Leder

Nedrivning og salg af gode sociale boliger er en molbohistorie – fra virkeligheden

Det forventelige regeringsskifte er en kærkommen anledning til at gentænke den destruktive ’ghettopakke’, som VLAK-regeringen fik vedtaget
Det er ikke bygningerne, der ifølge den tidligere regering er noget i vejen med. Det er beboerne.

Det er ikke bygningerne, der ifølge den tidligere regering er noget i vejen med. Det er beboerne.

Sofie Amalie Klougart

18. juni 2019

En moderne molbohistorie: Sociale boligproblemer løser man da ved at rive gode boliger ned. Og ved at privatisere almennyttige lejligheder, der i dag har overkommelig husleje. Skørt som det lyder, er det faktisk det, der skal til at ske landet over.

Det er en følge af den ’ghettopakke’, som VLAK-regeringen i foråret 2018 fik gennemført sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og SF.

I boligområder, der i fire år i træk har stået på VLAK-regeringens ’ghettoliste’, skal andelen af almennyttige familieboliger inden 2010 nedbringes til højst 40 procent. Det mål kan indfries ved nedrivning af boligblokke, salg af almennyttige lejeboliger eller byggegrunde og/eller opførelse af nyt byggeri i grønne arealer ved boligområderne.

De nærmere planer for nedbringelsen har kommuner og boligforeninger inden den 1. juni i år skullet sende til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Morten Lind
  • Kim Folke Knudsen
  • Leif Koldkjær
  • Per Selmer
  • Carsten Mortensen
  • Niels Christensen
  • Poul Erik Pedersen
  • Eva Schwanenflügel
  • Olaf Tehrani
  • Torben Ethelfeld
  • Erik Karlsen
  • Thomas Tanghus
  • Katrine Damm
  • Jens Garde
  • Peter Gløde
  • Carsten Munk
  • David Zennaro
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Bjørn Pedersen
  • Dorte Sørensen
  • Klaus Lundahl Engelholt
  • Alvin Jensen
  • Jens Frederiksen
  • Espen Bøgh
  • Søren Veje
  • Bjarne Andersen
  • Viggo Okholm
  • Lise Lotte Rahbek
  • Marianne Stockmarr
  • Jesper Eskelund
  • Poul Anker Sørensen
  • Steffen Gliese
Morten Lind, Kim Folke Knudsen, Leif Koldkjær, Per Selmer, Carsten Mortensen, Niels Christensen, Poul Erik Pedersen, Eva Schwanenflügel, Olaf Tehrani, Torben Ethelfeld, Erik Karlsen, Thomas Tanghus, Katrine Damm, Jens Garde, Peter Gløde, Carsten Munk, David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen, Bjørn Pedersen, Dorte Sørensen, Klaus Lundahl Engelholt, Alvin Jensen, Jens Frederiksen, Espen Bøgh, Søren Veje, Bjarne Andersen, Viggo Okholm, Lise Lotte Rahbek, Marianne Stockmarr, Jesper Eskelund, Poul Anker Sørensen og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ny regering - Punkt 1 : Afskaf ghetto pakken.
Næsten alle de implicerede er imod dette afsindige foretagende.
Brug pengene på en social indsats
Når vi nu er igang : Afskaf tvungen sprogvuggestue for indvandrebørn og straffen for forældrene.

Kim Folke Knudsen, Jumana ELSUBAIHI , Poul Erik Pedersen, Ivan Mortensen, Torben Bruhn Andersen, nils hommel, Tue Romanow, Bjarne Tingkær, Mads Kjærgård, Erik Feenstra, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Dennis Tomsen, Thomas Tanghus, Katrine Damm, Allan Stampe Kristiansen, Rolf Andersen, Arne Lund, Bent Gregersen, David Zennaro, Peter Andreas Ebbesen, Bjarne Bisgaard Jensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Dorte Sørensen, Kenneth Jacobsen, Herdis Weins, Lillian Larsen, Birte Pedersen, Lars Bækgaard, Randi Christiansen, Bjarne Andersen, Lise Lotte Rahbek, Werner Gass, Marianne Stockmarr, Steen K Petersen, nils valla, Flemming Berger, Poul Anker Sørensen, Anne-Marie Krogsbøll, Rikke Nielsen, Ebbe Overbye, Susanne Kaspersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Læs om den danske film, efter roman af Finn Søeborg, 'Vi har det jo dejligt'.
https://danskefilm.dk/film.php?id=277
"Beskrivelse
Ravnekrogen er et lille isoleret samfund, med deres egne regler, uden de moderne hjælpemidler som omgi'r dem i det etablerede samfund. Beboerne er højst mærkværdige. "

Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Bent Gregersen, David Zennaro og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Steffen Gliese
Er det Christiansborg du refererer til? :-)

Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Bent Gregersen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Jeg kunne jo aldrig selv drømme om at bo på landet, så jeg er den helt rette til at foreslå tvangsflytning fra byghettoen og ud i nogle af de skrantende landsbyer.

Er det helt utænkeligt at nogle beboere der f.eks. har krigstraumer eller lignende kunne blive glade for et liv som økologisk husmand? Der er masser af ledige små landhuse, og der bør selvfølgelig følge nogle af de sparede nedrivningsudgifter med som iværksætterstøtte?

Der kan så flytte nogle studerende ind i ghettoerne, måske i små bofællesskaber.

Karsten Lundsby, Rolf Andersen, Steen K Petersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Søren Kristensen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Leo

"Når vi nu er igang : Afskaf tvungen sprogvuggestue for indvandrebørn og straffen for forældrene"

Hvorfor dog det - er det ikke en god idé, mht integrationen?

Frede - I medierne nævnes børn op til skole alderen, også sagt af politikeren Matiassen, men jeg taler om vuggestue alder.
Jeg mener, at loven (også) omfatter 2-3 år børn og straffen er bortfald af kontanthjælp.
I de 2-3 følgende år lærer de det nok.

Kim Folke Knudsen, Viggo Okholm, Jumana ELSUBAIHI , Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus, Bjarne Bisgaard Jensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Birte Pedersen, Steffen Gliese og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar

Lige tilføje. at em mors omsorg for sit lille barn på alle måder ikke omfatter fremmedsprog.

Randi Christiansen

Og hvis vi endelig skal tale om nyttejob, kan deltagelse i genopbygning og vedligehold af 'skrantende landsbysamfund', som henrik brøndum formulerer det, være et godt tilbud.

At rive gode boliger ned, fordi man ikke kan finde på andre måder at opløse negativ ghettoisering, er en falliterklæring af de store.

Mennesker, som har, hvad de skal bruge, opfører sig ordentligt. Hvis ikke, er der tale om sygdom. Og syge mennesker plejer vi da at behandle med omsorg ikke med tvang og straf.

Kim Folke Knudsen, Werner Gass, Jumana ELSUBAIHI , Karsten Lundsby, Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Katrine Damm, Allan Stampe Kristiansen, Lise Lotte Rahbek, Bent Gregersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Dorte Sørensen, Rikke Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Billedet ligner Tingbjerg. Men der har man vel ikke tænkt sig at rive noget ned - snarere tvært imod, ikke sandt?

Det politiske boligområde paradigme for idioter, "radikaliserede boligblokke" skal rives ned!

Det politiske boligområde paradigme for sunde og fornuftige mennesker, "et menneskeligt integrationsproblem af borgere i et boligområder afskaffes ikke ved at rive gode renoverede boligblokke ned, - men løses ved at tvangsflytte de borgere der ingen integrationsvilje har.

Dorte Sørensen

For at understrege det tåbelige i Ghetto-planen - så læs www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/84-spritnye-lejligheder-i-geller... -
Det er da direkte tåbeligt at rive lejligheder ned på den ene side ad "gaden" og så bygge nogle andre BARE PRIVATE på den anden side gaden. Hvad mon der er i forskel på huslejen i de nybyggede lejligheder og dem som STATEN/Løkke-regeringen vil ha, revet ned.

