Leder

USA’s bilfabrikanter trodser Trump og trækker støtte til lempelse af benzinøkonomi tilbage

Oprindeligt ville USA’s bilindustri overtale Trump til at lempe lidt på Obamas strenge krav til personbilers benzinøkonomi. I stedet gav Trump dem i pose og sæk – og så meget, at afstanden til Californien og 13 andre delstaters strenge standard vil dele USA op i to markeder: et med benzinslugere, et anden med klimavenlige biler. Et logistisk mareridt
Debat
8. juni 2019

I sidste øjeblik har bilindustrien i USA anmodet præsident Donald Trump om at holde inde med sin plan om at sænke den standard, som præsident Barack Obama i 2012 satte for personbilers udstødning af CO2.

Bilfabrikanterne er fanget mellem Skylla og Charybdis: En præsident, der vil give frit løb til store og benzinslugende biler, og på den anden side klimabevidste Californien og 13 andre delstater, som vil holde faste i deres strenge krav til køretøjers benzinøkonomi.

Bilfabrikanternes ønske bliver fremsat i et brev, der blev sendt til præsidenten torsdag. I næste måned ventes det, at regeringen offentliggører de nye standarder for benzinøkonomi – og den sørgelig sandhed er, at USA med Trumps plan vil falde langt efter Kinas og EU’s standarder.

USA sakker bagud Parisaftalens mål

Obama havde beordret bilfabrikanter i USA til at fordoble deres benzinøkonomi.

I 2025 skulle alle nye personbiler køre mindst 23 km pr. liter. I 2018 var det amerikanske gennemsnit 10,6 km/l. Kina sigter mod 21 km/l i 2025, og EU vil op på 25,5 km/l.

Trump-regeringen vil have bilindustrien til at opfylde et mindre ambitiøst mål, nemlig 15,7 km/l i 2021. Herefter er industrien ikke længere forpligtet til at forbedre benzinøkonomien. Det vil betyde, at USA sakker længere bagud de mål, som Obama satte for opfyldelsen af Parisaftalen.

Næsten 30 procent af USA’s udledning af drivhusgasser tilskrives transportmidler, og heraf kommer de 83 procent fra biler og lastbiler. Fly bidrager kun med en tiendedel af transportsektorens udslip.

Uden en kraftig forbedring af bilers benzinøkonomi og en megasatsning på hybrider og elbiler vil en positiv klimaeffekt derfor udeblive.

Selvforskyldt problem

Bilindustrien bad i 2017 Trump om at lempe på Obamas krav, men de havde ikke forventet, at han ville pålægge dem så uambitiøse standarder for benzinøkonomi.

Fabrikanterne håbede på et kompromis mellem Trump og Californien, men det afviser begge parter. I sin essens har bilindustrien med sit brev nu signaleret, at den ikke længere støtter præsidentens plan.

For industrien bliver det et logistisk mareridt at dele USA’s bilmarked op i to zoner med to standarder for benzinøkonomi. Men på sin vis er problemet selvforskyldt.

Bilsektoren kunne fra begyndelsen have meddelt Trump, at den ville leve op til Obamas krav. Desværre vejede kortsigtet økonomisk gevinst højere end hensynet til Californiens og 13 andre delstaters klimapolitik. Nu kan industrien trække det korte strå.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Martin Burcharth

Trump's krav til km/l er minimumskrav, så bilindustrien kan såre simpelt slippe ud af det logistiske mareridt ved at opfylde Californiens krav på hele markedet i USA.

Jan Fritsbøger

var det bare så simpelt, efterspørgslen på vilde muskelsvulmende benzinslugere vil jo friste industrien til at levere, altså vil en reguleret efterspørgsel være nemmere at håndtere, så industrien har vel opdaget at Obamas regulering faktisk har gjort det lettere at dække efterspørgslen.