Leder

Nej, håndtryk bør ikke være et krav til nye statsborgere

Er det rimeligt at forlange, at man som led i at blive dansk statsborger skal trykke hånd med en kommunal repræsentant? Her på redaktionen kan vi ikke blive enige. Derfor har vi skrevet én leder, der argumenterer imod håndtrykket som lovkrav, og én, der argumenterer for
Er det rimeligt at forlange, at man som led i at blive dansk statsborger skal trykke hånd med en kommunal repræsentant? Her på redaktionen kan vi ikke blive enige. Derfor har vi skrevet én leder, der argumenterer imod håndtrykket som lovkrav, og én, der argumenterer for
6. september 2018

Regeringen og dens støtteparti siger, de vil lovgive om håndtryk for at fremme respekten for danske værdier. Det er dog vanskeligt at løsrive sig fra mistanken om, at partierne snarere er drevet af et ønske om at tænde yderligere op under den udlændingediskussion, der skal hjælpe dem succesfuldt gennem det forestående folketingsvalg.

Læs for-lederen her.

Ligesom med det nylige tildækningsforbud vil partierne i tolerancens navn indskrænke borgernes frirum til at opføre sig, som de nu engang ønsker. Kravet om håndtryk er åbenlys sindelagskontrol, og det må efterhånden være vanskeligt for Venstre og Liberal Alliance at fastholde påstanden om at være liberale partier.

Selv om tildelingen af statsborgerskab hører under staten, skal kommunerne afholde de ceremonier, hvor ansøgere skal give hånd til en kommunal repræsentant. Paradoksalt nok falder lanceringen af dette tiltag sammen med præsentationen af regeringens storstilede plan om afbureaukratisering af den offentlige sektor.

Det brede flertal af muslimer, der ikke har noget problem med at give kvinder hånden, vil med god ret kunne føle sig urimeligt mistænkeliggjort. Det fremmer næppe deres vilje til at integrere sig.

Historisk har håndtrykket ikke haft nogen juridisk-politisk funktion, heller ikke i forbindelse med statsborgerskab. Sammenhængen er opfundet til lejligheden, og kravet om, at både kommunale repræsentanter og ansøgere om statsborgerskab nødvendigvis skal trykke hinandens hænder, devaluerer håndtrykket som en høflig, frivillig gestus.

Statsborgerskab er en grundlæggende rettighed, der blandt andet giver adgang til at stemme. Og som professor i politisk filosofi Nils Holtug har bemærket, »er politisk lighed i form af stemmeretten fundamental, og den uddeles ikke på baggrund af, hvilke holdninger folk har«.

Det er forkasteligt, når fundamentalistiske muslimer nægter at give kvinder hånd. Lige så vel som det er forkasteligt, når reaktionære præster og ultraortodokse jøder har samme forbehold. Men i et liberalt demokrati må vi forsvare andres ret til at ytre sig og opføre sig på en måde, som vi er fundamentalt uenige i. Det er om noget en dansk værdi.

Læs også

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Alvin Jensen
  • Elisabeth Andersen
  • Katrine Damm
  • Flemming Berger
  • Eva Schwanenflügel
  • Olaf Tehrani
  • Werner Gass
  • Poul Anker Sørensen
  • Steffen Gliese
  • David Breuer
  • Dorte Sørensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Hans Larsen
  • Frede Jørgensen
Alvin Jensen, Elisabeth Andersen, Katrine Damm, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Olaf Tehrani, Werner Gass, Poul Anker Sørensen, Steffen Gliese, David Breuer, Dorte Sørensen, Lise Lotte Rahbek, Hans Larsen og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Ingen kan eller skal gøre krav på et håndtryk.
Kravet er udtryk for en aggressiv politiserende tendens, som er svært at holde ud.

I et oplyst demokrati skal og kan folk selv tage stilling til, hvem de vil tage i hånden.

Rikke Nielsen, Hans Larsen, Erik Pedersen, Alvin Jensen, Elisabeth Andersen, Katrine Damm, Flemming Berger, Karsten Aaen, Henrik L Nielsen, Carsten Nørgaard, Krister Meyersahm, Ellen Jeppesen, Sven Elming, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Tue Romanow, Torben Vous, jørgen djørup, Holger Madsen, Kirsten Sanders, anne-marie sindrup rix, Hans Houmøller, Kristen Carsten Munk, Helle Walther, Werner Gass, Steffen Gliese, Poul Genefke-Thye, Bjarne Bisgaard Jensen, Lars Løfgren, John Andersen, David Breuer, Ejvind Larsen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Tak, Lise Lotte.

Danmark er ved at udvikle sig til en uoplyst demokrati, hvor flertallet udøver sindelagskontrol og materiel kontrol på mindretallene.

