Leder

Hvem tror på, at Pernille Skipper selv tror på, at hun kan blive statsminister?

Vælgerne kan ikke tro på, at Pernille Skipper selv tror på, at hun kan blive statsminister – men det kan ikke afvises, at Uffe Elbæk tror på, at han kan blive statsminister. Derfor frygter Socialdemokratiet, at Alternativet kan koste dem regeringsmagten, mens de stadig ikke er bange for Enhedslisten. Socialdemokratiet må forstå, at de er forpligtet på Enhedslistens ideer og krav for at tilegne sig magten
Enhedslisten har meddelt, at partiet vil pege på Pernille Skipper som statsminister i en progressiv, venstreorienteret regering. 

Enhedslisten har meddelt, at partiet vil pege på Pernille Skipper som statsminister i en progressiv, venstreorienteret regering. 

Nikolai Linares

17. august 2018

Enhedslisten har et problem: De vil ikke støtte Mette Frederiksen (S) som statsminister uden betingelser, men de vil ubetinget garantere, at de ikke vil gøre Lars Løkke Rasmussen (V) til statsminister.

De oplevede under Helle Thorning-Schmidt at blive taget for givet som grundlag for en regering, der gennemførte borgerlige reformer.

Det vil de ikke opleve igen.

Nogle siger, at Socialdemokratiet og de borgerlige ligner hinanden så meget, at det kan være lige meget. Men Enhedslisten er så forpligtet på deres idealer, at de ikke kan ignorere den forskel mellem de to blokke, som faktisk findes. Og betyder noget for mennesker i Danmark. 

Enhedslisten vil derfor ikke true en socialdemokratisk regering med at tage sine ’mandater ud af ligningen’. Partiet kan stille krav i en forhandling, men Socialdemokratiet kan reelt tage dem for givet, fordi de ved, at Enhedslisten ikke vil bringe Lars Løkke til magten.

Derfor kan Enhedslistens problem ikke løses.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kim Folke Knudsen
  • Anders Graae
  • Christian Skoubye
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • David Breuer
  • Ejvind Larsen
  • Alvin Jensen
  • Grethe Preisler
  • Poul Anker Sørensen
  • Torben K L Jensen
  • Frede Jørgensen
Kim Folke Knudsen, Anders Graae, Christian Skoubye, Bjarne Bisgaard Jensen, David Breuer, Ejvind Larsen, Alvin Jensen, Grethe Preisler, Poul Anker Sørensen, Torben K L Jensen og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kim Folke Knudsen

Det er et forkert stillet spørgmål " Hvem tror Pernille Skipper bliver den næste Statsminister " ?

De små partier føler sig presset til at erklære sig som statsministerkandidater, fordi vi har en presse, som ser al politik udfra Bermuda Trekanten: DF-V-S. Det vil sige de stiller spørgsmålet hvem vil du støtte som Danmarks Statsminister: er det Kristian Thulesen Dahl, Lars Løkke Rasmussen, eller Mette Frederiksen som du vælger ? Når så det lille parti har svaret på det. Så fortsætter journalisterne med at tage alle Socialdemokraternes, Venstres og DF´s punkter op og beder det lille parti om at forholde sig til de punkter. Ved uoverensstemmelser i besvarelserne tager interviewet en inkvisitorisk retning og det lille partis formand udsættes for " Troværdighedstesten ".

Denne " Troværdighedstest " består i at fremstille de små partier som fantaster eventyrer mennesker der aldrig har set et regneark og slet ikke forstået, at der reelt kun kan vælges mellem DF-V-S, hvis det stod til de dominerende danske mediekoncerner og deres hær af kommentatorer og spindoktorer.

På den måde lykkes det på forunderlig vis, at få det lille parti til at tale om DF´s, S og V politik i stedet for at tale om partiets egen politik. Den glemmes helt.

Kristian Thulesen Dahl (DF) er den mest listige af de tre elefanter. Han har nemlig knækket koden og fundet ud af, at han kan regere som Danmarks reelle Statsminister ved at erklære sig som Direktør for Marionet Teateret. Nu har vi et blåt Marionet Teater, men den blå farve er rigtignok falmet med direktørens velsignelse og præcise styring. Imorgen måske en bedre løsning som stakkels Fru Thorning udbrød på et presse møde. Et Rødt Marionet Teater hvor Fru Frederiksen (S) og Karsten Hønge (SF) hopper rundt på scenen, medens der trækkes i trådene fra Danmarks mest listige og magtfulde politiker Kristian Thulesen Dahl (DF).

