Leder

Eleverne havde argumenterne – og behøvede derfor ikke råbe buh!

Eleverne på Ørestad Gymnasium er i deres demokratiske ret til at buhe ad undervisningsministeren – men det slører, at deres argumenter er bedre end ministerens
Undervisningsminister Merete Riisager (LA).

Undervisningsminister Merete Riisager (LA).

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

12. marts 2019

Buhråb er en demokratisk ytring; dog ikke i den dialogsøgende ende af skalaen.

Det har vakt postyr, at Liberal Alliances uddannelsesminister, Merete Riisager, i torsdags under et besøg på det københavnske Ørestad Gymnasium blev mødt med så negative reaktioner fra eleverne, at ministeren afbrød besøget.

Hendes begrundelse: Det var ikke »til at få ørenlyd«, og eleverne stimlede sammen på en måde, »som ændrede stemningen«.

I de første forlydender om forløbet hed det sig, at der også blev kastet med mønter efter ministeren og råbt »luder« efter hende. Det ville selvsagt være aldeles uacceptabelt og formentlig også strafbart. Siden er der rejst tvivl, om der var møntkast, og hvor mange der råbte luder.

Ironisk er det, at ministerbesøgets emne var »demokratisk dannelse«. Det skulle ministeren tale om sammen med formanden for Rådet for Demokratisk Dannelse, sognepræst Kathrine Lilleør.

Dialog havde været nok

De vrede udbrud mod Riisager skyldes, at regeringens ’omprioriteringsbidrag’ siden 2016 har medført årlige nedskæringer på to procent på gymnasier.

Endvidere er eleverne harme over regeringens nye, stramme regler for registrering af deres fravær. Hvordan giver man i den situation på en demokratisk dannet måde udtryk for sin misfornøjelse?

Med plakater, for eksempel. Eleverne havde opsat bannere med teksten:

»Vi er ikke bare tal.«

Fint nok.

Og ved dialog, selvfølgelig. Det prøvede eleverne også. TV 2 Lorry har på en video fra besøget indfanget denne dialog mellem en elev og minister Riisager:

Elev siger til ministeren og hendes følge: »I kommer kørende i en stor BMW og en Porsche, og så skal vi spare to procent, som gør, at vi mister otte medarbejdere. Vi er ikke bare tal.«

Ministeren: »Nej, det er I ikke.«

Samme elev: »Og de lærere, som har mistet deres job – hvad så med dem?«

Ministeren: »Det er sådan, at uanset om man er leder i en offentlig organisation eller en privat organisation, så må man lige stramme ind en gang imellem og sørge for, at pengene passer.«

Samme elev: »Hvad så med fraværsloven?«

Ministeren: »Hvad med den?«

Samme elev: 100 procents fravær for at komme ét minut for sent? Alle os her kommer ikke kørende i en Porsche. Vi er alle sammen afhængige af offentlig transport.«

Herefter afbrød ministeren sin samtale med eleven. Og sidenhen altså sit besøg i det hele taget.

Ærgerligt, at eleverne ikke fastholdt et forsøg på fortsat dialog med ministeren. Det lyder, som om de havde argumenterne på deres side. Og så behøver man ikke at råbe buh.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har længe været modstander af den skolereform, som forligspartierne nu justerer.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ingemaje lange
  • lars søgaard-jensen
  • Espen Bøgh
  • Steffen Gliese
  • Ole Frank
  • Dorte Sørensen
  • Gert Romme
  • Jørn Vilvig
ingemaje lange, lars søgaard-jensen, Espen Bøgh, Steffen Gliese, Ole Frank, Dorte Sørensen, Gert Romme og Jørn Vilvig anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dialog med ministre er forsøgt. Det virker ikke.
Selv ikke borgerforeslag kan få dem i tale.
Hvad gavn gør frugtesløse dialoger?
Lad os samles med de unge og bue i fællesskab.

