Leder

Elsk grundloven – også fordi det er næsten umuligt at få en anden

I de stærke mænds tidsalder skal vi være taknemmelige for, at Danmarks forfatning begrænser herskerens magt
En kopi af grundloven lægges i montre i vandrehallen på Christiansborg. Folketingsbetjent Bent Lebrinne og chef for bibliotek og arkiv Hanne Rasmussen sørger for at dokumentet lægges i montre. Arkivfoto fra 2011.

En kopi af grundloven lægges i montre i vandrehallen på Christiansborg. Folketingsbetjent Bent Lebrinne og chef for bibliotek og arkiv Hanne Rasmussen sørger for at dokumentet lægges i montre. Arkivfoto fra 2011.

Tycho Gregers

4. juni 2018

Hurra! I morgen, tirsdag den 5. juni, fejrer Danmark sin grundlov. Den har 169 års fødselsdag. I 1849 fik landet det, som historikere kalder »den fri forfatning«. Og det skal vi værdsætte.

Med en pudsig formulering hedder det i grundlovens § 2:

»Regeringsformen er indskrænket-monarkisk«.

I en verden, hvor stærke mænd maser sig på, skal man være taknemmelig for enhver indskrænkning i herskeres magt. I dette tilfælde sådan at monarken skal dele magten med folket – tilmed så skævt, at der ikke bliver meget andet tilbage til monarken end formalia.

Elske grundloven skal vi også af en anden årsag: Vi kan formentlig ikke få en anden. Grundloven har nemlig et overmåde strengt krav til, hvordan den kan laves om.

I sin § 88 kræver den, at et forslag til ny grundlovsbestemmelse skal vedtages enslydende af to folketing med et mellemliggende valg. Dernæst – og nu bliver det rigtigt svært – skal det samme forslag vedtages ved en folkeafstemning, hvor »mindst 40 procent af samtlige stemmeberettigede« stemmer ja.

Grundloven fra 1915 havde et endnu strengere krav, nemlig at mindst 45 procent af samtlige stemmeberettigede stemte ja. Det havde nær ført til, at Sønderjylland aldrig kom tilbage til Danmark i 1920. Man skulle tro, at det var en af danmarkshistoriens største vindersager, men ja-flertallet sneg sig kun op på 47,5 procent.

I 1939 gik det galt, da SR-regeringen sammen med De Konservative ville ændre grundloven ved at afskaffe kongevældets gamle magtbastion, Landstinget. Venstre var imod. Hele 90 procent af de deltagende vælgere stemte for, men de udgjorde kun 44,5 procent af samtlige. Forslaget faldt.

Forskrækket af denne fiasko nedsatte grundlovgiverne i 1953 den krævede ja-procent af samtlige vælgere til de nugældende 40. Men hvilken ændring skulle nu kunne trække så høj en tilslutning?

Den uimodsagte revision af tronfølgeloven med kønslig ligestilling i arvefølgen gav i 2009 kun så pauvert et ja-flertal som 45,5 af samtlige.

Hvor kan nogen se det nødvendige kæmpeflertal for andre forslag? Noget med mindre formel magt til kongehuset? Mere magt til EU? Mindre magt til EU? Noget med flere menneskerettigheder? Eller færre? Nej vel.

Som Nyrups SR-regering måtte konstatere ved grundlovens 150-årsjubilæum i 1999: Udsigten til at succesrig grundlovsændring er så ringe, at det ikke er ulejligheden værd.

Landet må samles om at elske den forfatning, vi har.

J.C. Christensen (nr. to fra venstre) stod centralt i den sene forfatningskamp. Ham har Skou med rette et godt øje til: en sveden, selvgod, hyklerisk degn. Taktisk begavet, men uden intellektuelt format. Brutal og hensynsløs som fod i hose hos Venstre.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Undskyld at jeg kommer til at sige nøjagtigt hvad jeg tænker lige nu ...

Hvad fuck er det for noget ævl at lukke ud? Fik du, David Rehling, ikke nok kaffe da du skulle skrive denne leder?

Den eneste grund til at vi stadigvæk hænger fast i grundloven, skyldes at ingen gør oprør imod den. Den eksisterer stadigvæk, fordi flertallet er sovset ind systemet og ikke magter selv at skulle ansvar for eget liv. Grundloven og det monetære system eksisterer kun så længe at alle holder krampagtigt fast i at det virker - det har intet med demokrati at gøre - Den jura du refererer til er tekniske formalia, som igen - alt for mange blindt adlyder ... Personligt syntes jeg at lortet skulle brændes og så starter vi forfra - Grundloven er ikke det papir værd, som den er skrevet på - de pseudo-folkevalgte narrehatte inden på borgen bruger den alligevel, efter forgodtbefindende, som antik toiletpapir ... Måske du, David Rehling, skulle prøve at ryge lidt Cannabis. Så kunne det være at du fik etableret forbindelse til de dybere erkendelseslag, som du så tydeligt ikke har adgang til nu ...

