Leder

Trump taber sin trumf: Den patriotisme, som Republikanere har spillet på

Ved at sige, at han stoler mere på Rusland end på sine egne efterretningstjenester, har USA’s præsident gjort sig sårbar for beskyldninger om landsforræderi
»Præsident Putin var ekstremt stærk og kraftfuld i sin benægtelse i dag,« udtalte Trump om Putin ved pressemødet til topmødet i Helsinki, da han blev spurgt til spørgsmålet om udenlandsk påvirkning af præsidentvalget i 2016.

»Præsident Putin var ekstremt stærk og kraftfuld i sin benægtelse i dag,« udtalte Trump om Putin ved pressemødet til topmødet i Helsinki, da han blev spurgt til spørgsmålet om udenlandsk påvirkning af præsidentvalget i 2016.

Ritzau Scanpix

18. juli 2018

USA’s præsident, Donald Trump, spillede sine kort skidt under topmødet med Ruslands præsident, Vladimir Putin, mandag i Helsinki. Nogle – også i USA – tolker begivenheden sådan, at det faktisk var Putin, Trump søgte at trække stikkene hjem til.

Tidligere CIA-direktør John Brennan bedømmer Trumps optræden sådan:

»Intet mindre end forræderisk.«

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Frede Jørgensen
Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Nørgaard

@David Rehling
Håbet er lysegrønt. Kan der findes noget, der peger i retning af mindsket magt til Trump, da jubles der og skrives om det. Problemet er blot, at i den verden Trump og vælgere lever i, handler det om at være den stærkeste og et slagsmål består af mange udvekslinger og stød. At Trump i denne situation fejler og må bortforklare på en måde, som vel også hans egne vælgere finder utroværdig og pinlig, resulterer formentlig bare i, at han i støtternes øjne fremstår mere menneskelig - som en af dem.
Mit bedste gæt er, at han, om han overhovedet har rejst spørgsmålet, blot har spurgt af en pligt, som han intet ejerskab har til. Spørgsmålet er ikke en del af hans dagsorden. Hans dagsorden har været Europa eller rettere den fælles interesse han har med Putin i at destabilisere EU og bane vej for bilateral magtpolitik. I den anledning er der blevet talt og lagt planer og derfor var mødet lukket og privat.

Karsten Lundsby, Torben Bruhn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

Jeg opfatter Trump som en skændsel mod de amerikanske frihedsbegreber og USA i almindelighed.
Men det er forhåbentlig sådan, at det får konsekvenser for Trump.

Carsten Wienholtz, Karsten Lundsby og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Trump er en bedrager helt på linjemed tidligere tiders kommunistjægere med McCarthy og Nixon i spidsen.

Hvis nogle protesterer anklager han dem omgående for ikke at være amerikanske nok, uamerikanske eller uden respekt for ham som præsident, og samtidig at de skal smides udenfor samfundet, gøres arbejdsløse, mangel på patriotisme osv., osv..

Tag f.eks. NHL spillernes protest imod ham og Pence, hvor han kræver de skal afskediges, - en politisk totalitær præsident, der ikke hylder friheden alligevel i den amerikanske ånd, men en tyran der kræver kæft trit og retning af alle kritikere.

Alle de højt besungne værdier for et demokrati, som Amerika hylder som var det deres opfindelse undergraver han totalt som præsident, med halve sandheder - hvis ikke direkte løgne og eller alternative sandheder.

hele tiden udsender han anklager mod alle der taler ham imod, - for kun han kender sandheden - og hele sandheden - ingen andre.

Et stort manisk egotrip af en egomaniker af en præsident er hvad Amerika har valgt til deres lands leder, hvis frækhed og ligegyldighed overfor andres mening han gladelig undertrykker med flabet lethed.

Der er intet ordentligt over den mand, - han er bare rig og udnytter samtidig sit embede på ringeste vis overfor omverdenen, og sætter Amerika i dårligt lys overalt hvor han optræder, i politisk sammenhæng for Amerika.

Karsten Aaen

Nej, David Rehling og andre, der tror, at verdens-situationen og situationen i USA ser sådan ud! Måske nok på Østkysten i USA, hvor Washington D.C ligger, men bestemt ikke inde i landet, læs f.eks. det her - fra Kristian Mouritzens, Politikens tidligere korrespondent, derovre, i USA, rundtur i samme land, USA:

"Terry Sunderman har sat sig til rette i gyngestolen foran tv’et i sin trailer, som han gør næsten hver dag, og skruer op for lyden på den venstresnoede nyhedsstation MSNBC. »Jeg kan godt lide lige at se, hvad der foregår på den mørke side«, forklarer han. De taler om undersøgelsen af påstået samarbejde mellem Rusland og Trump-kampagnen. Det slår mig, at det er første gang meget længe, jeg har hørt om den Ruslands-undersøgelse. Hjemme i Washington, hvor jeg selv tit har en af tv-nyhedskanalerne kørende i løbet af dagen, er det overalt. Herude fylder det nul og niks. Jeg har endnu til gode at møde en Trump-støtte, der mener, at det er et stort problem for præsidenten. »Den der tøs, hun er udspekuleret«, siger Sunderman, da den politiske reporter Katy Tur toner frem på skærmen. »Men hun er smuk. Se på hende. De er alle sammen smukke. Hvem kan lade være at se på det der?«."
kilde:
https://politiken.dk/udland/art6627135/Trailerparken-i-Elgin-var-i-1980%...

Kort sagt: derude i Trump-land, hvor folk bor i Midtvesten, er det her ikke noget, der taler imod præsident. Snarere tværtimod!

Og for helt egen regning vil jeg gerne tilføje det her:
Trump har nok klarere end andre set, at hvis USA, og Europa, skal klare sig i konkurrencen med Kina, i den stigende konkurrence med Kina, på verdensmarkederne, ja så gælder det om at have et (stærkt) Rusland med!

Peter Ole Kvint

Det var mig som foreslog Donald Trump modkandidat til Hillary Clinton fordi at han var så oplagt håbløs. Desværre viste det sig så at Hillary Clinton ikke kunne gennemføre de nødvendige reformer. Det bliver nok nemmere for Donald Trump's efterfølger at gennemføre reformerne når landet ligger i ruiner.