Leder

Sigmund siger, han vil rumme alle, men LGBT vil ikke rumme ham

Youtuberen og entertaineren Sigmund har bragt sig i miskredit med et udfald mod muslimer. Bør det fratage ham en nominering som ’Årets LGBT-person’ og optræden ved prisuddelingen?
Sigmund Trondheim har været finaledeltager i X Factor og blev nr. 3 i dette års Melodigrandprix. Til prisuddelingen Danish Rainbow Awards, der finder sted i Cirkusbygningen i København i april, har arrangørerne nomineret Sigmund til ’Årets LGBT-person’.

Sigmund Trondheim har været finaledeltager i X Factor og blev nr. 3 i dette års Melodigrandprix. Til prisuddelingen Danish Rainbow Awards, der finder sted i Cirkusbygningen i København i april, har arrangørerne nomineret Sigmund til ’Årets LGBT-person’.

Mogens Flindt

5. marts 2019

Et forbillede for mange unge. Det er den 23-årige youtuber og entertainer Sigmund Trondheim. Hans budskab: »Det er okay at være anderledes.«

Sigmund har fortalt om det svære i at vokse op i den vestjyske landsby Sørvad, når man er homoseksuel og i øvrigt lider af ADHD (Opmærksomhedsforstyrrelse og hyperaktivitetslidelse) og Tourettes syndrom (Ufrivillige bevægelser eller lyde).

Sigmund har været finaledeltager i X Factor og blev nr. 3 i dette års Melodigrandprix. Til prisuddelingen Danish Rainbow Awards, der finder sted i Cirkusbygningen i København i april, har arrangørerne nomineret Sigmund til ’Årets LGBT-person’ og inviteret ham til at optræde.

Men vups, er nominering og invitation trukket tilbage. Begrundelse: Sigmund har udtrykt »holdninger, der på ingen måde harmonerer med Danish Rainbow Awards’ værdier«.

Sigmunds brøde: I midten af februar lagde han på Instagram et ophidset indslag, som han senere slettede, men som er spredt af en forarget Twitter-bruger. Sigmunds indslag er reaktion på en tv-reportage om indvandreres vanskeligheder efter de nedskårne ydelser.

Sigmund fnyser:

»Lad os nu sige, at lille Homosigge går en tur på Nørrebro eller Tingbjerg, og så bliver jeg slået ned og voldtaget og truet, og jeg ved ikke hvad, af en eller anden bande. Og så vælger jeg at flygte til, lad os sige, Damaskus.«

Derefter beretter Sigmund om, hvordan han ikke ville kunne stille krav til Syrien. På engelsk formaner han flygtninge og indvandrere i Danmark:

»Be a little grateful. Collaborate with society. Or LEAVE, bitch.«

Sigmund får også brokket sig over folk, der taler arabisk i bussen. Han tilføjer:

»Jeg ved godt, du har ti børn og skal hjem og skrælle kartofler, men hvad skal der blive af lille Danmark, hvis vi ikke lige rummer hinanden og deles om Danmark.« Han slutter: »Er jeg ved at blive en gammel racist, der er træt af livet?«

Det handler om rummelighed. Men hvem er det, der skal rummes? Skal LGBT-bevægelsen rumme en Sigmund, som nu angrer og anfører:

»Desværre har min diagnose det med at tage over.«

Skal han rummes, også selv om han er en genlyd af antimuslimske udfald fra politisk langt snedigere kræfter end Sigmund? Eller ville prisarrangørerne dermed afskære sig selv fra at rumme nogle af de mest sårbare blandt LGBT’ere: Unge muslimer, hvis seksualitet kan bringe dem i en farlig konflikt med deres familie?

Svarene er ikke indlysende. Men man kan konstatere, at der er klemte vilkår for den rummelighed, som både Sigmund og arrangørerne erklærer, at de vil fremme. 

Jim Lyngvild er kendt for sin skarpe tunge og sine udfald mod mange grupper i samfundet. Nu har han talt nedsættende om sin egen minoritet, bøsserne. Det kostede ham et job som konferencier på den store Copenhagen Pride parade for homoseksuelle og transpersoner til august.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Runa Lystlund
  • Viggo Okholm
  • David Zennaro
  • Grethe Preisler
Runa Lystlund, Viggo Okholm, David Zennaro og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Grethe Preisler

Sigmund er dagens mand i skysovs

Bøsse - nå ja hvad, der er der jo så mange der er efterhånden, uden at en kat gider gø ad dem af den årsag. Men diagnostiseret med både ADHD og Tourette!
Her kan selv vikingedesigneren Jim Lyngvild og komikeren Frank Hvam, som i sin tid blev 'pisset af', fordi han ikke kunne tisse offentligt på koranen uden risiko for trusler om at få nogen på huden for det, godt pakke sammen og knytte sylterne ... ;o)

Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Ole Frank og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Skal vi nu ikke lige klappe hesten?

