Leder

Hvis vi altid havde sommertid, ville solen aldrig gå ned før 16.36

Det er fuldstændig lige meget, om det bliver lyst fem minutter efter, du er mødt på arbejde, eller en time og fem minutter efter, du er mødt på arbejde. Til gengæld er det ikke ligegyldigt om det er lyst, når du cykler hjemad. Så lad os håbe på evig sommertid, mener den ene af Informations to lederskribenter om emnet, hvor de er helt uenige
Med foråret og sommertidens komme slår Natalie Yahya Rosendahl et slag for evig sommertid.

Med foråret og sommertidens komme slår Natalie Yahya Rosendahl et slag for evig sommertid.

Jonas Olufson

29. marts 2019

Når vi vågner på søndag, er vi i nattens mulm og mørke blevet frarøvet en time af vores weekend.

Som om det ikke er slemt nok: Når vækkeuret ringer mandag morgen, vil det for de fleste føles ulideligt at stå op, fordi vi i praksis skal en time tidligere ud af sengen.

Og minsandten om der ikke er endnu flere negative konsekvenser forbundet med skiftet mellem sommer- og vintertid: Studier viser, at nogle mennesker ikke bare finder det ubelejligt, men faktisk bliver syge og i værste fald får hjertestop af at omstille kroppen til en ny tid to gange om året. Andre – især amerikanske studier – viser, at antallet af biluheld stiger, når vi skifter til sommertid.

Forslag om afskaffelse af tidsændring

Men nu har EU-Parlamentet heldigvis besluttet, at den evindelige ændring af tid skal afskaffes fra 2021. Hvis Ministerrådet vedtager forslaget, må EU-lande fremover selv bestemme, om de vil bruge vintertid eller sommertid. Og det er en helt igennem herlig beslutning, for dermed er det slut med at jetlagge og plage hele befolkningen med et irrationelt tidsskift.

Det store spørgsmål er nu, hvilken tid vi så skal vælge: Vintertid, som egentlig er den ’rigtige’ tid (men vi ved jo alle, at tid er en konstruktion, så hvorfor gå op i, hvad der er rigtig tid?)? Eller sommertid?

Her er det åbenlyse svar sommertiden.

Vintertidens eneste fordel er, at det bliver lyst en time tidligere om morgenen.

Men alle ved, at den danske vintermorgen er trøstesløs – vintertid eller ej. For selv når vi stiller uret en time tilbage i efteråret, er det alligevel mørkt nærmest hele vinteren, når vi står op og tager på arbejde.

Det er med andre ord fuldstændig lige meget, om det bliver lyst fem minutter efter, du er mødt på arbejde, eller en time og fem minutter efter, du er mødt på arbejde. Mange får alligevel akut depression ved skiftet til vintertid, viser endnu et studie.

Hvad der til gengæld ikke er ligegyldigt, er, om det stadig er lyst, når du cykler hjem. For D-vitamin lige i hovedet på cyklen er trods alt bedre end D-vitamin ind gennem kontorruden.

Så lad os håbe på evig sommertid og dermed en sol, der aldrig går ned tidligere end klokken 16.36 (i København).

Læs Informations anden leder, hvor skribenten vil beholde konceptet sommertid:

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Katrine Damm
  • Steffen Gliese
  • Carsten Mortensen
Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Steffen Gliese og Carsten Mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Morten Sørensen

Nu er det jo faktisk ikke alle, der arbejder på kontor og lignende steder, hvor der er installeret elektrisk lys. Normaltid - eller soltid - hele året, om man må be'!

Trond Meiring, Benta Victoria Gunnlögsson, John Drage Thomsen, June Beltoft, Herdis Weins og Peter Knap anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Det kan jeg ikke anbefale. Lad os komme tilbage til normaltid - året rundt.

Klaus Lundahl Engelholt, Benta Victoria Gunnlögsson, Trond Meiring, Lillian Larsen, Morten Sørensen, Niels Duus Nielsen, Rune Stilling, Carsten Svendsen, John Drage Thomsen, June Beltoft, Herdis Weins og Peter Knap anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jeg vil bare af med tidsskiftet 2 gange om året.
Slut.

