Leder

Udnyt Mette Frederiksens aldersdifferencierede tobaksafgift og send Bedste efter smøger

Socialdemokratiet har sluppet endnu en luftighed ud i valgkampen: En forhøjet tobaksafgift, der kun skal betales af unge
»Måske vil der være en mulighed i at sige, at vi sætter priserne op for de unge, så de ikke starter med at ryge, men at vi måske samtidig lige skærmer nogle af de pensionister, der ikke har så mange penge,« udtaler Socialdemokratiets partiformand, Mette Frederiksen. Hvordan systemet konkret skal se ud, ved hun dog ikke. Lederskribent David Rehling dog en idé om det.

»Måske vil der være en mulighed i at sige, at vi sætter priserne op for de unge, så de ikke starter med at ryge, men at vi måske samtidig lige skærmer nogle af de pensionister, der ikke har så mange penge,« udtaler Socialdemokratiets partiformand, Mette Frederiksen. Hvordan systemet konkret skal se ud, ved hun dog ikke. Lederskribent David Rehling dog en idé om det.

Socialstock

21. maj 2019

Luftige løfter. Dem synes Socialdemokratiet at bruge som opdrift til at svæve ind i ministerkontorerne.

Stadig har valgkampen til gode at blive oplyst om, hvad det er for automatiske mekanismer, der i Socialdemokratiets forslag skal udstyre arbejdsmarkedets særligt nedslidte med et retskrav på tidligere pension.

Endnu en luftighed blev i lørdags sluppet løs af S-formand Mette Frederiksen. Stillet over for den sundhedspolitiske udfordring, at flere danskere er begyndt at ryge, erklærede hun til DR:

»Måske vil der være en mulighed i at sige, at vi sætter priserne op for de unge, så de ikke starter med at ryge, men at vi måske samtidig lige skærmer nogle af de pensionister, der ikke har så mange penge.«

Med denne beroligelse sendt til rygende kernevælgere tilføjede S-formanden:

»Jeg tør ikke sige, hvordan sådan et system skulle se ud, og jeg ved heller ikke, om det kan lade sig gøre. Jeg er bare ærlig her og siger, at jeg synes, at der er nogle dilemmaer.«

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Carsten Mortensen
  • Jørn Vilvig
  • Bjarne Bisgaard Jensen
Carsten Mortensen, Jørn Vilvig og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

jens peter hansen

Lige nu skal man bevise at man er 18 eller mere når man køber cigaretter. I fremtiden giver et mimrekort acces til billige smøger. Det bliver da en mulighed for lidt pushervirksomhed for os gamle.

Søren Fosberg, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Per Torbensen, Trond Meiring, Rolf Andersen, Kim Houmøller, Tue Romanow, Grethe Preisler og Jens Erik Starup anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Jeg forstår ikke hvorfor , der ikke allerede er indført differencieret moms for bæredygtige dagligvare. Begrundelsen har været at det var for besværligt for ikke at sige umuligt. MEN når der kan indføres aldersdifferencierede pris på cigaretter - hvorfor så ikke differencierede moms - det sker i flere andre lande - er "vi" danskere virkelig så dumme at "vi" ikke kan finde ud af det?
Svaret er nok snare, at et flertal i Folketinget finder det er en god og let måde at få penge i statskassen på - så er det her ligegyldigt, at momsen vender den tunge ende nedad - det er ellers et argument imod flyafgifter osv..

Eva Schwanenflügel, Britta Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Gert Romme, Ete Forchhammer og olivier goulin anbefalede denne kommentar

Uanset hvilke forhøjelser, der kommer, vil det givetvis betyde større grænsehandel og øget smugleri med speedbåde over Østersøen, som vi så det i tresserne.
PS. Den voksne dame på billedet har da vist glemt, at hun var sendt ud efter smøger :-)

Eva Schwanenflügel, Trond Meiring, Britta Hansen, Niels Duus Nielsen, Carsten Hansen, Birte Pedersen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Ja; Det er vist ikke engang ryge-ost hun har i hånden !

Nå; Det gælder om at børn/unge ikke starter med at ryge.
Kun fremmede ældre vil vel være medvirkende til at unge mennesker begynder på det pjat, så det vil besværlige tingene for unge.

Rolf Andersen

Ahmm: 'differentiere' er altså uden 'c'

Stave/slåfejl kan man godt leve med i kommentarerne - der kan det jo lidt hurtigt, og vi er ikke alle lige gode til stavning. Fint nok. Og desværre har Information stadig ingen redigeringsmulighed i kommentarsporet.