Nu jeg tænker over det, så gider jeg ikke undskylde alligevel ... David Rehling - du er en form for autoritet - du har en vis tyngde i din magt - autoriteter skal udfordres ellers ender vi med det samme Status Quo som med omtalte Grundlov - hvis du ikke er i stand til at turde tænke tanken til ende, men forlader dig på dovenskaben, og gabende betragter idiotien med lidt drys af "historiske" absurditeter, så kommer vi skutte videre ... Vi skal ikke elske grundloven - Grundloven er skrevet af en gruppe mennesker, der forlængst er uddøde, hvorfor skal de stadigvæk bestemme, hvordan vi skal leve i dag? Hvorfor skal vi stadigvæk være underlagt andres tyranni? Hvorfor skal vi stadigvæk afdrage på kongehuset historiske forlystelser? Hvorfor skal vi stadigvæk betale til folkekirken? Den er jo ikke folkets kirke, og hvis den var, så ville kirkerne være stuvende fulde hver eneste søndag, hvilket de ikke er! Grundloven sikrer og fastholder kongehusets og kirkens position i samfundet. Og den sikrer også elitens magt ... Eliten over folket ... men bevares jeg har "frihed" til at ytre mig, hvis jeg er utilfreds - hvis altså ikke min kommentar bliver censureret, når jeg trykker på Bullshit-knappen! Og bevares jeg mulighed for at demonstrere - hvis altså ikke Politiet, har fået besked oppefra om, at dem der kommer til landet er meget vigtige forretningsforbindelser - Grundlovens formål skulle være at beskytte folket mod magthavernes grådighed - og ikke som nu beskytte magthaverne mod folkets vilje til forandring ...

Men bevares, selvfølgelig skal vi da lære at elske grundloven - fordi vi magter tilsyneladende ikke at gøre oprør mod tyranniet ...

Power to the people, Stick it to the man!

Tino Rozzo, Egon Stich, Hans Houmøller og Ken Sass anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Det er med grundlovsændringer som med klimaforandringer - alle taler om dem, men ingen gør noget ved dem *-*

Katrine Damm

Jeg ser i den grad frem til ' Den Store Fejring' som det blev beskrevet i en artikel for nogle dage siden omhandlende at de små (brune) et-årige møg-unger edderdælendulme skal se at få lært det der med de såkaldte 'danske værdier'
Hep hep

Bjarne Bisgaard Jensen og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Katrine Damm

Nu ved jeg ikke lige, hvor du boer. Men hvis du har lyst til at fejre grundlovens 169-års jubilæum i selskab med en virkelig kender af 'danske værdier', så holder DF's udlændinge- og integrationsordfører Martin Henriksen grundlovstale om dem i morgen på Vikingebopladsen i Frederikssund mellem kl. 13.- og 15.-

Det fremgår ikke af invitationen, om han også uddeler flæskesvær og vingummibamser til eventuelle fremmødte gæster af anden etnisk oprindelses medbragte børn under den undervisningspligtige alder .... ;o)

Bjarne Bisgaard Jensen, Flemming Berger og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

En bemærkning til - "Elsk grundloven – også fordi det er næsten umuligt at få en anden " -
Derfor var det også smadder ærgerligt , at Fogh Rasmussen afskar den danske befolkning for at få givet Grundloven et gennemsyn i forbindelse med ændringen af Tronfølgeloven.

Katrine Damm

Grethe Preisler
Jeg boer et sted, så det er indenfor min geografiske og økonomiske mulighed at frekventere arrangementet.
Men jeg møder ikke op, medmindre jeg har en stone-sure forhåndstilgendegivelse om, at flæskesvær OG vingummibamser, vil være en del af traktementent ;)

Grethe Preisler

Katrine Damm
Du kan jo ringe til Vikingecenteret og spørge først. Men husk at sige, hvor mange små sultne brune børn du agter dig at medbringe, så Henriksen ikke løber tør for forsyninger af flæskesvær og vingummibamser i utide. Selv boer jeg desværre for langt fra centeret til at lufte burkaen i Frederikssund ;o)

Katrine Damm

Jep, jeg er nu kommet frem til, at vi holder 'Den Store Fejring' her i min lille have, med et lille soppebasin.
Der vil hverken være flæskesvær eller vingummibamser - men derimod halvsur rosevin, kemikalesaftevand, ispinde og kartoffelchips.
Vel mødt og igen: hep hep :-)
Oh - ikke at forglemme masser af fladt fadøl. Hep

Grethe Preisler

Jamen så rigtig god grundlovsdag alle sammen,

Jeg skal til fødselsdagskalas hos mit gudbarns datter, som fylder 10 år i morgen og ikke ønsker sig andet end penge til et par krykker (kan fås i Matas) så hun kan øve sig i at blive for gammel til at dyrke ekstremsport på vikingemaner, når den tid kommer.