Klaus Lundahl Engelholt, Trond Meiring, Benjamin Hansen, Carsten Nørgaard, Alvin Jensen, Flemming Berger, Hans Houmøller, Torben K L Jensen, John Drage Thomsen, Herdis Weins, Carsten Mortensen og Peter Knap anbefalede denne kommentar
Ditte Bjerregaard

Sommertid hele året, tak!
Hvordan nogen frivilligt kan ønske at opgive vores lyse nætter er mig en absolut gåde, bliver så uendelig trist hvis det sker. Hvem har dog glæde af at det bliver lyst kl. 04 om morgenen om sommeren? Ingen! Til gengæld er de lyse aftener til stor glæde for rigtig mange og da noget helt særligt for vores region.
Om vinteren ville lyse eftermiddage bestemt også give meget større livskvalitet for alle, uanset om man vil nå på legepladsen med ungerne efter børnehaven, til sport eller ud i naturen på steder uden kunstig belysning. Her ville en ekstra time virkelig gøre alverden til forskel, hvorimod det må være de absolut færreste, der kan bruge en ekstra times lys om morgenen til noget rekreativt. Så hvordan kan der egentlig overhovedet være noget at diskutere? Sommetid året rundt NU!

Sven Elming, Steen K Petersen, Vibeke Hansen, Anders Reinholdt, Jørn Andersen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Hans Houmøller, Britta Hansen, Malene Østergaard og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Lotte Jørgensen

Jeg undrer mig over folks modstand mod at skifte tid 2 gange om året. Hver gang man rejser - mod øst eller vest, mod nord eller syd - ændrer man position i forhold til solopgang/solnedgang. Mellem København og Hvide Sande er der 18 minutters forskel - så de virkelig sensitive kan dårligt tage turen til hovedstanden/familien i vestjylland uden at være påvirket i længere tid. Og tænk hvor ensforming dagenen må være ved ækvator med 12 timers nat, 12 timers dag og ingen skumring. Lad os dog udnytte sollyset og de lyse nætter så meget som muligt.

Olaf Tehrani, Sven Elming, Steen K Petersen og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar
Søren Hjernøe

Der er to variabler.
-Det skiftende lys på vores bredde-grader.
-Omstilling af urene, frem og tilbage.
Den første er et grundvilkår for livet nær polerne. Men selv dette gradvise naturlige skift, udgør en betydelig stress-faktor for mange mennesker(især børn), der må fastholde døgnrytmen i forhold til arbejdstider, skoletider mv, trods fuldt daglys lige til sengetid, brug for mørklægning mm.
Den anden er et 100% kunstigt, unødigt og dumt indgreb, der forstærker den negative virkning af det naturligt skiftende lysniveau, med et pludselig og radikalt skift.
Herved opnås en virkning der for mange minder om en slem gang jetlag.

Benta Victoria Gunnlögsson, Hans Houmøller, Herdis Weins og John Drage Thomsen anbefalede denne kommentar

Normaltid hele året, tak!

Og i stedet for at diskutere lyse aftener vs lyse morgener, skulle vi hellere begynde at se på

1. hvordan fleste mulige mennesker kan komme til at arbejde/gå i skole på de tidspunkter hvor de trives og dermed performer bedst. Til gavn for den enkelte og for samfundet som helhed. Det ville i øvrigt lette presset på trafiknettet, da myldretiderne ville blive spredt ud over flere timer end det er tilfældet i dag. Tænk al den tid man kunne spare ved ikke at sidde fast i bilkører hver evig eneste morgen og eftermiddag.

2. se på om det virkelig er pinedød-nødvendigt at arbejde 37 timer om ugen - eller om mindre rent faktisk kan gøre det.

Når vi først har fået indført kortere arbejdstid og større fleksibilitet i forhold til mødetider, vil diskussionen om Nomaltid vs sommertid ikke længere give mening.

Lillian Larsen, Hans Houmøller, Carsten Svendsen, Lise Lotte Rahbek, Herdis Weins og John Drage Thomsen anbefalede denne kommentar

I øvrigt synes jeg det er ret nedladende af Natalie Yahya Rosendahl at belære os andre om hvorvidt det er bedst at have lyset om morgenen eller om eftermiddagen.

Du og andre er selvfølgelig i jeres gode ret til at have det på den måde - lige så vel som os, der foretrækker lys om morgenen for overhovedet at kunne vågne ordentligt, lever bedre med lidt tidligere mørke sidst på sagen.