Men i overskriften/rubrikken på en leder ... der er det altså professionelle sprogbrugere, der på spil ;)

Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen og Steen Sohn anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Lev stærkt, dø ung, og bliv et smukt lig
Så slipper du også for at ligge samfundet til last når du bliver for gammel til at have det sjovt mere.

Hvad blev der egentlig at calypsosangerne Nina og Frederik? De smukke unge overklasseidoler og trend-sættere i de brølende tressere, som også tjente lidt ekstra til dagen og vejen ved at reklamere for cigaretter.

Eva Schwanenflügel, Trond Meiring, Niels Duus Nielsen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Michael Friis

Igen et ganske smart forslag fra Mette Frederiksen.. Det giver sympati og mange vil være enige.
Udfordringen med gode ideer er at gennemføre dem.
Mon ikke Mette Frederiksen nedsætter et udvalg, der skal komme med ideer.
Udvalget vil bruge mange penge på konsultenter...og Mette Federiksen kan sige, at hun prøver...

Hvis cigaretter er så farlige, så forbyd dem inklusiv grænsehandel samt lange straffe ved overskridelse og smugling. Rygere er trods alt kun omkring 20 pct af den danske befokning.

Thomas Tanghus

Jeg synes faktisk idéen er god, og er sikker på, at man kan finde en måde at håndhæve det nogenlunde, uden det bliver alt for kompliceret. At det allerede ikke bliver tilstrækkeligt håndhævet, bør ikke være en undskyldning, men derimod et udtryk for manglende indsats fra kontrolmyndighedernes side. Formodentlig pga manglende / ikke eksisterende bevillinger.

Hvor om alting er: jeg ville ikke købe cigaretter til unge mennesker!

Som den første kommentar i tråden påpeger, så kan ikke-myndige allerede i dag ikke købe cigaretter. Man kan da vist ikke sætte prisen højere for folk, der har stemmeret og værnepligt.
Som Rehling skriver, er det en skod-ide.
Det sagt, så har overtegnede selv afvist at købe en pakke smøger til et barn under atten.

Niels Duus Nielsen

Lad os da bare sætte priserne op og så ellers overlade tobakshandelen til rockerne, de har jo allerede distributionsnettet i orden og sælgere placeret overalt i landet. Smøger fylder ganske vist mere end hash, men det var ikke et problem for smuglerne, da jeg var ung, så hvorfor skulle det være et problem for rockerne?

Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Trond Meiring og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Britta Hansen

Jeg må oute mig og skrive, at det måske er det første forslag fra MF, jeg bifaldt spontant! Uden naturligvis at tænke mig om, men tanken er sympatisk, da tobak er så vanedannende, at mange inkarnerede rygere ikke vil kunne slippe den, uden at få brug for nerveberoligende og antidepressiva ogi værste tilfælde indlæggelse i flere uger under afvænningen.

Tanken er jo, at afholde unge fra at ryge og dermed ende i den modbydelige situation som de gamle. Og der rammer en forhøjelse ikke kun op til 18 år, men sikkert bredt til midten af 20'erne, hvor mange har få penge.

Måske kunne det løses med et smøg-tilskud til folk over 50 via skattebilletten? En tusse om måneden vil nok kunne gøre det!

Thomas Tanghus, Trond Meiring og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Det er intet mindre end dagens bedste forslag, Britta Hansen. Udbryder jeg spontant, da lidt eftertanke straks gør mig opmærksom på de mange muligheder for misbrug, en sådan negativ moms på ældre menneskers tobaksforbrug vil kunne give anledning til.

Men det er tanken, der tæller, både i dit og MFs tilfælde. Vanerygere som mig er ifølge den medicinske sagkundskab at ligne med junkier, så en voldsom prisstigning eller et forbud vil blot medføre øget kriminalitet. Det handler om at forhindre folk i at blive junkier, når først de er afhængige, hjælper det ikke med tvangsforanstaltninger.

Thomas Tanghus, Britta Hansen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Michael Friis

Britta Hansen. Ja sympatisk men besværligt at administrere og som mere end antydet herover er der mange, der tror at ældre vil købe billigere smøger til unge.
Egentligt lidt trist men siger en del om vores opfattelse af hinandens svagheder og manglende samfundssind.
Min datter ryger og jeg forstår ungdoms oprør og det lidt coole ved at ryge.
Men jeg køber ikke billigere cigaretter med hjem til hende.
Jeg har i grunden aldrig forstået, hvorfor det skal være muligt at løbe toldfrit med hjem. En anordning der opmuntrer til at ryge.

