Leder

Mette Frederiksen har sat et stærkt hold – med en gennemsnitsalder på 41,8 år

Ombølget af sit held med den ’politiske forståelse’ med tre støttepartier stiller Mette Frederiksen med et ministerhold, der er helt hendes eget. Hendes ministre kan regere i tillid til deres egne evner – og Mette Frederiksens påskønnelse af dem
Mette Frederiksens regering har erfaringens ballast med tidligere ministre som Hækkerup, Heunicke og Wammen, men også nye, mulige ministertalenter som beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard og børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

Mette Frederiksens regering har erfaringens ballast med tidligere ministre som Hækkerup, Heunicke og Wammen, men også nye, mulige ministertalenter som beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard og børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

Mads Claus Rasmussen

28. juni 2019

Kig på billederne af den nye regering. Den ser ung og frisk ud. Og ung er den i hvert fald. Ministrenes gennemsnitsalder er kun 41,8 år.

Da Mette Frederiksens socialdemokratiske kvindeforgænger, Helle Thorning-Schmidt, præsenterede sin regering i 2011, var gennemsnitsalderen 42,8 år. Og da Løkke stod frem med sin rene V-regering i 2014, var alderssnittet mumieagtigt: 50 år.

Og frisk er Frederiksens regering faktisk også.

Den har erfaringens ballast med tidligere ministre som Hækkerup, Heunicke og Wammen, men også nye, mulige ministertalenter som beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard og børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

Regeringens stærkeste minister er, gæt engang … Jo rigtigt, statsministeren selv.

Det er ingenlunde en given sag. Tænk på Helle Thorning-Schmidt, der regerede i skyggen af De Radikales Margrethe Vestager, indtil Vestager blev ekspederet til EU.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Tanghus
  • Carsten Mortensen
  • Torben Lindegaard
  • David Zennaro
Thomas Tanghus, Carsten Mortensen, Torben Lindegaard og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

olivier goulin

... med kun een minister, der er marginalt ældre end mig.
Så ved man, at man er blevet ældre.

/O

Thomas Tanghus, ingemaje lange, David Zennaro, Henrik Brøndum og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Det bekymrende ved en regering med lav gennemsnitsalder er jo kun om de unge slet ikke har noget mere fornuftigt at give sig til udenfor politik?

René Arestrup

Jeg har svært ved at gennemskue hvorfor lav alder - helt isoleret - er en særlig kvalificerende kvalitet.
Det er sgu da det dummeste....
Men måske det så er på sin plads, at jeg jamrer over, at der ikke er en eneste rødhåret i vores nye regering....

Torben Lindegaard

@René Arestrup

Jeg tænkte nu mere på kønsbalancen ministrene imellem end på ministrenes hårfarve.
Det er bare dødsygt med alle de mørke jakkesæt på billedet.

Fred være med det.
Mette Frederiksen ved sikkert hvad hun gør - også på det punkt.

Dorte Sørensen

Nu begynder Radio Møllers Korte radio også at ringe til Norge og fortælle, at Kofoed for 11 år siden har haft sex med en 15 DSU'er og Dansk Kvindesamfund er forargede og mener at det vil skade Danmark, at have en udenrigsminister der for 11 år siden havde sex med en på 15 år. (Kilde P1-morgen)
Ja det var dumt af Kofoed , der brød reglen om at ikke have så tæt kontakt med kursisterne på en DSU kursus - men det var og er jo ikke ulovligt at have sex med en på 15 år i Danmark.

Når det nu er et stort problem, hvorfor har Danmark så kunne vælge en statsminister, der har fiflet med bilag, været på hotel på falsk navn og endda på skatteydernes bekostning - for ikke at tale om flere ukorrekte oplysning - men det er desværre mere normen end undtagelsen i de seneste Venstreledede regeringer. Ligeledes havde Fogh Rasmussen en finansminister der havde fiflet med sin landbrugsstøtte og ikke blev afsat.
Hvorfor skal Kofoeds dumhed være værre end LLR og andre venstrefolks dumheder?.

Eva Schwanenflügel, ingemaje lange, Viggo Okholm, Birte Pedersen og Helle Walther anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Dorte Sørensen

Jeppe Kofoed undskyldte i sin tid for sin handling.

