Leder

Drop Pernille Skippers dementi. Træf principbeslutning om roadpricing – nu!

Som Helle Thorning-Schmidts erfaringer med ’betalingsringen’ viser, er roadpricing en stor opgave, både teknisk og pædagogisk. Derfor bør en principbeslutning indgå i regeringsforhandlingerne
Som Helle Thorning-Schmidts erfaringer med ’betalingsringen’ viser, er roadpricing en stor opgave, både teknisk og pædagogisk. Derfor bør en principbeslutning indgå i regeringsforhandlingerne

Ritzau Scanpix

19. juni 2019

Overfyldte veje, trafikbelastede byer, sygdom og død som følge af luftforurening. Hvor længe skal vi finde os i det? Juhu, tilsyneladende ikke meget længere.

Politiken Søndag kunne på sin forside berette fra de igangværende regeringsforhandlinger:

»Røde partier øger pres for roadpricing

Men æv! Enhedslistens Pernille Skipper skyndte sig at kvæle historien. I et tweet natten mellem søndag og mandag formanede Skipper:

»Kære danske journaliststand. Nu stopper I med den roadpricing-historie. Det er IKKE en del af de igangværende forhandlinger og bliver det ikke. Det er @politiken, der har spurgt om partiernes, i øvrigt kendte, holdning og blæst det ud på en forside. Det er ikke relevant nu.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jesper Eskelund
  • Carsten Mortensen
  • Thomas Tanghus
  • Alvin Jensen
  • Olaf Tehrani
  • Carsten Munk
  • Marianne Stockmarr
  • Kurt Nielsen
Jesper Eskelund, Carsten Mortensen, Thomas Tanghus, Alvin Jensen, Olaf Tehrani, Carsten Munk, Marianne Stockmarr og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Det er bare ærgerligt for nogle at Enhedslisten har inflydelse.
Især for de Radikale.

Karsten Lundsby, Steen K Petersen, Trond Meiring og Brian W. Andersen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Det viser i al sin tydelighed, at folk(et) ikke vil betale (afgive deres privilegier), når det kommer til stykket.
Den fattige skal også have lov at køre ind i byen. Hver gang der sættes forhindringer op, går det ud over nogle.
Lidt ironisk kan man sige, at skattelettelser for de rige er det eneste, der gavner de fattige. Det er det, som hele højrefløjen siger, og den er meget stor og går langt ind i socialdemokratiet.

Erik Feenstra, Karsten Lundsby, Steen K Petersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Mogens Holme, Trond Meiring, Henrik Peter Bentzen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar

Trafikkaos og luft, du helst ikke skal indånde er dagligdag i vore store byer.
Så det svirrer med betalingsringe, roadpricing- systemer mv.
Jeg vil så gerne se en mere imødekommende strategi. evt suppleret med betalingssystemer.

Vi har et offentligt og et privat transportnetværk. De fleste foretrækker bilen: Hurtigere, lettere, og behageliget i vort klima (i hvert fald fortiden)

Jeg er sikker på at man kan lokke mange ud af bilen ind i toget ved at:
Sørge for gode, evt gratis parkeringspladser under eller ved siden af alle togstationer i byens omegn.
P- billetten skal samtidigt være togbillet, der gælder hele dagen.
Busnettet i byerne kan udbygges med mindre, eldrevne busser, der hyppigt og i tæt netværk kører i alle trafikerede timer. - Her virker p- billetten som ‘rejsekort’.
TimeShare elbiler kan indgå så de kan tages inde i byerne i nærheden af hver togstation, stor og metro inde i byen og bruges på samme p-billett til en pris, der belønner den, der har sat bilen i Allerød for at overkomme alle sine ærinder inde i byen.

Som det er nu er det meget besværligt at finde p-plads ved omegnsstationerne. Flintholm st er et godt skidt eksempel: Masser af togforbindelser, Ingen Parkeringsmulighed.

Så i stedet for at udbygge indfaldsveje til storbyerne: Byg smarte p- anlæg ved alle stationer og indfør et intelligent billetsystem, der kombinerer parkering og differentieret offentlig transport.
Ove Frankel
Tænkende.

Eva Schwanenflügel, Ann Møller, Line Dannerfjord, Klaus Lundahl Engelholt, Morten Fals, Carsten Mortensen, Karsten Lundsby, Flemming Berger, Jens Kofoed, Alvin Jensen, Mogens Holme, arne tørsleff, Marie Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Det må gerne gå ud over nogen, men det må ikke gå udover MIG.

