Leder

Det er fremskridt, at EU vil sikre mere barsel til mænd – og kvinder

EU’s indblanding i familielivet kan skade opbakningen til selv samme EU. Omvendt er barselsrettigheder mange steder i Europa nærmest ikkeeksisterende. Derfor kan EU’s nye barselsregler også opleves som et fremskridt i forhold til, at kvinder overhovedet kan komme ud på arbejdsmarkedet, og mænd kan komme ind i familien
Øremærket barsel er også et ligestillingsfremskridt for mænd. Hver femte mand ville nemlig holde mere barsel, end han har haft mulighed for.

Øremærket barsel er også et ligestillingsfremskridt for mænd. Hver femte mand ville nemlig holde mere barsel, end han har haft mulighed for.

Christian Lindgren

26. januar 2019

EU skal ikke pille ved sociale rettigheder i Danmark, når det gælder øremærket barsel til fædre. Sådan er holdningen blandt flertallet af danske politikere og i regeringen, fordi EU vil give mænd ret til to måneders barsel, som bortfalder, hvis faren ikke bruger dem.

Men regeringen har tabt slaget. Torsdag blev forhandlere fra EU-Parlamentet og EU’s medlemslande nemlig enige om de nye regler, der skal træde i kraft inden for tre år.

Regeringen, S og Enhedslisten mener, at Danmark selv skal tage sig af barselsrettigheder. Derudover har kritikken mod det nye work life balanceforslag, der også indbefatter en minimumsrettighed på fire måneders barsel til hver forælder, bl.a. gået på, at der kan opstå modstand mod de nye regler, fordi en fjern institution som EU vil gribe ind i den enkelte families måde at indrette sig på.

Det er jo fint at bekymre sig om familiers ret til selvbestemmelse.

At der er tale om et ligestillingsproblem er imidlertid åbenlyst, fordi de gældende regler er medvirkende til, at barselorloven i dag er helt skævt fordelt, eftersom danske kvinder tager 90 procent af den.

Det skyldes til dels familiernes egne valg. Men strukturelle forhold spiller også afgørende ind, fordi vi har at gøre med nogle kulturelt rodfæstede forestillinger på arbejdsmarkedet og i familierne om, at det stadig er kvinden, der tager barslen. Desuden er en yderligere hindring, at manden ofte tjener mest. Derfor taber familien mest, hvis han går på barsel. Og derfor er der brug for lønkompensation.

Har man imidlertid et problem med statslig indblanding og ligestillingspolitik, der regulerer familielivet, kan man prøve at se den skævt fordelte barsel i et ulighedsperspektiv.

Mænd bliver galde for øremærket barsel

Studier viser, at mænd og kvinders gennemsnitlige løn ændrer sig, når de får børn: Kvindernes kurve styrtdykker, mens mænds fortsætter lige ud. Og kvinderne når aldrig op igen. Det samme gælder antallet af ugentlige arbejdstimer. Det er det, forskere kalder »børnestraffen«. Og den er, som den belgiske økonom Marianne Bertrand har påpeget, utroligt nok ikke blevet mindre i Danmark de sidste 40 år.

Der er kommet mindre kønsdiskrimination og flere veluddannede kvinder, men den »børnerelaterede ulighed« er uændret. Og kvinderne taber på det økonomisk. Omvendt betyder øget barsel til mænd flere chefstillinger og højere løn til kvinder. Den skæve barsel er altså ikke kun et ligestillingsproblem, men også i forhold til ønsket om mere økonomisk lighed.

Endelig er øremærket barsel også et ligestillingsfremskridt for mænd. En undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder fra 2016 har vist, at mere end hver femte mand gerne ville holde mere barsel, end han har haft mulighed for. Svenske, norske og islandske fædre tager desuden langt mere barsel end danske fædre, og undersøgelser har vist, at langt de fleste andre nordiske mænd har været glade for øremærket barsel, da de først fik den.

Hæver man sig op over danske forhold og ser på de nye regler i et EU-perspektiv, er det imidlertid nødvendigt med diskussionen om, hvorvidt EU’s indgriben i familiers livsform skader et politisk projekt, der i forvejen lider af mangel på folkelig opbakning. Folkelig legitimitet er afgørende for EU’s mulighed og vilje til at løse tidens grænseoverskridende kriser gennem internationalt samarbejde.

