Leder

Regeringen ruller asfalt ud over hele landet som valgflæsk. Bvadr!

Trængsel på motorveje skyldes, at biler er blevet favoriseret. Flere og bredere motorveje vil ikke hjælpe, men går stik imod den klimabevidsthed, som unge over hele verden i dag strejker for
Af de 112 milliarder, som partierne har aftalt at bruge på infrastruktur mellem 2021 og 2030, går størstedelen til flere motorveje, større motorveje, nye omfartsveje – og så er der i øvrigt afsat en lille milliard til en ulønsom jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund, hjemme i DF-formand Thulesen Dahls valgkreds, skriver David Rehling.

Af de 112 milliarder, som partierne har aftalt at bruge på infrastruktur mellem 2021 og 2030, går størstedelen til flere motorveje, større motorveje, nye omfartsveje – og så er der i øvrigt afsat en lille milliard til en ulønsom jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund, hjemme i DF-formand Thulesen Dahls valgkreds, skriver David Rehling.

Sigrid Nygaard

15. marts 2019

Skizofreni er det. I dag, fredag, strejker unge i 1.693 byer verden over for at få ældre generationer til at tage ansvar for en udvikling, som klima, miljø og biodiversitet kan holde til. Samtidig har VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti indgået en aftale om at bruge milliarder af kroner på en udvikling, der går stort set stik modsat af, hvad de unge kræver.

Af de 112 milliarder, som partierne har aftalt at bruge på infrastruktur mellem 2021 og 2030, går størstedelen til flere motorveje, større motorveje, nye omfartsveje – og så er der i øvrigt afsat en lille milliard til en ulønsom jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund, hjemme i DF-formand Thulesen Dahls valgkreds.

Kyniske iagttagere har set de mange milliarder hældt ud med asfalt i alle dele af landet som valgflæsk op mod det forestående valg. At der er tale om politisk fidus, ses også af, at Dansk Folkeparti ved at gå med i motorvejsorgiet samtidig bryder det forlig om en togfond, som DF i 2013 indgik med Thorning-regeringen. Morgenavisen Jyllands-Posten jubler torsdag: »DF er vendt tilbage til blå blok«.

Motorveje skaber med sikkerhed behov for flere motorveje

’Trængselsproblemer’ bruger VLAK og DF som forklaring på de mange nye milliarder til veje. I tavshed forbigår de, at denne trængsel er fremkaldt ved, at folketingsflertal i mere end ti år har gjort det stadigt billigere at købe og køre i bil, samtidig med at den kollektive trafik er blevet forsømt.

Resultat: Husstandene køber flere biler og kører mere i dem, de allerede har. Og som trafikforskere har faktuelt belæg for at påpege: Medmindre der aktivt gøres noget for at dæmpe bilkørslen, f.eks. trængselsafgifter, vil ny vejkapacitet hurtigt blive spist op.

For 30 år siden – under de store debatter om først Storebæltsforbindelsen, siden Øresundsforbindelsen – blev den britiske trafikforsker John Whitelegg inviteret til danske konferencer for at fortælle om internationale erfaringer med motorvejsbyggerier i stor skala. Whitelegg sammenfattede disse erfaringer i denne sætning: »Det eneste, man med sikkerhed kan sige om motorveje, er, at de skaber behov for nye motorveje«.

At Storebæltsforbindelsen har banet vej for, at det i VLAK-DF forliget indgår, at der skal afsættes penge til nærmere undersøgelser af en bilbro over Kattegat, ville Whitelegg notere som endnu en bekræftelse.

Motorveje fremmer byspredningen, tilplastrer naturen og belaster miljøet. Alt dette bidrager til yderligere drivhuseffekt. Alvoren i klimaudfordringen synes slet ikke at befinde sig i det VLAK-DF’ske politiske beslutningsrum.

