Leder

Danmark har ikke brug for en integrationsminister, der gør antallet af udlændingestramninger til målestokken for succes

Integrationsminister Inger Støjberg er trods sit liberale ophav eksponent for en udlændingepolitisk nationalisme, hvor målet ikke længere er at beskytte udlændinge på flugt, men at beskytte nationalstaten mod udlændingene
Inger Støjberg i samråd efter såkaldt asylløgn, der gjorde, at ministeren selv kunne fastsætte antallet af kvoteflygtninge

Inger Støjberg i samråd efter såkaldt asylløgn, der gjorde, at ministeren selv kunne fastsætte antallet af kvoteflygtninge

Ida Marie Odgaard

20. juli 2018

Øverst på sit ministeriums hjemmeside har Inger Støjberg fået installeret en tæller. Den opgør løbende, hvor mange udlændingestramninger, hun og regeringen har gennemført.

98 er tælleren nu nået op på, og som Inger Støjberg siger i en ny video produceret af Venstre, svarer det »til cirka en ny stramning hver 14. dag siden sidste folketingsvalg«.

Det er underforstået, at de hyppige indskrænkninger af udlændinges rettigheder og muligheder er et ubetinget gode. Og skulle nogen være i tvivl, sørgede Inger Støjberg som bekendt for at fejre de første 50 stramninger med kage.

Lige siden Lars Løkke Rasmussen genetablerede det skandaliserede Integrationsministerium og satte Inger Støjberg i spidsen, har hendes opgave stået klart: At føre en hård udlændingepolitik, der kan tilfredsstille regeringens parlamentariske grundlag og sikre sejren ved næste folketingsvalg.

For er noget sikkert i dansk politik, så er det, at Dansk Folkeparti kræver kontinuerlige udlændingestramninger, og at en stram udlændingepolitik er en topprioritet blandt vælgerne.

Tælleren på hjemmesiden illustrerer, at Inger Støjberg er gået til opgaven med stor iver.

Så stor, at man trods hendes tilhørsforhold til et erklæret liberalt parti rimeligvis må regne hende som eksponent for samme udlændningepolitiske nationalisme, som Dansk Folkeparti er udspunget af, og som internationalt er blevet stadigt stærkere med valgene af regeringsledere som Donald Trump, Victor Orbán og Sebastian Kurz.

Det er en strømning, hvor man helt har forladt visionen om at beskytte mennesker med akut behov for det, hvis det indebærer, at disse mennesker skal have adgang til ens land. I stedet er målet med udlændingepolitikken blevet at beskytte nationen mod de fremmede.

»De 98 stramninger handler om at passe på Danmark,« som Inger Støjberg siger i Venstres nye video.

En logisk følge af denne nationalt orienterede udlændingepolitik er en kamp mod de internationale konventioner og institutioner, der skal fastholde staterne på en række humanitære minimumsstandarder.

Inger Støjberg har således været en af de drivende kræfter bag den danske regerings forsøg på at gøre op med FN’s Statsløsekonvention og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Og hun har trukket Danmark ud af kvoteflygtningeprogrammet under FN.

Samtidig har ministeren i den såkaldte Støjberg-sag vist sig parat til at gå på kompromis med helt basale retsstatsprincipper i sin kamp for at stramme udlændingereglerne. Hun udstedte en ulovlig instruks om adskillelse af asylpar efter at have fjernet embedsværkets forbehold fra dokumentet og vildledte efterfølgende Folketinget om sagen.

For flygtninge i Danmark har Inger Støjbergs 98 stramninger haft alvorlige konsekvenser.

Eksempelvis har integrationsydelsen sendt tusinder af børn ud i fattigdom. Og en stor gruppe syriske flygtninge må vente i tre år efter at have fået opholdstilladelse på at blive familiesammenført med deres ægtefæller og børn i det krigshærgede land og dets nærområder.

Det forekommer oplagt, at den slags tiltag samt resten af integrationsministerens strammerkatalog og hele retorikken omkring det skader integrationen.

Når mange udlændinge oplever magthaverne som fjendtlige over for dem, motiverer det dem næppe til at blive aktive medborgere. Det underminerer snarere den sammenhængskraft, som samme magthavere taler så meget om.

