Leder

For Orbán er det ingen hemmelighed, at hans vision for Europa er illiberal

De liberale demokratier ødelægger de kristne værdier, som Europa er bygget på. Dermed må et kristent demokrati pr. definition være illiberalt. Sådan sagde Viktor Orbán i en tale i sidste uge og viste én gang for alle, at han ikke har i sinde at snige det illiberale ind ad bagdøren
Nu, hvor Ungarn »har set en succesfuld stabilisering af et politisk system bygget på et nationalistisk og kristent fundament,« er det tid til at rette blikket mod opbygningen af Centraleuropa – og derefter opbygningen af et nyt Europa. Sådan sagde Viktor Orbán, da hans parti Fidesz i april i år vandt to tredjedele af sæderne i det ungarske parlament.

Nu, hvor Ungarn »har set en succesfuld stabilisering af et politisk system bygget på et nationalistisk og kristent fundament,« er det tid til at rette blikket mod opbygningen af Centraleuropa – og derefter opbygningen af et nyt Europa. Sådan sagde Viktor Orbán, da hans parti Fidesz i april i år vandt to tredjedele af sæderne i det ungarske parlament.

Emmanuele Contini

13. august 2018

Den ungarske premierminister, Viktor Orbán, har før kaldt sig selv for arkitekten bag det illiberale demokrati. Og den rolle må man sige, at han virkelig tog på sig, da han for nylig holdt sin årlige nationalistiske tale for etniske ungarere, der bor i Rumænien.

Orbán og hans parti Fidesz vandt i april i år to tredjedele af de 199 sæder i det ungarske parlament – for tredje gang i træk. Det var en historisk sejr, for aldrig i Europas nyere historie har en leder siddet så tungt på magten i så lang tid ad gangen.

Nu, hvor Ungarn »har set en succesfuld stabilisering af et politisk system bygget på et nationalistisk og kristent fundament«, sagde Orbán, er det tid til at rette blikket mod opbygningen af Centraleuropa – og derefter opbygningen af et nyt Europa.

I sin tale præsenterede han først de fem grundsætninger, Centraleuropa skal opbygges efter, så regionen får »den plads i Europa, den fortjener«:

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kurt Nielsen
  • Troels Ken Pedersen
Kurt Nielsen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Achim K. Holzmüller

Ifølge Orban er »... et kristent demokrati pr. definition er illiberalt.«
Nu forstår jeg bedre, hvorfor i Tyskland drues den liberale demokrati, så længe CDU/CSU med Seehofer som primus motor er ved at dreje samfundet i en retning, som gør, at populister som AfD vokser og folkepartier som SPD kæmper om deres berettigelse og snart eksistens.
EU, stop forfører som Orban! Med sin plan og sin "drøm om en paneuropæisk højrepopulistisk revolte" bringer han hele EU ude af ligevægt og kursen, som i forvejen er slingrede.
Ved at kappe/beskære den økonomiske EU-støtte til landet, det også gælder Polen, vil bringe dem hurtigt igen på andre tanker.

Niels Otto Pedersen, Per Langholz og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Jeg har af og til på fornemmelsen at den "liberalisme" folk som Orban angriber, er den samme type "liberalisme" de amerikanske konservative længe har angrebet. I USA betyder mange politiske ord og begreber noget, af og til radikalt, andet end de gør i det kontinentale Europa. Eller det har de gjort indtil de er blevet adopteret af både højre og venstre i europæisk politik.

Det kunne altså være rart om man fra Informations side, interviewede en Fidesz politiker og bad ham tage stilling til hans holdning om alle de "enkeltdele" de mener liberalismen består af. F.eks hvis det man forstår ved liberalt, er ytringsfrihed, religionsfrihed, tredeling af magten, og forsamlingsfrihed - så spørger man ham om hans holdning til alle de disse spørgsmål hver for sig.

I artiklen gør man selvfølgelig sin egen definition på liberalt klar for læseren. Til slut kan man lægge hans holdninger til hvert liberalt punkt sammen og konkludere om han virkelig er illiberal eller ej.

Så kan læseren selv bedre bedømme om det overhovedet er vigtigt om nogen er "liberal" eller ej. Personligt er jeg f.eks. møghamrende illiberal hvad angår grænser og flygtninge/indvandrere, men liberal når det kommer til borgernes ytrings- og forsamlingsfrihed og stemmeret. Men er ikke liberal når det kommer til socialpolitik og kultur.

Om de illiberale sider af mig ville gøre mig til en stor fare for demokratiet og frihed i Europa hvis jeg var statsminister, er svært at vurdere uden en definition på liberalismen og om kun liberale kan respektere demokrati og menneskerettigheder.

Niels Otto Pedersen

Kaere Björn, du har ret, Liberal er et meget misbrugt ord.
Her en kommentar fra en, som har boet i Ungarn i 17 aar.
Kaere Natalie, jeg kan ikke laese hele din artikel, da jeg ikke kan faa abonnement som udenlands-dansker, men naar du skriver "vandt" valgsejr og "vandt" 2/3 i parlamentet, synes jeg det giver nogle forkerte associationer.
Nej, Orbán Viktor (OV) manipulerede, köbte og hjernevaskede sig til en 2/3 af "parlamentets" saeder. (med ca. 48% af stemmerne - valglovene favoriserer OV + han har lavet massiv Gerrymandering.)
Og kald det venligst ikke et parlament igen, det er en samling Fidesz stötter, som ikke er valgt paa demokratisk vis og som derfor heller ikke repraesenter andre end sig selv og de oligharker, som stötter dem.
OV sidder paa vel omkring 95% af alle medier. De ca. 2M etniske ungarere i SK, UKR, RO og SRB har faaet tilbudt statsborgerskab, stemmeret og er blevet forgyldt med milde gaver (de penge som jeg betaler i skat, saa fx. veje, hospitaler og skoler skulle fungere). Af disse ca. 2M stemte ca. 350K paa OV. En masse stemte ikke, fordi de er mere loyale overfor deres brödre i Ungarn end overfor OV. Og fordi de kan indse, at man ikke bör stemme i et land hvor man ikke bor eller betaler skat...
OV har siden 2014 brugt "migranterne" som hovedtemaet i hans retorik og det virker. Han har opskraemt store dele af landbefolkningen, til at tro at millioner af muslimer er klar til at oversvömme landet, og kun han kan beskytte ungarerne mod dem. Det har fört til flere absurde panik-scener sidste aar i flere landsbyer.
Store dele af statsbudgettet bruges paa "regerings information: Dvs. billboards, internet, radio og TV + DM.
Hvor er oppositionen? Underligt, for flere dyrearter, som fx. piratfisk, hyaener, myrer ved at man skal slutte sig sammen, for at slaa en stor fjende, men ikke her. De er mere optaget af at paapege interne uenigheder, end at staa samlet mod OV.
Flere mener, at ledende oppositions politikere er köbt af OV. Naar man sidder paa statsbudgettet og ikke skal aflevere regnskab til nogen revisor, er det ikke nogen fjern tanke.

OV har stjaalet landet fra Ungarerne, og kan IKKE stemmes ud paa demokratisk vis.
Hvad gör EU? Too little too late. Hvis de begraenser pengeströmmen eller stopper den, vil EU ALTID staa som den store satan i ungarske medier, saa det slag vil han altid vinde internt.