Lillian Larsen, Morten Sørensen, Maj-Britt Kent Hansen, Hans Houmøller, John Drage Thomsen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
John Drage Thomsen

I sig selv synes jeg, det er helt sygt, at nogen absolut vil lave om på virkeligheden til fordel for en behagelighed.
Jeg er meget påvirket af flere beretninger fra forældre/personale til mentalt handicappede, som har et helt utroligt hyr med at regulere patienternes medicineringen ved hvert skifte, ofte tilpasset i 5- eller 10-minutters trin før det bliver normalt. Typisk, at modernisterne vil ofre disse segmenter, på en helt ligegyldig ting.
For ligegyldig er den mest rammende betegnelse for sommertid; Alle tilgængelige objektive undersøgelser viser, at der ikke er en femøre at hente noget sted.
Og så er jeg noget så forbandet over, at EU også skal blande sig på dette område. Deres sans for navlepilleri og flueknepperi på andres bekostning er virkelig utålelig. Vi betaler dem dyrt nok, så find dog på noget fornuftigt at tage sig til i stedet.
I forvejen har de også blandet sig i de skandinaviske landes (fornuftige) indstilling om kørelys, og har følgelig undergravet ordningen.
Normaltid, tak, og obligatorisk kørelys.

John Drage Thomsen

Fik netop en hilsen fra en sydlandsk kontakt, som spørger retorisk, om de kristelige partier nede i Europa mon vil være med til, at lave om på døgnet, som Herren angiveligt skulle have skabt.

Ditte Bjerregaard -
nu er vi altså ikke alle vilde med de lyse nætter. De er skønne, når man har ferie, men ellers er de for os B-mennesker, der i forvejen har svært ved at komme i seng og sove i "ordentlig tid" fro vi skal på arbejde , en plage.
De år jeg boede sydpå, hvor de på sommerens længste dag bliver mørkt senest kl. 22 savnede jeg ikke et sekund de lyse sommernætter - tværtimod nød jeg det modsatte. Det er virkeligt hyggeligt at kunne sidde ude i det fløjlbløde sommermørke.

Benta Victoria Gunnlögsson, Trond Meiring, Jørn Andersen, Maj-Britt Kent Hansen, Hans Houmøller og June Beltoft anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Tid er noget, vi har bestemt - og jeg synes, det er en virkelig god idé at bestemme om, så vi får sommertid hele året.

Natalie Yahya Rosendahl

Hej June,

Jeg belærer da ikke nogen. Man kan godt have en holdning og argumentere for den, uden at det betyder, at man belærer nogen:)

Håber du opretter et fireugers gratis abonnement, så du kan læse artiklen, du kommenterer på. Så kan du også fortælle de andre medlemmer af 'Landsforeningen mod sommertid', at der intet sted i artiklen står noget om lyse sommernætter. Argumentet går i stedet på (lidt) lysere vintereftermiddage.

Alt godt,
Natalie

Steffen Gliese, Steen K Petersen, Anders Reinholdt, Eva Schwanenflügel og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Det er godt nok længe siden dagsrytmen fulgte en ko´s trang til at lade mælken flyde.
I disse tider er der kun én tid der gælder og det børsernes rytme - dvs. GMT - internettets tid.
Den daglige tid er selvfølgelig den helt naturlige og det hele året rundt.

Steffen Gliese

Jeg har altid elsket markeringen af overgang mellem vinter og sommer - også som en statuering af det faktum, at måling af tid er en vilkårlig beslutning, som igennem alle perioder med jævne mellemrum er omgjort.

Olaf Tehrani, Peder Bahne og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Natalie - det jeg kommenterede på er den første sætning:

" Det er fuldstændig lige meget, om det bliver lyst fem minutter efter, du er mødt på arbejde, eller en time og fem minutter efter, du er mødt på arbejde. Til gengæld er det ikke ligegyldigt om det er lyst, når du cykler hjemad. "

Den har vi Nomaltids-tilhængere hørt til hudløshed i forskellige varianter - og derfor blev jeg lige lidt træt. Nok på grund af Du-formen. For du(!) er selvfølgelig i din gode ret til at have det bedst med mørke morgener og lidt længere lys om eftermiddagen - men så ville det være rart hvis der ikke havde stået "jeg" i stedet for "du" i indledningen.

Det er ikke lige meget for alle.

God weekend :-)

Benta Victoria Gunnlögsson, Peter Høivang, Maj-Britt Kent Hansen, Lise Lotte Rahbek, Hans Houmøller og John Drage Thomsen anbefalede denne kommentar

Rettelse:

... men så ville det være rart hvis der HAVDE stået "jeg" i stedet for "du" i indledningen

Maj-Britt Kent Hansen og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar
John Drage Thomsen

Lige som June Beltoft, blev også jeg lidt stødt over Natalie's "vi bedre vidende" indstilling, så der sank bladet yderligere t trin i min agtelse.

Har de virkelig ikke bedre ting at beskæftige sig med på redaktionen?
Ligheden med agurke-dekretet fra EU er slående.