Sus johnsen, Hans Jeppesen, Morten S. Andersen, Kenneth Krabat, Flemming Berger, Ruba Altawil, Ib Christensen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Bjarne Bisgaard Jensen, søren ploug, Anker Nielsen, Peter Bojsen, Hans Houmøller, Lotte Skovbo Hansen, Lillian Larsen, Torben Skov, Curt Sørensen, Niels Duus Nielsen, Steen K Petersen, Steffen Gliese, Helga Westergaard, Ole Frank, Gert Romme, Carsten Mortensen, Ervin Lazar, Torben Bruhn Andersen, Egon Stich, Benta Victoria Gunnlögsson og Jens J. Pedersen anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

Det er rigtigt, at mødet på Ørestad Gymnasium var et demokratisk problem, men det var politikeren og præsten, det skabte problemet.

David Breuer, Kenneth Krabat, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, søren ploug, Peter Bojsen, Hans Houmøller, lars søgaard-jensen, Jens Erik Starup, Torben Skov, Niels Duus Nielsen, Steen K Petersen, Ole Frank, Frederik Groth Nordstrøm, Torben Bruhn Andersen, Benta Victoria Gunnlögsson og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Demokratisk dannelse? Som minister, fx, at give ikke-svar? Som minister, fx, umotiveret at forlade en samtale? I det hele taget, især som minister, at undlade at imødegå urimeligheder med argumenter?
Rådet for Demokratisk Dannelse bøt begynde sit arbejde inden for Christiansborgs mure!

David Breuer, Kenneth Krabat, Flemming Berger, Ib Christensen, Eva Schwanenflügel, Olav Bo Hessellund, Karsten Lundsby, Bjarne Bisgaard Jensen, søren ploug, ingemaje lange, Peter Bojsen, Hans Houmøller, lars søgaard-jensen, Lillian Larsen, Torben Skov, Niels Duus Nielsen, Kenneth Graakjær, Steen K Petersen, Steffen Gliese, Ole Frank, Minna Rasmussen, Carsten Mortensen, Jens J. Pedersen, Torben Bruhn Andersen og Elisabeth Christiani anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

Baseret på den samtale der er gengivet her, synes jeg faktisk ikke elevernes argumenter virker særlig overbevisende:

i) nej, staten betaler ikke en porsche til regeringens ministre så der er ingen sammenhæng mellem ministerens bilvalg og besparelserne på gymnasierne

ii) gymnasierne er ingen socialpolitisk foranstaltning der tjener til at sikre mennesker med en universitetsuddannelse et job - de fleste fyrede gymnasielærere finder formentlig udmærkede jobs i andre sektorer

iii) det synes fuldstændig rimeligt at eleverne får fravær når de ikke kommer til tiden - uanset om de skal tage bussen

Gert Romme, Hans Aagaard, Martin Lund og Christian De Thurah anbefalede denne kommentar

Til gengæld betød aktionen jo, at vi alle sammen har fulgt med i ministerens fejhed, og fået at se at de mennesker politikerne rammer med deres love, faktisk reagerer på dem. Hvade man bare haft en stilfædig dialog var sagen aldrig kommet frem.

Kenneth Krabat, Flemming Berger, Ib Christensen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Christian Mondrup, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Bruhn Andersen, søren ploug, Peter Bojsen, Hans Houmøller, Jesper Sano Højdal, Torben Skov, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese, Ole Frank, Dorte Sørensen, Gert Romme og Niels Henrik Jørgensen anbefalede denne kommentar

@Niels Johannesen: Om igen.
1. Ministre har ministerbiler. Jo, staten betaler. Inklusive chauffør.
2. Jo, gymnasierne er en arbejdsplads. Ikke så en god arbejdesplads siden katastrofen Bjarne Corydon måske, men der er faktisk folk der arbejder der. Med de evendelige besparelser bliver mulighederne for at udføre arbejdet godt nok dårligere og dårligere, og fyringerne rammer måske dem der bliver hårdere end dem der rejser.
3. Måske skulle alle gymnasier være kostgymnasier, uden hjemrejsemuligheder i weekenderne eller udgang? Så kunne man være helt, helt sikker. Eller man kan spørge sig selv om mindre rigide regler end dem Riisager har dikteret ville være mere hensigtsmæssige. Mere demokratisk dannende ... :p