Kim Folke Knudsen, Viggo Okholm, Ete Forchhammer , Werner Gass, Annemette Due, Rikke Nielsen, Jumana ELSUBAIHI , Karsten Lundsby, Tue Romanow, Bjarne Tingkær, Herdis Weins, Carsten Wienholtz, Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Torben Skov, Randi Christiansen, Ebbe Overbye, P.G. Olsen, Thomas Tanghus, Katrine Damm, Peter Gløde, Allan Stampe Kristiansen, Lise Lotte Rahbek, Steffen Gliese, Bent Gregersen, Brian W. Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen og Benta Victoria Gunnlögsson anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Som lejer er man beskyttet af lejeloven og kan derfor ikke uden videre kan blive sagt op, med mindre man har overtråd nogle vigtige regler. Så måske handler ghettoplanen mere om at skaffe lovhjemmel til at tvangsforflytte folk, som i forhold til loven ikke gør noget forkert - det kræver så bare lige at øvrigheden beslutter at rive deres bolig ned, med hjemmel i en helt anden lov, nemlig den om ekspropriation i almenvellets interesse. Det er ikke noget der sker så tit - hvis det nogensinde er sket før og øvrigheden må være usædvanligt utilfredse med de pågældende lejerne, når den vælger så drastiske metoder. Det må da for pokker, alt andet lige, give stof til eftertanke hos lejerne.

Viggo Okholm, Rikke Nielsen, Bent Gregersen og David Zennaro anbefalede denne kommentar

Når der i moskeerne og andre samlingssteder for muslimer blev agiteret for at stemme, så blev der kun fremhævet Enhedslisten og Radikale, men IKKE SF og Soc.dem. Og det er naturligvis ikke tilfældigt for de to partier er med i ghettopakken.
Det er helt ude i hampen, at SF har fået så mange stemmer, når partiet går med i den ultraliberale ghettopakke, og viser, hvad Sf er degenereret til: En bleg afskygning af Soc.dem. Efter at Labil Alliance og Frikadellepartiet er blevet straffet behørigt for deres vælgerbedrag, så er turen kommet til SF, der hverken er særlig social eller særlig grøn. Forhåbentlig skæres SF ned til 2,1 pct. ved næste valg.

Flemming Berger, Erik Feenstra, Steffen Gliese, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Det bliver skide dyrt for hele samfundet.
Nedrivning og opbygning: Ressourcekrævende.
Byggeaffalds-afskaffelse: Ressourcekrævende
Fremstilling af betonelementer, køkkener, badeværelser, tapeter, elinstallationer, varmeledninger,..osv: Ressourcekrævende
Flytninger: Ressourcekrævende
Fremtidige udbetalinger af boligstøtte og særligt store omkostninger til husleje (§34): Ressourcekrævende

De eneste der vinder på længere sigt, er boliginvestorerne. Bolighajerne, også.

Hvor er det dog en stjerneidiotisk politisk beslutning.

Kim Folke Knudsen, Peter Tagesen, Arne Lund, Viggo Okholm, Ete Forchhammer , Werner Gass, Annemette Due, Flemming Berger, Rikke Nielsen, Karsten Lundsby, Tue Romanow, lone hansen, Herdis Weins, Carsten Wienholtz, Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Randi Christiansen, Steffen Gliese, Ebbe Overbye, Thomas Tanghus, Katrine Damm, Peter Gløde, Bjørn Pedersen, René Arestrup og Carsten Svendsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Der sker altså et eller andet når beboerne selv ejer deres bolig.
Kig rundt omkring i København.
Aldrig har boligerne på brokvartererne været så velholdte.
Vi er nogen der kan huske kvaliteten af disse boliger i den tid hvor Københavns kommune stod for vedligeholdelsen.
Så måske er overgangen til beboereje slet ikke så tosset.

Lise Lotte Rahbek

Wind-Willadsen
"Der sker altså et eller andet når beboerne selv ejer deres bolig.". De fleste boliger ejes af kreditforeninger og banker.
Så det der sker, når folk "selv ejer" deres boliger, som du skriver, kaldes gæld

Niels Duus Nielsen, Kim Folke Knudsen, Arne Lund, Viggo Okholm, Olaf Tehrani, Werner Gass, Annemette Due, ingemaje lange, Karsten Lundsby, Tue Romanow, Erik Feenstra, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Randi Christiansen, Steffen Gliese, Ebbe Overbye, Thomas Tanghus og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Jeg er helt enig i Rehlings leder. Og stemte af samme grund på et af de partier der ikke er med i aftalen om ghettopakken.