Hvis ligestillingspolitik opleves som en livsform, der presses ned over hovedet af en fjern institution, kan det give bagslag. Og det nytter ikke at lukke øjnene for den mulighed, fordi man mener at handle i det progressives tjeneste.

Men eftersom barselsrettigheder mange steder i EU nærmest er ikkeeksisterende, er der endnu større grund til at tro, at EU’s nye regler vil blive modtaget med kyshånd og oplevet som et stort fremskridt i forhold til, at kvinder overhovedet kan komme ud på arbejdsmarkedet. F.eks. viser tal fra EU-Kommissionen, at børnepasning er årsagen til, at 20 procent af EU’s kvinder ikke er på arbejdsmarkedet, mens det kun gælder for to pct. af mændene.

Danskernes høje levestandard og gode økonomi skyldes jo i høj grad danske kvinders høje beskæftigelsesgrad. Danske velfærdsydelser som eksempelvis gode barselsrettigheder gavner dermed ikke blot den enkelte kvindes økonomi, men også familien og samfundets. Hvorfor skulle befolkninger i andre lande ikke også være interesseret i at nyde godt af de fremskridt, som deres nordiske naboer allerede har opnået?

Kun SF, De Radikale og Alternativet er positivt stemte over for øremærket barsel til mænd.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Breuer
  • Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
  • Kristin Marie Lassen
  • Torben K L Jensen
David Breuer, Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Kristin Marie Lassen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Mette-Line Thorup

Det bliver nok svær at sælge de 2 måneders barsel øremærket til alle mænd her i Kongeriget.

DR1 Orientering havde i dag et indsalg om denne kommende nyskabelse til Retten til orlov og dagpenge ved barsel.

En tillidsmand på en nord-vest jydsk maskinfabrik blev interviewet ....
Det kunne alllll....drig gå an.
Fabrikken, der beskæftigede relativt mange smede, havde allerede mandskabsmangel som det var med de 14-dages øremærket barsel til mænd - og hvis nu mænds barselsperiode blev 4-doblet .... jamen altså.

Det kræver godt nok sin mand at turde insistere på sin lovfæstede ret til barselsorlov, hvis ikke engang tillidsmanden bakker op.

David Breuer, Eva Schwanenflügel, Steen Piper, Thomas Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen og Carsten Nørgaard anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Fremragende initiativ, der er snart kun EU tilbage til at skabe social fremgang for samfundene. Når vi mister UK som modstander af hensyn til borgerne til fordel for storkapitalen, vil vi forhåbentlig se meget mere af den slags - og det står jo Danmark frit for som velfærdssamfund at gå videre.

David Breuer, Samuel Grønlund, Ole Henriksen, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, David Zennaro, Karsten Aaen, Troels Ken Pedersen, Torben Lindegaard og Carsten Nørgaard anbefalede denne kommentar
karsten arnbjerg-nielsen

Nemlig, Mette-Line
Justering af barselsreglerne er den simpleste og mest effektive måde at fremme ligestilling, både privat og i arbejdslivet. MeToo osv graver grøfter, barselsret og -pligt flytter på roller og ansvar.

Sofie Walther Grøndahl

Det er smart at artiklens billede viser et barn på ca. 9 måneder, så man ikke ser et spædbarn og kommer til at undre sig over, om det egentlig ikke bliver ammet? Havde de så bare kunnet finde en mand med bryster, så kan jeg snart ikke komme på nogen indvendinger. Alligevel skal det da lige slås fast, at manden også før denne lov havde mulighed for mere barsel end 2 uger, så jeg har svært ved at se, hvordan det bliver gjort nemmere for ham nu, hvis der ikke er kultur for det, der hvor han arbejder? Hvis der ikke tages yderligere skridt betyder det jo bare kortere barselsperiode. Til sidst vil jeg gerne udtrykke min dybtfølte væmmelse for en samfund hvori så mange måler en kvindes succes i livet på, hvor mange penge hun individuelt kunne skrabe hjem. Og jeg vil åbent og stolt proklamere, at jeg gladeligt tjener mindre end min kæreste imod muligheden for at amme mit barn i minimum 9 mdr. Men nu var det jo åbenbart ikke på nogen måde barnets eller familiens behov vi kom fra. Pyt med om resultatet af denne lov bliver en kortere samlet barsel til... barnet(!) , og lad os for alt i verden tie biologien helt ind i kvindens mørke krop, hvor den kun forårsager en uforstået smerte, mens hun tvungent render rundt på arbejde med højspændte bryster og velinstitutionaliseret nynner "hurra for symbolligestilling og kvotetænkning".