David Breuer, Flemming Berger, Ruba Altawil, Ib Christensen, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Olav Bo Hessellund, Karsten Lundsby, Bjarne Bisgaard Jensen, søren ploug, Herdis Weins, Peter Knap, Ellen Jeppesen, Lotte Skovbo Hansen, lars søgaard-jensen, Lillian Larsen, Espen Bøgh, Finn Egelund, Niels Duus Nielsen, Steen K Petersen, Steffen Gliese, Viggo Okholm, Minna Rasmussen, Carsten Mortensen, Jørn Vilvig, Torben Bruhn Andersen og Niels Henrik Jørgensen anbefalede denne kommentar
Christian De Thurah

Ete Forchhammer
Det, ministeren forlod, kan vel dårligt kaldes en samtale. Det, der, så vidt jeg forstår, var planen, var, at ministeren skulle mødes med elevrådet, der så skulle fremføre elevernes synspunkter. Altså en øvelse i repræsentativt demokrati. Hvad der i stedet skete, var, at alle eleverne troppede op og dermed kortsluttede processen med råben og buhen. Det kan næsten kun tolkes som forsøg på intimidering og har ikke meget med demokrati at gøre. Derfor kan ministerens exit vist ikke kaldes umotiveret.
Og så har vi endda slet ikke været inde på, hvordan man normalt behandler gæster.

Kenneth Krabat, Torben Lindegaard og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

De danske studerende forstår slet ikke hvor priviligeret de er. Jeg forstod det heller ikke selv dengang. Man skal komme fra et hvilket som helst land i verden for at forstå det.

Bjørn Pedersen

Hvis magthavere ikke vil/kan tale med nogen, der viser stærke følelser, skal der omdeles lykkepiller til det Folkemøde på Bornholm.

Helt seriøst, at afbryde et møde fordi folk ikke reagerer som du vil, er en demokratisk falliterklæring. Vrede er en smuk og naturlig del af demokratiet.

David Breuer, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Jens Kofoed, Bjarne Bisgaard Jensen, søren ploug, Herdis Weins, Hans Houmøller, Niels Duus Nielsen, Steen K Petersen, Steffen Gliese, Anders Lund, Anders Reinholdt, Jesper Lerche, Gert Romme, Carsten Mortensen, Egon Stich, Torben Bruhn Andersen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

At råbe og buhe kan da være helt fint, men det er da ikke nogen særlig anvendelig metode hvis det er samtale man ønsker. Hvis man ønskede at hyle nogen ud så lykkedes det jo. På den måde fik eleverne hvad de gik efter.

Jeg har faktisk slet ikke forstået, hvorfor ministeren provokerer ved sin fremtræden. Men iflg. Sigmund Freud så har alle handlinger et bevidst eller ubevidst motiv.

Hvis det er for at høre skoleledelsens eller/og elevernes mening, og få en konstruktiv debat med dem inden loven ændres, forekommer det da at være lidt for sent. I øvrigt virkede det absolut heller ikke, som om det var dette, der interesserede konen.

Men hvis det var for at få debat omkring sin egen person og sit parties holdninger, er det da lykkedes til fulde. Og som Simon Spies engang sagde; " dårlig PR er bedre end ingen PR".

David Breuer, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Torben Bruhn Andersen, Hans Houmøller, Lillian Larsen, Torben Skov, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese og Ole Frank anbefalede denne kommentar

Selvfølgelig skal de unge ikke råbe grimme ord, fordi skolen har inviteret to højreekstremister. De unge kunne have holdt sig væk fra mødet.

Karsten Lundsby, Jens Kofoed, søren ploug og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Christian De Thurah -12. marts, 2019 - 08:21
Sjovt nok så hersker , der ingen gang et sammenfaldende formål med besøget. Som jeg har forstået det - og efter at have hørt præsten/formanden for regeringens nedsatte demokratiseringsudvalg, så skulle de mødes med en klasse og tale med dem. Klassen sad pænt i klasseværelset og ventede på ministeren med følge . De kom også ind men afbrød mødet før samtalen var kommet i gang - fordi andre elever ville tilkendegive deres utilfredshed uden for klasseværelset..

jens peter hansen

Gert Romme, nu "konen" er minister for gymnasierne bl.a.. Skulle dette ikke i sig selv berettige hende til et besøg på et gymnasium ?

