Leder

Hey, psst, få dig et lån, hurtigt! – Og kom i ulykke

Hurra, nu vil også bankerne bremse uansvarlig långivning. Alle bidrag er velkomne til at bremse den folkesygdom, som håbløs gældsætning er
26. marts 2019

Ågerkarle er nogle kedelige karle. Derfor har Folketinget søgt at lovgive dem væk. Ifølge den danske straffelov er åger en forbrydelse. Og kreditaftalelovens § 22 beskytter forbrugeren mod at blive flået:

»Er det beløb som forbrugeren efter aftalen skal betale som vederlag eller omkostninger urimeligt, skal det nedsættes til, hvad der skønnes rimeligt.«

Men hvad er urimeligt? Er det for eksempel urimeligt, hvis den såkaldte ÅOP – årlig omkostning i procent – ved et lån udgør 759 procent?

Det vil de fleste nok mene. Men ikke Østre Landsret. I en kendelse fra januar i år er Landsretten nået frem til, at en årlig omkostning på 759,79 procent for et kviklån ikke »væsentligt overstiger det rimelige«. Herved omgjorde Landsretten en kendelse afsagt af Roskilde Fogedret, der havde fundet grænserne væsentligt oversteget.

Fra uventet kant er der nu foreslået lempelse til hårdt ramte låntagere. Forslaget kommer fra Finans Danmark, der er interesseorganisation for landets største banker, realkreditinstitutioner, værdipapirhandlere og investeringsfonde.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Lise Lotte Rahbek
  • Katrine Damm
  • Randi Christiansen
  • Christian Skoubye
  • Torben K L Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Frede Jørgensen
Lise Lotte Rahbek, Katrine Damm, Randi Christiansen, Christian Skoubye, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian De Thurah

Kviklån giver ikke megen mening: De, der har brug for dem, har ikke råd til dem, og de, der har råd til dem, har ikke brug for dem.

Trond Meiring, Dennis Iversen, Lise Lotte Rahbek, Per Torbensen, Katrine Damm, Rikke Nielsen, Michael Waterstradt, Herdis Weins, Niels Duus Nielsen, Mogens Holme, Henning Krog, Christian Skoubye, Søren Hjernøe, Eva Schwanenflügel og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar

Et loft på renter er det eneste rigtige. Det kun et forretningsområde som kan eksistere, fordi kreditorerne(udlåner) kan bruge det danske retssystem til at inddrive gæld. Desuden, så er det en meget dårligt forretning for samfundet, da det har store økonomiske konsekvenser for individer som kommer i økonomisk uføre. Og oveni, så er ca 1/3 af renterne betalt af staten(altså os allesammen) via fradragsretten fra renter. Se mere om argumenterne for en specifikation på ågerrenter på mit borgerforslag om et renteloft på 24% : https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-02195

Trond Meiring, Steen K Petersen, Mogens Holme, Henning Krog, Søren Hjernøe, Torben K L Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

der var en gang noget, der hed åger, men det er der ikke mere, når man kan forlange 800% i rente, det kan jo få selv en dummebødeudstedende rocker til at rødme.

Trond Meiring, Bjarne Bisgaard Jensen, Kim Houmøller, Per Torbensen, Katrine Damm, Steen K Petersen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Hørte Anders Samuelsen sige, at han (og LA) ikke mener, der skal loft over renterne - quelle surprise.
Hans begrundelse : hvis man afskaffede de rentetunge kvivklån, så ville der bare opstå et sort marked, og der ville folk så gå hen, ligesom under spiritusforbudet i USA.
Han har dermed leveret et klokkeklart argument for at skrotte den nuværende narkolovgivning !

Trond Meiring, Kim Houmøller, Mogens Holme, Lise Lotte Rahbek, Torben K L Jensen, Steen K Petersen og Jan Bisp Zarghami anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Jeg var så dum at jeg lod mig lokke af muligheden for et hurtigt lån, sidst min computer brød sammen. Da jeg så betingelserne valgte jeg ikke at låne pengene alligevel, men det var allerede for sent: Nu havde ågerkarlene min mail-adresse og mit tlfnr., så nu får jeg to-tre mails om dagen og et par sms-er, der forsøger at lokke mig til at låne nogle hurtige penge.

For et menneske med min økonomi er det fristende, for der er virkelig ikke meget at rutte med på en kontanthjælp. Jeg har sågar overvejet bare at låne pengene, og så lade være med at betale dem tilbage, for vi har jo ikke gældsfængsel her i landet, og min samvittighed overlever det nok, da jeg jo bare snyder dem, der forsøger at snyde mig.