Ole Kresten Finnemann Juhl

Forskelsbehandling, luftige løfter og potentiel mandattilbagegang står til at blive noteret som en sejr i den socialdemokratiske partiselvfortåelse.

Jens Winther

Mette Frederiksen slår nye lufthuller med sine åbenlyst uigennemtænkte forslag!

@Dorte Sørensen, det er ikke så vanskeligt at indføre differentieret moms - det har man i mange europæiske lande. Men det er forskellige momssatser for fx basale fødevarer og bearbejdede fødevarer, lavere moms på restaurantbesøg (excl. køb af alkoholholdige drikkevarer osv.). Intet land har indført aldersdifferentieret moms - og idéen er gennemført tåbelig.

@Thomas Tanghus, ja man kan godt overvåge sig ud af misbrug af en aldersdifferentieret afgift på cigaretter. Man skal bare have kontrollører i butikkerne, som følger med de gamle hjem for at kontrollere, at de selv ryger de indkøbte cigaretter... Hvordan synes du selv, det lyder? Det vil kræve sådan ca. nogle hundrede tusinde kontrollører med 24/7 overvågning af alle dem, der bliver begunstiget af Mettes lavere afgift.

@Britta Hansen, forslaget med at kompensere med et rygetilskud til alle over 50 år. Tåbeligheden kender tilsyneladende ingen grænse. Men som ikke-ryger over 50 år siger jeg da ikke nej til at tilskud på 1.000 DKK/måned. Ikke at jeg mangler pengene, men jeg er ikke så rig, at jeg ikke gider bukke mig ned efter et par 500 kr sedler.

Lad os hurtigst muligt enten glemme Mette Frederiksens tåbelige idé og enten holde cigaretprisen uændret eller (mere fornuftigt) hæve den til 100 DKK/pakke (det er sådan et nemt rundt tal).

Og lad os så forlade Mette Frederiksens pseudoverden og komme videre med de virkelige og ægte problemer.

Søren Fosberg, Flemming Berger og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Britta Hansen

Godt. Naturligvis er skatte-løsningen heller ikke uproblematisk, for ikke at sige, at den er ubrugbar.

Men her kommer en mulig gangbar løsning: Tilskudsberettiget lægeordineret tobak og/eller tobakserstatning! Her er muligheder for at gamle snyder sig til store mængder cigaretter for at pushe dem til de unge med det formål, at gøre dem afhængig fraværende!

God idé, Britta Hansen, i rigtig gamle dage kunne man også få lægeordineret brændevin.

Thomas Tanghus, Britta Hansen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Tobakserstaning duer ikke - ligesom junkierne er det suset, vi går efter, og det får man kun af den rene vare.

Det er jo derfor man giver narkomanerne statsheroin - fordi det har vist sig, at metadon ikke giver det nødvendige sus. Jeg har prøvet tyggegummi og plastre, men der er ikke noget sus, så jeg begyndte bare at ryge igen. For tiden sparer jeg sammen til at købe et begynderkit til e-smøger, og så må vi jo se, om det sus, de giver, er tilstrækkeligt.

Det er jo ikke på grund af smagen, at vi rygere ryger.

Søren Fosberg, Thomas Tanghus, Britta Hansen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Jens Winther

@Britta Hansen, du svæver stadig rundt på en sky af manglende realisme! Hvad ville det være, som forhindrede mig i at møde op hos min læge, få en recept på fx 5 pakker cigaretter om ugen, hente cigaretterne og videresælge dem med eller uden fortjeneste til mennesker under aldersgrænsen?

Alle kender vel en eller flere rygere, der ville blive glade for at få tilbuddet - ligesom alle i gamle dage tog cigaretter med hjem til venner og bekendte, når man tog på chartertur.

Der findes kun ubrugelige "løsninger" på Mette Frederiksens gennemført latterlige idé om aldersdifferentierede cigaretpriser. Hvornår bliver hun voksen..?

Niels Duus Nielsen

Jens Winther, hvis ellers folkepensionen og kontanthjælpen er stor nok, er det jo kun asociale og kriminelle mennesker, som vil overtræde loven for ussel mammon. Folk, som tjener penge nok, bliver jo ikke kriminelle - med mindre de tilhører det segment af befolkningen, som ikke bekymrer sig om fællesskabet og alene tænker på sig selv og deres eget forbrug. Og den slags mennesker, som er parate til at overtræde loven for at berige sig selv, har vi jo politiet til at tage sig af.