Der er ingen tvivl om, at det var nødvendigt med kritiske indvendinger mod tidligere tiders flygtningevenlige danske udlændingepolitik. Som da en række socialdemokratiske vestegnsborgmestre i 1980’erne og 1990’erne advarede om omfattende integrationsproblemer, desværre uden at der blev lyttet nok til dem.

Der er heller ingen tvivl om, at den globale flygtningesituation i disse år kræver nogle svære valg.

Når de europæiske stater ser sig nødsaget til at forskanse Europa mod asylansøgere, og tusinder drukner i Middelhavet, skal der ske noget. Det kunne blandt andet være i form af en indskrænkning af flygtninges rettigheder til at indgive spontante asylansøgninger, som det hedder, når de rejser hele vejen til lande som Danmark for at søge asyl.

Det kalder på modige og visionære politikere. Men i Inger Støjberg har Danmark fået en minister, der gør antallet af stramninger til målestokken for succes, og som er med til at fortrænge beskyttelsen af flygtninge som politisk prioritet til fordel for beskyttelsen af nationalstaten.

»Jeg tror ikke, at Inger Støjberg ville kunne få ændret fortolkningen af konventionen, så det vil være i orden at følge den nuværende ordning og give afslag på dansk statsborgerskab til en statsløs person, der er i PET’s søgelys,« siger seniorforsker Eva Ersbøll fra Institut for Menneskerettigheder.
Læs også
Serie

Løkkes hold

Denne sommer er det tre år siden, Lars Løkke Rasmussen vandt valget og dannede sin V-regering, som siden blev til VLAK-regeringen, og der er nu under et år til næste folketingsvalg. I denne lederserie ser Information på, hvordan udvalgte ministre på Løkkes hold har forvaltet deres tid med magten

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hanne Ribens
  • Torben Skov
  • Grethe Preisler
  • Eva Schwanenflügel
  • Steffen Gliese
  • Ole Frank
  • Kristen Carsten Munk
  • Dorte Sørensen
  • Hans Larsen
Hanne Ribens, Torben Skov, Grethe Preisler, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Ole Frank, Kristen Carsten Munk, Dorte Sørensen og Hans Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Ikke noget at være stolt af.

Carsten Wienholtz, Torben Skov, Elisabeth Andersen, Karsten Lundsby, Hanne Ribens, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Lars N. Jensen, Steffen Gliese, Anne Eriksen, Kristen Carsten Munk, Ete Forchhammer og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Hørte i P1's Orientering fra i går et indslag -"Venstre iværksætter negativ kampagne mod Socialdemokratiet " . den drejer sig om at S ikke kan gennemføre stramninger og vil blive tvunget til lempelser osv. hvis ulykken skulle ske at Løkke Rasmussen skal låne Mette Frederiksen sine nøgler til statsministeriet.
Det mest fortvivlende er i mini øjne at Venstre forsøger at gøre indvandring og flygtningespørgsmål til hoved emne i den kommende valgkamp - når "vi" har LANGT større problemer med klimaet, uligheden osv.

Elise Berg, Helle Walther, Karsten Aaen, Carsten Wienholtz, Torben Skov, Elisabeth Andersen, Karsten Lundsby, Flemming Berger, Hanne Ribens, Lars Løfgren, Eva Schwanenflügel, Lars N. Jensen, Tue Romanow, Steffen Gliese, Ole Frank, Anne Eriksen, Marianne Stockmarr, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Elisabeth From og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

En skræmmende sørgelig og uhyggelig vælgeropbakning gør Støjberg urørlig. Hvordan få den til at smuldre?

Elise Berg, Elisabeth Andersen, Karsten Lundsby, peter juhl petersen, Dagmar Holdensen, Lars Løfgren, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Ole Frank, Marianne Stockmarr og Elisabeth From anbefalede denne kommentar
Anne Albinus

Anton Geist: "Når de europæiske stater ser sig nødsaget til at forskanse Europa mod asylansøgere, og tusinder drukner i Middelhavet, skal der ske noget. Det kunne blandt andet være i form af en indskrænkning af flygtninges rettigheder til at indgive spontante asylansøgninger, som det hedder, når de rejser hele vejen til lande som Danmark for at søge asyl."

De kunne være interessant om Geist vil uddybe "indskrænkning".

t.o.