Flemming Berger, Lillian Larsen, Tino Rozzo, Hans Aagaard og Jesper Roulund anbefalede denne kommentar
Morten Poulsen

Sofie Walther Grøndahl - Der var engang hvor mænd ikke havde øremærket barsel i forbindelse med fødslen. Det betød, at mange mænd ikke tog barsel i forbindelse med fødslen. Nu, mange år efter, tager stort set alle mænd den øremærkede barsel. Også smedene, der kunne fortælle mester, at hvis de ikke tog de to uger, tabte de deres ret. Og lur mig om ikke det bliver nemmere for smede (og andre mænd) at kræve deres ret med 2 måneders øremærket barsel.

David Breuer, Samuel Grønlund, Ole Henriksen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, David Zennaro og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Sofie Walther Grøndahl

Hej Morten Poulsen. Jeg håber mænd tager mere barsel, og jeg synes den ret skal håndhæves. Jeg er bare spørgende overfor, om den her lov ændrer ved kulturen. Men jeg håber, du har ret i, at øremærkningen om ikke andet så flytter ved det.

Jørgen Wind-Willassen

Måske kan selv Enhedslisten i fremtiden se fornuften ved EU.

Samuel Grønlund, Hanne Ribens, Steffen Gliese, Thomas Andersen og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Carsten Nørgaard

Leo Nygaard: »Kulturen i alle EU lande er ikke ens. Hvorfor så ens lov(e) for alle.«

Svaret er simpelt. Siden Schuman-planen har det middel, man har taget i brug for at opnå et politisk fællesskab, været intergovernmentalisme. Dengang talte man om et føderalt Europa – og det gør man så ikke i dag. Men føderalisterne er faktisk lige så kritiske over for det her princip med »det samme til alle«, som du er. Ifølge dem er et Europa baseret på intergovernmentalisme (ja, man kunne kalde det en konføderation) klinisk død, fordi det forhindrer medlemsstaterne i at differentiere – noget som enhver kan se er helt ude i hampen for Europa.

De faktiske principper om en føderal model til Europa er aldrig blevet præsenteret for befolkningen. Når man (dvs. medierne og etablissementet) taler om »Europas Forenede Stater« er det altid og uden undtagelse (1) afvisende og (2) med en mærkelig antagelse om, at det skulle blive en unitær stat med MERE af »det samme til alle« – som jo netop er den helt store ting, føderalisterne altid har været helt og aldeles imod.

Efterhånden som EU breder sin overmagt ud over arbejdsmarkedspolitikken, mister fagforeningerne resterne af sin berettigelse. Hvordan er vi kommet i den her situation ? Er der slet ingen opposition mod den udvikling ?

Det startede med forringelser mod efterløn, førtidspension, dagpenge og lærernes arbejdsforhold gennem de landespecifikke henstillinger i en tæt symbiose med vore EUforisk orienterede politikeres hang til overimplementering, helt ensidigt uden inddragelse af arbejdstagerne.

EU og magthavende danske politikere kortsluttede den danske arbejdsmarkedsmodel, og med disse nye barselstiltag må man sige at overgrebene stadig er standard politik i dagens Danmark. Jeg føler mig bare mere og mere magtesløs.