Håbet er, at de unge med deres globale aktion formår at trænge ind i det.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian Skoubye
  • Dina Hald
  • Palle Bendsen
  • Jakob Dahl
  • Troels Ken Pedersen
  • Eva Schwanenflügel
  • lars søgaard-jensen
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Anders Graae
  • Jesper Eskelund
  • Christian Estrup
  • Carsten Mortensen
  • Ole Frank
  • Ejvind Larsen
  • Estermarie Mandelquist
  • Alvin Jensen
  • Erik Karlsen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Poul Anker Sørensen
  • Hans Larsen
  • Thomas Tanghus
  • Marianne Stockmarr
  • Caspar Christiansen
Christian Skoubye, Dina Hald, Palle Bendsen, Jakob Dahl, Troels Ken Pedersen, Eva Schwanenflügel, lars søgaard-jensen, Peter Beck-Lauritzen, Anders Graae, Jesper Eskelund, Christian Estrup, Carsten Mortensen, Ole Frank, Ejvind Larsen, Estermarie Mandelquist, Alvin Jensen, Erik Karlsen, Lise Lotte Rahbek, Poul Anker Sørensen, Hans Larsen, Thomas Tanghus, Marianne Stockmarr og Caspar Christiansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Arne Albatros Olsen

Sortere end asfalt kan det næppe blive.

Dina Hald, Torben Arendal, Søren Fosberg, Benta Victoria Gunnlögsson, Eva Schwanenflügel, Ole Frank, Estermarie Mandelquist, Alvin Jensen, Thomas Tanghus, Marianne Stockmarr og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Og med den udskrivning, bundet af en virkeligsopfattelse fra forrige årtusinde, har blok blå dermed indirekte fraskrevet sig retten till at optræde som "velfærdsprofeter" her op imod det næste valg.
For det vil der ikke være økonomi til, og heller ikke til markante nye grønne tiltag.

Et skud med at haglgevær i begge fødder.

Steen K Petersen, Christian Skoubye, Dina Hald, Torben Arendal, Søren Fosberg, Kristian Spangsbo, Helle Bovenius, Benta Victoria Gunnlögsson, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen, lars søgaard-jensen, Britta Hansen, Herdis Weins, Anders Graae, P.G. Olsen, Mogens Holme, Carsten Mortensen, Ole Frank, Bjarne Bisgaard Jensen, Estermarie Mandelquist, Alvin Jensen, Lise Lotte Rahbek, Poul Anker Sørensen, Marianne Stockmarr, Torben K L Jensen, Karsten Lundsby, Per Torbensen, Olav Bo Hessellund, Anne Eriksen og Frederik Groth Nordstrøm anbefalede denne kommentar
Frederik Groth Nordstrøm

Desværre er det ikke noget der kommer som en overraskelse.
Dét, der til stadighed undrer mig er, at et af de mest velstillede lande i verden har en befolkning, der ikke har gennemskuet hvad de valgte politikere stræber efter. Det handler ikke om fremtidige generationers overlevelse.

Steen K Petersen, Margit Lund Christensen, Carsten Wienholtz, Christian Skoubye, Dina Hald, Torben Arendal, Søren Fosberg, Kristian Spangsbo, Benta Victoria Gunnlögsson, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen, Britta Hansen, Herdis Weins, Morten Fals, Anders Graae, Arne Albatros Olsen, P.G. Olsen, Mogens Holme, Kent Bajer, Ole Frank, Ejvind Larsen, Estermarie Mandelquist, Alvin Jensen, Lise Lotte Rahbek, Helle Lorenzen, Marianne Stockmarr, Karsten Lundsby, Flemming Berger, Per Torbensen, Trond Meiring og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

Der SKAL være trafikpropper for inspirere bilister til en anden adfærd.
En anden ansporing er, at gøre brændstoffet dyrere med resurseafgifter - og husk så lige at afskaffe befordringsfradraget for bilister.