UN backlash against call to scale back Geneva convention on refugees
Senior officials warn against Danish prime minister’s proposal to revise 1951 UN treaty, saying it risks the destruction of ‘a milestone of humanity’:

https://www.theguardian.com/world/2016/jan/06/un-backlash-against-call-t...

Changing the refugee convention might harm more refugees than it helps:

https://www.sbs.com.au/topics/life/culture/article/2017/06/09/changing-r...

Would a new UN Convention help refugees? - BBC News:

https://www.bbc.com/news/world-36321685

Elise Berg, Karsten Aaen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Steffen Gliese, Ole Frank og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Morten Lynge

Hvad noget 22+ fejlslagne integrationsplaner over 30+ år med skiftende regeringer har vist er det at selve begrebet 'integration' ikke virker...

'Successhistorierne' for 'integration' er folk der har assimileret sig selv... og alle de andre historier er feljslagen 'integration'.

Jeg har boet flere steder i verden, og ALLE steder bliver man kun 'integreret' hvis man assimilerer sig...
1. Man skal tale som de lokale
2. Man skal spise som de lokale
3. Man skal snakke om de samme ting som de lokale
4. Man skal ikke kritisere de lokale
...og vigtigst...
5. Man skal ikke ville påtvinge de lokale ens egen levemåde.

Assimilation betyder ikke at man ikke må have sit eget nationale eller etniske særpræg, men det skal være andenprioritet.

Erik Pedersen, Erik Jakobsen, Georg Kallehauge, Jonna Jensen, Karsten Lundsby, Bjarne Frederiksen, Troels Brøgger og christian christensen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Hvis politikerne, påvirket af embedsmændene, ikke systematisk havde afviklet velfærdssamfundet i perioden, havde vi aldrig haft problemet.

Elise Berg, Carsten Wienholtz, Elisabeth Andersen, Karsten Lundsby, Verner Nielsen, Ole Frank og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er vigtigt at kunne sproget.
Men man får næppe flere ud på arbejdsmarkedet, hvis de selv skal betale tolk på integrationsydelse, svarende til SU.

Helle Walther, Elisabeth Andersen, Steffen Gliese og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Morten Lynge

@Eva Schwanenflügel
Hvad skal de med en tolk?
De skal da (selvfølgelig) ligesom alle andre der flytter til et nyt land lære sproget... og det er deres eget ansvar at de gør det.

Erik Jakobsen, Georg Kallehauge, Lars Jørgen Hansen og Bjarne Frederiksen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Morten Lynge

Naturligvis skal invandrere i Danmark lære sproget.
Det er alfa og omega.
De skal også lære om vores kultur, så de kan forstå hvordan vi er.
Måske er problemet, at ikke alle danskere ønsker forandring på samme niveau.
Men det skyldes næppe indvandring fra andre lande.

I den lille by Mørke har der været krig, lige siden byen fik nogle millioner til byforskønnelse.
En beboer mistede sin højtelskede mand til stress og hjernetumor.
Hun kunne ikke komme til byplanlægningsmødet fordi hendes mand lige var død.
De efterfølgende underskriftsindsamlinger betød intet for byens borgmester.
Tuja-hjørnet, som de to havde passet på og lavet små samlinger for børnene i kommunen blev revet op.
Det er ikke i orden at smadre folks tiltro til at de kan have en tilværelse som er værd at leve.

Elise Berg, Karsten Aaen, Torben Skov, jens peter hansen, Steffen Gliese og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Når man har en forvaltning, der ikke vurderer alle mulige udfald ens, får man en utroværdig afgørelse.
Jeg tror simpelthen ikke på den overvejende del af de afslag, der bliver givet til asylansøgere, af samme grund.

Elise Berg, Jan Weber Fritsbøger, Karsten Aaen, Karsten Lundsby, peter juhl petersen, Hans Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Michael Pedersen

Når nu 80 % af vælgerne ønsker en stram udlændinge politik, kunne det være på sin plads at få lavet et nationalt kompromis og få stoppet drillerier og enegang.

Troels Brøgger

@Michael Pedersen
Det kommer ikke til at ske foreløbig selvom det er en glimrende ide. Politikerne kan bruge slaagsmålet til at profilere sig op til valget, og vi burde derfor stemme på dem der IKKE anvender denne strategi, det er nemlig dem der vil have størst chance for et kompromis som det du beskriver når valget er overstået.