Rikke Nielsen, Karsten Aaen, Carsten Nørgaard, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Tue Romanow, Kirsten Sanders, anne-marie sindrup rix, Hans Houmøller, Kristen Carsten Munk, Helle Walther, Werner Gass, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

USA og håndtryk

Jeg har været i USA adskillige gange. På vestkysten har jeg ofte været ude for at kvinder af europæisk afstamning ikke giver hånd.

Mange steder i den latinske verden gives der kindkys.

Og nogle steder i Asien giver man ikke hånd formentlig pga. hygiejne.

Der synes ikke at være belæg for en lovgivning. Lad os koncentrere os om de store problemer om klima og nedslidning af vores hjemplanet.

Rikke Nielsen, Morten Lind, Alvin Jensen, Elisabeth Andersen, Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel, Tue Romanow, Kirsten Sanders, anne-marie sindrup rix, Hans Houmøller, Olaf Tehrani, Werner Gass, Steffen Gliese og John Andersen anbefalede denne kommentar

Det er jo netop humlen ved det, @Kurt Loftkjær. Så længe vi diskuterer håndtryk, burkaer og frikadeller i børnehaven, behøver politikerne ikke bekymre sig om vores mening om de store problemer. Vi har nemlig ingen.

At råbe "Se, der er en muslim!" virker desværre så godt som nogensinde.

Rikke Nielsen, Morten Lind, Alvin Jensen, Elisabeth Andersen, John Andersen, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Hans Houmøller, Werner Gass, Frede Jørgensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Håndtryk i flæng, er en uhygiejnisk adfærd. En undersøgelse har vist, at et meget stort antal mennesker ikke vasker hænder efter et toilet besøg. Den buddhistiske måde at hilse på er sympatisk. Men vi kan ikke lære af andre, de skal bare tvinges til at gøre som us.

Rikke Nielsen, Morten Lind, Alvin Jensen, Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar

På DR1 havde magasinet Slotsholmen sendt en praktikant ud i Folketingets gange for at se, hvordan medlemmerne hilste på hinanden. Næsten ingen gav hånd. Heller ikke Martin Henriksen.

Rikke Nielsen, Morten Lind, Alvin Jensen, ingemaje lange, Karsten Aaen, Henrik L Nielsen, Carsten Nørgaard, Herdis Weins, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, John Andersen, Hans Houmøller, Helle Walther, Anders Reinholdt, Werner Gass, Steffen Gliese, Poul Genefke-Thye, Maj-Britt Kent Hansen og Lars Glowienka anbefalede denne kommentar

Skruen uden ende.

Hvad hvis de insisterer på at bære handsker på, når de giver hånd?
Er det så stadig godt nok, Martin Henriksen?

Hvad bliver det næste?
Indtagelse at en rituel flæskesvær?

/O

Rikke Nielsen, Morten Lind, Alvin Jensen, Peter Tagesen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Hans Houmøller, Lise Lotte Rahbek og John Andersen anbefalede denne kommentar

Lad nu ikke et håndtryk skille os ad.

Det vigtige i forhold til integration er sprogtilegnelse og at deltage i samfundet.

Kurt Svennevig Christensen

Hvis redaktionen på Information ikke har andet, og mere fornuftig at give sig til, har I om ikke andet også løst mit her og nu problem om hvorvidt jeg skal forny mit abonnement eller ej.

Om man vil give hånd eller ej, hilse med et nik, eller andet. Det der meneser vel ,at når man modtager sit borgerbevis på dansk statsborgerskab siger man tak og gir `modparten hånden, det behøver der ikke lovgives om. Jeg synes det er lidt bøvlet at man fokuserer så meget på det. Hvis en person nejer bøjer hovedet, lægger hånden på hjertet og siger tak, udtrykker det vel samme glæde som et håndtryk, og man er vel ikke mindre dansk statsborger af den grund. Man kan jo ikke lade folk af fremmed herkomst, som har sine etniske rødder f. eks i Parkistan, eller Thailand, har boet her mange år og optjent de kriterier man skal efter dansk lovgivning til et statsborgerskab, frasige sig sin fødte kultur. Jeg forstår ikke det her.

Alvin Jensen, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, John Andersen og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar

Når man får dansk statsborgerskab, modtager man det i sin e-boks, det vil være det mest rationelle og rimelige.