Carsten Wienholtz, Steen K Petersen, Alvin Jensen, Trond Meiring, Nis Jørgensen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Brian W. Andersen

@ Eva Schwanenflügel

De seneste 11 dage peger en hel del på at Morten Østergaard er løbet ind i en noget hårdere modstand fra Pernille Skipper, end den modstand Margrethe Vestager fik fra Johanne Schmidt-Nielsen ved regeringsforhandlingerne i 2011. Jeg vil gætte på at da RV startede forhandlingerne ud med ultimativt at kræve endnu en reform af arbejdsudbuddet som finansiering af en ny klimalov, så har det nogenlunde virket på Skipper som at gå ud foran en rasende tyr og daske den over snuden med en rød klud.

Eva Schwanenflügel, Liselotte Paulsen, Karsten Lundsby og Martin Mørch anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

Og find de 25mia der mngler når manlægger afgifter om. Roadpricing modellen betyder i, i modsætning til registreringsafgiften, af man adfærdsreguleres i det daglige.

Så man må forvente et mindre forbrug. Men det er vel hvad roadpricing indeholder, ønsket om mindre forbrug.

Men så skal man som sagt lige ud ag finde de 25 mia man mangler , formodentlig ved nedskæringen i den offentlige sektor.

Runa Bejstrup

Det er meget godt hvis man bor i København og busserne går hvert 5.minut.
Her i Odense tager det 1,5-2 timer at nå fra den ene ende af byen til den anden, hvis man er så heldig at der går en bus fra der hvor man bor, mange busruter er blevet fjernet fra yderområderne.
Jeg tør ikke tænke på hvordan man skal klare sig i udkants Danmark, men det skal vel bare nedlægges det billige skidt.
For at tage et eksempel, da min datter og svigersøn boede i Lystrup arbejdede han i Hadsten.
Først cyklede han 3 km til Lystrup station, så med Oddergrisen ind til Århus, så med almindelig tog til Hadsten og så 3 km igen på cykel til sit arbejde. Tid det tog; ca. 1,5 time. Da han fik bil 20-25 minutter i myldretiden.

Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Martin Bæksgaard Jakobsen, Birgitte Simonsen, Carsten Mortensen, Per Torbensen, Karsten Lundsby, Flemming Berger, Michael Friis, Kim Houmøller og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Jørgen M. Mollerup

I områder, der er velforsynet med offentlige transportmidler, er det ikke et problem at indføre roadpricing, men mange steder i provinsen vil der ikke være alternativer til privatbilismen. Mange jernbaner og buslinier er nedlagt, og kommunesammenlægninger har medført store afstande til offentlig service. Mange politikere tror, at resten af Danmark er lige som Hovedstaden.

Eva Schwanenflügel, Carsten Wienholtz, Birgitte Simonsen, Klaus Lundahl Engelholt, Per Torbensen, Karsten Lundsby, Michael Friis, Ole Henriksen og Runa Bejstrup anbefalede denne kommentar
niels astrup

Brian:
"De seneste 11 dage peger en hel del på at Morten Østergaard er løbet ind i en noget hårdere modstand fra Pernille Skipper, end den modstand Margrethe Vestager fik fra Johanne Schmidt-Nielsen "

Du skal aldrig undervurdere nordjyders stædighed, når det er vigtigt.

Nils Bøjden

"Det er meget godt hvis man bor i København og busserne går hvert 5.minut."

Det er en plan udtænkt af københavnere. Og hvis de virkelig ville have færre biler i København kunne de sætte parkeringstilladelser til 25.000. Men det de vil er at alle arbejdspladserne skal flyttes ind til København, og derefter skal det koste for de der bor uden for København at komme derind.

Hvis man i stedet vendte den om og sagde at der skal flyttes 25.000 offentlige arbejdspladser ud af København og at beboerlicenser skulle koste 25.000, så ville trængels problemer i København nok forsvinde af sig selv.

Drop roadpricing. Hæv afgiften på fosilbrændstoffer gradvist. Samtidig giv tilskud til elbiler og sænk elafgiften gradvist.

Jesper Frimann Ljungberg og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Jens Mose Pedersen

Road pricing er et bindegalt teknologisk fix. Det har IKKE til formål at få folk til at køre mindre i bil, men til formål at får flere biler på vejen på forskellige tidspunkter. Det koster en krig og vil ikke virke.