Carsten Hansen

Det vigtigste er at huske, at problemer med indvandring ikke alene er et dansk problem.

De problemer vi oplever her, oplever man i alle indvandringslande; Sågar nogle steder i større omfang.
Ingen steder løser man problemer ved at negligere dem eller sågar benægte at de eksisterer.

Lad os i fællesskab tage afstand til de der slår alle indvandrere over én kam samt de der mener at det er udelukkende er lokalbefolkningernes skyld når integrationen blandt en del af indvandrene fejler.

Steffen Gliese

Det vigtigste at huske er, at vi havde en samfundsindretning, der ville have kunnet løse problemerne med fremmede i Danmark, hvis vore politikere ikke i samme periode havde været manisk optagede af at afskaffe velfærdssamfundet.

Helle Walther, Jan Weber Fritsbøger, Karsten Aaen, Hans Larsen, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Elisabeth Andersen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Steffen Gliese.

Danmark og resten af Europa har fejlet gennem 30-40 år med skiftende regeringer lige fra socialistiske til konservative.

Der er fejlet både mens velfærdssamfund blev opbygget og velfærdssamfund blev forringet.

I de absolut bedste velfærdssamfund, de Skandinaviske er der fejlet og der er fejlet der hvor stater ikke har ydet megen økonomisk støtte til de tilkomne.

Uanset hvad, så er problemer identiske overalt.

Michael Pedersen

Sludder, Steffen Gliese.

Jeg køber selvfølgelig ikke din præmis med afskaffelse af velfærdssamfundet. Man har revideret urimelige og unødvendige ydelser.

Fordi man har været så længe om at foretage disse stramninger, har man ladet folk etablere parallelsamfund, da der ikke var nogen incitamenter til at søge at blive en del af det samfund, man lever i.

Carsten Hansen

Men jeg er ganske enig i at skingre Inger Støjberg ikke er en del af løsningen og jeg mener at DF slet ikke er interesseret i at løse noget som helst.

Samtidig er jeg overbevist om at hverken Ø-Å eller B nogensinde vil være en del af løsningen heller.

Det samme gælder i resten af Europa:
Sveriges demokraterne, Alternative für Deutschland, Partij voor de Vrijheid o.l. samt virkelighedsfjerne selvbebrejdende partier i den modsatte ende,bliver aldrig en del af løsningen.

Tilbage står de der mener at både pisk/krav og gulerødder samt ikke at slå alle over én kam, er den eneste brugbare vej.

Steffen Gliese

Nej, man har rykket magtbalancen, som velfærdssamfundet hvilede på, Michael Pedersen. Det er det eneste, der for alvor betyder noget: at de få ikke får magten over de mange.

Thomas Poulsen

Der er masser af andre - og bedre - måder at hjælpe flygtninge på end åbne grænser. De mennesker der for alvor har brug for hjælp har ikke råd til eller mulighed for at rejse mod Europa. Vi bruger store ressourcer på dem, der har betalt kriminelle netværk for at hjælpe sig ind over grænsen, fremfor at bruge pengene hvor der virkelig er brug for dem. Støjberg er måske ikke sympatisk, men systemet som det virker i dag er langt mindre sympatisk.

Steffen Gliese

Thomas Poulsen, man skal være personligt forfulgt for at få asyl. Det har ikke noget med penge at gøre, men typisk rejser en familie alt, hvad de kan, hvis der er brug for at hjælpe en i familien i sikkerhed.

Elisabeth Andersen, Elise Berg, Karsten Aaen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Michael Pedersen

Det er jo mere vrøvl!

Du har jo ikke sandsynliggjort en sammenhæng mellem samfundsudviklingen fra før til nu. Du har jo kun konstateret, at der i den optik er sket en forværring. Og så konkluderer du, at da vi idag har et problem, som vi ikke havde før, må det der være en sammenhæng.

Det svarer til at jeg argumenterer, at jeg havde mere hår før i tiden og da der er sket en forringelse af velfærdssamfundet, må det være politikernes skyld er jeg er blevet tyndhåret!

Eva Schwanenflügel

Det mere tyndhårede velfærdssamfund er bygget på en teoretisk tankegang om præsten der drypper på degnen.
Halløj i præstegården..