Alvin Jensen, Mogens Holme og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Mandatar Torben Wilken

Håndtryk for at fremme respekten for danske værdier.
”Hvem har patentet for det at være rigtig dansk”? Det er kernespørgsmålet i denne ”Efterårs-fugl som nogle af Folketingets partier har barslet lovgivning om. Kan man med rette spørge, om Folketingets medlemmer totalt har misforstået Deres opgave som ”Lovgivere”! Lovforslag af denne karat høre lige som lovforslaget fra regeringen om, at ville bestemme, om et ægteskab er proforma eller ej. Ja et sådant lovforslag er rent faktisk under seriøs behandling i Folketinget og første del af loven skal efter planen have virkning inden udgangen af dette år 2018.
Om jeg som dansker vil give en anden borger hånden som hilsen eller som en tak, med eller uden handsker på er en privatsag som hører under ”Privatlivets fred” og er helt op til den enkelte.
Hvorfor mener jeg så det helt bogstaveligt? Jo det at give hånd er et fysisk tegn på respekt og venskab, som ikke kan og må forveksles med udtrykkene ”at respekterer” og ”at vise venlighed over for et andet menneske”!
Friheden til selv at bestemme er her helt privat, alene ud fra den kendsgerning, at man ikke kan respektere og være venner med alle mennesker på jorden. Dertil er opfattelserne alt for forskellige.
Vi behøver ikke at fremhæve navngivne personer, for selv at vide, som en god dansk statsborger, at denne person er så frastødende i sin opfattelse og fremtoning, at her skal jeg have både ”Boksehandsker og bind for øjnene for bare at tænke på et sådant håndtryk. Bindet for øjnene er så ikke lovligt mere og det er en meget uheldig indskrænkning i den personlige frihed, en frihed, som ellers ”Skulle” være kendetegnet for den Nordiske og dermed også den Danske kulturforståelse og kulturelle værdi-kendetegn.
Torben Wilken

Alvin Jensen, Flemming Berger, Karsten Aaen, Lise Lotte Rahbek, Jens Erik Starup og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er helt og holdent udansk at ville diktere hvordan mennesker skal hilse på hinanden.
DF er et udansk parti, og regeringen samt S leverer samme nonsens for at forpurre en ordentlig debat om den ligeså udanske ulighed.
At integrationen fungerer dårligt er simpelthen løgn og latin, og det eneste disse tvangstiltag forårsager, er et tiltagende demokratur og røgslør for det, der virkelig betyder noget for fællesskabet i Danmark, nemlig retssikkerhed, en ordentlig socialpolitik, lighed, frihed og tillid til hinanden.

Mandatar Torben Wilken, Morten Lind, Alvin Jensen, Elisabeth Andersen, Marie Jensen, Carsten Nørgaard, Steffen Gliese, Herdis Weins, Jens Erik Starup, I. Pinnerup , Hans Larsen, Frede Jørgensen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Jesper Pedersen

@Helle Walther

Man frasiger sig da ikke sin egen kultur bare fordi man hilser på en anden måde.
Jeg føler ikke at jeg frasiger min min danske kultur når jeg kindkysser i Sydeuropa eller bukker i Asien.

Når man skal hilse på nogen fungerer det bedst hvis man bruger samme protokol. Og det er vel mest oplagt at lade det afhænge af, hvor man fysisk befinder sig.

Hvis jeg fx er i Sydeuropa og nogen prøver at at kindkysse mig, men jeg vifter med min højre hånd, så vil synes jeg ikke at det er vellykket. Og det ville være ret uforskammet af mig.

@ Streffen Gliese "Over tid fungerer integration altid, og hvem har travlt..." Imponerende historieløst. Synes da lige jeg kan komme i tanke om en nation eller to, som husede helt andre folk/kulturer engang for længe siden. De "indfødte" syntes det gik fint på deres måde, men fremmede kom til med et andet syn på sagerne. Mennesker er bare ikke altid rare og har en slem affinitet overfor deres egne ideer, skikke, værdier, religion og traditioner. Du ser denne menneskelig opførsel også i langt mindre målestok i lokalområder, bydele, foreninger og klubber. Det er altså ikke sådan at nykommere altid integrerer sig. Det handler om antal - det handler om magt.

Det gør det, Michael Boe, men det kommer jo så an på hensigten og antallet. Og ingen af delene er tilfældet for nærværende. Men vi skal selvfølgelig passe på med fortsat at frustrere 2. generation, det er ikke frugtbart.

Mandatar Torben Wilken, Eva Schwanenflügel og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar

Der er også de mest utrolige kulturelle forskelle. Jeg kendte engang en mexicaner, der var vildt forundret over, at mænd og kvinder kunne have venskaber. Det havde man ikke lige regnet med fra den kant, vel?

Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Peter Tagesen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

"Over tid fungerer integration altid, og hvem har travlt..."

Ovenstående er jo ikke andet end en påstand der er helt umulig at føre dokumentation for!
Ikke den store grund til polemik over det.

Det der er sikkert er at temmelig mange nationer har integration blandt top-temaerne når der tales politik.
Den indvandring der foregår i Europa nu er ikke at sammenligne med hverken polakkerne eller ungarerne.
Udfordringerne er store og det påhviler alle parter at finde løsninger.