Man kunne fristes til at tro, at den samfundsbevarende del af den danske medieverden ser det som et mål i sig selv, at de 3 elefantpartier: S,DF,V skal forblive på magten til tid og evighed. Forskellen mellem dem er heller ikke uendelig stor snarere meget lille.

Som Radikal vil jeg gerne tilføje. Nej Morten Østergaard er og bliver ikke den kommende statsminister, for så kunne jeg lige så godt tro på Julemanden.

Men Det Radikale Venstres dilemma er, at det parti som mest åbenlyst er samarbejdspartneren S har erklæret, at de under ingen omstændigheder vil forhandle med Det Radikale Venstre om et regeringsgrundlag. Vi skal så at sige være den gulvmåtte, som Socialdemokraterne erobrer magten ved at stå på og dernæst indtræder Socialdemokraterne i den nye fusion: De Forenede Danske Folkepartier ( Thulesen Dahl & Frederiksen Inc ).

Det kan Det Radikale Venstre som et borgerligt socialliberalt parti under ingen omstændigheder lægge stemmer til. Derfor min nødtvungne anbefaling af, at partiet er nød til at anbefale en Regering under Venstre alene eller en Regering med Venstre og Det Konservative Folkeparti, som vil arbejde for at fremme det brede politiske samarbejde om de nødvendige reformer i dansk politik.

Eva Schwanenflügel

Arne Lund, hvorfor skulle de blå partier dog ikke vælte en mærkværdig mindretalsregering som S, SF og DF?
Men det kommer heller ikke på tale - af den meget simple grund, at DF og SF aldrig ville gå i regering sammen. Socialdemokratiet vil også gå efter at danne mindretalsregering, har de annonceret. Og DF vil/kan/tør ikke gå i regering, hverken med S eller V.
De 'får mere indflydelse', som de selv siger, ved at stå udenfor og diktere hvad S og V skal foretage sig..

Eva Schwanenflügel

@ Kim Folke Knudsen
18. august, 2018 - 12:11:
"Det kan Det Radikale Venstre som et borgerligt socialliberalt parti under ingen omstændigheder lægge stemmer til. Derfor min nødtvungne anbefaling af, at partiet er nød til at anbefale en Regering under Venstre alene eller en Regering med Venstre og Det Konservative Folkeparti, som vil arbejde for at fremme det brede politiske samarbejde om de nødvendige reformer i dansk politik."

Kim, nu skuffer du mig alvorligt..
Tror du virkelig på at de Radikale får mere indflydelse, hvis Venstre fortsætter som regeringsbærende parti?
DF er da ligeglade med hvem der sidder på statsministertaburetten. De har efter årelang og sej strategisk positionering endelig fået låst sig skråsikkert fast som midterpartiet, der trækker i alle de vigtigste tråde.
Det har du selv skrevet gentagne gange herinde.
Hvis Venstre fortsætter, så kan vi da for alvor se i vejviseren efter en rød-grøn revolution !!

Kim Folke Knudsen

Pelle Dragsted Enhedslisten formulerer Enhedslistens politiske overvejelser. Hatten af for det og tak. Pelle Dragsted (EL) er befriet fra Elefantpartiernes (DF-V-S) arrogance, når de åbenlyst vil have de mindre partier til at brænde deres partiprogram i kaminen og føje sig under " Realismens tunge økonomiske åg ".

Når nu de 3 Elefantpartier (DF,V,S) så åbenlyst finder ulyst ved andre partier af mindre størrelse og af anden observans. Hvorfor tager de 3 Elefant partier så ikke konsekvensen af deres skæbnefællesskab og danner en 3 parti Flertalsregering ( Elefant koalitionen ) (S-DF-V). Så er de helt ude af alle de besværlige forhandlinger med Enhedslisten eller Liberal Alliance om hint og hisset. Det eneste problem i Elefant Koalitionen (S-DF-V) vil være. Hvem skal være Statsminister ?

Højden af svinehegnet ned til Tyskland det kan de forhøje ved hver Finanslov og måske bygge et andet hegn oveni parallelt med. Man kunne jo aldrig vide med de grænseoverløbere og DDR giver garanteret god inspiration til den helt vandtætte grænse mod syd.

Vælgerne vi har en mulighed for at bryde Bermuda Trekanten (S-DF-V), som solidt har forankret al dansk politik siden år 2001 med det indhold, som står nu.