Twinkle, twinkle little star, please show me Who you really are
Im really a nobody, but feel free to use me as you like

Why oh why, my little star, do you want me to show you who you are
Because I hate myself as such, and I wouldnt be a major loss

Who oh who have told you so, my darling dear, you would be my loss
I dont think so, Im no star, just as other People think I are.

Oh No, this cannot be true, I always said you were perfect
I realise, Im not a subjekt

Carsten Hansen

Hverken Steffen Gliese eller andre( Anbefalere) kan sandliggøre / argumentere for at der ingen problemer havde været, hvis Danmark have ageret anderledes.

Tværtimod kan det dokumenteres at problemerne er ens overalt i indvandringslande, uanset hvordan samfundene er skruet sammen.
Sverige er skrækeksemplet. Her har der aldrig hersket en "Hård tone" eller været et "DF" med politisk indflydels., Men problemerne er nu så voldsomme at Svenskerne har lukket grænserne og indført hård kontrol.Man har erkendt at landet ikke kan klare mere.
Ved næste valg står SD til at blive det største parti: Nok ikke uden grund !

Men hvad skal vi også bruge det bag-skueri til, som Steffen Gliese og anbefalere bringer som det eneste ?

Lad os bruge kræfterne på at løse de reelle problemer.
Dertil er det nødvendigt at de rationelle mennesker omkring midten træder i karakter.

Googl eksempelvis S-SF´s udspil til "ghettoplan" Her forefindes både krav og gulerod.
Det eneste der dur.

Carsten Hansen

Har svenskerne afviklet velfærdssamfundet ?.
Har nordmændene og finnerne ?

I fald "Ja". er Sverige og Norge så lige så ringe til integration som Danmark?
Er disse folkeslag så lige så "Racistiske" som det påstås at danskerne er ?.

Eva Schwanenflügel

Carsten Hansen
21. juli, 2018 - 17:38 :

"Tværtimod kan det dokumenteres at problemerne er ens overalt i indvandringslande, uanset hvordan samfundene er skruet sammen."

Carsten - Hvordan vil du dokumentere det ?
Hvad der passer kunne måske være isolation, marginalisering og dæmonisering?
Sandsynligvis øget kriminalisering ved arbejdsløshed og fattiggørelse?

Der er ingen grund til at tro, at mennesker ikke vil fællesskabet, det er den største faktor i vores DNA som sociale væsner.
Der findes ikke "fremmed DNA", for vi stammer alle fra det samme urgamle sted i den glemte fortid.
Uanset udseende er vi tæt forbundne i en meget lille familie der hedder menneskeheden.

Vi kan vælge at udrydde hinanden som om vi var idioter, eller vi kunne tage os sammen og prøve at redde vores planet, og resten af livet på den.
Tror ikke Gud beder os bygge Ark no. II.
Det er snarere de rigeste 1% der har den tankegang.

Steffen Gliese

Carsten Hansen, det danske velfærdssamfund ligner ikke det svenske, som heller ikke ligner det norske, der igen ikke ligner det finske, som kun har visse ligheder med det islandske.
I Danmark begyndte man før Sverige at 'liberalisere', bl.a. ved at lade kommunerne sælge deres egne udlejningsboliger og få lov til at råde over de i forvejen for få boliger i almennyttigt byggeri. Man liberaliserede den private boligudlejning, omdannede lejeboliger til andelsforeninger m.m. - altsammen med til at skabe ringere vilkår for folk, der havde brug for en lejebolig, samtidig med at dette behov steg i kraft af modtagelse af flygtninge i flere omgange fra aktuelle kriser.
Lignende udvikling gjorde sig gældende på stort set alle andre velfærdsområder, hvilket har skabt en utryghed og en usund konkurrence om stadigt færre ressourcer i de nederste, mest udsatte lag af samfundspyramiden. Havde man afholdt sig fra det og sikret en stadig større tryghed for befolkningen, en stadig mindre forskel på rige og normalt lønnede, samt fortsat sikret folk imod at ryge ud af arbejdsmarkedet ved sygdom eller arbejdsløshed, så havde vi meget bedre kunnet modtage flygtninge og familiesammenførte/efterkommere på de ca. 5-6%, der er tale om.
Men man afviklede altså alle de systemer, der skulle modtagelse og integration så smertefri som muligt.

Mogens Holme, Jan Weber Fritsbøger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Eva Schwanenflügel-

Behøver du virkelig dokumentation ?