Werner Gass, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

I Tingbjerg er der planer om at omgøre flere boliger til ungdomsboliger og ældreboliger. Bygge ejerboliger lige opad det nuværende byggeri og i øvrigt lave et forretningskvarter ved de allerede nybyggede ejendomme. Kulturhuset er indviet for et år siden og Utterslev mose ligger der stadig tii fri afbenyttelse. Da renovationssksndalen i Tingbjerg var på sit højeste kom den ansvarlige borgmester een gang på besøg og sagde at der ikke var noget at komme efter. Den nuværende borgmester er sygemeldt. EL som måske kunne gøre en forskel ligger tilsyneladende konstant underdrejet i København og har ingen visioner for at løse de problemer der vitterligt er i bestemte områder. Udover at være imod de foreslåede. Ghettoplanerne kan altså undgås men det kunne være opløftende hvis EL i hovedstaden leverede andet end en skovl når der skal plantes kinesiske træer på Østerbro. Man kan være sur på SF, men de er i det mindste klar til at få snavsede fingre, mens EL ligger underdrejet og impotent her i byen.

Det er så den Enhedslisten, der sammen med de to andre skal afskaffe ghettoloven.
Man kan kun håbe på deres virkelighedssans, stædighed og ultimativ handlekraft.

Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Ghettoplanen er blot et tyndt skalkeskjul over den reelle hensigt, nemlig at privatisere så mange boliger som muligt på bekostning af almennyttige boliger, hvor huslejen er til at betale.
Der er tale om brutal hetz mod folk på overførselsindkomst og anden etnisk herkomst.

At Socialdemokratiet og SF sejlede med på den galej, er enten udtryk for uovertruffen blindhed, eller også er det populistisk valgflæsk.
Jeg hælder mest til at tro det sidste.

Politikerleden forklaret - igen, igen.

Kim Folke Knudsen, Peter Tagesen, Arne Lund, Werner Gass, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Jumana ELSUBAIHI , Karsten Lundsby, Jørn Vilvig, Ebbe Overbye, Kim Houmøller, lone hansen, Herdis Weins, Carsten Wienholtz, Espen Bøgh og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Når der skal bygges motorveje, jernbaner, metrohøjbaner og lufthavne så eksproprierer stat og kommune da lystigt.

Jumana ELSUBAIHI

Billedet ligner Tingbjerg, ja.
I Tingbjerg vil man "KUN" nedrive de handicappedes boliger og bygge etage bebyggelse til privatisering.
Derudover skal fredede områder affredes og bygges på.
For at tage det sidste med, så skal der bygges mellem husene/gårdene for hey, hvorfor skulle børn have legepladser?
Beboerdemokrati, eksistere ikke og ungdomsboliger, dem mangler vi ikke , vel?

Tak S, SF og Ø (IRONI KAN FORKOMME)

Kim Folke Knudsen, Karsten Aaen, Annemette Due, ingemaje lange, Steffen Gliese og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Handicapboligernes evt. fjernelse er boligselskabets beslutning og er ikke led i ghettoplanen. Det bliver det naturligvis ikke bedre af og den fungerende borgmester er sygemeldt. Hvor et venstrefløjens talerør når det gælder?

Herdis Weins, Ete Forchhammer og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Jumana ELSUBAIHI
18. juni, 2019 - 17:34:
"Tak S, SF og Ø"

Undskyld mig Jumana, men hvordan kan du medtage Ø, Enhedslisten, som hele tiden har været stærkt imod Ghettoplanen?
Enhedslisten og Alternativet er de eneste to partier udenfor denne idiotiske lov.

Herdis Weins, Lise Lotte Rahbek, Steffen Gliese, Randi Christiansen og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar
Niels Christensen

Med hensyn til Gjellerup Århus så har man jo prøvet med skoletilbud , der pr elev koster næsten det dobbelte af alm skolebørn. Har det hjulpet næh ikke rigtig

Agnete La Cour

De planlagte nedrivninger af socialt boligbyggeri er værre end en molbohistorie. De er at sammenligne med de progromer, som før i tiden smadrede jødernes hjem og drev dem på flugt. Nu er det så de danske muslimer, som skal have hele turen. Men nedrivningen af deres hjem foregår jo helt civiliseret og på demokratisk vis. Ikke osse? Hvor er det dog pinligt.
Jeg er forhenværende Vollsmose-beboer, og følger derfor særligt med i, hvad der sker med den bydel. Jeg kan se, at entreprenørerne flokkes om tilbudgivning til både nedrivning - faktisk af knap en trediedel af boligerne, ca. 1000 i alt - og opbygning af de nye boliger. Der bliver nogle, som kommer til at tjene fedt på den historie, men det bliver ikke de tidligere beboere.