GØR nu det simple. Hæv brændstof afgiften!!!!!!!!

Liselotte Paulsen, Jørgen Larsen, Carsten Munk, Jesper Frimann Ljungberg og Michael Friis anbefalede denne kommentar
Michael Friis

Road pricing koster en masse gode penge at få introduceret, og det tager lang tid at komme igang.
Bare rolig om 10-20 år er der kun selvkørende el-biler på offentlige veje.
Den teknologiske udvikling går så stærkt.

Det minder mig om, da alle danske husstande skulle have postkasse ved vejen - og nu er der ganske få der modtager post.
Eller "Rejsekortet" der afløste vores gode anonyme klippekort samtidig med at andre storbyer allerede var er skidt videre: tog og busrejser med tjek-ind/tjek-ud med almindeligt betalingskort.
Kom nu. Nytænkning.

Jens Winther, Per Torbensen, Karsten Lundsby, Jesper Frimann Ljungberg og Runa Bejstrup anbefalede denne kommentar
Peter Hansen

Hvorfor er det, at man insistere på, at opfinde den dybe tallerken igen igen, og til kæmpe nye investeringer og udgifter til følge?

Vi HAR roadpricing, ved hver eneste kilometer man køre, der betaler man via brændstofafgifterne, jo mere man køre, jo mere betaler man.

Husk også, at roadpricing er lig med en totalovervågning af alle der har bil, er det sådan et samfund man ønsker?

Carsten Wienholtz, Per Torbensen, Klaus Lundahl Engelholt, Jens Winther og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

"Hæv afgiften på fosilbrændstoffer gradvist. Samtidig giv tilskud til elbiler og sænk elafgiften gradvist."

Det sker allerede undtagen sænkelse af el-afgiften.

Albert Frederiksen

@Michael Friis
Du har ret, det bliver en katastrofe, hvis Danmark skal gå først med roadpricing. Det offentlige kan ikke styre teknologiprojekter, for man vil hellere give høj løn til candscientpoler, end til ingeniører. I mange private virksomheder får den gode tekniker mere end standard administratoren, sådan er det ikke i staten.
Og der er vist ingen erfarne ingeniører i folketinget.
Det er lige som Skippers 70% fossilreduktion inden 2030. Det mål kan ikke nås uden helt nye teknikker, nye opfindelser, og intelligensvæsener ved, at det kan man ikke basere et samfunds indretning på. Først opfindelser, så implementering. Det virker som vælgerne har indsat en flok børn.
Men en betalingsring er nem at indføre, det er bare kameraer, mobilbetaling og bøder, så start der.

Nils Bøjden

"Men en betalingsring er nem at indføre, det er bare kameraer, mobilbetaling og bøder, så start der."

Endnu nemmere er det at at indføre 25.000 i beboerlicens i København og Frederiksberg

Nils Bøjden

En af konsekvenserne ved en betalingsmur er at priserne inden for muren hvor arbejdspladser er vil stige, og falde uden for muren.

Så hvis man ønsker at priserne på boliger i Kbh skal stige er en betalingsmur sikkert et glimrende middel.

Jesper Frimann Ljungberg

Roadpricing er hul i hovedet. Endnu et stort dyrt IT system, som bare endnu engang vil begrænse borgernes privatliv. Og så lige være en kolossal sikkerheds risiko.
// Jesper

Carsten Wienholtz, Lasse Reinholt og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Hvad med blot at lave zoner, hvor man kun må køre på el. Så kræver det enten en elbil eller en hybrid bil at køre i de zoner. Så har man ikke sådan en, så ingen adgang.

Nils Bøjden

"Hvad med blot at lave zoner, hvor man kun må køre på el. Så kræver det enten en elbil eller en hybrid bil at køre i de zoner. Så har man ikke sådan en, så ingen adgang."

Start med Jylland, og kom så tilbage og fortæl hvordan det gik

Nils Bøjden

"Hvad med blot at lave zoner, hvor man kun må køre på el. Så kræver det enten en elbil eller en hybrid bil at køre i de zoner. Så har man ikke sådan en, så ingen adgang."

Eller endnu bedre: " Der kan kun udstedes beboerlicenser i København til elbiler"

Niels-Simon Larsen

Som københavner ville jeg da være glad for færre biler i byen, enten gennem forhindringer eller højere brændstofpriser, men så er der selvfølgelig problemet, at varetransporten bliver formindsket, forsyningerne, omsætningen i butikkerne og besøgene.