"Et forbillede for mange unge. Det er den 23-årige youtuber og entertainer Sigmund Trondheim. Hans budskab: »Det er okay at være anderledes.«

Det unge 'talent' er muligvis et forbillede for 'mange unge', men i så fald lader det sig ikke aflæse på hans Youtube-kanal.

Så 'hvor mange unge' er Sigmund Trondheim egentlig et forbillede for, Ulrik Dahlin? Er det bare sådan en 'lederplads-frimodighed' du der udslynger, eller har du som garvet journalist vanlig dokumentation for påstanden?

Hvorfor er det vigtigt?

Det er vigtigt, fordi svaret på mit spørgsmål vil afsløre rigtigheden af én af de følgende to påstande:

1. Medierne rapporterer fra en selvskabt virkelighed

2. Medierne rapporterer fra en faktuel virkelighed

Du er sgu en af de sidste kanariefugle i kulminen, Dahlin: Løber selv du tør for ilt, så er nederlaget endegyldigt...

Jakob Silberbrandt, Martin Rønnow Klarlund, ingemaje lange, Benny Jensen, Niels Duus Nielsen og Peter Knap anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Med det sagt, er det for en gammel sjæl tragikomisk sådan at bevidne progressiviteten fortære sig selv..

Jakob Silberbrandt, Ole Frank, Niels Duus Nielsen og David Engelby anbefalede denne kommentar
David Engelby

Hvis han ikke kan høre folk tale et andet sprog i bussen, fx arabisk, uden at blive oprørt, så vil jeg nok sige, det er nærliggende at føje en ret sørgelig - politisk - diagnose til denne unge mands CV.

Eva Schwanenflügel, Dana Hansen, Ole Frank, Mogens Holme, Hanne Tagø og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Den bager græd gudsjammerligt, da man ham førte væk

Spis brød til Torben Jacobsen og David Engelby. Det er ikke Dahlin, men gode gamle David Rehling, der lægger navn til ovenstående leder i den mindst ringe *-*

Bjarne Bisgaard Jensen, Jakob Silberbrandt, Nis Jørgensen, ulrik mortensen, Caspar Christiansen, Eva Schwanenflügel, Runa Lystlund, Jørn Andersen, Niels Duus Nielsen og Ivan Mortensen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det ville være dejligt, hvis vi kunne slå fast, at racisme simpelthen er en diagnose.

Rikke Nielsen, Eva Schwanenflügel, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Frede Jørgensen, Kirsten Lindemark, Johanna Haas og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Det glæder mig, at arrangørerne holder fast i at tolerance og solidaritet er et bærende kendetegn for begivenheden. Det glæder mig også, at Sigmund hurtigt valgte at slette sit indslag.
Vi har alle lov at blive klogere og fortryde, hvad vi har sagt eller skrevet. Synes ret beset ikke på den baggrund at Information burde skrive en leder om sagen og hænge LGBT miljøet ud for manglende rumlighed. Det er der ikke belæg for. Man kunne lige så vel anføre, at der holdes fast i en rummelighed overfor alle minoriteter i Danmark med den beslutning, der er truffet. Det bør da være i orden ikke at tolerere racistiske udfald. Plus at Information hænger et ungt menneske til tørre, som hurtigt fortrød sine udfald.

Der er vigtigere ting at skrive ledere om, hvis man vil medvirke til at genindføre tolerance og solidaritet i samfundet her midt i et sindsygt, menneskefjendsk og racistisk DFsk paradigmeskifte, som S og V applauderer uden modstand.

Flemming Berger, Bjarne Bisgaard Jensen, Anna Louise Finck-Heidemann, Troels Ken Pedersen, Eva Schwanenflügel, Mogens Holme, Marie Jensen, Anders Lund, Hanne Tagø, Niels Duus Nielsen, Viggo Okholm og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Det er ikke rart at blive spyttet på. Eller at blive dæmoniseret. Eller at leve i en kultur, hvor man ikke kan undskylde og få en chance til.

