunget til at gå med tørklæde på sin videregående uddannelse grundet social kontrol og en fætter, der sladrer. Hun tør ikke fjerne tørklædet, fordi der har været brugt vold og kontrol i hjemmet og hun er bare en af utallige piger/kvinder. Informations læsere, hvem jeg er en af, hjælper ikke disse unge kvinder med fromme kommentarer om frihed. De lever ikke i en frihed. I de fleste tilfælde hvor piger/kvinder går med tørklæde, niqab eller burka gør de det sjældent af egen fri vilje.

Nike Forsander Lorentsen, Kim Folke Knudsen og Troels Ingartsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Runa jeg vil ønske at vi fik tal for hvor mange, der af egen vilje ønsker og er glade for at gå i denne beklædning og hvor mange det er et krav fra familien og omgangskredsen. Hvis vi havde pålidelige opgørelser så var det lettere at se om det i virkeligheder er et stort problem og kan tilbyde hjælp til de kvinder der ikke selv ønsker denne beklædning.

Da DF kom med forslagene blev der foretaget undersøgelser og det viste sig at det kun var MEGET få, der gik i denne beklædning. Hvorfor denne politiske hetz og mediestorm for ingenting. Hjælp dog de kvinder der har brug for hjælp og lad de andre gå med det de vil.
Derudover behøver alle andre ikke skulle tænke på om de må gå i hættetøj, ha' tørklædet trukket op osv...... Til demonstrationer og lignende er der jo i dag allerede indført maskeforbud - så hvorfor også dette - Skal "vi" også ha' forbud mod at gå i andet end i rødt-hvidt tøj ?????

Lillian Larsen, Rikke Nielsen, Ole Frank, Karsten Aaen, Vibeke Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Christian Larsen

Et samfund som det danske er et interesse og arbejds fælleskab. Som samfund tager vi vare på dem det ikke kan klare sig selv. Dette princip bakkes op af det meste af vores befolkning. Nuancerne findes i hvordan man identificerer behovet for hjælp.

Det bør være fint at iklæde sig en Burka i henhold til vores frihedsrettigheder. Men man må også leve med de konsekvender det afføder, da man ikke bare kan nyde rettighederne og lade samfundet(Medborgere) tage konsekvenserne.

Hvis man insisterer på at bære en burka. Så bør man således ikke betragtes som værende til rådighed for arbejdsmarkedet(Ingen kontanthjælp). Man kan ikke få offentlig service, hvor man har behov for identfication.

Søren Lystlund

Runa skriver ikke Søren.
Jeg er ikke på linje med DF. Det jeg skriver er ikke baseret på en politisk interesse, men menneskelig interesse og nu snart 2 års erfaring. Jeg tror, at nogle få kvinder går med disse heldækkende beklædningsgenstande af religiøse grunde, nogle af trods overfor samfundets omtale af muslimer f.eks. umenneskeliggørelsen, som er foregået i mange år og til sidst og desværre de fleste af social tvang og forventning fra miljøet Jeg har selv på grund af et arbejde med indvanderkvinder, ænderet min mening, omkring burka, niqab og tørklæde, fordi jeg ganske enkelt et kommet tættere på mange unge indvandrerkvinder, end jeg har været før. Min unge vendinde som har måttet tage imod mange tæv og stak af hjemefra i en periode mener at omkring 60-70% er underlagt et klart krav, eller en forventning om at de skal gå med tørklæde. Hun var i praktik hos os. Hun valgte ikke at gå med tørklæde, men tog et på, da hun gik. På uddannelsen gik hun med tørklæde på grund af en fætter, der mente , at det burde hun. Næsten alle børn i familien har faren slået undtagen to søstre, hvoraf den ene er blevet familiesammenført i et andet nordisk land. Faren er ellers veluddannet, men har desværre skader fra en krig og derved uarbejdsdygtig. Han søger trøst i religionen. Det gør mange. Imamerne har en enorm magt og ofte ikke af det gode. Moren er analfabet og meget troende. Mange i deres omgangskreds er ledige og et mindre antal helt uarbejdsdygtige. Dette er skæbnen for mange ikkevestlige indvandrere. Den yngste søster blev student for kort tid siden. Hun fortalte ikke sine forældre, at hun var færdig, ellers havde de nok stoppet hende i, at nyde tiden og festerne efter. Hun fortalte, at hun var hos en veninde. Alle børnene er kloge børn og skal nok få uddannelse undtagen den bortgifte tildækkede søster. Denne pige er bare en af mange tusind piger, som forældrene vil beskytte mod vestens "fordærv". Mange af disse unge kvinder er i virkeligheden hverken en del af egen kultur, eller dansk. Unge mænd, for hvem det dog er lidt nemmere af kulturelle orsager, har også problemer. Disse unge mennesker færdes i et ingenmandsland, hvor de ikke ved hvad de er en del af. Jeg mener, at vejen frem ligger hos mødrene. De skal i arbejde for at skabe kontakt til det danske samfund. Heldigvis findes der selvfølgelig familier, hvor det hele fungerer. Jeg er også komme tæt på noget ældre kvinder fra Nordafrika. Den ene kunne ikke drømme om at gå med tørklæde. Den anden begyndte at gå med tørklæde som 35-40 årig, fordi hendes mand ville. De er nogle flittige kvinder og sjove. Jeg har også mødt mange, der ikke kunne drømme om at arbejde, de mener at vi bør forsørge dem, disse personer har aldrig været i arbejde og mændene arbejder sort ved siden af. Flygninge, der tager på ferie i et krigshærget hjemland i mange måneder. Dette er desværre rigtigt for en del mennesker. Jeg kender en familie på 8 hvor kun 1 søn arbejder. De har været her i over 30 år. Indvandrerspørgsmålet er ikke sådan lige til at løse, samtidigt kommer folk fra et væld af forskellige lande med mange forskellige kulturer. Min unge veninde fra før har ofte sagt. Jeg ville ønske, at tørklædet blev forbudt, fordi så ville én sten være væltet af vejen for os unge kvinder. Hun har i øvrigt en dansk kæreste. Det er ikke bare sådan lige.

