Leder

Ny, vag oscarkategori til ’bedste populære film’ gør genrefilm en bjørnetjeneste

Med en ny priskategori til den bedste populære film risikerer oscarakademiet at udvande betydningen af verdens mest prestigiøse filmpris og tage kommercielle genrefilm med i faldet
Med en ny priskategori til den bedste populære film risikerer oscarakademiet at udvande betydningen af verdens mest prestigiøse filmpris og tage kommercielle genrefilm med i faldet

Matt Sayles

11. august 2018

Det er ikke faldet i god jord, at det amerikanske filmakademi har annonceret en ny Oscar for populære film.

Hvad der præcis skal til, for at en film kan blive nomineret som årets bedste populære film, er stadig uklart. Men når popularitet i sig selv bliver gjort til et kriterium, er det et grundlæggende brud med den måde, oscaruddelingen hidtil har fungeret på. Den næsten konsekvente protest, tiltaget er blevet mødt med, er helt på sin plads: Akademiet risikerer med sit nye tiltag at udvande betydningen af verdens mest prestigiøse filmpris og samtidig gøre kommercielle genrefilm en gevaldig bjørnetjeneste.

Den nye Oscar bliver beskyldt for at være en billig undskyldning for ikke at nominere den storsælgende superheltefilm Black Panther til årets bedste film. Med sit primært sorte cast og sin fejring af afrokultur har Black Panther været en skelsættende populærkulturel begivenhed i USA, og selvom det er muligt at blive nomineret i flere kategorier, indebærer tiltaget en åbenlys risiko, for at populære actionfilm som den fremover vil blive placeret i deres eget underordnede reservat. 

Akademiet har ikke nødvendigvis haft nogen intention om at køre den første sorte superheltefilm ud på et mindre prestigiøst sidespor. Snarere har ambitionen været at gøre oscaruddelingen (der lider af dalende seertal) mere relevant ved at favne bredere. Men selv hvis intentionen er at fremhæve kommercielle genrefilm, vil det have den stik modsatte virkning at skelne mellem »bedste film« og »bedste populære film«. Man laver dermed et skel mellem det populære og det faktisk gode, som ingen steder hører hjemme. 

Ved at nominere og kåre årets bedste film, lægger akademiet op til en årligt tilbagevendende diskussion om, hvad en god film overhovedet er. Den kvalitetsdiskussion er kernen i enhver prisuddelings eksistensberettigelse, og hvis den skal være saglig og dermed relevant, er det afgørende, at alle film bliver taget lige alvorligt og vejet op mod hinanden på tværs af genrer og kommerciel gennemslagskraft.

Spørgsmålet er også, om populære film har brug for at blive hædret for deres popularitet frem for deres kvalitet. Som filmanmelderen Mark Harris skrev på Twitter, er der allerede en særlig pris til populære film – den hedder penge.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Bjarne Bisgaard Jensen
Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Pernille Rübner-Petersen

Uanset populariteten – er alle amerikanske film ikke ”kommercielle genrefilm” ?? – eller i hvert fald intenderet kommercielle, selv når de tjener færre penge end beregnet eller er produceret på små budgetter. Bevares – der er da såkaldte indie-film hist og pist, men mange af dem er alligevel feel good mainstream, hvilket vel også er en genre.. Det kunne være interessant at opgøre, hvor mange amerikanske ”kunstneriske” film, der har fået Oscars de sidste 10 år. (Jeg tror mest, det er udenlandske..) Man kunne også spørge om kunst overhovedet findes i filmproduktion for tiden.. Lige nu fejres Bergmans hundrede års fødsel.. bliver der lavet film af hans kaliber mere? Findes den cinemagrafiske auteur overhovedet? .. Bevares (igen).. I Danmark har vi Lars von Trier.. Det er bare trælst at se hans film, når man ikke orker hans kvinde- og mandekarakterer, uanset hans eminente og personlige evne til at fortælle i billeder.