Nej, det duer ikke med begrænsninger, så vi bliver nødt til at gå planken ud med overforbruget, temperaturstigninger, vandstandsstigninger, formindskelse af biodiversiteten og den totale ødelæggelse.
Hvad ellers?

Martin Bæksgaard Jakobsen

Jeg synes den her diskussion er virkelig interessant. Man må starte med at overveje, hvad målet er - er det at skrabe flere penge ind eller at begrænse brugen af benzin/dieselbiler? Ekstra afgifter på en given adfærd virker nemlig ikke adfærdsregulerende, hvis ikke der findes et alternativ, der fungerer for dem, der bliver ramt af afgiften. Så bliver det bare til ekstraskat - og den kan selvfølgelig også bruges til noget, og så er vi tilbage ved diskussionen om, hvad formålet er.
På grund af de høje boligpriser i København er jeg flyttet ud i provinsen - 80 km fra mit arbejde. Det tager en rund time i bil at komme på arbejde og ca. 2,5, hvis det skal gøres uden bil, dvs. en kombination af først cykel, lokaltog, s-tog og så endelig metro. Det er ikke et alternativ, der kan fungere, hvorfor jeg ikke vil ændre adfærd. Jeg har regnet på Ø's foreslåede roadpricing, og det vil betyde en ekstraudgift på ca. 1.500 kr om måneden for mig. Det afhænger jo helt af ens øvrige budget, hvor meget det betyder for den enkelte familie. Men 3.000 kr. om måneden, hvis to personer i en familie er nødt til at køre ind til byen (hvilket er tilfældet for mange familier heroppe) er en stor udskrivning, hvis man har en træg økonomi. Og der er der mange der har her i udkantsdanmark.
Og når det så ikke medfører en klimavenlig adfærdsændring, så er det kun en ekstraskat.
Man bør i stedet sikre klimavenlige velfungerende alternativer, som adsporer til ændringer. Fx. udbygge den offentlige trafik til hele landet, lave opsamlingspladser uden for byen, via tilskud gøre elbiler til et realistisk alternativ osv. Her ude på landet har man fx ofte. brug for en bil af en hvis størrelse, og den eneste elbil, der pt. lever op til vores behov er en audi e-tron til 800.000. Lige nu kan vi dække vores behov med en bil til 200.000.

Martin Bæksgaard Jakobsen

Tilføjelse: ekstraskatten/afgiften kan så tildeles dem, som trods muligheden herfor, ikke ændrer adfærd. Men den anden vej rundt giver ikke meget mening ift. klimaet. Måske statskassen, men ikke klimaet...

Nils Bøjden

"Nej, det duer ikke med begrænsninger, så vi bliver nødt til at gå planken ud med overforbruget, temperaturstigninger, vandstandsstigninger, formindskelse af biodiversiteten og den totale ødelæggelse."

Jamen, så sæt dog beboerlicencer til 75.000

Eva Schwanenflügel

@ Brian W. Andersen
19. juni, 2019 - 13:08
"Jeg vil gætte på at da RV startede forhandlingerne ud med ultimativt at kræve endnu en reform af arbejdsudbuddet som finansiering af en ny klimalov, så har det nogenlunde virket på Skipper som at gå ud foran en rasende tyr og daske den over snuden med en rød klud."

Du mener formodentlig en BLÅ klud ;-)
For ja, de Radikale er blå indtil benet, når det drejer sig om den økonomiske finansiering af de røde planer.
De er kun lilla og 'bløde' udenpå.
Men Enhedslisten falder ikke på halen over en tilsyneladende rød politik igen. Især ikke når det gælder arbejdsudbuds-regimentet.
Belært af hårde erfaringer bliver det svært for Radikale at gennemføre ulige økonomiske reformer igen hvis Enhedslisten skal være med.

Jens Winther

@Martin Bæksgaard Jakobsen, rart med et konkret eksempel fra den virkelige verden! Der er tydeligvis ret mange, som har et beskedent kendskab til virkeligheden.

Dit eksempel afspejler den virkelighed, at storbyer (tæt befolkede områder) er mere miljømæssigt bæredygtige end det at sprede befolkningen. Befolkningstæthed er helt afgørende for muligheden for økonomisk bæredygtig kollektiv trafik, med et så højt serviceniveau at den kan være et reelt alternativ til privatbilisme.