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/svensk-politi-utvider-lista-o...

http://www.finanz.dk/malmo-ligger-nu-paa-en-flot-2-plads-over-europas-fa...

https://www.b.dk/globalt/overblik-malmoe-har-lagt-gader-til-34-skudepiso...

Og vil du benægte at Sverige har indført grænsekontrol ?
Vil du benægte at Sveriges Demokratrene er i voldsom fremmarch ?
Så meget i fremmarch at borgerlige partier er begyndt at tale om samarbejde med SD ?

I fald du ikke vil benægte ovenstående må du erkende at Sverige er mindst lige så ringe som Danmark til integration

Og lad mig til slut se lidt dokumentation fra dig, i stedet for de evindelige gætterier og antagelser.

Carsten Hansen

Steffen Gliese.

Faktum er at i Sverige og alle andre lande står det lige så skidt til som i Danmark.
Og jeg skriver jo netop at dette er uanset hvordan samfundene er skruet sammen.

Dine gætterier om hvordan det ville have gået i Danmark "hvis og hvis", savner totalt bund i virkeligheden og er helt uden dokumentation.

Derrimod er det synlig for alle andre at problemer findes overalt uanset hvad man har gjort/ikke gjort.

Kan være at du og ligesindede scorer mange anbefalinger her på siderne.
Faktum er, at ude i det virkelige Danmark er der omkring 80 % af de der stemmer til folketingsvalg der ønsker ændringer og tiltag.

Eva Schwanenflügel

De gæstearbejdere der kom til Danmark i løbet af tresserne og halvfjerdserne, er nogle af de mest konservative man kan løbe ind i siger nogen.
Fordi de har mødt en.
De somaliske kvinder der er her kan ikke dansk, sagde TV 2 og krævede håndsoprækning på direkte TV.
De der aldrig har mødt nogen, givet dem hånden, holdt dem i armene i sorg og savn, glæde og gavn, er dem der mister.
Hvis der er en danskhed, så tror jeg den handler om at lytte, at forstå, at tage tingene alvorligt og hjælpe. Også for de mange der har beboet et område længe.
Vi skal alle høres.
Ellers er det ikke demokrati.

Mogens Holme, Elisabeth Andersen, Jan Weber Fritsbøger og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

I Hvilke lande har man svære problemer med integration ad dele at den ikke-vestlige indvandring.

Lad mig nævne i flæng.

Sverige, Tyskland, Frankrig, Holland Belgien, England, Schweitz, Østrig , Italien Danmark og sikkert flere.

Så til Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese.

Lad mig se noget dokumentation der modbeviser ovenstående og lad mig se noget dokumentation for at lande er lykkes med integrationen af alle.

Et eller andet der kan bevise at "afviklingen af velfærdssamfundet er skyld i den ringe integration i Danmark".

Carsten Hansen

Jeg kan se at Karsten Aaen har meldt sig i koret af tavse anbefalere.

Du er da også velkommen til at bringe dokumentation.
Indtil videre er det kun undertegnede der har evnet dette.

Eva Schwanenflügel

Carsten Hansen -
Ønsker du dokumentation for medmenneskelighed?
Det bliver lidt svært i disse tider.

Sverige indførte først grænsekontrol efter Danmark bare lod flygtningene glide videre over til dem, de blev jo overvældet.

Carsten Hansen

Eva Schwanenflügel

Det er ikke seriøst.

Du hagler ned på Danmark men magter ikke at forholde dig til at problemerne er de samme andre steder.

Du ryger med på argumenter om hvorfor det er gået galt i Danmark , men nægter at forholde dig til at det ligeledes er gået galt andre steder hvor man har ageret stik modsat.

Og Nej. De mange flygtninge ville kun til Sverige. Danmark var de ikke interesserede i, Derfor lukkede svenskerne grænsen. De har i forvejen alt for for mange med svære problemer .
Eftersom Sverige har et bedre renommé end Danmark (men langt større problemer) ønskede man at tage til sverige.

PS: Næste gang du efterspørger dokumentation, så forhold dig til den ; Det ville klæde dig.