@ Jens Peter Hansen,

Absolut, men så kommer hun da lidt for sent, for loven er jo ændret. - Eller hvad mener du?

Eva Schwanenflügel, Torben Bruhn Andersen, søren ploug og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar

Lærer gymnasieelever intet om, hvordan demokratiet virker. Det varsler ikke godt om fremtiden.

Bortset fra, at denne fraværdsstatistik er tåbelig NPM-styring : Hvad betyder det, at en elev får registreret en fraværstime. Er det ikke helt ligegyldigt bureaukrati ?

jens peter hansen

Nu skulle " konen", som du skriver, vist deltage i en debat. Hvis alle råber buh, så kan man vel ikke få en debat, og så det var vel derfor meget fornuftigt at fordufte. Elvernes reaktion tydede ikke på den store samtaleiver. Eleverne ville hyle hende ud. Det blev hun.

Steffen Gliese

Gert Romme, love laves konstant om, og trods alt har ministeren vist en vis vilje til at forandre dele af det makværk, der blev til under den røde regering.
Desværre er det helt rigtigt, at det, som eleverne demonstrerede imod, er utåleligt - og jo, uddannelser indenfor fag, der er målrettet den offentlige sektor bør mere eller mindre automatisk medføre et job.

Niels Duus Nielsen

Folk her synes helt at glemme, hvor fedt det kan være at give sin utilfredshed til kende. Nu havde ministeren jo nok forventet, at de unge mennesker artigt og velopdragent lyttede til hendes bortforklaringer, men det gad de så bare ikke. Det er demokrati når det er bedst - ved at skabe en "situation" kom eleverne i avisen, og det var vel også bagtanken. Det, og så den umiddelbare fryd ved at sabotere et magtmenneskes forsøg på at gyde olie på de vande, hun selv har pisket op til storm.

Er der nogen, der i fuld alvor havde forventet, at ministeren ville have ændret mening, hvis eleverne havde lyttet andægtigt til hendes ord og var kommet med sobre modargumenter? I så fald er disse godtroende mennesker mere naive end gymnasieeleverne, som godt vidste, at der var tale om et ideologisk drevet magtmenneske, der forventede at opføre et skuespil, og ikke en seriøs politisk modspiller, der lagde op til reelle forhandlinger.

LA siger selv, at partiet står for frihed. Hvad blev der af friheden til at komme for sent?

Morten Fals, David Breuer, Peter Knap, Flemming Berger, Ruba Altawil, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Jens Kofoed, Christian Mondrup, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Bruhn Andersen, søren ploug, Niels Østergård, Herdis Weins, Christian Skoubye, Hans Houmøller, Jens Thaarup Nyberg, Lillian Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

man skal ikke glemme, at det var på netop det borgerlige flagskibsgymnasium, Ørestadsgymnasiet, at oprøret først brød ud. Det gør det kun bedre.

Eva Schwanenflügel, Torben Bruhn Andersen, søren ploug og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Det ville glæde mig, hvis Information ville bakke op om elevernes protest - ikke med buh-råb eller for den sags skyld med at nedgøre ministeren, men med en saglig artikel om gymnasiernes situation og årsagen til, at et gymnasium som Ørestaden skal fyre OTTE lærere i år.
For nok er det et stort gymnasium - men det er et voldsomt tal alligevel.
Og jeg ved fx ikke hvorfor.

Erik Fuglsang, Morten Fals, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Olav Bo Hessellund, Karsten Lundsby, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Bruhn Andersen, søren ploug, Hans Houmøller og Lotte Skovbo Hansen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Hvad nu når det højborgerlige Rungsted Gymnasium buher den næste socialdemokratiske undervisningsminister ud. Er det så også i orden at borgerskabets forkælede unger synes at ministeren er dum ?