Hvis vælgerne i stort tal flytter stemmer væk fra Elefantpartierne (S-DF-V), så åbner der sig en reel ny politisk mulighed for at lave om på tingenes tilstand.

Var det en overvejelse værd i vælgere i det ganske land: i år 2019, at skabe røre og forandring en gang for alle ?

Anne Eriksen, Frede Jørgensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Kim Folke Knudsen
18. august, 2018 - 12:56 :
"Hvis vælgerne i stort tal flytter stemmer væk fra Elefantpartierne (S-DF-V), så åbner der sig en reel ny politisk mulighed for at lave om på tingenes tilstand.

Var det en overvejelse værd i vælgere i det ganske land: i år 2019, at skabe røre og forandring en gang for alle ?"

Her har du en noget mere konstruktiv tilgang til det kommende valg, Kim :-)

Kim Folke Knudsen

Kære Eva

18 August 2018 kl 12:54

Ja din konklusion er desværre helt rigtig og resultatet besværligt, nærmest umuligt. Men hvad skal Det Radikale Venstre gøre, når de står overfor en partner der siger. Nul indflydelse nul forhandling om et regeringsgrundlag og om 2,5 time vil I se os optræde sammen med DF Kristan Thulesen Dahl ?.

Det ville jeg anse for at være et endnu større løftebrud, at Det Radikale Venstre bragte en S-DF koalition til magten. Det kan ligge i kortene, som det ser ud nu.

Vi har prøvet den med Fru Marianne Jelved i år 2006, der ville pege på sig selv som Statsminister. Hånlatteren kunne høres helt ovre på den anden side af Øresund. Det dur ikke, når du er et parti med 3-4-5% af stemmerne. Vi er nød til at erkende vores egen begrænsning. Vi stiller ikke under nogen omstændigheder med en statsministerkandidat for indeværende.

Men det at tolere en borgerlig regering er ikke det samme som et Carte Blanche. Det vil sige: Vi peger nødtvungent på en borgerlig regering og sikrer at den første Finanslov ikke vælter om ørene.

Danmark skal ledes. Vi ønsker ikke tilstande som i Weimar Republikkens sidste dage, hvor det parlamentariske system brød sammen i Tyskland, da ingen havde flertal og Socialdemokraterne lå i krig med Kommunisterne.

Men i sager om kultur, grøn politik, økologisk omstilling i landbruget, asylpolitik og lignende. Der følger vi de standpunkter, vi som Det Radikale Venstre altid står vagt om. Hvis en borgerlig regering kører løs på den front, så stemmer vi imod uanset konsekvenserne.

Vi er forhåbentligt nogen i partiet, der får det til at indse, at partiets støtte til førtidspensionsreformen og til den hårde og kompromisløse dagpengelinie. Den var en stor fejl begået af partiets forrige ledelse. Et svigt at grundlæggende socialliberale principper, som må være at gøre mennesket fri gennem uddannelse til at skabe sig den bedste fremtid for sig og sine uanset indtægtsgrundlag.

Det kan lyde besværligt Eva, men den der kan formå Socialdemokraterne til at åbne for en reel forhandling er den, som kan få mig til at sige så prøver vi en gang til med at pege på Socialdemokratiet som leder af forhandlingerne. Det må gerne være forhandlinger, hvor Alternativet, SF, og EL er med. Der kan være væsentlige knaster, som skal overvindes, forholdet til EU medlemsskab, forholdet til NATO osv., men det plejer at være muligt at forhandle sig til rette om uden at de medlemsskaber sættes over styr.

Men Socialdemokraterne må bringes til den erkendelse, som Pelle Dragsted (EL) så fint har givet udtryk for i ovenstående debattråd, at alle deltagende partier skal tages med på råd og havde deres del af indflydelse ellers bliver der intet reelt Regeringsgrundlag.

Tak for din gode kommentar om en umulig situation.

Kim Folke Knudsen

Kære Eva

Som jeg ser, så er dansk politik siden år 2001 formet af trianglen (V-DF-S). Forstået på den måde, at først så bortførte Anders Fogh Rasmussen velfærdsdagsordenen fra Socialdemokratiet og fik den talt ind i Venstres liberale projekt mod at DF fik vetoret på Justits og indvandringspolitikken.