Torben Arendal, Søren Fosberg, Helle Bovenius, lars søgaard-jensen, Herdis Weins, Mogens Holme, Ole Frank, Ejvind Larsen, Alvin Jensen, Hans Larsen, Marianne Stockmarr, Karsten Lundsby og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

Og millioner til at lære digitale robotter til at snakke ordentligt dansk! :)

Eva Schwanenflügel, Arne Albatros Olsen, Lars Sell-B, Kim Houmøller og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Martin Kristensen

I øjeblikket holder tusindvis af biler i kø hver dag - hvor de spilder tid og sviner unødigt.

Kollektiv transport er ikke et alternativ for dem, der ikke bor/arbejder i centrum.

Derudover bliver næste generation af biler elektriske, og selv elektriske (og snart førerløse) biler skal bruge vej for at komme frem.

Torben Arendal, Jens Winther, Allan Petersen, Kim Houmøller, Søren Knudsen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Har lige kørt fra Århus til København - myldretiden !
Hvor er det dejligt med et velfungerende vejnet i Danmark.
De mavesure der ikke kan snuppe biler har virkelig ikke forstået at motorvejene i Danmark er fantastiske at køre på.
Kom nu ud af togkupeen og oplev landskabet og mærk hvordan trafikken glider.

Frederik Groth Nordstrøm og Søren Knudsen anbefalede denne kommentar

Samtidig går samtlige blå partier rundt og forsøger at bilde vælgerne ind år de er åh så grønne.

Christian Skoubye, Per Torbensen, Torben Arendal, Benta Victoria Gunnlögsson, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen, Herdis Weins, Mogens Holme, Carsten Mortensen, Ole Frank, Ejvind Larsen, Estermarie Mandelquist, Frederik Groth Nordstrøm, Alvin Jensen, Thomas Tanghus og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Olav Bo Hessellund

Totalt visionsløst!

Torben Arendal, Kristian Spangsbo, Benta Victoria Gunnlögsson, Eva Schwanenflügel, Herdis Weins, Arne Albatros Olsen, Mogens Holme, Ejvind Larsen, Estermarie Mandelquist, Alvin Jensen, Lise Lotte Rahbek, Marianne Stockmarr og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Thomas Jensen

I Horsens beklager en kirke i midtbyen sig over, at de områdets beboere bruger deres parkeringsplads, så der ikke er pladser til kirkens gæster. En af de lokale går til bekendelse og siger, at "Eneste mulighed er at bryde loven" fordi der ikke er parkeringspladser nok til dem der bor i byen.

For selvfølgelig skal vi allesammen have en bil. Ellers kan vi jo ikke komme på arbejdet. Og nå alt det som vi gerne vil, og som er så vigtigt, at de sidste 20-30 års advarsler om point-of-no-return ignoreres. Vi pisser i bukserne, fordi det er så dejligt! Det er os selv det rammer. Lige nu. Huset brænder og flammerne står os om ørerne. Og vi fucking ignorerer det, og klynker over parkeringspladser!

Søren Fosberg, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Britta Hansen, Herdis Weins og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

@Jørgen Wind-Willassen
Det er på ingen måde forsvarligt at nyde landskabet bag rattet af en bil...!

Steen K Petersen, Hans Larsen, lars søgaard-jensen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Charley Kristensen

Ak ja, ak ja. Bedst som man troede, at alvoren i klimaproblemerne også var begyndt at gå op for de blå partier, sker dette. De bliver forhåbentlig sat fra bestillingen efter næste valg.

Søren Fosberg, Flemming Berger, Benta Victoria Gunnlögsson, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Niels Østergård

Som Greta Thunberg flere gange har påpeget under interviews, så ved næsten ingen politikere selv det mest basale med hensyn til klima og klimaforandringer.
Så måske er der ikke ale om ren ondskab, men også en stor del uvidenhed.

Per Torbensen, Søren Fosberg og Helle Bovenius anbefalede denne kommentar
Niels Østergård

Uvidenhed kunne måske erstattes med korruption eller dumhed. Men den slags skriver man jo ikke.

Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Egon Stich, Eva Schwanenflügel og Morten Fals anbefalede denne kommentar

At David Rehling er københavner, står vist ikke til diskussion efter denne sætning:

"en lille milliard til en ulønsom jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund,".

Billund er landets næststørste lufthavn - og har, så vidt jeg ved, et par attraktioner at byde på. Jeg har selv, ofte, siddet på banegården i Vejle og ventet på den skide bus til Billund, fordi lortet ikke hænger sammen. Hver gang har bussen så været fuld af folk, der skulle til Billund...

Jeg er skide ligeglad med hvem, der er valgt i kredsen. Den bane er der brug for.

Forresten....er lønsomheden nu det vigtigste parameter i udbygningen af vores offentlige infrastruktur? Eller gik der bare københavnsk regnedreng i Rehling.

Per Torbensen, Lise Lotte Rahbek og Britta Hansen anbefalede denne kommentar
Tommy Ligaard

Er det virkelig troen, at Danmark har en så dum vælgerskare?
Tror du virkelig, at sådan noget pjat flytter stemmer?
Tænker vi er da i 2019 og mere oplyste og flere medier til at oplyse os end nogensinde ...

Jørgen Wind-Willassen -
man skal sikke henfalde til landskabsnydelse, når man kører på motorvej - man skal først og fremmest
lægge mærke til trafikken.
I toget derimod kan man nyde landskabet fuldt ud.

Steen K Petersen, Per Torbensen, Lise Lotte Rahbek, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel og lars søgaard-jensen anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Privat vs. kollektiv transport er en del af den værdipolitiske debat, og denne diskussion har også tråde til by versus land dimensionen.
Hvis man er borgerlig eller er centrum-højre vælger, eller hvis man bor uden for de store byer, så vil dette udspil med mere asfalt - alt andet lige - blive taget meget godt imod som velsmagende valgflæsk.
De fleste af vælgerne i det blå og lyseblåsegment er ikke modstandere af at prioritere den kollektive trafik, men for dem er privatbilismen bare endnu vigtigere. Bilen er symbolet på den ultimative frihed og et liv uden den være helt utænkeligt. For de blå og lyseblå vælgere vil en opprioritering af vejnettet derfor være en vindersag.

For mig er der imidlertid en række problemer i udspillet. Set fra et borgerligt synspunkt flytter det næppe stemmer hen over midten i nævneværdigt omfang. Langt ind i socialdemokratiet er man glad for bilen, selvom man måske ikke siger det så højt af hensyn til den politiske korrekthed, men de røde og radikale vælgere stemmer næppe blåt af denne her grund. Der skal mere til. Dermed bliver den politiske effekt af udspillet ikke slagkraftig nok, selvom der - igen set med borgerlige øjne - er nogle gode takter i udspillet. At den cyklende storbyvælger næppe er begejstret for udspillet, er man formentlig helt klar over i blå blok.

Det andet - og vigtigere aspekt - er, at udspillet ikke kan stå alene. Der burde tages en række "gratis initiativer", som kan modvirke, at alle vi erhvervsaktive færdes derude på samme tid. F.eks. burde lastbiltrafikken afvikles fra kl. 00-06, 9-15 og fra 18-24, og således have forbud mod at bevæge sig derude i myldretiden. Det ville skabe luft i trafikken i myldretiden og reducere behovet for ny-investeringer. De udenlandske bilister burde også i langt højere grad betale for brugen af det danske vejnet. Det kan ikke være danske skatteydere og bilister, som alene skal betale gildet, mens de helt forståeligt sidder inde i de østeuropæiske lastbilers førerhuse og gnækker.

Vi burde også arbejde hen imod meget mere fleksible arbejdstider og på den måde få en mere jævn udnyttelse af vejnettet. Det ville også reducere behovet for hele tiden at tænke i at udvide vejnettet.

Disse ideer er der både perspektiver og god samfundsøkonomi i.