Elever er demokratisk berettiget til at kritisere politikerne i vort samfund, og til alle tider og steder,
- sådan er vort demokrati nu engang indrettet.

- Fravalget af debatten er ministerens ansvar!

Det såkaldte "omprioriteringsbidrag" - en sparerretorik opfundet af Claus Hjort i sin tid, er en sparerunde pålagt en fastsat ufravigelig procent, der lige som en grønthøster høster hele marker hver gang den kører.

Det glade budskab, eller snarere falske budskab er, effektivisering og kvalitetsløft mangler desværre samtidig sammenhæng med færre lærertimer, giver ingen fornuftig meningsfyldt sammenhæng - selv ikke med ord som forbedring af uddannelserne og niveauet, da det virker helt modstridende.

Det er altså ikke noget kvalitetsløft af uddannelserne at fjerne penge og lærertimer fra uddannelserne, - men derimod en nedadgående uddannelsesspiral for samfundet, - hvilket skal ses i forbindelse med omverdenens satsning på øget uddannelsesniveau for deres fremtidige unge, som skal skabe værdierne for samfundet.

Hele 10 skolereformer og uddannelsesændringer - herunder også karakterskalaerne, - det snarere i retning af politisk profilering mere end effektivisering og kvalitetsløft i uddannelserne, - tværtimod!

Den gudestatus som vi atter engang har set en politiker opføre sig med, - ved at forlade debatten om deres handlinger, er falsk politisk debatmæssigt parathed og en flugt fra sin egen virkelighed og for retten til politisk diktathandling overfor omverdenen.

Ømskindet hedens politikere, der flygter fra deres egne debatter, når de mødes med folket er ikke en naturlig måde at føre debat på, det er en usaglig virkelighedsflugt, der skal pålægge andre en skyld for de beslutninger man selv har truffet, og kun ønsker egne præmisser hørt, - og begrunder sit afbrud med mødet af vælgerne og borgernes kritik som bekymring af egne sikkerhed.

Det er kun platte og pjatte politikere der gør den slags, redelige politikere tager debatten fuldt og helt, og må tage den retorik der kommer imod deres beslutninger og handlinger, - hvis de er så overfølsomme egner de sig ikke til politisk arbejde.

Politisk arbejde er at tjene demokratiet og dermed borgerne for et godt og en god samfundsudvikling, - og kan man ikke det skulle man nok heller bliver hjemme og passe børn og få på indkøb i stedet for, for egnet til politisk arbejde er man bestemt ikke.

Egon Stich, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Torben Bruhn Andersen, søren ploug og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Lillian Larsen

Martin Lund
12. marts, 2019 - 08:23
"De danske studerende forstår slet ikke hvor priviligeret de er."
Det minder mig om da jeg var lille og ikke kunne lide maden. Så sagde mine forældre: "tænk på de stakkels kineserbørn"

Benny Larsen, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Bruhn Andersen, søren ploug, Niels Østergård og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

Det er rimeligt nok, at ministeren afbryder diskussionen med eleven på trappen.

Der sad en hel klasse og ventede på besøg af Merete Riisager og Kathrine Lilleør.

Disse elever havde forberedt sig på besøget -
og det er almindelig høflighed at møde op til tiden, når 24 mennesker sidder parat efter aftale.

Bare trist, at dette klassebesøg blev saboteret af skolens øvrige elever, der larmede udenfor pågældende klasselokale, så enhver samtale blev umuliggjort.

Hans Houmøller

Dialog og demokratisk samtale går i visses øjne kun en vej: oppefra og ned.
Mon nogen er i gang med at anskaffe sig gule veste til kommende møder med ministre og præstinder af den kaliber?

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Bjørn Pedersen, søren ploug og Espen Bøgh anbefalede denne kommentar

Lillian Larsen
Din analogi med kræsne børn der ikke vil spise er rigtig god. Lige meget hvad der bliver serveret så er det ikke godt nok.

Gratis uddannelse med løn uden modkrav. Selvom det er helt uhørt i resten er verden......ikke godt nok!

Jo bedre en sag eleverne har, jo dummere var deres opførsel, eftersom det har flyttet opmærksomheden hen på deres måde at opføre sig på, fremfor de saglige forhold.