Jeg skrev dengang en email til Jeppe Kofoed, og betroede ham, at jeg ikke kunne se nogen grund til at undskylde offentligt for noget som helst - det måtte være en sag imellem pigen og ham selv.

Det er totalt useriøst at bringe den gamle sag frem igen.
Jeg hører ikke selv Radio 24/7; men Den korte Radioavis er vel satire .... eller hva' ??

Henrik Brøndum, Viggo Okholm, Birte Pedersen, Helle Walther og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Torben Lindegaard
Min bemærkning var mere forundring over at det er i orden , at Danmark havde en statsminister der har fiflet osv......., flere minister der fremlægger ukorrekte rapporter og nogle der giver Folketinget ukorrekte oplysninger i strid med Ministeransvarlighedsloven (eller hvad den rigtigt hedder). Når nu Kofoeds dumhed trækkes frem igen.

Men måske er det fordi , der ikke er så meget rigtigt at kritiserer MF og hendes oprettelse af den nye regering på.
Hvis det havde været LLR så havde "vi" nok hørt , at han er en dygtig politisk håndværker, osv.......

Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Birte Pedersen og Helle Walther anbefalede denne kommentar
Helle Walther

Kofod gjorde intet ulovligt, og det er behandlet med både pigen og hendes forældre, der er undskyldt, og han har betalt prisen for den dumhed. Og hvis ikke en anden sosser havde sladret, ville det have været en privat sag. Ikke at jeg synes, det er i orden som sådan, men sket er sket. Jeg synes, det er hyklerisk nærmest på amerikansk plan at forfølge den sag. lad den der er ren kaste den første sten. Vi har haft ministre, der har begået lovbrud, bevist lovbrud, men som havde 90 mandater med sig, så intet skete.
Hvis vi her i landet kun skulle have politikere, som aldrig havde fejlet i deres liv, jfr. Tommy A. forh.forskningsminister og iværksætter tale i går... vi begår alle fejl, ting vi fortryder, ting vi lærer af.
Kofod er en yderst dygtig person, han er valgt i EU med stort stemmetal, over 200.000 stemmer, han er valgbar. Mette F mener han har udstået sin "straf" og skal vi så komme videre.
Ja radio 24/7 Kirsten Birgit er mega grov satire grænsende til det ulovlige.

Helle Walther

Og jeg tror iøvrigt Jeppe Kofod bliver en fremragende udenrigsminister, langt bedre end den forhenværende . Han har stort netværk, han er uddannet bl.a på Harvard og har boet i USA. Det er mere end hyklerisk at hive den sag op af gemmerne, det sker kun for at skade Mette F.men det skal hun nok tackle.

Viggo Okholm

Jeg ældre mand 73-men som aldrig bliver voksen-hertil er livs appetitten for stor, glæder mig over en ung regering med mennesker som har en forhåbentlig lang horisont i en brydningstid. Fri mig for flere sure gamle mænd og kvinder!

Nike Forsander Lorentsen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Hvorfor er 41 ungt? Det er midt i livet, vel nok en anelse over midten statistisk set. Der er ingen logisk grund til at kalde 41-årige for unge. Altså medmindre man selv er 70 og kører en art mormor-retorik.

Thomas Tanghus, Katrine Damm og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
niels astrup

Nu skal Information vist til at passe på ikke at falde i Le Mondes fælde fra 80 erne, da avisen kom til at sejle alt for tæt op ad Mitterand - eller Taz under Schröder/Fischer.

Det blev gabende kedeligt og forudsigeligt - og journalistisk også lidt uærligt.

Randi Christiansen

Hvor gammel er du selv anders? Een af de spøjse ting ved at blive ældre, er når man synes, at voksne mennesker på 40 ligner årsunger. Ens voksne børn på 28 er jo nærmest småunger. Især spøjst, når man husker, hvor voksen man selv følte sig, da man var ung.

Jeppe Lindholm

Aggressiv ordentlighed er skiftet ud med progressiv anstændighed. De mange ansatte i Danmarks ministerier kan åndelettet op. Der er igen en ansvarlig voksen tilstede i deres dagligdag.