DF blev ved med at få mere og mere magt. Valgsresultatet i September år 2011 var en undtagelse, som nærmest kom som en overraskelse. De havde pludselig ikke flertal (V-DF med støttepartier ). Hele affæren med Utøya massakren og massemordene på de unge nordmænd begået af Anders Breivik var den gang udslagsgivende for den danske valgkamp. For alle xenofoberne herhjemme kunne ikke køre frem med det fulde skyts i August og September måned 2011.

Tre parti regeringen S-SF-RV kunne være blevet en langt bedre. Der blev begået fejl, som der kan skrives længe om. Regeringen overtog en finanspolitik med mange bundne opgaver og forpassede muligheden for at vise sig som et reelt forandrende alternativ til den borgerlige politik.

Men nu er vi tilbage i Bermuda Trekanten (V-DF-S) men den forskel at S nu forsøger at indynde sig så meget hos DF, at forskellen mellem de tre partier nærmest forsvinder ud i det blå. Den eneste stensikre vinder på det spil er DF Kristian Thulesen Dahl.

Derfor er der kun en løsning i første hug bryd den Bermuda Trekant (V-DF-S), så de 3 partier der nu låser dansk politik fast i et spil, hvor der kun er en variabel at spille på Udlændingepolitiken. Derfor jo større den alternative gruppe af partier bliver ( minus Nye Borgerlige som er DF med 60% ekstra had mod flygtninge og indvandrer ) jo større er chancen for at vi får ny situation, hvor de andre partier reelt kan få indflydelse fremover.

Eva Schwanenflügel

@ Kim Folke Knudsen
18. august, 2018 - 13:23

Jeg er bestemt selv loren overfor perspektivet i en S-ledet regering, der åbenbart tror den kan stå med sylespidse stiletter plantet i sit parlamentariske grundlag.
Det er jo netop derfor, Radikale skal vække sit slumrende, sociale hjerte tillive igen, og ikke gå efter de blå !!
Den grønne dagsorden har venstrefløjen i alle fald til fælles.
Se nu at komme Ø, Å og SF imøde, istedet for at rende den anden vej :-)

Kim Folke Knudsen

Kære Eva.

Jeg er ved at lade mig overbevise af dine mange gode indlæg.

Må som Radikal være tilladt at være i tvivl i denne sag.

Men du har ret: Venstre giver ikke Det Radikale Venstre ret meget plads. Vi brød jo ud af partiet Venstre i 1905, hvor medlemmer af Venstre var stærkt utilfredse med de omfattende udgifter som gik til militær oprustning og udbygningen af Københavns befæstning. Et parti med oprindeligt pacifistiske rødder.

Jeg kalder det som sagt en umulig situation for mit parti uden nogen klar og tydelig løsning - med mindre at Socialdemokraterne indser, hvad indholdet bliver af et tæt samarbejde med DF ?

Der må vel være en eller anden Socialdemokrat, som ikke har glemt, at der oprindelig var et udtryk i Arbejderbevægelsen, som hed International Solidaritet.

Eva Schwanenflügel og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Hej Frede 13:23

Du omtaler mit indlæg som det sædvanlige vægelsindede vrøvl fra De Radikale.

Se nu er jeg ikke sikker på, at det nødvendigvis er en kvalifikation at være skråsikker og altid overbevist om egne standpunkter evige ufejlbarlighed jævnfør min debat med Eva på denne tråd om hvor Det Radikale Venstre bør stille sig.

Det der gør, at jeg har valgt at lægge min indflydelse i Det Radikale Venstre er ikke, at jeg opfatter partiet som en menighed med den altid rette tro. Men jeg ser mig som godt tilpas i det socialliberale livssyn.

Der anerkender vi på den ene side betydningen af den personlige frihed for alle mennesker uanset indkomst ( ikke kun for firmaer ) og at den private ejendomsret og de private virksomheder er alfa og omega for at skabe vækst og dynamik i det danske samfund. De mange flittige danskere som hver dag sætter næsten 24 timer på spil for at virkeliggøre en virksomhedside et nyt produkt en nyt stykke teknologi. Dem bør vi værdsætte og hædre og ikke brandbeskatte for meget.

Uddannelse er hjørnestenen for Det Radikale Venstre og det skal ske med Folkeskolen som udgangspunkt. Uddannelse for livet skal være for alle og uafhængig af økonomisk status ellers så bliver uligheden og fattigdommen i samfundet på grund af manglende muligheder alt for stor.