"Hvad ville det være, som forhindrede mig i at møde op hos min læge, få en recept på fx 5 pakker cigaretter om ugen, hente cigaretterne og videresælge dem med eller uden fortjeneste til mennesker under aldersgrænsen?"

Har du ingen moral?

Thomas Tanghus, Britta Hansen, Trond Meiring og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Man får næsten lyst til at skrive "Tyv tror hver man stjæler" , men så alvorligt er det nok ikke.

Helt fint at finde på hypotetiske reaktioner og gøre dem til helt almindelige for den gennemsnitlige dansker, men et kæmpe flertal vil nok ikke henvende sig til egen læge med dette umoralske forehavende.

Men bortset fra det, så vil det nok ikke være nemt at gennemføre Frederiksens forslag; Men jeg støtter op om forsøg på at minimere antallet af nye rygere.
Kom bare med forslag; Måske er det et eller andet der faktisk vil kunne virke !

Jens Winther

@Niels Duus Nielsen, @Carsten Hansen, jeg har såmænd en upåklagelig moral - og hverken jeg selv eller mine børn/svigerbørn eller nogen af mine nære venner og bekendte ryger. Jeg har røget, men stoppede for flere årtier siden.

Mit ærinde er blot at påpege det latterlige, selvmodsigende og uigennemførlige i Mette F's sære idé.

Personligt synes jeg det ville være ganske fornuftigt at sætte cigaretprisen op til 100 DKK/pk for alle. Det ville hjælpe en masse mennesker (der ikke har rygrad til at tage en "kold tyrker") til at holde op med at ryge - og forhindre de fleste unge mennesker i at starte.

Årligt dør 13.600 danskere en smertefuld død af tobaksrelaterede lidelser (lungekræft, KOL osv., osv.). Netop disse mange dødsfald er en direkte (omend ikke eneste) årsag til den sociale ulighed i levealder, for statistisk er andelen af rygere blandt bistandsklienter, andre modtagere af offentlige ydelser og lavtlønnede langt større end blandt fx højtlønnede og personer med lang uddannelse.

Så at påstå, som Mette F gør det, at en prisstigning på cigaretter ville vende den tunge ende nedad er vås.

Nils Bøjden

Hvorfor er man så interesseret i at gøre smøgerne dyrere. Der skal bare stå på pakkerne: Vi glæder os over du ryger. Derved er det stor sandsynlighed for at du ikke skal have pension så længe. Os der ikke ryger og skal være længe på pension takker dig.

Carsten Hansen

I 60érne var det helt normalt at ryge. Sandsynlig er det af den grund at mange pensionister ryger den dag i dag.
En del pensionister har ikke så forfærdeligt meget at gøre godt med; Derfor vil en kraftig stigning helt naturligt ramme pensionister hårdere end folk med flere midler til rådighed.

Men det er jo ikke pensionisterne vi skal have til at stoppe med at ryge i første omgang. Det vigtige er at færre unge begynder.

Søren Fosberg, Thomas Tanghus og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

"Det vigtige er at færre unge begynder."

De må jo siges at være bekendte med farerne ved rygning, så jeg fastholder at det må gælde os andre der skal være længe på pension.

Carsten Hansen

Nils Bøjden.

Ja; Du er en tydelig foregangsmand for at "Enhver er sin egen lykkes smed" og "Kan jeg tjene på andres dumheder, så er det helt fint".

Jeg ser nu gerne at mine medmennesker hjælpes lidt på vej her i livet. Specielt unge mennesker der tit føler sig u-dødelige. Kan vi forskåne dem i at begå dumheder så de ikke skal betale "den højeste pris" ved at hæve priserne nu, så vil jeg bifalde dette.

(Dette uagtet debatten om hvordan man præcis gør det)

Nils Bøjden

Ja; Du er en tydelig foregangsmand for at "Enhver er sin egen lykkes smed" og "Kan jeg tjene på andres dumheder, så er det helt fint".

Næ, jeg har bare problemer med at skulle insistere på at andre ikke skal opføre sig idiotisk. Det er et gennemgående træk i vores lovsystemer at vi giver besked om at noget er farligt, men om andre vil begå selvmord kan vi ikke forhindre dem i.

Nils Bøjden

"Jeg ser nu gerne at mine medmennesker hjælpes lidt på vej her i livet. "

Så du mener at du er bedre til at leve livet end andre mennesker. Det er dog kolossalt nedladende.