Niels Duus Nielsen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Viggo Okholm, Leo Nygaard, Lise Lotte Rahbek, Herdis Weins og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Omkring Vollsmose har der jo gennem mange år været mange forsøg og kritikere har beskyldt kommunen for at til gode se visse konsulenter m.v.,som nok mere tænkte i job og hyre fremfor hvordan beboerne kunne finde fodfæste. Der har gennem årene været visse uheldige elementer i bydelen,det må jo næsten være en selvfølgelighed, for ingen samfund undgår kriminelle uanset.
Vores retssystem har svært ved at finde ud af hvordan disse kriminelle kunne "hjælpes" eller straffes
Arbejdstilbuddet i vores spændende by har også været mangelfuld så derfor er mange i området endt med ikke at komme i job.
Det er fakta,men nu har vores regering med medløbere valgt den absurde regel med en ekstra pisk,hvis kommune og boligforeninger ikke makker ret.Rygter og fordomme får almindelige Odenseanere til at frygte stedet,hvilket er en skam og helt urimeligt.
I det hele taget skal vi til at tænke mennesker frem for klasser og fjerne udtryk som ghetto og udsatte m.v. Ingen skal bilde mig ind at mennesker der bor i hus er en kæft mere sociale oh humane end de,der bor til leje!

Niels Duus Nielsen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Herdis Weins og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Jørgen Wind-Willassen - Hvor har du det fra? Jeg bor i alment byggeri - har gjort det i over tyve år - og takket være et godt samarbejde mellem beboere og boligselskabet, så har vi et vejholdt, rart boligkvarter, hvor det på enhver måde er rart at være. Du er velkommen til at komme på besøg - jeg bor syd for Helsingør..

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Carsten Svendsen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Jumana ELSUBAIHI

@eva gå ind på almen modstands side, der kan du også finde mange informationer. Havde aldrig selv regner med Ø, ville stemme for..

Eva Schwanenflügel og jens peter hansen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Jumana ELSUBAIHI
19. juni, 2019 - 19:42

Snakker du her om Enhedslisten i København?
(Kan desværre ikke tilgå dit link)

Jeg snakkede om vedtagelsen af ghettoplanen i Folketinget.

Eva Schwanenflügel

Jumani, har til gengæld været inde på Almen Modstands hjemmeside.
Det er enormt godt med jeres organisation :-)

Kim Folke Knudsen

Ghettoplanen må op og vende en gang til med en ny Regering.

1. Ingen nedrivninger foretages af gode og sunde boliger med mindre Beboermødet har godkendt dette ved en frivillig beslutning. Ingen beboerforening skal kunne pålægges nedrivninger imod deres vilje.

2. Beboere som udsættes fra deres lejebolig som følge af nedrivning skal have en overgangsperiode på mindst 3 år, hvor deres husleje maksimalt må stige med 2% beløb i forhold til den husleje, de har betalt i boligen, som de var tvunget til at fraflytte. Staten dækker den overskydende husleje for den nye bolig i 3 års perioden. Lejerne her dermed en periode til at finde en fremtidig bolig, som svarer til deres indtægtsgrundlag, hvis den nyanviste bolig er for dyr.

3. Ghettoplanen skal forandres til et grønt klimaprojekt. Bygningerne skal klimasikres forbedres med isolering, der skal være medtænkt anlæg af damme og kanaler i områder, som er udsat for oversvømmelser. Desuden skal der gøres en indsats for at forskønne og forbedre beboernes grønne områder legepladser, opholdsarealer med videre herunder at sikre biodiversiteten i de grønne områder mellem boligerne.

3 Borgere i Ghettoområder skal ligestilles med alle borgere i hele Danmark. Der skal ikke gælde forhøjede straframmer for borgere i Ghettoområder.

4. Børn med ringe sprogkundskaber skal stimuleres og integreres med frivillige støtteordninger ikke tvungen brug af kommunal daginstitution i ghettoerne.