Ete Forchhammer , Christian De Thurah, Niels Johannesen, jens peter hansen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Det er noget vrøvl af elever skal være mere robuste til erhvervsliver, - og ministre har ret til at være tynd- og ømskindet på sjælen, det er falsk opvisning af tøsefornærmethed.

Peter Jensen -
pressen kunne jo interessere sig for, HVORFOR eleverne buhede. I stedet går man med historien om dårlig opførsel, fordi det giver bedre clickbait overskrifter.

Hans Jeppesen, Morten Fals, Peter Knap, Niels Duus Nielsen, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Bjørn Pedersen, Karsten Lundsby, Torben Bruhn Andersen, søren ploug og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Riisager er gymnasielærer og har skrevet at hun tåler mosten. Hun holder op som minister efter valget. Hun, eller konen som nogle foretrækker at kalde hende, har altså masser af kendskab til aldersklassen og vil formodentlig tilbage til sit gamle job. Ingen person kan give et modspil til hundredevis af råbende elever når disse vil lave rav i den. Ministeren gik og det var vist fornuftigt. Sikke en sejr. Buh ha.

Lillian Larsen

@Herdis Weins
Det er også blevet moderne at tale om dårlig opdragelse/opførsel. "Demokratisk dannelse" er noget, man synes at forestille sig at skulle dressere de unge til. Først derefter vil man høre deres mening, og så ignorere den. Ligesom med borgerforslagene.

Morten Fals, Christian Mondrup, Niels Duus Nielsen, Torben Bruhn Andersen, Herdis Weins, Frede Jørgensen, Eva Schwanenflügel og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Mange medier gik fuldstændig i selvsving, og kørte løs med overskrifter i stil med "Det regnede med mønter" og "Det haglede med ukvemsord som luder" hele dagen - UDEN eleverne blev hørt.
Katrine Lilleør (præst), og Riisagers spindoktor bidrog til disse overskrifter og var i medierne hele dagen, indtil de sent på aftenen trak i land.

Undervisningsministeriet krævede videoovervågningen udleveret for at kunne fastslå hvem der kastede med mønter og råbte luder. Men trak i land og fraveg kravet, da flere juridiske eksperter fastslog at det var klart ulovligt. Desuden var der vist slet ikke nogen beviser på møntkast, måske var det nu blot en kapsel på gulvet, og måske blev der kun råbt luder en enkelt gang eller slet ikke?

Tænk engang at vores pæne og detailregulerede ungdom endelig protesterede så det kunne høres udenfor skolen for en gangs skyld?
Var det ikke på tide?
Hvor mange gange er det ikke blevet efterlyst af de selvfede 68'ere?

Ministeren har vist sig at være en ret så totalitær dame, der har indført nultolerance for fravær, (kommer man et halvt minut for sent gælder det for hele timen), og har villet indføre overvågning af de studerendes computere ved eksamen med en app der samler til hobe af hele indholdet og sender det til en Amazon-server i Irland. (Heldigvis har appen vist sig at være så fejlbehæftet, at den nu er fjernet igen)

De årlige besparelser har udsultet gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner til breaking-point.

I de ovennævnte sammenhænge er BUH kun et fattige ord !!

Morten Fals, Egon Stich, Bjørn Pedersen, Christian Mondrup, Benny Larsen, Herdis Weins, Niels Duus Nielsen, Lillian Larsen, Flemming Berger, Torben Bruhn Andersen, Dorte Sørensen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Christian De Thurah. Som jeg læser lederen, var der tale om en samtale med en elev. Ministeren forlod denne samtale, ikke for at gå ind til de ventende elever i et klasselokale, men for at slippe for yderligere samtale med unge mennesker der mærker effekten af ministerens tiltag. Altså fra ministerens side ikke noget med interesse i at tale med nogen berørte parter før beslutninger træffes. En adfærd denne minister forresten ikke er ene om.
Hvis larmen uden for klasselokalet, som ministeren altså ikke gik ind i, ville ha' gjort en samtale umulig, har ikke kun de larmende elever, men også arkitekten og de myndigheder der tillader et sådan byggeri, et stort problem!
I øvrigt undrer det mig så lidt vægt der lægges på rektors og elevråds udsagn i denne sag!
Her har dele af pressen vist nogle problemer ?!