Eva Schwanenflügel

@ Carsten Hansen

Du ved udmærket godt, at integrationsproblemer handler om nedskæringspolitik, for det har dit parti SF sagt gang på gang.
Nu er det bare sådan, at SF har flyttet sig fra en humanistisk dagsorden til en såkaldt pragmatisk for at få en lille andel af Socialdemokratiets regeringsmagt.
Engang var jeg SF kernevælger.
Men aldrig mere efter Thorning-regeringen.

Carsten Hansen

Der er desværre en grund til at de højre-nationale får øget tilslutning overalt i Europa.
Der er en grundt til at midten at det politiske spektre er begyndt at vedtage love der sætter krav til emigranter,
Heldigvis har de højre-nationale ikke mange steder opnået flertal, men rigtig mange steder opnået betydelig indflydelse.Og grunden er naturligvis at der alle er opstået integrationsproblemer.

tendenser taler sit klare sprog; dette uanset hvordan samfundene ellers fungerer og er sat sammen.

Jeg giver ikke en døjt for de frelstes forsøg på at gøre sig til bedre og mere empatiske mennesker på bekostning af virkeligheden.
Det gavner ingen; Heller ikke de mange indvandrere der gerne vil vores samfund.

Steffen Gliese

Jamen har vi virkelig så svare problemer? Eller er det bare noget, vi bilder os ind, fordi den mindste lille smule ulejlighed er åh så irriterende og besværlig.

Elisabeth Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Eva Schwanenflügel.

"Du ved udmærket godt, at integrationsproblemer handler om nedskæringspolitik" Citat slut.

Gælder det også for Sverige ?.
Og var der ingen problemer i de tider hvor velfærdssamfundet blev udbygget ?

Dokumentation for begge spørgsmål; Tak.
Og gerne dokumentation for at det udelukkende er på grund af nedskæringspolitik .

Carsten Hansen

Steffen Gliese

Er dit kursskifte en konsekvens af din manglende ven til at dokumentere dine "gætterier og påstande " ?

Lige pludselig er der ikke store problemer, hvilket vel må betyde at nedskæringspolitikken ikke har betydet så meget alligevel !

Carsten Hansen

Nå; Jeg stopper for i dag.

Det er helt umuligt at debattere med folk der forlanger dokumentation, for herefter at negligere den, samtidig med at man selv kun kommer med løse påstande og antagelser.

Slutteligt , forsøgher man så at udgive sig som "Bedre mennesker" som sidste halmstrå.

Tak for i dag.

Jan Weber Fritsbøger

Michael Pedersen, at påstå at 80% af danskerne ønsker en stram udlændingepolitik er typisk DF retorik, for det første er det helt sikkert løgn, som også stort set alle DFs argumenter er det, feks kommer de fremmede ikke "for at nasse på vores velfærdsydelser", fakta er jo at alle migranter kommer for at finde et arbejde, og det er kun fordi dette er svært at en del ender på overførsel, hvis der var jobs til alle, ville alle mændene gå på arbejde og forsørge deres familie uden offentlig hjælp, og flygtninge de kommer for at komme væk fra krigen, men også de ønsker et fredeligt liv med arbejde og normalitet, og aldeles ikke for at få kontanthjælp, men for dem er det endnu sværere da krig skader menneskers evne til at leve et normalt liv, men får de chancen vil det også lykkes hvis man giver dem tid og en reel chance, men de kommer heller ikke for at gøre danmark muslimsk eller overtage landet som DF påstår, men når naive mennesker hører den slags og medierne bakker op om løgnene, vil der selvfølgelig opstå frygt for de fremmede, og dermed modvilje imod indvandrere og indvandring, og mange af disse mennesker vil jo stemme på DF fordi det er tydeligt at DF er dem som vil og kan gøre noget ved det, men de udgør jo ikke 80% snarere ca 20% *,men den slags detaljer forhindrer ikke at DF udråber sig selv som danskernes talerør, og forhindrer ikke at andre bruger et ikke eksisterende flertal som argument for stramninger, hvis fornuftige mennesker tror på at de er i mindretal, vil de jo nemmere acceptere politiske tiltag de egentlig er uenige i, og derfor har DF hele tiden sagt de talte på folkets vegne selvom de vidste det var løgn og stadig er det, men desværre har andre partier set lyset, at skabe syndebukke kan give stemmer, og man er derfor gået i gang med dæmonisering af flere grupper ud over de fremmede, det er gået ud over de ledige, de syge som burde få førtidspension, dem helt uden chancer på arb.markedet som derfor er på kontanthjælp, og man konkurrerer med DF om at være mest "bekymret" over indvandring, alt dette har skadet danmark voldsomt, især fordi de partier som har brugt fremmedhadet har benyttet lejligheden til at øge uligheden, hetzene imod visse grupper og de nedskæringer disse har banet vej for har givet besparelser, som er brugt til at forgylde de priviligerede, med billigere luxusbiler, skattenedsættelser for de bedre stillede, og andre tiltag som har gjort landet mere ulige.