Erik;

"Hvis man er borgerlig eller er centrum-højre vælger, eller hvis man bor uden for de store byer, så vil dette udspil med mere asfalt - alt andet lige - blive taget meget godt imod som velsmagende valgflæsk."

Nej. Bor selv i nærheden af Mariager og den foreslåede omfartsvej. HVis den vej er svaret, er spørgsmålet forkert.

Faktisk tør jeg ikke fortælle mine børn om den vej: Den ældste elsker at cykle rundt omkring Mariager fordi området er så ufatteligt smukt - måske et af de smukkeste i Danmark.

Men dækningen af banen til Billund - ikke bare i denne avis - stinker af Københavneri. Det er let nok at sige, at du ikke har brug for den bane - når du kommer fra Dragør og har boet størstedelen af dit liv i HT-området.

Erik Fuglsang

Niels:
Jeg burde nok have været lidt mere forsigtig i mit ordvalg. Jeg modificerer det derfor som følger:

"Hvis man er borgerlig eller er centrum-højre vælger, eller hvis man bor uden for de store byer, så vil dette udspil med mere asfalt - alt andet lige - nok blive taget pænt imod af de fleste i dette segment."

Jeg kender ikke til enkelthederne i alle forslag. Bl.a. kender jeg ikke til detaljerne i forslaget om omfartsvejen ved Mariager, men jeg ved, at området omkring Mariager Fjord er uendelig smukt. Så jeg kan godt dele din bekymring her. Uanset om det virker lidt som betaling til Kim Christiansen for støtten til pakken, så er der områder i kongeriget som efter min mening ikke skal plastres til med asfalt.

God weekend.

Motorveje : Når man sætter en tykkere vandslange ind i tyndere, øges presset i de tynde.
Vestfyn + bro 3 sporet er et godt eksempel. Nu er planen at indsætte en tyk på næste stykke - og det næste ....

Lise Lotte Rahbek

Set fra et punkt meget nær Vejle er banen til Billund ikke spor overflødig eller ulønsom. Den kan spare en forbandet masse trafik til og fra Lufthavnen - og Vejle.

Per Torbensen, Erik Fuglsang og niels astrup anbefalede denne kommentar

Hvad er argumentet for ikke at føre den bane videre til Grindsted og derfra ned til den allerede elektrificerede bane mellem Esbjerg og Kolding? Folketinget er vel bekedt med at Danmark strækker sig længere vestpå end Legoland?

Liselotte Paulsen, Per Torbensen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

Lise Lotte:

Billund Lufthavn havde sidste år 3,4 millioner passagerer. Legoland havde - i hvert fald - over 1,5 millioner gæster. Hvor mange overnatninger Lalandia havde, kan jeg ikke sige - men sammen med Rødby er det 1,3 millioner.

Der arbejder 600 i Legoland. Ca 5.000 hos Lego. Lalandia - det ved jeg ikke. Hvis du kan få dem til at bruge toget, så ville det nok ikke være helt skidt.

Måske går Rehling ud fra, at de gæster, der ikke tager til Billund, vil lægge deres penge i København i stedet. Det er bare nemmere at flyve fra Hamburg så.

Jeg har virkelig været forbløffet over sammenkædningen mellem jernbanen til Billund og Tulle. Så jeg gik på Infomedia - begrænsede søgningen til artikler FØR 2010...og her er resultatet.

1) 1. juli 2006 Det radikale folketingsmedlem i Vejle-kredsen, Torben Elsig Pedersen, vil have flere jernbanetilbud til borgerne i den nye Vejle Kommune - og et spor til Billund som den ultimative mulighed.

2) 23. september 2008 - : Byrådet i Billund Kommune anbefaler en jernbane mellem Billund og Trekantområdet. Trafikstyrelsen har i slutningen af maj sendt »Trafikplan for 2008-2018« i høring, og det er byrådsmedlemmerne blevet enige om et fælles svar til.

