Leder

USA’s bilfabrikanter trodser Trump og trækker støtte til lempelse af benzinøkonomi tilbage

Oprindeligt ville USA’s bilindustri overtale Trump til at lempe lidt på Obamas strenge krav til personbilers benzinøkonomi. I stedet gav Trump dem i pose og sæk – og så meget, at afstanden til Californien og 13 andre delstaters strenge standard vil dele USA op i to markeder: et med benzinslugere, et anden med klimavenlige biler. Et logistisk mareridt
8. juni 2019

I sidste øjeblik har bilindustrien i USA anmodet præsident Donald Trump om at holde inde med sin plan om at sænke den standard, som præsident Barack Obama i 2012 satte for personbilers udstødning af CO2.

Bilfabrikanterne er fanget mellem Skylla og Charybdis: En præsident, der vil give frit løb til store og benzinslugende biler, og på den anden side klimabevidste Californien og 13 andre delstater, som vil holde faste i deres strenge krav til køretøjers benzinøkonomi.

Bilfabrikanternes ønske bliver fremsat i et brev, der blev sendt til præsidenten torsdag. I næste måned ventes det, at regeringen offentliggører de nye standarder for benzinøkonomi – og den sørgelig sandhed er, at USA med Trumps plan vil falde langt efter Kinas og EU’s standarder.

USA sakker bagud Parisaftalens mål

Obama havde beordret bilfabrikanter i USA til at fordoble deres benzinøkonomi.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Martin Burcharth

Trump's krav til km/l er minimumskrav, så bilindustrien kan såre simpelt slippe ud af det logistiske mareridt ved at opfylde Californiens krav på hele markedet i USA.

Jan Weber Fritsbøger

var det bare så simpelt, efterspørgslen på vilde muskelsvulmende benzinslugere vil jo friste industrien til at levere, altså vil en reguleret efterspørgsel være nemmere at håndtere, så industrien har vel opdaget at Obamas regulering faktisk har gjort det lettere at dække efterspørgslen.