* de 20% er ca dem som stemmer DF, og jeg går ud fra at ikke alle som stemmer DF gør det for at få en stram udlændingepolitik, måske nogle stemmer på DF fordi de har ladet sig overbevise om at DF er de almindelige menneskers venner, pensionisternes, de ældres, DF har jo spillet sociale og forlangt visse goder (penge) til udvalgte grupper, og det er vel ikke alle som kan gennemskue at det handler om "stemmekøb" man glemmer at DF stemmer for forringelser for de samme grupper som de øvrige borgerlige ønsker, og DF stemmer så for forringelserne imod at få et par udlændingestramninger i bytte, og nettoresultatet er forringelser for de svage, som alligevel får det falske indtryk at DF gør noget for at hjælpe dem.

Mogens Holme, Elisabeth Andersen, Lars Bo Jensen, Tino Rozzo, Marie Jensen, Torben Skov og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Jan Weber Fritsbøger
21. juli, 2018 - 21:23

Jan - jeg er enig i hvad du skriver.
Men det er så svært at læse, når du ikke laver afsnit..
Sådan en fed klumme er frygtelig svær at sluge når der IKKE LAVES AFSNIT.
Knus ;-)

Jan Weber Fritsbøger

Carsten i disse dage hvor internet kan "bevise" alt især de mest rabiate løgne, er "dokumentation" nærmest et dårligt argument,
og sjovt nok er dine eksempler på dokumentation faktisk netop dette, en opremsning af alle skyderier, med den underforståede præmis at det selvfølgelig er indvandrere der skyder, er enten vildt dårligt valgt eller et bevis på ovenstående,

i øvrigt er det da sandt at i alle de lande du nævner er der en konflikt imellem indvandring og det extreme højre, som råber højt ligesom DF har gjort det i danmark, og der er selvfølgelig en sammenhæng imellem indvandring og højrepopulismens fremgang,
men mon ikke den samme mekanisme som har virket her i DK også har virket i de fleste lande som modtager flygtninge,
det er indlysende men altså ikke noget bevis for ret meget andet, end at dæmonisering af visse grupper er årsag til problemer, deriblandt skyderier og bandedannelser.

Mogens Holme, Elisabeth Andersen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Marie Jensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Sagen er den, at der altid er problemer, det går aldrig væk - knap var vi over krigen og den lovløshed, det førte med sig, før vi fik den alvorlige afvandring fra landet og utilpasset storbyungdom, så kom ungdomsoprøret og frisindet, ungdomsarbejdsløsheden og anarkiet, og så begyndte den fornyede undertrykkelse af befolkningen midt i 90erne og den strammes jo fortsat. Men på ingen af disse virkeligt voldsomme områder for vores samfund har en forøgelse af de ikke vestlige indvandreres mængde fra 1 til 5 procent over 50 år for alvor gjort nogen forskel. Bortset fra at løsningerne hele tiden er blevet skudt ud, fordi det var mere interessant at beskæftige sig med noget andet end at løse de forhåndenværende problemer.

Mogens Holme, Elisabeth Andersen, Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Jan Weber Fritsbøger

Læg mærke til at jeg blev afkrævet dokumentation , så din kritik må vel gælde Eva og første og fremmest.

Derudover er der desværre usandt når du skriver at der har været råbt af indvandrere alle steder.
Dette har ikke været tilfældet i f.eks. Sverige, Tyskland og Schweitz før de seneste år; Altså længe efter problemerne har vokset sig store.

At sammenligne en situation med et DF med indflydelse og ganske små fraktioner uden indflydelse er desværre en bortforklaring uden bid.

Carsten Hansen

Steffen,

Du er nødt til finde ud om der er store problemer p.g.a nedskæringspolitik, eller om der nok ikke er så store problemer alligevel.

Du kan ikke mene begge dele.

Sider