Leder

Kofi Annan var et moralsk kompas, som verden vil savne

Ved sin død var FN's tidligere generalsekretær Kofi Annan blevet et sjældent eksemplar i en verden, hvor vulgærpopulismen vinder frem på bekostning af karaktertræk som sindsro og tolerance, hvilke den ghanesiskfødte diplomat besad i overdådighed
»I en æra med vulgærpopulisme som nyt esperanto for politiske ledere vil denne ghanesiskfødte diplomat og statsmand alligevel blive savnet. Verden af i dag lider af en akut mangel på ledere med et moralskt kompas og en visdom, Annan havde nedarvet fra generationer af afrikanske adelsmænd.« skriver Martin Burcharth.

»I en æra med vulgærpopulisme som nyt esperanto for politiske ledere vil denne ghanesiskfødte diplomat og statsmand alligevel blive savnet. Verden af i dag lider af en akut mangel på ledere med et moralskt kompas og en visdom, Annan havde nedarvet fra generationer af afrikanske adelsmænd.« skriver Martin Burcharth.

Tobias Hase

21. august 2018

FN’s generalsekretær Kofi Annans royale fremtoning og flegmatiske stil virkede utvivlsomt som en rollemodel for FN-diplomater. Under internationale kriser blev han respekteret for sin ophøjede sindsro og tolerance, selv om mange klandrede ham for at være alt for tilbageholdende i sin kritik af de tyranner og voldsmænd, han ofte sad til bords med.

I en æra med vulgærpopulisme som nyt esperanto for politiske ledere vil denne ghanesiskfødte diplomat og statsmand alligevel blive savnet. Verden af i dag lider af en akut mangel på ledere med et moralskt kompas og en visdom, Annan havde nedarvet fra generationer af afrikanske adelsmænd.

Han døde i sidste weekend i Schweiz i en alder af 80.

Det er værd at hæfte sig ved et aspekt af Annans virke i FN. Han kom til at spille en betydningsfuld rolle i udviklingen af det efter Den Kolde Krig nye koncept ’humanitær intervention’.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Toke Kåre Wagener
Toke Kåre Wagener anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Martin Burcharth

Det er sikkert rigtigt alt sammen ... men jeg kan ikke hædre Kofi Annan -
Rwanda sidder alt for dybt, og du kan lægge FN's svigt i eks-Jugoslavien oven i.

Hvis man har læst Romeo Dallaire: Shake Hands with the Devil: The Failure of Humanity in Rwanda, så kan man ikke tilgive Kofi Annan.
Og for den sags skyld heller ikke Frankrig & Belgien, der begge havde deres kage at mele, hvilket betød langt mere end smålige humanitære hensyn.
Til gengæld får man stor respekt for de nigerianske tropper.

Men det er en anden historie.

Toke Kåre Wagener og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Martin Burcharth

Kære Torben Lindegaard,

Jeg forstår dig udmærket. Jeg og andre skrev her i avisen i 1996-97 om Annan, SC og Rwanda i mængder. Se min anmeldelse af Dallaires bog og interview med ham nedenunder fra 2005. Jeg mener blot, at Annan i kraft af sin holdning til Kosovo, ØstTimor (og selvfølgelig Irak) angrede og forsøgte at gøre bod på sit svigt. Det er vigtigt at konstatere, når man skal skrive hans eftermæle. Venlig hilsen Martin Burcharth

https://www.information.dk/2007/07/fn-general-moedte-djaevelen
https://www.information.dk/2007/07/verden-maa-laere-kalde-spade-spade

Torben Lindegaard og Toke Kåre Wagener anbefalede denne kommentar