Flemming Berger, Christian Larsen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

Der er en markant fejl i denne leder; det er den her: Det fire måneders barsel i alt; to måneder til manden, og to måneder til kvinden. Altså mænd får nu RET til to måneders barsel! og som i DK nu!, også RET til 10 arbejdsdage (14 dage, altså to uger), efter kvinden har født. I alle EU-lande! Og det handler ikke kun om ligestilling som jeg ser det, om også om, at i alle EU-lande skal der være lige vilkår for mænds og kvinders arbejde, så ingen fabrikker, virksomheder mm. kan få konkurrence-fordele af at have andre regler end EU-regler på det her område. Og når mændene får ret til to måneders barsel, bliver det altså meget nemmere for dem at gå op til chefen, bossen, eller deres leder og sige: "Jeg har ret til to måneds barsel - det siger loven".

Og hold så op med den indirekte diskrimination af homoseksuelle, som sker i den her tråd, hvor nogle stadig hænger fast i at man som homoseksuel enten er manden eller kvinden! I 1979 kunne man side det; det kan man aldeles ikke her 40 år senere, i 1979!

ps: Ligeløn mellem mænd og kvinder, for det samme arbejde, blev indført i 1976, ved et EU-.direktiv! Er vi alle ikke glade for dette! her i 2019! Jo, vi er!

Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Thomas Andersen og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

Europas Forenede Stater har været en død sild de sidste 60 år.

De Gaulle vandt sin kamp imod et Føderalt Europa til fordel for et Nationernes Europa.

Morten Poulsen

Leo Nygaard - Implementeringen af direktivet er op til Folketinget. Hvis de fx ønsker at leve op til direktivet ved at udvide den samlede barselsorlov med 6 uger, der alle er øremærket til barnets far, så er det fuldt legalt.

Ja, jeg ved godt, at jeg drømmer. Jeg kan allerede se de alvorlige panderynker, der vrøvler løs om at sikre det hellige Udbud Af Arbejdskraft, og afslutter gudstjenesten med et højt amen med to streger under.

Mette Poulsen

@ Leo, så længe andre skatteydere skal finansiere et pars tilværelse på orlov, så vil der også blive stillet krav. Det er et tilbud - ikke et påbud. Og har intet med fascisme at gøre.
Hvis man ønsker en anden ordning end den tilbudte f.eks. at konen går hjemme, jamen så betaler man bare selv.

Mette Poulsen

@ Leo, en mors orlov består - der ingen, som reducerer den øremærkede barsel til kvinder.
Velfærdssamfundet har selvfølgelig begrænsninger, idet det skal finansieres af os alle sammen, og udgifterne skal give mening. At sikre begge forældre muligheden for at knytte sig til barnet (og omvendt) giver mening. At understøtte en hjemmegående husmorordning gør ikke.

Din forkærlighed for UBI kommer ikke bag på nogen. Dog har jeg aldrig set dig specificere det nærmere: hvilken størrelse beløb er det, vi alle skal have? Skal børn også have en indtægt?

Mette Poulsen

@ Leo, beklager, jeg trawler ikke 8 års indlæg igennem for at se, hvor meget du mener, man skal have i borgerløn.
Man har masser af personlig frihed i DK til at være hjemmegående m/k - man skal bare selv betale for det.

Samuel Grønlund

Leo Nygaard,
Selv at betale barsel er i forvejen virkeligheden for alle der mener at 9 måneder er alt for lidt.
Jeg gjorde det selv, bl.a. fordi min søns mor mente det helt udenfor diskussion, at de normale 9 måneder var øremærket til hende.

Samuel Grønlund

Jeg kender ikke den finansielle struktur for dansk barsel. Det er uinteressant.
Jeg har folk til den slags ;)
Pointen er at den nuværende 9 måneders barsel, ikke er dumpet ned fra himlen som endegyldig sandhed. Den er produkt af forhandling, der ligeså vel kunne være endt på 7 eller 11 måneder, hvis de socio-økonomiske faktorer var anderledes.
Øremærkning er ikke et indgreb i familiens frihed til planlægning. Det er en tilføjelse; en forbedring af den eksisterende barsels-ordning, i relation til et tydeligt skifte i familie- og samværs-mønstre.
Det er lidt sørgeligt at det kræver EU at banke den slags indlysende tiltag på plads.
Men som vi sang i min ungdom - "It's a dirty job, but someone's gotta do it!"