Snart vil man vel ændre på kalenderen, så den starter (eller slutter) med den måned, hvor alle de store selskaber aflægger regnskaber...?
Og for at det hele kan passe bedre i vores digitale virkelighed (!) skal alle måneder have samme antal dage; måske skal ugerne være på ti dage af samme årsag....?

Er det ikke snart klart for enhver, hvilken galimatias vi styrer ind i?

Hans Houmøller

Læser jeg forkert, når jeg ikke forstår, hvorfor den ene leder hedder ja-leder og den anden hedder nej-leder? Anbefaler de ikke begge et ja?

Sören Tolsgaard og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Jo, Hans Houmøller - de er begge imod normaltid.

Lillian Larsen, Morten Sørensen, Sören Tolsgaard, Hans Houmøller og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Michael Gudnæs

Ja, der er tale om falsk varebetegnelse fra Informations side. Begge skribenter har det unaturlige synspunkt, at det er ligegyldigt om det er mørkt eller lyst når vi tager på arbejde. Men jeg skal hilse og sige at det ikke er ligegyldigt for mig som håndværker, om jeg kan begynde mit arbejde ved 8 tiden om vinteren - eller om jeg skal vente til kl 9. I øvrigt er det tidlige morgenlys det absolut smukkeste vi har.Så lad os beholde normaltiden. Og så må Informations journalister og andre Københavnersnuder lære at gå i seng om aftenen.

Benta Victoria Gunnlögsson, Morten Sørensen, Anker Nielsen, Sören Tolsgaard, Hans Houmøller, Anders Henriksen, Egon Stich, John T. Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Runa Bejstrup

Jamen det er da skønt for dem der ikke skal tidligt op at de kan nyde de lange sommeraftener.
Men hvis man f.eks. som jeg der har skiftende arbejdstider og ind imellem skal møde kl. 6.30, har brug for 8 timers søvn, så skal jeg i seng kl. 9.30, et tidspunkt hvor solen stadig skinner og fuglene synger og det er længe til det bliver mørkt.
Så er jeg nødt til at bruge mørklægningsgardiner og farvel til de lyse nætter.
Grunden til at det er svært at falde i søvn når det stadig er lyst er som bekendt fordi lys nedbryder melatoninet i kroppen, det betyder så også at hvis man vil undgå at være sløv og træt i de lange vintermorgener, så skal man have fuld blus på lampen hvis man skal nedbryde melatoninet inden man skal på arbejde og yde sit.
Rusland indførte på et tidspunkt permanent sommertid, det er de gået væk fra igen, kunne det være fordi Rusland ligger på de nordlige breddegrader og derfor har mørke vintermorgener.

Benta Victoria Gunnlögsson, Sören Tolsgaard, Hans Houmøller og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Av for en jammer. Tag til NordNorge. Så skal i se lys og mørke udfordringer, hvor de små udfordringer vi står med blegner.
24 timers mørke -altså i en måned, eller det omvendte om sommeren.
Så slap nu af med at være så højsensitiv hvad angår lys og mørke. Køb et gardin om sommeren hvis morgenlyset generer.
Og nyd så det er ved at blive rigtigt forår, med lange lyse aftener.

Runa Bejstrup

Storbritannien havde et forsøg fra Februar 1968 til November 1971 med permanent sommertid, det blev afskaffet i 1972 fordi det var upopulært i befolkningen især i de nordlige dele.
Grunden til at Rusland afskaffede permanent sommertid var fordi det det førte til øget stress og helbredsproblemer.
Når det nu er blevet afprøvet, hvorfor så ikke lytte til den erfaring andre har draget.

John Drage Thomsen, Benta Victoria Gunnlögsson, Morten Sørensen, Anker Nielsen, Sören Tolsgaard, Hans Houmøller og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

Jeg har lidt svært ved at hidse mig op omkring spørgsmålet, men jeg kommer til at savne en dag som i dag, hvor foråret starter i et spring. Om en uge giver det ingen forskel. Da er dagen alligevel en halv time længere. Virkningen er symbolsk og kortvarig. Hvorfor fjerne de to symboler på skiftet mellem sommer og vinter ? Bonus ved vinterskiftet er verdens længste weekend.

Niels Duus Nielsen

Sommertid blev indført under oliekrisen for at spare strøm. Det var dengang størstedelen af det private el-forbrug gik til belysning, så der var energi at spare ved at folk tændte lyset en time senere om vinteren. Folk som mig, der måtte op klokken lort om morgenen for at gå på arbejde, brændte selvfølgelig mere energi af, mem vi var i mindretal, så netto var der tale om en besparelse.