Jeg kunne også være medlem af Alternativet eller SF, og har med tiden opnået en stor respekt for det som jeg betragter som Socialdemokratiets arvtager Enhedslisten, der dygtigt har opbygget en centrum venstre platform.

Det som jeg indtil videre hylder ved Det Radikale Venstre er anerkendelsen af, at det parlamentariske arbejde altid vil indebære svære og ikke altid populære valg. Det er nemt at tømme statskassen eller skabe inflation og bagefter løbe fra regningen. Når jeg ser tilbage på det Danmark, som er nu, så er vi trods betydelige udfordringer ikke så ringe stillet. Jeg ønsker ikke dette samfund sat over styr med nye luftige projekter og omvæltninger, hvis konsekvens jeg ikke selv kan overskue.

Så derfor vælger jeg fortsat at sætte mit kryds ved " Det vægelsindede Radikale Venstre "

For mig at se så har Det Radikale Venstre holdt fast i sit socialliberale grundlag lige siden år 2001, men i årene under Thorning blev der på enkelte vigtige områder ført en for ensidig og for asocial politik overfor landets alle svageste især Førtidspensionsreformen og dagpengeperiodens afkortning til 2 år. Der skylder vi at rydde op i egne ulykker.

Frede Jørgensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Lystlund

Runa skriver.
Steffen Gliese.
Du skiver efterfølgende, "intet samfund har nogensinde opnået økonomisk fremgang ved befolkningstilbagegang."

Det er faktisk ukorrekt. De fleste lande i verden er blevet mere velstående, efter at kvinderne fik lov til at gå i skole, begyndte at føde færre børn og gik ud på arbejdsmarkedet.

Vi kan her nævne Kina med "étbarnspolitikken".

Det bliver en hård nyser for vores klode, hvis verdens lande ikke et med til at løse fattigdomsproblemerne i Afrika, sørger for at uddanne befolkningerne og reducerer antal fødsler, således at familierne bliver i stand til at forsørge deres børn.

Hvis ikke, så kan Alternativet sende en grøn pil efter deres egen politik, for den manglet at sætte de globale forhold i perspektiv.

I mange lande i Afrika er over 50% af kvinderne analfabeter og knapt 50% af mændene.

Grethe Preisler og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Eva Schwanenflügel - Fordi de blå næppe kan tænkes at have mandater nok til at kunne vælte en A (OF)-regering. Dertil kræves støtte fra EL, RV og ALT. Den mulighed anser jeg ikke for at være særlig sandsynlig. Gør du?
Mht. om DF og SF kan gå sammen i en regering. Nu skal de to jo "kun" agere som parlamentarisk grundlag for en S-ledet regering, og det har de ikke svært ved. Især SF vil gå meget langt for at komme i kanen med Mette Frederiksen. Når SF kan stemme ja til ghettopakken, så har partiet jo vist, at man ikke generes af at opholde sig i kattebakken sammen med DF.
Men det kommer heller ikke på tale - af den meget simple grund, at DF og SF aldrig ville gå i regering sammen. Socialdemokratiet vil også gå efter at danne mindretalsregering, har de annonceret. Og DF vil/kan/tør ikke gå i regering, hverken med S eller V.
De ’får mere indflydelse’, som de selv siger, ved at stå udenfor og diktere hvad S og V skal foretage sig..

Eva Schwanenflügel

@ Arne Lund
19. august, 2018 - 10:48

Arne, nu er jeg blevet lidt usikker på, om vi taler om det samme?
Jeg gik ud fra du mente, at S, SF og DF ville gå i regering sammen, men kan forstå du mener SF og DF som parlamentarisk grundlag?
DF har jo sagt, at de vil pege på Løkke. Men ikke røre LA med en ildtang. De giver også indtryk af, at de ikke vil modsætte sig at Mette F. leder en eventuel dronningerunde. Og vil ikke love at vælte S.
Men det er en lidt anden situation end at være parlamentarisk grundlag for en regering.

Det korte af det lange er, det ser sgu speget ud.
Bliver mest af alt mindet om den gode gamle leg - kluddermor !!
Det hele kommer til at handle om, hvordan DF stiller sig. Hvis de får deres vilje..
Der er jo også den mulighed, at Løkke pludselig træder af mens legen er god. Vil DF så stadig pege på V? Kristian Jensen og DF kan jo mildest talt ikke fordrage hinanden.

Vi får se, det bliver et uhyggeligt spændende efterår, med sundhedsreform og finanslovforhandlinger..

Sider