Anne Mette Jørgensen, David Zennaro, Jonathan Larsen, Johanna Haas og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Jeg er rummelig musikalsk m.v. men rent personligt kan jeg nu som ældre mand ikke lige med stilen. Det er mit problem og man må sige Sigmund er modig i sin stil-han står ved den. Omkring sine udtalelser om muslimer så er han jo trods alt ikke værre end rigtig mange af os andre-de ord han fyrer af må vel være sød musik i visses ører på den politiske højrefløj inkl.social demokrater..
Men uanset mine holdning så har fyren vel ret hvis hans eksempel om flugt til Damaskus var reelt?

David Joelsen

Jeg er for gammel til dette, og min pegefinger for krum. Det må de unge finde ud af - og det er jeg er sikker på at de gør.

Steffen Gliese

Viggo Okholm, "Men uanset mine holdning så har fyren vel ret hvis hans eksempel om flugt til Damaskus var reelt?"
Det er jo en lidt absurd fremstilling i den verden, vi lever i, hvor et menneske fra et vestligt land næppe vil blive nægtet indrejse noget som helst sted i verden, bortset fra Nordkorea, måske.

David Zennaro, Troels Ken Pedersen, Eva Schwanenflügel, Ole Frank, Marie Jensen og Johanna Haas anbefalede denne kommentar

Jeg føler mig ikke krænket over kommentatorernes krænkelse over Rehlings krænkelse over Rainbow arrangørernes krænkelse over Sigmunds udtalelser. Jeg føler bare kvalme.

Carsten Hansen

Selvfølgelig skal der være plads til alle.

Vil udelukke Sigmund for hans holdninger så skal man samtidigt huske at udelukke alle der udviser holdninger der ekskluderer andre; Heriblandt et hav af muslimer og andre der foragter homoseksuelle.

Hvis man vil vise tolerance så skal den del vises overfor alle ?.

Sigmund er flygtning fra Jylland. Giv ham nu lidt respit til at integrere sig i den københavnske identitære krænkelseskultur. Den er faktisk lidt 'speciel' set fra Jylland :)

Anne Mette Jørgensen, Nis Jørgensen og Jane Jensen anbefalede denne kommentar

Steffen Gilsøe, hvis racisme er en diagnose, så er den uomgængelig og skal accepteres. Nej tak. Racisme er mangel på oplysning og opdragelse, ikke en uforanderlig defekt ved nogen.

Jonathan Larsen, Thomas Tanghus og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

... og hvem er så lige Sigmund? Hold kæft hvor jeg dog savner Tiden før det digitale samfund!

Jørgen Wind-Willassen

Hvad mon reaktionen ville være, hvis det var Kenneth Kristensen Berth der formulerede sig som Sigmund?
Det ville næppe gå stille for sig.

Den artikel er en LEDER. Rehling er nedsunket til facebook niveau.
Lad dem være, alle dem der mener sig klogere og med mere ret end andre - og omvendt.
Selverkendelse : Jeg burde slet ikke læse og endsige kommentere alt det lort. der lukkes ud.
Stop her - 3 dages stilhed !

Jonathan Larsen

Han har kvajet sig, og så skal han ristes? Jeg giver lederen helt ret. Han er et forbillede, fordi han ikke tilhørte normen, der hvor han boede. Der er mange unge mennesker, der ikke føler de tilhører normen, og her kan han sagtens ses som et forbillede. Hvorfor skal vi hele tiden smadre folk, når de kvajer sig? Hvad fanden er der sket med os? Æv, æv og atter æv :(.

Lasse Reinholt

I lederen star der "Sigmund får også brokket sig over folk, der taler arabisk i bussen".

Nej! Han broker sig ikke over, at de "taler" arabisk. Han brokker sig over dem, som "råber" og "absolut ingen respekt viser til dig".

Du har overtrådt følgende på een gang:

* Selektiv citation, hvor selve det, som han brokker sig over, er udeladt
* Direkte løgn, da han siger "råber" og ikke "taler"

Grethe Preisler

Uha, uha, uha - og så det lange:

"Tørresnoren, tørresnoren den har lært mig at forstå
at min genbo Tykke Jensen ikke er så hverdagsgrå
som man ellers skulle tro det, når man lytter til hans ord,
Jensens sjæl i fraise og lilla blafrer fra hans tørresnor."
(Sigfred Petersen)

Rikke Nielsen

Det er falsk varebetegnelse at sælge budskabet "Det er okay at være anderledes", og så samtidig gå efter netop dem, der er anderledes. Sigmund har kvajet sig. Det får konsekvenser, Og konsekvenserne er helt rimelige. Livet går videre og ingen kom til skade.