I mellemtiden er belysning blevet en meget mindre del af det samlede forbrug, og jeg har sågar læst et sted, at der ingen økonomisk/energimæssig besparelse er overhovedet. Tværtimod har jeg ladet mig fortælle, at folk rask væk kommer for sent (eller for tidligt) i forbindelse med skiftet, hvilket koster samfundet en masse mandetimer m/k. Så lad os da afskaffe sommertiden (eller gøre den permanent).

Argumenterne om, at det er "godt for os" er rent bs. At få rykket sit biologiske ur er på ingen måde godt for helbredet, og at nogle mennesker har en personlig preference for det ene eller det andet er ikke grund nok til at pådutte os allesammen disse preferencer. Smag og behag bør ikke være genstand for lovgivning.

John Drage Thomsen, Trond Meiring, Trond Meiring, Trond Meiring, Herdis Weins og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Runa Bejstrup

Når det nu er bevist at der ikke længere er en energimæssig besparelse ved at have sommertid, så må der være en anden grund til at EU synes det er en god ide
Og når jeg nu sætter mig ind under min sølvpapirshat, så lur mig om ikke EU pønser på at indføre permanent sommertid, som et social-moralsk eksperiment, for vi ved jo alle at tidlig op og tidligt i seng er godt for en lille dreng og også en lille pige.
Så kan de lære det de B-mennesker, der godt nok elsker de lange lyse aftener, men også synes at man ikke skal stå op før solen er et godt stykke oppe på himlen.

Fejlen er at Danmark ligger et forkert sted på kloden.
Om vinteren er dagene for korte - mørkt stort set døgnet rundt.
Om sommeren det modsatte.

Lillian Larsen

"June Beltoft
29. marts, 2019 - 10:15
Normaltid hele året, tak!"
Enig!
Og også større spredning af arbejdstiden efter folks forskelligheder. Også de "vekselvarme", der fungerer bedst, når solen har fået lidt magt.

Lillian Larsen

Der er også glæden ved at nyde de lyse morgener i stedet for hurtigt at skulle af sted.

Trond Meiring og Benta Victoria Gunnlögsson anbefalede denne kommentar
Sören Tolsgaard

Da oplysningstiden medførte en hidtil ukendt præcision i måling af rum og tid, gav det bl.a. anledning til at opdele Jorden i 24 tidszoner med udgangspunkt i GMT, for det centrale Europa CET (Central Europæisk Tid).

Så var der nogle kloge købmænd, der fandt på, at vi skulle begynde dagen en time tidligere fra første weekend efter forårsjævndøgn, i begyndelsen 6 måneder, siden 7 måneder om året, og man begyndte at stille frem og tilbage på urene. Og nu synes disse købmænd minsandten efterhånden, at uret skal stilles en time frem til såkaldt sommertid, dvs. østeuropæisk tid, EET, alle årets måneder. Klokken skal permanent vise 12 en god times tid inden middag i DK og omegn!

Årtiers skiftende afbræk i døgnets og årets rytmer har medført en uendelighed af logistiske kortslutninger, som enhver administrator og oplyst person må ryste på hovedet af, så nu ønsker de kloge købmænd en fremskrivning af tiden hele året rundt!

Men Kronos lader sig nu engang ikke narre. Døgnets fænomener finder sted i deres naturlige rytmer. Og når det er middag, så er det middag, uanset om 1000 millioner ure stilles frem og tilbage to gange om året eller konstant stilles en time foran CET. Og Information har ved at iscenesætte sit valg mellem sommertid om sommeren, eller sommertid hele året, taget købmændenes parti.

Mit ydre og mit indre ur vil altid stå på ca. CET, uanset om folk står op på skiftende tidspunkter.
Tiden er en langt større herre i den fysiske verden end de kommerielle købmænd, hvis primære hensigt er, at vi skal arbejde til vi segner. For dem er det et adelsmærke at lide af konstant jetlag, så det skal et åndsformørket samfund påføres via obligatirisk fremskrivning af tiden. Absurdistan.

Central Europæisk Tid, tak.

Lillian Larsen, Lise Lotte Rahbek, John Drage Thomsen, Maj-Britt Kent Hansen, Niels Duus Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
John Drage Thomsen

Kommer lige fra familiebesøg i provinsen, hvor en utroligt stresset husmor har et gevaldigt hyr med at få tilpasset sit multihandicappede yngel og medicindoseringen justeret i trappetrin indtil ynglens døgnrytme er justeret om en 14 dages tid. Et mareridt, der står på to gange om året. Men at finde forståelse for disse besværligheder er vanskeligt, bland en flok romantikere, som synes det er åh så yndigt med nogle lyse sommeraftener.