Carsten Hansen

Nils Bøjden.

Du mener altså at folk der mener det vil være fint hvis færre unge begynder at ryge, er nedladende.

;-)

Else Marie Arevad

Jeg vælger at tro, at ikke ret mange af os ældre ville pushe smøger til de unge, selv om vi kunne. jeg ville i hvert fald ikke.
Jeg har hørt røverhistorierne om pensionister, som sælger receptpligtig medicin til unge uden for apoteket, men har aldrig selv set det og tror ikke på det.

Thomas Tanghus, Niels Duus Nielsen og Britta Hansen anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

"Du mener altså at folk der mener det vil være fint hvis færre unge begynder at ryge, er nedladende."

Jeg mener at det er et problem for de der vælger at begynde med at ryge, men at jeg på ingen måde kan se at det er mit problem.

Nils Bøjden

"Du mener altså at folk der mener det vil være fint hvis færre unge begynder at ryge, er nedladende."

Jeg kan ikke vælge for andre hvordan de mener det er bedst at leve livet. Hvis andre mener at det er bedst for dem at ryge, tage snus eller kun spise hvidt brød, så er det deres valg, ikke mit og ikke noget jeg skal blande mig i. Jeg er ikke moralens vogter for min næste. Det må vedkommende selv tage på sig. Så hvis nogen siger "Jeg ønsker at leve på en måde der giver mig et 15 år kortere liv og en dårligere alderdom" så kan det ikke være op til mig at sige "Det må du ikke"

Carsten Hansen

Nils Bøjden.

Du går altså ind for nul lovgivning på området.
Børn skal have lov til at købe cigarretter fra de kan gå selv og alkohol ligeså.

Det er da en holdning.

Carsten Hansen

Nå; Nu skal vi alle passe på at der ikke skydes noget i skoene på andre.

For mit vedkommende, så betragter jeg mig ikke som nedladende overfor andre, bare fordi jeg støtter op om tiltag der mindsker antallet af nye rygere.

Tak for debat.

Nils Bøjden

"Du går altså ind for nul lovgivning på området.
Børn skal have lov til at købe cigarretter fra de kan gå selv og alkohol ligeså."

Det er sør'me meget forkert du læser ud af ingenting. Men sådan er det nok når man fortolker andre og ikke fremlægger egen holdning.

Selvfølgelig kan børn ikke købe tobak og alkohol. Det var dog en idiotisk ide. De er ikke ansvarlige og er underlagt en voksen. Men så snart man er voksen og ansvarlig for sit eget liv, har ens valg konsekvenser.

Nils Bøjden

"For mit vedkommende, så betragter jeg mig ikke som nedladende overfor andre, bare fordi jeg støtter op om tiltag der mindsker antallet af nye rygere."

Jamen jeg vil da også til enhver tid støtte alle der vil holde op med at ryge. Og i lighed med ludomaner, alkoholikere, narkomaner af den ene eller andeslags bør en del af de penge der kommer ind fra skatterne på disse produkter afsættes til at hjælpe de der vil ud af misbruget. Det er bare ikke mit ansvar at sørge for at de gør det. Det er det enkelte individs ansvar. Ellers gør vi individet ansvarsløse, og det har i min optik nogle helt andre og langt mere alvorlige konsekvenser.

Nils Bøjden

"PS: jeg er også eks-ryger. så for mit personlige vedkommende, så betyder priserne intet."

Også mig. Jeg stoppede med rygning for 15 år siden og havde siden teenage årene røget alt der kunne sættes ild til.

Dorte Sørensen

Jens Winther -21. maj, 2019 - 17:18
Jeg kan se at vi her er ret enige mht. differenseret moms. Min kommentar var nu også mere et spørgsmålstegn over at den ikke allerede er indført i Danmark, når flere og flere politikere begrunder afstand til afgifter på dit og dat med at de vender den tunge ende nedad.

Søren Fosberg, Thomas Tanghus og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren Fosberg

Det er besynderligt at man kan tro at moralske anfægtelser skulle forhindre at unge mennesker kan købe billige smøger fra de ældre generationer når det er både legalt og moralsk i orden at en kæmpe tobaksindustri skovler penge ind på at udnytte nikotinens vanedannende effekt overfor bl.a. og især de unge publikum til at skaffe dig livsvarige kunder.

Mettes forslag er pip. Det lover ikke godt for hendes lederskab af landet at hun kan komme med sådan noget vrøvl.