Jakob Silberbrandt, Johanna Haas og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Men hvor er det ærgerligt at der er gået inflation i et så alvorligt begreb som "racisme".

Slå alle muslimer over én kam og du er racist.
Slå alle hinduer over én kam og du er racist.
Slå alle katolikker over én kam og du er ?.

Men folk har desværre behov for at bruge så stærke ord som muligt når de kritiserer dem de ikke tolererer.

§ 266b hedder jo ikke "Racismeparragraffen" men blot " Straffelovens § 266b". Her er begreberne "race" og "tro" nævnt hver for sig.

Under alle omstændigheder er det tåbeligt at slå alle over én kam; men spis nu brød til.
Heller ikke alle muslimer foragter homoseksuelle, kristne eller ateister.

Jakob Silberbrandt, Viggo Okholm og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jonathan Larsen

Jeg har lige set det link. Han har sagt undskyld, og så er det i orden med mig (jeg ved godt, jeg ikke repræsenterer den gruppe, han pisser på). Grunden til, at der ikke er brug for at skamme ham ud, er ganske simpel: det klarer han selv fint! Han fremstår som som en lille snotunge, der ikke orker, at se de samme nyheder. Han er plat (og ikke på den fede måde), men så er det heller ikke værre. Jeg har oplevet værre opførsel, fra stive mennekser i byen (mig selv inklusive, fra den gang jeg drak). Han har kvajet sig enormt en enkelt gang, og så kan han ikke længere være et forbillede for folk, der betragtes som outsidere? Han kan ikke længere blive nomineret til en pris? Ok, nu har i taget nomineringen fra ham og så kan i pudse glorien, men lad det være ved det! Stop nu for helvede med at pille folk ned hele tiden!

Bjarne Bisgaard Jensen, Steffen Gliese, David Zennaro og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Tja, jeg kan da rammes af samme følelse som kære Sigmund på en dårlig dag med ærgerlige oplevelser. Men vi taler IKKE om det. Hvis nu det var nogle dominerende brovtende danske nyrige der kæftede op om for høje skatter i kongeriget, så var det derimod frit frem med ikke bare irritationen. Her skulle der ikke spares på de svinagtige superlativer rettet mod personerne, noget Sigmund afholder sig fra... Og i analogien her ville det endda være "folk af egen avl". Logikken er vel at man må sparke op, men ikke ned. Det syn deler jeg ikke. Gør man sig fortjent til "spark" så har man gjort sig fortjent.

Og nej, jeg synes ikke Sigmunds måde at gøre det på var optimal..

David Zennaro

Priden har tidligere skilt sig af med Jim Lyngvild, fordi han også kom med grove racistiske udtalelser. Men han holdt fast i sine udtalelser, hvorimod Sigmund har trukket dem tilbage og beklaget. Så burde den historie efter min mening ikke være længere.

Anne Mette Jørgensen, Jonathan Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Jeg gik lige på youtube for at se, hvem den omtalte Sigmund var. Hold ad kæft for en ulidelig skabekrukke. Dem skal der ganske vist også være plads til - men de skal sgu ikke undre sig over, at de tiltrækker sig opmærksomhed - og når man tiltrækker sig opmærksomhed, vil der være både den gode og den dårlige af slagsens. At klage over det, svarer lidt til når kvinder, der flasher deres gode ben i miniskørt, bliver forargede over, at et par mænd fløjter efter dem.
Og nej - jeg mener bestemt ikke, at det er i orden at råbe skældsord efter folk på gaden eller spytte på dem.

Niels Duus Nielsen, Anne Mette Jørgensen og Benny Jensen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Næsten hver dag er et af de skrevne medier begavet med et indlæg om hvor racistiske danskerne er. Når Sigmund hidser sig op er han bare en skabekrukke. Der er forskellige regler for forskellige mennesker forstår man.

