Leder

Hvis vi skal have gang i salget af elbiler, kræver det andet og mere end gratis parkering

Fremgangen i antallet af elbiler er for langsom. Klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) tror ikke, at en lav afgift på elbiler fremskynder salget, men der er behov for at skubbe på udviklingen. En omlægning af registreringsafgiften, så den i langt højere grad bliver baseret på CO2-udslip, kan også være en løsning. Ligegyldigt hvad er der er brug for en langsigtet og visionær strategi. Ikke flere lappeløsninger
»Selv meget store beløb fra statskassen vil ikke skubbe særlig meget på antallet nu og her. Lav afgift på elbiler kommer ikke til at virke,« det har klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) udtalt til Børsen.

»Selv meget store beløb fra statskassen vil ikke skubbe særlig meget på antallet nu og her. Lav afgift på elbiler kommer ikke til at virke,« det har klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) udtalt til Børsen.

Liselotte Sabroe

29. august 2018

Der kører alt for få elbiler rundt på de danske veje. Det er der bred politisk enighed om. Men på trods af den »redningsplan«, som et flertal i Folketinget besluttede sidste år, går udviklingen stadig for langsomt.

I årets første syv måneder udgjorde rene elbiler kun 0,45 procent af bilsalget. Det er ganske vist en lille fremgang. Men tallet blegner i sammenligning med foregangslandet Norge, hvor elbilerne sidste år tegnede sig for 21 procent af det samlede salg.

Og det vil næppe blive specielt meget bedre efter nytår, hvor priserne på mellemstore og store elbiler ifølge Børsen står til at tage et ordentligt hop.

De seneste år har registreringsafgiften på elbiler i Danmark været fastfrosset på 20 procent af den sats, man betaler for benzin- og dieselbiler. Det har hele tiden været tænkt som en midlertidig ordning, der skulle udløbe, når der var indregistreret 5.000 nye elbiler, dog senest ved udgangen af 2018.

De 5.000 var et beskedent mål – svarende til cirka en uges salg af benzinbiler – men selv ikke det er nået, og nu nærmer udløbsdatoen sig hastigt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Lasse Skou Andersen

Det er ganske mærkeligt, at Lars Christian Lilleholt taler om " .... beløb fra statskassen", hvis Staten undlader at opkræve registreringsafgift på el-biler.

Men OK - det er ikke en nyhed, at ministeren vender tingene på hovedet.

Lars Christian Lilleholt har tidligere bevist, at han er et bøvhoved.

Jens Kofoed, Vibeke Hansen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Kunne problemet ikke løses ved en kørselsafgift på forbrug CO2 per kørte km.
Mht. "beløb fra statsklassen" så ser Kristian Jensen ikke noget problem, når kan forslå at el-regningen skal nedsættes for store sommerhus ejere, så de får mere lyst til at leje deres sommerhus ud. (kildeP1)

Anne-Mette Simonsen, Britta B., Tue Romanow, Søren Bro og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Lars Bo Jensen

Løsningen på vores transportbehov er ikke el-biler, med en enkelt person i hver bil, det er offentlig transport. Gratis parkering til el-biler løser intet, det skaffer ikke flere P-pladser. El-biler er stadig miljøskadelige, det koster mange ressourcer at fremstille dem og de fylder lige så meget på vejene som gammeldags biler. Det er kun på forureningen i byerne at el-biler giver væsentlige forbedringer.

Hans Larsen, Kristen Carsten Munk, Flemming Berger, Torben Skov, Trond Meiring, Hanne Kok og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Nemlig Lars Bo Jensen.
Men hvis afgiften blev ført over på kørselsafgift efter CO2-forbrug så kunne det være at flere fik en elbil , tog cyklen eller brugte kollektivtransport, der hvor den var hyppig og i en brugbar afstand - eller med et godt og billigt cykel-medtag.

Jeg er helt enig i dette udsagn: Det kunne også være en mere grundlæggende omlægning af registreringsafgiften, så den i langt højere grad bliver baseret på CO2-udslip i stedet for på importprisen. Der er brug for en langsigtet og visionær strategi. Ikke flere lappeløsninger.
Økonomien i dagligdagen er det der får danskere til at ændre indkøbsmønstre. Vi er krejlere allesammen og brug dog det faktum, i stedet for at differentierede ved særlige tilskud og tilskyndelser.
@Dorte Sørensen: Helt enig med dig om at afgifter vil flytte på kørselsvanerne. Du glemte el-cyklerne. :)
Et andet forslag kunne være at ændre kørselsfradraget med et loft på antallet af km, der kan fradrages.

"Klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) tror ikke, at en lav afgift på elbiler fremskynder salget.." Nå, så er det måske omsider slut med de såkaldte økonomiske incitamenter, der ellers har været meget brugt.

El-biler er heller ikke løsningen - ikke uden store miljømæssige og politiske omkostninger. I den norske avis Klassekampen blev dette dækket i en artikel den 2. august. Artiklen er oversat fra Le Monde Diplomatique.

Ja det kræver jo så for det første at der er grøn strøm i elnettet til at starte med og at bilen bliver produceret på grøn strøm. En bils største co2-udslip er stadig i produktionen hvorfor folk med ondt i røven over benzin-slugere tager groft fejl af deres antagelser af at de biler er værre end en lille minibil somså kun holder i ti år inden den ender som skrot.

Mere og bedre kollektiv trafik er svaret. Flere lokalproducerede varer bl.a. fødevarer så vi ikke skal have unødig tung trafik på vejene.

Vi skal gøre fundamentalt op med vores transportmønster. Jeg mener alt offentligt transport ikke skal koste penge. Fradrag for kilometerpenge skal fjernes. Lars Lilleholt tror lader bare som det noget der rører ham. Han er utrolig dygtigt til at snakke. Der kommer ikke noget fra ham der rykker noget. Selvfølgelig hjælper det hvis man fjerner afgiften på el biler! Men det kræver en samlede løsning med turbo på vedvarende energi, og gerne et stort atomkraftværk i Danmark.

Henrik Olsen kilometerfradraget mener jeg er vigtigt for tyndt befolkede områder og folk som ikke nødvendigvis har råd til en bolig i større byer men gratis offentlig transport er en uprøvet lækkerbisken som er yderst tiltalende. Gad vide hvad prisen for det vil være og gad vide hvor stor en reduktion i biltrafikken der ville være efterfølgende i hovedstaden.

@Bassim Walid, den kollektive transport er i forvejen subsidieret ud over alle grænser (tilskuddet udgør ca. halvdelen af omkostningerne - dvs at de rejsende kun betaler det halve af omkostningerne!).

Når nogle vælger bilen er det ikke for at spare penge, men fordi offentlig transport ikke er anvendelig af tidsmæssige og praktiske årsager. Det er allerede i dag dyrere at køre i egen bil end at tage offentlig transport. Derfor er der ikke nogen mening i at gøre offentlig transport "gratis". Det ville kun skabe det problem, at det offentlige skulle finde pengene gennem yderligere brandbeskatning.

Jeg er derimod klart af den opfattelse, at kørselsfradraget er nonsens. I vore dage (med de klimaudfordringer, vi har) giver det absolut ingen mening at give mennesker tilskud for at bo langt fra arbejdet. Tvært i mod burde der være yderligere incitamenter til at bosætte sig nær arbejdet.