Kjeld Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Kim Folke Knudsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

En sanktion giver kun mening hvis den gør en negativ forskel for den sanktionerede. Hvorfor den algierske Don Juan d'Arc er så passioneret på at nudge fængselsstraffe for burkabæring er endog meget tricky , men det er nok egentligt et slags 'scoretrick'.

Michael W Pedersen

Kære, nu må det stoppe, der er for få der går tildækket i burka og niqab ( verden er grim nok i forvejen ) det gælder både mænd og kvinder, hvorfor skal jeg til stadighed se på menneskets affald når jeg bevæger mig i det offentlige rum. God dag

Kim Folke Knudsen

Socialdemokraterne har en kopimaskine stående i Hovedkvarteret som siger copy paste til næsten alt, hvad der kommer fra DF af. Dansk Folkeførelses Service supporterer det gamle arbejderparti med de rette nye meninger, som partiets top tror er vejen til magten. Hvornår løber kopimaskinen fra Dansk Folkeforførelses Service tør for papir eller tør for sort toner ?

Kim Folke Knudsen

Kære Søren Lystlund kl 16.04

Glimrende kommentar fra Dig om de forhold, som indvandrer unge bevæger sig i i deres eget miljø. Jeg finder personligt Niqab og Burkha for beklædningsgenstande, som ikke hører hjemme i Danmark og ikke hjemme i et oplyst demokrati. Jeg har intet imod, at personer vælger at gå med tørklæde eller hovedbeklædning af anden art blot, at vi kan se deres ansigter.

Jeg mener, at der må være en konsekvens af at gå med de omtalte beklædningsgenstande: Burkha og Niqab, men det skal ikke være en fængselsstraf eller lignende som vil stigmatisere de unge kvinder endnu mere end de er i forvejen.

Derimod er det et rimeligt krav at afvise personer med Niqab og Burkha som berettiget til kontanthjælp eller til dagpenge. For der er ikke mange arbejdspladser i Danmark, hvor du kan søge arbejde med den påklædning.

Niqab og Burkha hører ikke hjemme, når du besidder et offentligt embede. Danmark må vise, at statsadministrationen og den kommunale administration ikke er styret af Islam på nogen måde.

Hvad angår asylansøgeres ferieophold i lande som de er flygtet fra. Den dur simpelthen ikke. Er du asylansøger, så må der være en gyldig grund til at du er flygtet, ellers er du ikke asylansøger. Ferieophold taler med andre ord for ophævelse af en opholdstilladelse i Danmark.

Men jeg vil ikke være med til fængselsstraf eller bøde, hvis et menneske foretrækker at gå i Niqab eller Burkha i det offentlige rum. Det er personens individuelle ret at klæde sig som vedkommende finder bedst. Der hvor der er mistanke om tvang og social kontrol, bør der overvejes forstærket rådgivning af de berørte kvinder, hvis de selv kan overtales hertil.

Socialdemokraterne har med deres ukritiske støtte til DF sat politiet i en umulig situation. Nu skal de ud og anholde personer, som går rundt i de omtalte beklædningsgenstande.

Nike Forsander Lorentsen

Det kan vel tænkes at denne lov om forbud mod niqab og burka også kan være en støtte før unge kvinder som ikke vil finde sig i religiøs undertrykelse som disse beklædningsgenstande er et udtryk for.

Rikke Nielsen

Nike Forsander Lorentsen
Jeg tror man undervurderer styrken i unge muslimske kvinder og den frihedskultur, de kommer til at bære med sig. Burkalovgivning vil være en rød klud i ansigtet på dem, da de vil føle sig totalt tromlet. Jeg forudsiger, at mængden af burkaer/niqab og tørklæder vil stige voldsomt efter lovens vedtagelse. Som en protest mod statsstøttet tvang.

Kære alle

Imgen asylansøgere tager nogensinde på ferie til deres hjemland, det land som de oprindeligt kommer fra; de har nemlig ingen penge til det! Og de får også at vide, at hvis de rejser til deres hjemland, ja så falder fars hammer ret hårdt; asylretten, deres ret til asyl bliver øjeblikkeligt inddraget.

Jeg har, som lærer, været ude for, at flygtninge, af kommunen har gået lov til ar rejse til deres hjemland, eller til et land i nærheden for at besøge en syg far, der lå for døden, eller besøge en datter, der lige havde født mm. Som regel får de to eller tre ugers orlov fra de aktiviteter, de nu deltager i ! Og i den tid, i de to-tre uger, de er væk fra DK, får de altså ikke nogen penge fra kommunen mm.

Og flygtninge, der efter 10-12 år, eller 15-20 år, er blevet danske statsborgere, kan altså rejse, hvorhen de vil....