Søren Kristensen

Mig bekendt findes der ikke en muslimsk race, de kommer i alle former og hudfarver. Det der findes er en religion Islam, hvis tilhængere er muslimer - eller, som Mogens Glistrup fik skæld ud for at sige: muhamedanere. Bortset fra at endelsen "danere" giver en vis mening, når der er tale om danske muslimer, var det vist Glistrups pointe netop at understrege det religiøse aspekt og derfor var det også lidt suspekt, at folk blev så vrede på ham af den grund. Det er også lidt suspekt at folk undrer sig over at Sigmund føler sig truet og forulempet af visse muslimer, for det er jeg næsten sikker på at han er blevet. Det er jo en kendt sag at mange muslimer har et anstrengt forhold til bøsser og Sigmund er jo til tider, med egne ord: lidt af en mundfuld. Samtidig kan man godt forstå hvis LGBT-bevægelsen helst vil føres frem med en vis form for diplomati, de har om nogen brug for omgivelsernes brede accept. Så, mon ikke den gode Sigmund klarer sig uden titlen som årets LGTB-person. Forstillelse kan man som regel ikke bruge til ret meget og endelig får han også mere tid til det han er god til: sang og underholdning. Han bliver alligevel aldrig nogen Rasmus Palludan.

Carsten Hansen

Ja; Som jeg var inde på tidligere, så skurer det ørerne at "racisme" er blevet synonymt med nedgørelse af troende.
Så vidt jeg har forstået så er mange muslimer nedladende overfor jøder, hvilket så gør disse personer til racister.
I så fald er jeg bange for at der procentmæssigt er flere racister blandt muslimer end blandt de fleste andre trosretninger.
Samtidigt er der mange der er nedladende overfor Jehovas Vidner; Er disse så også racister ?
Eller man kun racist hvis det er muslimer det går ud over ?.

Nå ; Jeg køber ikke præmissen og synes fortsat at det er en forfladigelse af sproget når man betegner nedladende adfærd overfor troende, som racisme.

Ellers er der godt nok mange mennesker der er racister da ikke mange ikke er nedladende overfor en eller anden trosretning.

Og forøvrigt mener jeg det altid vil være OK at kritisere en bestemt adfærd udført af folk med en bestemt holdning. F.eks. at nedgøre folk, der via deres tro, dæmoniserer homoseksuelle.

jens peter hansen

Værtshuse og det offentlige rum er vel heller ikke det samme. At få et par på skrinet på et værtshus er da ikke det samme som ikke at kunne gå på gaden eller køre i bussen uden at skulle generes. I forne tider behøvedes ingen begrundelse for at få et par på skrinet masser af steder i kongeriget. Som bekendt holdes Priden heller ikke på Nørrebro, da der der er nogle meget følsomme gemytter der ikke tåler tyl og sminke på skabekrukker. Så det tager man naturligvis hensyn til.

Man kan ifølge Dansk Sprognævn benævnes 'racist' på dansk hvis man kritiserer 2 enige mennesker for hvad de er enige om, ligegyldigt hvad. Alle er det, og så er den ikke længere, det er bare et spørgsmål om gradbøjning. Dette kan enhver neutral iagttager indse er en formuleringsmæssig katastrofe, men det er den der ligger bag begrebs-inflationen. I Ordbogsformuleringen omtales denne betydning som 'm.m.'/'med mere', og er nok det mest delte populistiske meme i dette land.
Man kan ikke andet end holde af Poul Nielsens spørgsmål : Hvad er forskellen på en muslim og en socialdemokrat'. Take it away :)

Tja, Odd, Informations moderator var ikke spor glad for min egen opfølgning på spørgsmålet, der var formuleret som en vittighed. Så nu har jeg prøvet at få slettet en kommentar helt uden begrundelse. Hvad kan man kalde det?

I dag må ingen sige noget som helst negativt om andre menneske. Offeret er blevet helten.

Niels Duus Nielsen

Der er gået inflation i ordet "racisme", men det ændrer ikke på, at der findes racister. Jeres fromme besværgelser får ikke disse grimme mennesker til at gå forsvinde; man kan nu engang ikke definere sig ud af sine problemer.

Carsten Hansen

Der er rigeligt racister.
Men ikke så mange som det påstås !

Det er pointen når man siger at der er gået inflation i begrebet .

Kommer an på hvilke områder af kloden du tænker på, Carsten. Jeg har rejst en hel del i mange år og vil vove at påstå, at hvis vi taler om Mellemøsten, store dele af Asien eller store dele af Afrika, så er langt de fleste mennesker dér fuldblods racister, så der er god grund til at møde dem med stor skepsis.

Carsten Hansen

Jeg har ikke mødt så mange racister i mit liv da jeg ikke anerkender præmissen om, at det at være imod religioner og religiøse udøvere, som værende racisme.

Giver man ikke anderledes troende samme rettigheder eller anser man dem alle som værende uegnede til at fungere i et samfund, så er man diskriminerende.
. Hvilket jo også er slemt, bare ikke racisme.