Leder

Bøjer Google sig først for kinesisk censur, bliver det svært at undslå sig, når Saudi-Arabien kræver det samme

Googles flirt med Kina kan underminere informationsfriheden verden over
Kronkrins Mohammed bin Salman trykker præsident Xi Jinpings hånd. 

Kronkrins Mohammed bin Salman trykker præsident Xi Jinpings hånd. 

ROLEX DELA PENA

3. august 2018

Kinas kommunistparti styrer mod endnu en sejr i sin kamp mod ytrings- og informationsfriheden.

Lækkede dokumenter fra Google viser ifølge mediet The Intercept, at techgiganten arbejder på en særlig censureret version af sin søgemaskine for at komme ind på det kinesiske marked.

Det har først og fremmest ført til kritik af firmaet. Med rette. Men perspektiverne i sagen handler om andet og mere end én virksomheds etik. Hvis Google ender med at kapitulere over for kinesernes krav, vil det sætte en standard, der kan bidrage til yderligere at underminere det frie internet verden over.

Gennem store investeringer i overvågnings- og censurteknologi – ofte indkøbt i Vesten – er det lykkedes undertrykkende regimer at nyde godt af fordelene ved internettet i form af innovation og vækst uden samtidig at sætte deres greb om magten på spil. Men ingen steder er det sket med så stor succes som i Kina.

De fleste har hørt om den omfattende overvågning og The Great Firewall – det centrale censurfilter, der blokerer alle websites, den kinesiske regering ikke kan lide. Men den egentlige forklaring på, at det er lykkedes at tæmme internettet, er en anden.

For at kunne udbyde sine tjenester i Kina skal virksomheder love at udvise »selvdisciplin«, det vil sige overvåge deres brugeres aktiviteter og fjerne alt upassende indhold. På den måde får styret placeret en stor del af den praktiske opgave med at kontrollere internettet på andres skuldre og gjort nettet langt mere finmasket, end de nogensinde selv ville være i stand til.

Det er et krav, som Kina har langt bedre forudsætninger for at gennemtrumfe end andre autoritære regimer, fordi det er så stort et marked, og fordi landets egne it-virksomheder er i stand til at udvikle alternativer til de vestlige tjenester, der måtte nægte at samarbejde. Et land som Saudi-Arabien med et befolkningstal på kun 32 millioner har ikke de samme muligheder.

Det virkelig bekymrende er derfor den standard, sagen kan ende med at sætte. Hvis Google accepterer de kinesiske vilkår, bliver det svært at undslå sig, når Saudi-Arabien kræver det samme. Og andre virksomheder vil formentlig følge trop, hvis selv verdens største søgemaskine bøjer sig. 

På den måde er Googles censurplaner et urovækkende varsel om konsekvenserne af den nye verdensorden.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Bjarne Andersen
  • Ervin Lazar
  • Morten Lind
  • Anne-Marie Krogsbøll
  • Erik Karlsen
Eva Schwanenflügel, Bjarne Andersen, Ervin Lazar, Morten Lind, Anne-Marie Krogsbøll og Erik Karlsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Lasse Skou Andersen

Selvfølgelig bøjer Google sig, his der er penge i det.

Eva Schwanenflügel, Verner Nielsen, Thomas Olsen, Morten Lind og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar

Ja, lige som det officielle Danmark.....

Bjarne Andersen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Carsten Wienholtz, Verner Nielsen, Thomas Olsen, Bjørn Pedersen, Mads Troest, Torben Lindegaard og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
Henrik L Nielsen

Det kinesiske styre gør hvad de kan for at censurere. Ikke noget nyt der, men de bedrager sig selv hvis de tror det virker.
Jeg er i Kina flere måneder om året, og langt langt de fleste har VPN på deres computere og telefoner. Jeg tror ikke der er ret mange, om nogen, under 30 der ikke har det.
Naturligvis ved styret godt det, og de bruger da også dette faktum som bevis mod dem de vil fængsle, men de kan ikke forhindre at ‘forbudt’ viden søges og spredes.

Bjarne Andersen

Bliver det svært at undslå sig, når Danmark kræver det samme, i forlængelse af mørklægningsloven.

Jan Skovgaard Jensen

Vesten skulle lade være med at sende overvågningsudstyr til Kina og andre diktaturer. Og bomber til Saudi og andre golfstater, og optræningsprogrammer i oprettelse af dødspatruljer, sidemands-optræningsprogrammer i tortur, anlæg til lydtortur, stænger, schæferhunde, elektrisk stødinstrumenter og you name it, they got it from US...

Henrik L Nielsen, Eva Schwanenflügel, Verner Nielsen, Mogens Holme og John Andersen anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

Der er store interesse forskel mellem: virksomheder, samfundsborgere og stater.
Det er mere og mere tydeligt, at det såkaldte demokrati ikke virker.
Populismen er godt på vej til at ødelægge folkestyret.
Tilfældig rækkefølge: Trump, Erdogan, Putin, Tulle, Pia, Viktor Orbán etc. etc.

Jacob Mathiasen

Hvis bare folk kunne enes om at droppe googles produkter. Det er det eneste, som de frygter.

Personligt nedlægger jeg min gmail og skifter søgemaskine. Jeg har allerede slettet min youtube konto og bruger i stigende grad alternativer. Det gjorde jeg som svar på deres demonetizing policies.

Eva Schwanenflügel, John Andersen og Thomas Olsen anbefalede denne kommentar
Michael Pedersen

Tjae, jeg har for længst boycottet Google og deres produkter, og tro mig, verden er ikke gået under...