Det betyder også, at det burde gøres billigere at bo i storbyområder, fx gennem lavere ejendomsskatter, salg af kommunale grund til lavpris, afskaffelse af kommunal udligning osv.

Altså lige præcis det modsatte af den politik, som både røde og blå tilsyneladende er enige om at føre: tvangsflytninger af arbejdspladser til "udkanten", høje ejendomsskatter i storbyerne, salg af kommunale grunde i København til skyhøje priser, lavere belåningsgrænser i storbyerne, kommunal udligning, som flytter penge fra storbyerne til "udkanten" - osv., osv.

Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

"Det betyder også, at det burde gøres billigere at bo i storbyområder, fx gennem lavere ejendomsskatter, salg af kommunale grund til lavpris, afskaffelse af kommunal udligning osv."

Sæt parkeringslicenser til 75.000. Det vil gøre boligerne billigere , så de der ønske at leve uden bil kan få en billigere hverdag.

John Poulsen

Hvor længe skal vi finde os i det, spørger David Rehling.....det skal vi ligeså længe at samfundet flytter jobs og shops ind i byerne. Såre simpelt.

At man så ser de selvcentrerede byboere råbe om - fordi de nu har deres på det tørre - at holde alle andre ude af byerne er blot både idiotisk og klamt.

Niels-Simon Larsen

Det bliver spændende at se, hvor mange der bakker op om 70% CO2 målene.
Det bliver også spændende at se, om Parismålene, som jo er utilstrækkelige, kan holdes.
Jeg tror, vi fortsætter i højt humør mod afgrunden. Flertallet tror ikke på videnskaben, og dvs at det ikke tror på den uddannelse, det betaler til i dyre domme. Det er jo pudsigt, at der råbes på mere forskning, når man så alligevel ikke tror på forskerne. Det har nok at gøre med, at man ikke vil tro på dem. Det er ubærligt, hvis videnskaben har ret. Så hellere benægte dens resultater.

Jens Winther

@Niels Bøjden, det er et totalt latterligt forslag. Når husene på Lolland er billigere end i Gentofte, er det jo ikke fordi det er dyrere at parkere på Lolland end i Gentofte (det er gratis begge steder). Ejendomsskatterne i Gentofte er langt højere end i Lolland - men det har jo ikke medført, at husene i Gentofte er billigere end på Lolland, vel?

@Niels-Simon Larsen, lige pt. koncentrerer danske politikere sig mere om at overgå hinanden i at sætte "ambitiøse mål" end at gøre noget for at nå målene.

Nils Bøjden

"Når husene på Lolland er billigere end i Gentofte, er det jo ikke fordi det er dyrere at parkere på Lolland end i Gentofte (det er gratis begge steder). Ejendomsskatterne i Gentofte er langt højere end i Lolland - men det har jo ikke medført, at husene i Gentofte er billigere end på Lolland, vel?"

Det er heller ikke mit postulat. Jeg postulerer at priserne på ejendomme også er balanceret af andre faktorer end selve ejendommen. Så i tilfældet Gentofte, vil mit postulat være at hvis ejendomsskatten beløbsmæssigt i Gentofte og på Langeland var på samme niveau som Langelands, ville boliger i Gentofte være dyrere end i dag

LIgeledes er jeg af den overbevisning at prisen for ejendomme i København er balanceret af andet end selve ejendommen, f.eks omkostninger ved transport, herunder parkeringsafgifter.

Jens Winther

@Nils Bøjden, du synes helt at bortse fra to væsentlige aspekter: 1) Almindelig rimelighed og 2) At mennesker i samme jobfunktion stort set får samme løn, uanset hvor i landet, de er beskæftiget.

Det ville være langt ud over almindelig rimelighed, hvis de, der bor fx i København udover at a) betale det dobbelte i husleje sammenlignet med andre dele af landet, b) betale større kommuneskat alene med den begrundelse, at man skal bidrage til de, der bor i fx landkommuner og c) skulle betale dyrere leveomkostninger i almindelighed, skulle betale dine foreslåede 75.000 kr/år for at parkere deres bil.

Der er ingen evidens for at påstå, at hvis man øger fx parkeringslicensen, så falder ejendomspriserne og huslejerne så meget, at det kompenserer udgiften. En månedlig nettoudgift på 6.250 kr (75.000 pr år) modsvarer et prisfald på op mod 2.000.000 på en ejerlejlighed - eller (naturligvis) et fald i den månedlige husleje på 6.250 kr. Det kommer ALDRIG til at ske. Ville pensionskasserne nedsætte lejen i deres lejligheder i København med over 6.000 kr/måned? Ville lejen i almene boliger falde med 6.000 kr/måned?