5. Der skal afsættes penge til installation af mobile politienheder, som kan skabe tryghed i området ved patruljering og opsøgende arbejde for at forebygge kriminalitet i boligområderne. Det er vigtigt at betjentene får en fast tilknytning til kvarteret og dermed et kendskab til kvarterets miljø og beboere. Der skal også være mulighed for udendørs kameraovervågning i områder med mange tyverier og kriminelle forhold. Politiet skal samarbejde med de sociale myndigheder omkring opgaven med at skabe mere tryghed og tillid i lokalområdet.

6. Det almennyttige byggeri skal sikres flere penge til boligsocialt arbejde. Der skal arbejdes med at forbedre indvandrerkvindernes sprogkundskaber og kompetencer med henblik på at styrke deres tilknytning til arbejdsmarkedet.

7. Der skal etableres en forskningsfond, som skal undersøge de konkrete muligheder for at opføre billigere almennyttige boliger og finansiere disse, så der er en almennyttig bolig til skæve eksistenser med en meget lav indkomst.

Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

I tråden om klima reduktionsmål, slog det mig, at ghetteoplanen har stor effekt på energiforbruget.
Og i dansk målestok en del af regeringens klimaplaner.

Kim Folke Knudsen

@Jørgen Wind-Willassen 18 Juni 2019 kl 09:40

Enig i at kommunale ejendomme normalt lider af et vedligeholdelsesefterslæb.

For ejerboligerne: Ja måske har du ret. men det modsatte kan være tilfældet.

At en Ejerforening vælger at sylte nødvendige vedligeholdelsesopgaver på en ejendom.

Eksempel familier sidder i ejerbolig, hvor grundskyld, ejendomsskatter, foreningsbidrag og lignende gør, at de er meget tilbageholdende med stemme for nødvendige boligforbedringer. Det kunne f.eks være en facaderenovering, et nyt tag, nye dørpartier eller lignende.

Jeg er selv indehaver af en pragtfuld ejerbolig, men jeg har hørt om flere steder, hvor nogen beboere siger. Vi køber snart et hus eller vi flytter et andet sted hen, så vi stemmer imod nye fornyelsesprojekter, som er nødvendige for ejerforeningen. Det kan i værste fald føre til udskydelse af nødvendige forbedringer med det resultat, at regningen bliver højere senere hen.

Er du husejer, så er du mere på egen hånd med fornyelsen af dit hus.

Lise Lotte Rahbek har helt ret i, at den tiltagende " Lånefest " kan give tømmermænd på et senere tidspunkt. Mange unge familier er meget hårdt spændt for med afdragsfrie lån og høje boligydelser. For dem kan det blive et problem, hvis de skal optage nye lån til boligforbedringer eller de selv skal stille med f.eks 50.000 kr. til et projekt i Ejerforeningen. Jeg er principielt enig i, at borgeren selv må udvise ansvar for deres privatøkonomi, men realiteterne fornemmer jeg er, at mange boligejere sidder med en meget høj belåning af deres ejerbolig. De er hermed som Lise Lotte Rahbek helt korrekt oplyser ikke " rigtige boligejere ", da Kreditforeningen sidder på boligens finansiering og friværdien er nærmest ikke eksisterende. For ældre borgere opstår der et nyt problem selvom der er friværdi, så kan banken gå hen og sige nej til nye lån i boligen alene på grund af folks alder.

PS Lejerne er normalt ligeså interesseret i at bo i velholdte og rare lejeboliger som boligejerne. Det viser erfaringer fra beboerdemokratiet og de mange projekter i den almennyttige boligsektor.

VH
KFK

Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Leo Nygaard
20. juni, 2019 - 20:45
"I tråden om klima reduktionsmål, slog det mig, at ghetteoplanen har stor effekt på energiforbruget.
Og i dansk målestok en del af regeringens klimaplaner."

Her tror jeg du har fuldstændig ret.

Eva Schwanenflügel

@ Kim Folke Knudsen
20. juni, 2019 - 20:48

For lejerene i såkaldte 'ghettoer' bliver det et uafvendeligt krav at de skal tvangsforflyttes.
Det gælder både gamle fru Jensen og fru Hussein
Det er en frygtelig ting at skulle fraflytte sin bolig, hvis man ikke selv ønsker det.