3) 31. juli 2000 - Billund Lufthavn skal have en direkte jernbaneforbindelse med en jernbanestation på samme måde, som Københavns Lufthavn i Kastrup har fået det, foreslår den tidligere konservative trafikminister Kaj Ikast.

4) 30. oktober 2007 - SF vil have flere og hurtigere tog i Sønderjylland, kun to timers rejsetid mellem Esbjerg og København og en undersøgelse af mulighederne for togforbindelse til lufthavnen og Legoland i Billund.

5) 9. november 2001 - Det Radikale Venstre vil arbejde for....tog til Billund

6) 13. november 2008 - Står det til Enhedslisten, skal der ikke ofres 1,3 milliarder kroner på udvidelse af de motorvejen omkring Vejle.... Samtidigt skal en række lukkede stationer genåbnes og nye etabeleres - blandt andet i Bredballe og i Grejsdalen. På længere sigt skal der etableres jernbaneforbindelse til Billund og lufthavnen.

7) Der var i det store hele fælles fodslag i Vejle amtsråd, da amtsrådet mandag eftermiddag på et ekstraordinært møde satte udbygningen af Billund til det vestlige Danmarks internationale lufthavn på skinner.....Kun SFeren Solveig Outzen beklagede, at man ikke allerede nu ville sikre sig jord til anlæg af en jernbane til Billund fra Jelling. Men ellers var både hun og SFs folketingsgruppe enige om, at Billund er det rigtige sted for en vestdansk storlufthavn.

8) 27. januar 2005 - Venstres kandidater i Vejle-området har stået sammen om at presse på for at få amtet til at begynde bygningen af den omstridte borgmestervej. Trafik og infrastruktur er et af de vigtigste punkter for et område i vækst som Vejle,....Selv om de to Venstre-folk taler varmt for den kollektive trafik i Trekantområdet, støtter de ikke deres partifælle Karsten Madsen, der vil have tog til Billund Lufthavn

Var det nok....

Rehlings henkastede bemærkning om Tullebanen illustrerer egentlig meget fint et enormt problem herhjemme: Københavner-kastens perfide spin, når det kommer til investeringer uden for Østerbro. Skide være med, at politikere fra Konservative, Venstre, Radikale, Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten på skift - og i årtier - har talt om denne bane.

Det er Tulles valgkreds. Nuff said.

Og det er præcis denne holdning, der giver DF så mange stemmer. Som er ved at få det her land til at knække over.

Der er masser af ting at kritisere trafikplanen for. Billund banen er bare ikke en af dem.

Erik Fuglsang, Flemming Berger, Lise Lotte Rahbek og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar
Søren Fosberg

Apropos Thunberg: Uvidenhed er blevet en standardundskyldning. Man kan mene lige hvad man vil og påstå hvadsomhelst. Viden er overflødig, alle lufter deres meninger uden at kunne argumentere for dem. VIDENskab forhånes som korrupt og fjollet og når en minister, bankdirektør eller borgmester bliver taget i fejl og lovbrud siger han/hun bare at det vidste han/hun ikke. Ooops, undskyld, jeg påtager mig det fulde ansvar. Men det betyder intet.

Der er kun to alternative forklaringer på alle disse fejl og misforvaltninger, inkompetence eller forbrydelse og vore ledere påberåber sig altid inkompetence. Det er helt legalt at være inkompetent (jeg vidste det ikke siger de ansvarlige), bare det kun går ud over de rigtige.

Viden er yt. Dårlig forvaltning er in. Hvor længe endnu?

Niels Astrup du finder det ikke underligt at man skal til Vejle for at komme til Billund?

Det må antages at folk i Vestjylland er mere tilbøjelige til at bruge Billund Lufthavn over CPH end så mange andre danskere da de er nogle af dem der har længst til hovedstaden.

Hvorfor stoppe banen ved Legoland eller Billund når man ville kunne forbedre servicen markant for vestjyder der skal til lufthavnen eller til Vejle/Horsens/Århus ved at køre nord om Kolding/Fredericia?