Samtidigt er det vigtig ikke at slå alle indvandrere/flygtninge over én kam. De fleste klarer sig ganske fint.

Kun fremtiden kan fortælle os om det er gået godt.
Kigger vi på USA, så er det et splittet land hvor forskellige grupperinger lever afsondret fra hinanden.
Det er ikke den vej Danmark skal ; Vores samfund er helt anderledes skruet sammen.

jens peter hansen

At nægte at give håndtryk er vel en ret Jeg giver for fremtiden ikke håndtryk til dem der mener at man ikke giver håndtryk til det modsatte køn.

En sådan lov falder ind under det gamle mundheld. "At skyde gråspurve med kanoner".

Tåbelig, uhensigtsmæssig og uden den store effekt.

Muligvis vil dette ikke lyde pænt, men at nogle mænd ikke - åbenbart - vil give mig hånden alene fordi jeg er kvinde har min feminist-sjæl det sgu lidt snert med.
Og at nogle kvinder ikke vil - må give hånd til mænd pga af mandsdomineret ( hvilken religion er ikke mandsdomineret?) religiøst pjat, har jeg det virkelig også snert med.

Men så, nåja, har I det virkelig sådan, så lad vær, så kan vi vel finde andre måder at hilse på, og NEJ, det dur ikke, at begynde at lovgive om, hvordan vi skal hilse på hinanden.

Se bare hvor meget energi dette afstedkommer, alt imens uligheden stiger og flere og flere bliver fattige.
De regner den godt ud...

Mandatar Torben Wilken og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Jeg synes det er helt fint muslimerne insisterer på at forskelsbehandle mænd og kvinder. Det gør det lettere for mig at betale kvinder mindre i løn end mænd, og så sparer jeg da de penge.

Johnny Hedegaard

".....Men i et liberalt demokrati må vi forsvare andres ret til at ytre sig og opføre sig på en måde, som vi er fundamentalt uenige i. Det er om noget en dansk værdi."
Så sandt som det er skrevet!

Problemet er bare, at selvsamme tilgang også er det indlejrede DNA i demokratiet, som gør, at demokratiet er i stand til at nedbryde sig selv indefra. Netop p.gr.a. af de individuelle frihedsrettigheder og de vide rammer.

- I andre sammenhænge, f.eks. store sportskampe, kan man på meget synlig vis demonstrere sin arrogance og påståede overlegenhed (og dermed en manglende anerkendelse af modparten), ved ikke at give hånd til modstanderen. En del af det psykologiske spil.
Hvilket ofte medfører negative tilkendegivelser fra publikum.

Jørgen Wind-Willassen

Ingen bliver tvunget til et håndtryk.
De berørte kan da blot undlade at blive danske statsborgere, når nu håndtrykket er så vederstyggeligt.

jens peter hansen

Hvis en person nok vil give mig hånden men ikke min kone, kæreste, datter eller mormor, så vil jeg sgu heller ikke give vedkommende hånden.

Eva Schwanenflügel

@ Jens Peter Hansen

Nej, du skal ikke give konen, kællingen eller madammen hånd.
Du skal løfte din hat og nikke genkendende til konen, kællingen og madammen.

olivier goulin
"Hvad bliver det næste?
Indtagelse at en rituel flæskesvær?"

Situationen er så stupid lige nu, at din sarkasme sagtens kunne gå hen at blive virkelighed.

Mandatar Torben Wilken, Tommy Christensen, Lise Lotte Rahbek, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Jørgen Wind-Willassen, folk skal blive statsborgere, når de efter en vis årrække har boet her i landet, opført sig forholdsvis ordentligt. Det er en administrativ beslutning.

Jesper Pedersen

@steffen
Det er ikke en administrativ beslutning. Ifølge grundloven kræver det en lov vedtaget i folketinget.

Jesper Pedersen, love vedtaget i folketinget er i mange tilfælde heldigvis blot et stempel på regelmæssig og regulær sagsbehandling i en forvaltning.

Mandatar Torben Wilken

Hvis man begrunder et lovforslag med teksten "Håndtryk for at fremme respekten for danske værdier" og gør det med et lovforslag, så kan man ikke dansk! At fremme betyder at få flere til at være enige i et eller andet. Derfor er det uhyggeligt, at embedsmændene i "Lagkage ministeriet" svigter deres minister. Det er den største åbenbaring i nyere tid. En gang var det æresmænd og kvinder der sad i Folketinget. En minister der som maskingeværsalve spyder så mange love og ændringer af love ud. at man bruger en talmaskine til at vise sin effektivitet, ja så er bunden vist nået.
Jeg fristes til at citerer kære Søren Bruun: "Jeg græmmes"