Morten Fals, Peter Knap, Eva Schwanenflügel, Kenneth Krabat, Niels Duus Nielsen, Flemming Berger og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Kenneth Krabat

Skuepolitik mødt af skuemodstand. Det er da civiliseret. Ingen døde: Folkets repræsentanter lytter ikke til folket, og folket spilder ikke tid og energi på høflige argumenter. Magten fortrækker samme sekund, den bliver konfronteret med sandheden, én sandhed. ALLE har set, og mange har forstået, at sagen er større end spin: At politikerne lyver.

- 100% fraværsregel 1 dag for 1 minut for sent - og flertallet skal med offentlige transportmidler
- Træk i SU - 1 dag for 1 minut for sent
- 8 lærere grønthøstet på et år, efterfølgende årelång grønthøstning
- Elever, der presses og presses og presses
- Et uddannelsessystem der er skåret ned med 20 milliarder, og nedskæringerne fortsætter
- Gymnasier, der ikke kan leve op til lovens krav om uddannelsesniveau, pga. nedskæringer.

Bjørn Pedersen, Niels Duus Nielsen, Peter Knap, Eva Schwanenflügel, Herdis Weins og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Kenneth Krabat

Det er altid på sin plads med medier, der holder med alles bedste.

Allies bedste er en acceptabel form for partiskhed.

Torben Lindegaard

@Ete Forchhammer

Check lige linket nedenfor.

Din fremstilling holder ikke.

Undervisningslokalet som Merete Riisager skulle besøge inden mødet med elevrådet ligger oppe ad trappen - og hun var nødt til at gå videre, hvis hun skulle ankomme sådan nogenlunde til tiden. Samtalen med eleven midt på trappen blev afbrudt af en anden elev, der ville aflevere et A-4 ark til ministeren.

https://www.tv2lorry.dk/artikel/unge-buher-minister-ud-af-gymnasium-vi-e...

René Arestrup

Politik er også passion og selvfølgelig skal der være plads til mishagsytringer - også højlydte. Og det gælder måske specielt i en situation, hvor eleverne kan mærke konsekvenserne af den førte sparepolitik og har en mulighed for at konfrontere magten direkte.
Der ville først være anledning til bekymring, hvis arrangementet var forløbet helt efter drejebogen og eleverne - som dresserede skødehunde - indtog de roller, de var tiltænkt.
Men det er klart, i sidste ende beror demokratiet på samtale, så derfor kan buh-råb kun være et skridt på vejen.

Erik Fuglsang, Lillian Larsen, Herdis Weins og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Uanset meningerne om begivenheder, er det et resultat, at mødet, orienteringen, samtalen mellem parterne og dermed formålet med mødet - afbrudt og aflyst.
Et nederlag for demokratiet.

jens peter hansen

Selvfølgelig er buhråb uskyldigt, men så har man osse lissom lukket for mere snak. Det opnåede man. Sku vi ik komme videre?

Erik Fuglsang

Der er altså en skæbnens ironi over, at de unge - til et arrangement om demokratisk dannelse - udviser en adfærd, som leder mine tanker hen på alt andet end demokratisk dannelse.

Måske er jeg bare en sur gammel mand, men i min bog når man altså meget længere ved - på en sober måde - at argumentere skarpt og sagligt.

Og så lige et økonomisk pip.
Uanset at sektoren som helhed skal aflevere 2 % af driftsbevillingen om året i omprioriteringsbidrag, så er driftsøkonomien i den enkelte stats-institution jo meget mere kompleks, idet de endelige bevilliger til den enkelte institution i sidste instans er bestemt af det såkaldte taxameter-princip. Jo flere elever, der kommer helskindet igennem uddannelserne, jo højere bevillinger, Det aspekt er der sjældent fokus på i debatterne.

Erik Fuglsang -
i flere år har fagfolk påvist, hvordan de årlige besparelser på 2 % - år efter år efter år - påvirker kvaliteten negativt. Det kan såmænd endda ethvert nogenlunde begavet menneske regne ud - alligevel insisterer politikerne på dem - der skal jo være råd til skattelettelser, billigere bilafgifter etc.
Politikerne, der insisterer på besparelserne, er totalt uimodtagelige for argumenter.
Så er der kun buhråb tilbage som våben.
P.S. Hvorfor skal der ikke spares 2 % årligt på Folketinget og embedsapparatet ?

Erik Fuglsang -
har du overvejet, hvad taxameterprincippet betyder for kvaliteten af uddannelsen og hvordan det i sidste ende underminerer den enkelte uddannelses værdi ?

Erik Fuglsang

Herdis Weins:
Ideen med taxameterprincippet er jo i høj grad at understøtte, at offentlige institutioner skal drives effektivt. Målet i sig selv er sådan set meget legitimt. Der er - i mine øjne - et klart behov for mekanismer, der belønner de veldrevne institutioner og griber ind over for de dårligt drevne institutioner.
Hvis ikke driftsbevillingerne i hovedtræk skulle følge elevtallet, hvad skulle så være grundlaget for bevillingerne, må man spørge ?

Men, og her har du bestemt en pointe, man skal selvfølgelig som bruger og skatteyder være optaget af, om det i sidste ende underminerer den enkelte uddannelses værdi.

Taxameterprincippet, og brugen af økonomiske incitamenter, er jo en del af tankegodset bag New Public Management, og formålet hermed er også. at understøtte, at de enkelte institutioner skal konkurrere med hinanden om brugernes gunst, og det gør man jo ikke ved at udhule uddannelsernes kvalitet. Derfor har den enkelte institution jo ingen interesse i bevidst at sænke uddannelsernes kvalitet.

På papiret fejler taxameter-tankegodset ikke noget, hvis du spørger mig, men jeg kan godt tvivle på, om man alt i alt får bedre uddannelser ud af at markedsgøre uddannelsessektoren. Netop det strides både forskere og praktikere jo om, og det har de gjort de sidste små 30 år.

Hvordan mener du, at man bør sikre, at de enkelte uddannelses-institutioner drives effektivt ?

God weekend.

Erik Fuglsang

Herdis Weins
PS:
Ved faktisk ikke om ikke også centraladministrationen og Folktetinget udsættes for en årlig spareøvelse på 2 %, men du kan da med rette spørge, om ikke også de statsorganer burde smage grønthøsteren...

Erik Fuglsang

René Arestrup
13. marts, 2019 - 10:57

Dine refleksioner er altid interessante at læse; også selvom jeg ikke altid kan følge dig hele vejen.

Må jeg spørge dig, om hvad du tror, man - som elev - reelt opnår ved højrøstede mishagsytringer ved den slags arrangementer ?

Måske vokser man kortvarigt i studiekammeraternes agtelse, når man råber ukvemsord efter ministeren ?
Men rykker det mon afgørende ved de politiske prioriteringer og beslutninger ?

God weekend.

René Arestrup

@Erik Fuglsang
Undskyld det lidt sene svar - er ikke altid opmærksom på alle de tråde, jeg deltager i....
I det konkrete tilfælde, tror jeg det gør en forskel derhen, at offentlighedens opmærksomhed bliver henledt på det såkaldte omprioriteringsbidrag - altså de årlige to procents besparelser, alle uddannelsesinstitutioner er underlagt.
Men du har da ret for så vidt, at man ikke kommer langt med at råbe ad en minister. Men det gør man næppe heller med argumenter. I den forstand kan man sige, at eleverne på Ørestads Gymnasium fik det bedst tænkelige ud af situationen.
Og jeg vil stadig påstå, at det ikke er en krænkelse mod demokratiet eller demokratisk dannelse at råbe BUHHH!
I House of Commons er det nærmest institutionaliseret adfærd :-)

Lillian Larsen, Erik Fuglsang, Herdis Weins og Palle Jensen anbefalede denne kommentar

Sider