Sådan nogle påstande er rent narreværk!

Nils Bøjden

"Der er ingen evidens for at påstå, at hvis man øger fx parkeringslicensen, så falder ejendomspriserne og huslejerne så meget, at det kompenserer udgiften. "

Jeg siger ikke at det kompenserer udgiften. Jeg siger at det påvirker udgiften. Det ved du også godt.

Nils Bøjden

"Der er ingen evidens for at påstå, at hvis man øger fx parkeringslicensen, så falder ejendomspriserne og huslejerne så meget, at det kompenserer udgiften. "

Men at påstå at udefrakommende udgifter (skatter, pris for daginstitution, logistik osv) ikke påvirker prisen , vil jeg opfatte som narreværk.

Nils Bøjden

"Der er ingen evidens for at påstå, at hvis man øger fx parkeringslicensen, så falder ejendomspriserne og huslejerne så meget, at det kompenserer udgiften. En månedlig nettoudgift på 6.250 kr (75.000 pr år) "

Men du har nok ret i at 75.000 er lidt ligesom S-SF-EL s 70% reduktion. Lidt virkelighed og en del fantasi. Ideen tror jeg skal være at offentlige beboerlicenser i byerne skal være så dyre at det er billigere at købe en parkeringslicens i et privat parkeringshus.

Jens Winther

@Nils Bøjden, jeg kan ikke se noget argument for, at en kommunal parkeringslicens (beboerlicens) skulle være dyrere end parkeringsabonnement i et kommercielt p-anlæg. Specielt da ikke efter som en kommunal beboerlicens ikke sikrer, at du rent faktisk kan få en ledig parkeringsplads (i modsætning til et parkeringsabonnement i et kommercielt anlæg, hvor du er garanteret en plads).

I øvrigt er det i forvejen så dyrt at anskaffe og have bil (hovedsagelig i kraft af afgifter og skatter til det offentlige!), at folk, der anskaffer sig en bil, gør det fordi deres transportbehov ikke på nogen rimelig vis kan opfyldes af den kollektive trafik. Det gælder i øvrig uanset hvor man bor. Man får nærmest den opfattelse, at trafikpolitikken og afgiftspolitikken mest af alt går ud på at genere danskerne mest muligt. Og jeg kan ikke se rimeligheden i, at de, der bor i fx København, skal generes mere end dem, der bor på Lolland.

Nils Bøjden

"@Nils Bøjden, jeg kan ikke se noget argument for, at en kommunal parkeringslicens (beboerlicens) skulle være dyrere end parkeringsabonnement i et kommercielt p-anlæg. "

Ellers er der intet incitament til at bygge P-huse med parker og vækst huse på taget

Nils Bøjden

"@Nils Bøjden, der er ikke kommunen, men private eller fonde (Realdania), der bygger p-huse og p-kældre."

Jeps. Men hvis der skal bygges flere, som i mange flere, skal kommunen med på banen. Der kræver lokalplaner og en kommunal holdning til beboerlicenser.

Nils Bøjden

Men det peger tilbage på motiverne. Københavnerne vil have at trængselsproblemer løses ved at det bliver dyrere for ikke-københavnere. Mit motiv er at hvis der er for mange biler i København er det københavnernes problem. Og det kan København løse ved færre offentlige arbejdspladser, dyrere beboerlicenser , masser af P-huse (så bilerne kommer væk fra vejene) og andre aktiviteter.

Men at gøre det til andres problem at København har for mange biler hænger i min verden ikke samme. Det svarer til at man siger : Nu flytter vi kulturinstitutioner, offentlige arbejdspladser, studiepladser osv ind til København og så sikrer vi os at det koster ekstra at komme ind til disse institutioner.

Det eneste man sikrer sig ved at lave betalingsmur er at priserne på boliger stiger inden for muren hvor de faciliteter som de uden for muren ønsker at benytte sig af, befinder sig. Og samtidigt vil priserne på bolig falde uden for muren.

SÅ tilbage til motiv og løsning. Hvis der er for mange biler i København så gør det til Københavnernes problem og lad Københavnerne løse problemet og betale for problemet. Alternativet er at flytte arbejdspladser, universiteter og kulturinstitutioner og andre transport forbrugende entiteter ud af byen.