Hvad siger brevkassen? Skal jeg stile mit spørgsmål direkte til Informations brevkasse, eller er det godt nok bare at spørge her? Hvad sige moralens vogtere her på Information - er det okay at tage røven på dem, der forsøger at tage røven på mig?

Trond Meiring, Bjarne Bisgaard Jensen, Karin Hansen, Torben K L Jensen og Palle Jensen anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Niels Duus Nielsen:
Det er en relevant diskussion, du her rejser. Jeg bryder mig ikke om ågerkarle, men jeg er dog ikke det mindste i tvivl om, hvordan "din sag" vil falde ud i en evt. retssag !

Danny Hedegaard

Hvordan er det med de kviklån?

Er det bare for dem, som ikke kan få en lille kassekredit i banken, eller som ikke kan købe på normale afbetalings vilkår.

Niels Duus Nielsen vil du ikke kunne få en kassekredit på 10000 kr, eller kunne købe en computer på afbetaling i Elgiganten.

Hvis du kan, er det helt unødvendigt med et kviklån, og hvis ikke du kan, så er det nok desværre sådan at det bedste er, ikke at købe en ny computer, hvor meget du end måtte behøve den.

En kasse kredit kan dog, hvor muligt betales ud før tid, hvilket et afbetalings køb også kan.

Over 3 - 4 år giver det dog visse muligheder, selv i en stram økonomi.

Kviklån derimod vokser jo mere i omkostninger, end man kan følge med til med en stram økonomi.

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Niels Duus Nielsen

Danny Hedegaard, når man står i RKI kan man hverken få kassekredit eller købe på afbedrag, det er derfor, at disse ågerkarle findes, da der er et behov for deres tjenester. Har man kreditværdighed har man ikke brug for disse kviklån, for så kan man jo bare tale med sin bank.

Jeg fixede computeren på den gammeldags måde ved at finde et billigt bundkort og så flytte alle stumperne over. Og problemet var slet ikke opstået, hvis ellers sociallovgivningen havde været knap så fikseret på pisk - i gamle dage kunne man faktisk få et "forskud" på kontanthjælpem, som man så afdragede over skatten - det kan man ikke mere. Det er de små sko, der styrer her i landet - små sko til 2000 kr., som LLR sagde.

https://www.youtube.com/watch?v=OdNt041VhyA

Trond Meiring, Bjarne Bisgaard Jensen, Kim Houmøller, Randi Christiansen, Lise Lotte Rahbek, Pia Nielsen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar

Niels -
Det kan du moralsk tillade dig så stryg du blot det du skylder for som der står skrevet

"forlad os vor skyld som vi også forlader vores skyldnere. "And forgive us our debts, as we also have forgiven our debtors".

debts, ὀφειλήματα (opheilēmata), Noun - Accusative Neuter Plural
Strong's Greek 3783: A debt, offense, sin. From opheilo; something owed, i.e. a due; morally, a fault.

debtors.ὀφειλέταις (opheiletais) Noun - Dative Masculine Plural
Strong's Greek 3781: From opheilo; an ower, i.e. Person indebted; figuratively, a delinquent; morally, a transgressor.

Men som Løkke Rasmussens bemærker så kommer det nok an på hvem m an er :-)
Meget udbredt i bankverdenen som vi tilgiver hver gang de har syndet.

Så "Led os ikke i fristelse og fri os fra det onde"

Trond Meiring, Karin Hansen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Hvis der sker en bevidst misligeholdelse af lån, vil der antageligt ske to ting. For det første vil långiver indlede en inkassosag med det samme. For det andet vil långivere alt andet lige skærpe kravene til sikkerhedsstillelse, hvis bevidst misligeholdelse greb om sig.

Hej Hilsner Alle, jeg er Andy James, Har du været på udkig efter finansieringsmuligheder til dit nye hjem køb, byggeri, fast ejendom lån, refinansiering, konsolidering af gælden, personlige eller erhvervsmæssige formål? Velkommen til fremtiden! Finansiering blev let med os. Kontakt os, da vi tilbyder vores finansielle service til en lav og overkommelig rente på 2% for lang og kort løbetid. Interesseret ansøger bør kontakte os for yderligere lån erhvervelsesprocedurer via email mig: andyjameslending@outlook.com. Jeg venter på din presserende mail-svar.

Hello Greetings Everyone, I am Andy James, Have you been looking for finance options for your new home purchase, construction, real estate loan, refinancing, debt consolidation, personal or business purpose? Welcome to the future! Financing became easy with us. Contact us as we offer our financial service at a low and affordable rate of 2% for long and short term. Interested applicant should contact us for additional loan acquisition procedures by email me: andyjameslending@outlook.com