Leder

Det er en gave, at både 7-Eleven og Nordea går med i Priden

Kritikere mener, at Priden er blevet for kommerciel. Men de store virksomheders deltagelse bør ses som den gave, den er: Det er nemlig en åben invitation til at stille håndfaste krav
Når virksomheder som Nordea, Microsoft, 7-Eleven og Starbucks får lov at bruge Priden som led i deres marketingsstrategi, mener kritikerne, at Priden er blevet for udvandet og kommerciel. Men det er, ifølge Gry Inger Reiter, en misforstået kritik.

Når virksomheder som Nordea, Microsoft, 7-Eleven og Starbucks får lov at bruge Priden som led i deres marketingsstrategi, mener kritikerne, at Priden er blevet for udvandet og kommerciel. Men det er, ifølge Gry Inger Reiter, en misforstået kritik.

Christian Lindgren

18. august 2018

Det er ikke mere end 22 år siden, at Pride blev afholdt for første gang i København. Det er værd at minde sig selv om, når optoget lørdag bevæger sig gennem hovedstaden under massiv regnbueflagning og deltagelse af en broget flok af LGBT+-aktivister, interesseorganisationer, politiske partier og private virksomheder.

Midt i folkefesten kan man nemlig nemt glemme, hvor nyt det er, at man frit kan gå på gaden for at fejre sin seksualitet og kønsidentitet i Danmark.

Det flertal, der har det privilegium at tilhøre majoritetsbefolkningen af heteroseksuelle og ciskønnede, har det nok med at tænke, at det der med undertrykkelse af LGBT+-personer er noget, der foregår i fundamentalistiske miljøer og tilbagestående lande. At kampen i det store hele er vundet herhjemme.

Vi hviler som nation stadig på laurbærrene efter, at vi i 1989 som det første land i verden indførte registreret partnerskab for bøsser og lesbiske – og overser ofte den subtile diskrimination, som mange LGBT+-personer stadig bokser med i dag.

For selv om der i det officielle Danmark stort set er enighed om, at LGBT+-personer selvfølgelig skal have samme muligheder og rettigheder som alle andre, og at LGBT+-sagen er blevet så mainstream, at du kan købe regnbuekager hos bageren og regnbueflag i Netto, så er ligestillingskampen ikke vundet endnu. Hverken i familierne, i fritidslivet eller på arbejdspladserne.

Psykisk mistrivsel er mere udbredt blandt LGBT+-personer end i den øvrige befolkning, og det skyldes blandt andet, at mange ikke føler, at de kan være sig selv, når de er på arbejde. Hele 40 procent er slet ikke eller i lav grad åbne om deres seksuelle orientering og kønsidentitet på arbejdspladsen.

Noget så banalt som ubekymret at kunne deltage i samtalen rundt om frokostbordet om, hvad man har lavet med sin partner i weekenden, er disse mennesker udelukket fra – af frygt for sladder, mobning, isolation eller ringere karrieremuligheder.

Kærkommen kommercialisering

I lyset af, at diskriminationen af LGBT+-personer fortsat er så udbredt på det danske arbejdsmarked, kan kritikernes harme over, at så mange arbejdspladser deltager i Priden, virke forståelig.

Som beskrevet i avisen i dag beskylder kritikerne virksomheder, partier og interesseorganisationer for pinkwashing – det at man bruger Priden til at brande sig som en LGBT+-venlig organisation, uden at man lever op til den branding i handling.

»De lader ikke engang som om, at de giver en fuck for de rettigheder og den politiske dagsorden, som pridebegrebet i virkeligheden handler om,« som en anden kritiker formulerede det i Politiken torsdag.

Når virksomheder som Nordea, Microsoft, 7-Eleven og Starbucks får lov at bruge Priden som led i deres marketingsstrategi, mener kritikerne, at Priden er blevet for udvandet og kommerciel.

Men det er en misforstået kritik.

Hvis Priden skulle markere, at kampen var vundet en gang for alle, ville den ved at tillade virksomhedernes deltagelse blåstemple dem. Men Priden markerer netop ikke, at kampen er slut. Den fejrer de sejre, som er opnået. Og den inspirerer til kampe mod alle de former for diskrimination, foragt og udstødelser, som stadig finder sted overalt i vores samfund.

I stedet for at ville udelukke virksomheder, partier og organisationer fra at deltage i Priden, skulle kritikerne hellere se deres deltagelse som den gave, den er: Nemlig som en åben invitation til at granske disse organisationers praksisser og stille håndfaste krav.

Hvad gør de, der deltager, konkret for at undgå diskrimination og chikane af LGBT+-personer i deres egen organisation?

Deltagelsen forpligter. Og jo flere arbejdspladser, der forpligter sig, jo bedre. Når man som virksomhed, parti eller interesseorganisation flager med regnbueflaget i dag, viser man en klar opbakning til kampen for LGBT+-rettigheder. Og den opbakning er en løftestang, som det er op til både aktivister, medier og politikere at gribe, så ord bliver fulgt op af handling – så LGBT+-personer rent faktisk opnår at blive ligestillet med deres heteroseksuelle, ciskønnede medmennesker.

Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Frede Jørgensen
  • David Zennaro
  • Ejvind Larsen
Frede Jørgensen, David Zennaro og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

David Zennaro

Da vi i hovedbestyrelsen i Landsforeningen for bøsser og lesbiske skulle tage stilling til det registrerede partnerskab, stemte alle vi lesbiske imod mens bøsserne stemte for.

Henrik Hansen

Hvor bliver den feministiske kamp af i denne diskussion? Forretningsmænd i ulastelige jakkesæt sætter dagsordnen!

Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

"Deltagelsen forpligter" - det gør den jo ikke?
I skriver selv i dagens avis, at Copenhagen Pride "ikke stiller håndfaste krav til deres samarbejdspartnere", og at en af de største sponsorer, 7-Eleven, ikke engang har en LGBT+-personalepolitik. 7-Eleven har endda været med i mange år, så hvis "deltagelsen forpligter", burde de da have udformet en sådan personalepolitik efterhånden.

Eva Schwanenflügel

@ Gry Inger Reiter

Det synes mig altså, at du (uforvarende?) underminerer dine egne argumenter :

"Hvis Priden skulle markere, at kampen var vundet en gang for alle, ville den ved at tillade virksomhedernes deltagelse blåstemple dem."

Du skriver videre, at det har Priden ikke gjort, men underbygger det ej.

For mig at se, har Priden udviklet sig til en totalt elastisk fest, hvor alle uforpligtende kan påstige regnbue-flåden.
Den er overdrevent kommercialiseret, alle reklamerer med dit og dat til "støt Priden", og folk sælger deres deltagerbilletter på Facebook for mellem 1500-2000 kr. - all inclusive, som der står.
Hvem er det lige der vinder på det her, når hverdagssexismen og homofobien stortrives på arbejdspladserne og de små hjem?

David Breuer, David Joelsen, Lotte Schack, Hans Larsen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar