Leder

Borgmestre nedgør visionen om at nedbringe drivhusgasser 70 pct. inden 2030

Det er kortsigtet, perspektivløst, egoistisk og selvhævdende, at borgmestre spænder ben for de tiltag, der er nødvendige for at nå klimamålsætningen.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) har lagt op til en nyvurdering af de politiske beslutninger, der er truffet om fremtidens danske trafikale infrastruktur. Men det skal blive løgn, hvis det står til borgmestre, der har sat næsen op efter milliarder til motorvejsbyggerier. 

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har lagt op til en nyvurdering af de politiske beslutninger, der er truffet om fremtidens danske trafikale infrastruktur. Men det skal blive løgn, hvis det står til borgmestre, der har sat næsen op efter milliarder til motorvejsbyggerier. 

Ólafur Steinar Gestsson

16. juli 2019

Bydende nødvendig. Sådan vil de fleste tænksomme kalde en omstilling af vores samfund væk fra menneskeskabt klimapåvirkning. Og de vil følgeligt glæde sig over, at S-regeringen sammen med De Radikale, SF og Enhedslisten har forpligtet sig til at virkeliggøre en politisk vision: at nedbringe det danske udslip af drivhusgasser med 70 procent inden år 2030.

Hvad kan blokere for denne vision? Det oplever vi allerede nu nærmest skræmmende eksempler på. De har skikkelse af borgmestre, der kortsigtet, perspektivløst, egoistisk og selvhævdende prøver at spænde ben for de tiltag, der er nødvendige for at nå klimamålsætningen.

Det handler om fremtidens investeringer i transport.

Det er klogt, at transportminister Benny Engelbrecht (S) efter sin tiltræden har lagt op til en fuldstændig nyvurdering af de politiske beslutninger, der er truffet om statens investeringer af svimlende milliardbeløb i fremtidens danske trafikale infrastruktur.

Det vil Engelbrecht drøfte med folketingets partier umiddelbart efter sommerferien. Som oplæg til mødet har Engelbrecht erklæret:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
  • Kurt Nielsen
  • Poul Erik Riis
  • Jesper Eskelund
  • Katrine Damm
  • Thomas Tanghus
  • Ervin Lazar
  • Dorte Sørensen
  • Niels-Simon Larsen
  • Jørn Vilvig
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Niels Duus Nielsen
  • Eva Schwanenflügel
Steffen Gliese, Kurt Nielsen, Poul Erik Riis, Jesper Eskelund, Katrine Damm, Thomas Tanghus, Ervin Lazar, Dorte Sørensen, Niels-Simon Larsen, Jørn Vilvig, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Der er naturligvis fortsat politikere, der ikke vil forstå, hvad de menneskeskabte klimaforandringer medfører og har sat næsen op efter milliarder til motorvejsbyggerier, men ikke vil medvirke til at afskaffe alle de benzin og diesel biler, der kører på motorvejene i dag.

Det er alene et udtryk for politisk inkompetance.

Det bør fortsat huskes på, at hvis f.eks. ikke man politisk ønsker at skulle forholde sig til et ‘ekstremt’ stigende antal klimaflygtninge, burde vores folkevalgte politikere naturligvis stoppe med, at producere klimaflygtninge.

Dagens store nyhed er naturligvis politikeres manglende handling på de menneskeskabte klimaforandringer, ikke de fodslæbende borgmestre der nedgør visionen om at nedbringe drivhusgasser 70 pct. inden 2030.

United Nations/FN
15. juli 2019

2 milliarder forventet underernæret i 2050 forårsage af de menneskeskabte klimaforandringer i kølvandet på svindende eksistensgrundlag og medfølgende væbnede konflikter om de få tilbageværende resurser.

World hunger continues to rise due to conflict, climate change, says UN report.

United Nations
“A profound change of the global food and agriculture system is needed if we are to nourish the 815 million people who are hungry today and the additional 2 billion people expected to be undernourished by 2050.

Right now, our soils, freshwater, oceans, forests and biodiversity are being rapidly degraded. Climate change is putting even more pressure on the resources we depend on, increasing risks associated with disasters, such as droughts and floods.”

Link: https://www.un.org/sustainabledevelopment/hunger/

Anna Dorthe Bertelsen, Karsten Lundsby, Hanne Ribens, Thomas Tanghus, Dorte Sørensen, Niels-Simon Larsen, Anker Heegaard og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Vi er der, hvor vi kan sige, at hvis vi gør sådan og sådan, vil det forårsage temperaturstigninger. Det kan man så forelægge borgmestrene, og så kan de spørge vælgerne, om de vil have temperaturstigninger. Så let er det.

Jeg ved da godt, at realiteterne er noget andet. Man benægter simpelthen den rette sammenhæng, eller også hedder det nødvendighedens politik. Det bliver så nødvendigt at grave vores egen grav. Det er det, vi er i gang med, og det er der flertal for.

Dorte Sørensen

PS: Det ville klæde Kalundborgs borgmester at forlange, at pengene gik til større toghyppighed på strækningen - herved ville trængslen på vejnettet formindskes - ligeledes ville køb af den 3-bil i familierne ikke ske og dermed mindske kommunens og husejernes behov ikke for flere P-pladser.

Lise Lotte Rahbek, Steffen Gliese, Ete Forchhammer , Hanne Ribens, Niels-Simon Larsen, Thomas Tanghus og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Der er ingen grund til at nedgøre en velment plan, men man selvfølgelig lov til at tænke sit. Og det er måske det smukkeste ved den helt vildt ambitiøse, grænsende til det naive, plan - at den får os til at tænke. Om den også får os til at handle, det kan man jo spørge danskerne om, når de komme hjem fra Kreta eller hvor de nu ellers opholder sig.

Torben Lindegaard

@David Rehling

"Herunder trafikeksperters påpegning af at motorveje med sikkerhed fører til én ting: krav om flere motorveje"
citat fra artiklen

Sikke dog noget vrøvl.

Vi er nødt til at erkende, at i langt størstedelen af Kongeriget kan kollektiv transport ikke løse befolkningens transportbehov - herunder behovet for at komme til og fra sin arbejdsplads - og det er vel ikke meningen, at vi alle sammen skal bo i byer langs jernbanen.

I stedet for skal vi koncentrere os om at ændre bilernes drivmidler til f. ex. el -
brint har også været nævnt; men det er vist længere ude i fremtiden om overhovedet.

Philip B. Johnsen

Jeg så lige Deadline med Niels Krause-Kjær i går, der som jounalister er flest, ikke vil formidle hvad nyheder betyder på baggrund af den bedste forhåndenværende videnskabelige evidens og hvilken udvikling det med garanti vil medføre for borgerne.

Der er i kølvandet på journalistiske fortielser fortsat nogle der tror, at det er politikere og deres holdninger formidlet til vælgerne om fremtidig velstand underbygget på regnemodeller, der bestemmer og former vores fremtid, men det er naturligvis politikeres handlinger eller mangel på samme i den virkelige verden.

Der er naturligvis ikke jounalister i verden, der kan stoppe de menneskeskabte klimaforandringer og overhoved ikke flygtningestrømmen i kølvandet, hvor der i dag er indgået EU aftaler med bandeledere i Afrika og deres af EU betalte toturbødler i EU finansierede koncentrationslejre, som Niels Krause-Kjær forklarede, vel var et nuværende nødvendigt onde, men det forhold ændres i den virkelige verden automatisk af eksistensgrundlaget der svinder, det er ikke raketvidenskab.

Hvis ikke jounalister op politikere kan formidle den bedste forhåndenværende videnskabelige evidens og hvilken udvikling det med garanti vil medføre for borgerne, må demokrati ændres så eventuelt folkevalgte forskere, kan få en slags vetoret over politiske beslutninger truffet på løgnagtigt grundlag.

Hvor mange klimaflygtninge vil Danmark, fra bl.a. Afrika, modtage de kommende år.

Der burde tages klart afstand fra kortsigtede ‘ikke’ bæredygtige økonomiske og magtpolitiske interesser, hvor de ansvarlige politikere og økonomiske interessenter, efterfølgende beskylder ofrene for deres politik og investeringer, for deres på ofrene overlagte påførte ulykker.

Niels-Simon Larsen

Der mangler ikke parkeringspladser. Der er for mange biler.
Der mangler ikke motorveje. Der er for mange biler.

Man kan forestille sig ramaskriget, hvis regeringen sagde, Kun én bil pr. parcel.

Facit på regnestykket hedder derfor temperaturstigninger.

Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Niels-Simon Larsen
EU’s svar på klimaflygtninge fra Afrika i dag er, at betale bandeledere i Afrika (Loyal to Familia) og deres betalte toturbødler i EU finansierede koncentrationslejre.

Det er det faktum, at den EU indgåede aftale med LTF i Afrika ikke holder, der er billedet på lokale faktaresistente borgmestre, samt nationale folkevalgte politikere og ramaskriget når klimaflygtninge kommer i stort antal, på vores i forvejen alt for mange nye motorveje.

Politikere der lyver om den viden de allerede har i dag, det er problemets virkelige kerne i samarbejde med købte og betalte jounalister, der fortier dette faktum.

Niels-Simon Larsen der er ingen danske familier, der ønsker to biler til en familie, hvis de får fortalt sandheden om de af politikere allerede kendte kortsigtede konsekvenser.

Det er ikke vrøvl, Torben Lindegaard, men et trafikforskningsmæssigt faktum.

Før i tiden bosatte folk sig langs jernbanerne. Det kan man vel gøre attraktivt igen, og reetablere alle de nedlagte jernbaner i en mere moderne form. F.eks. ved at gøre offentlig befordring gratis. Pengene kan hentes fra vedligeholdeskontoen for vejnettet.

Lise Lotte Rahbek, Bjarne Bisgaard Jensen, Steffen Gliese, Karsten Lundsby og Werner Gass anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Torben Skov

Det er rent vrøvl - hvis man bygger en motorvej til f. ex. Kalundborg, som er nævnt i artiklen, så betyder det, at mennesker - herunder børnefamilier - får større mulighed for at blive boende i de små samfund , hvor der stort set ingen arbejdspladser findes, ej heller børnehaver, skoler eller dagligvarebutikker.

Det er da en ønskværdig udvikling, som forudsætter mulighed for at kunne bevæge sig også på tværs af jernbanesporerne i eget befordringsmiddel - og som ikke giver mere forurening, hvis der er tale om el-biler.

Alternativet er, at alle de berørte familier i stedet flytter til Holbæk, Roskilde eller København, hvor de finder det hele - arbejdspladser, børnehaver, skoler & dagligvarebutikker.

Jens Winther

Der er kun én løsning: at centrere arbejdspladser og boliger i tæt bebyggede storbyer. Det er den eneste mulighed for en miljømæssigt og økonomisk bæredygtig udvikling.

Niels Christensen

Det er utroligt at nogen tror på at omlægningen af trafik i Danmark vil betyde færre flygtninge via Libyen, Effekterne af omlægningen vil tage årtier og ikke påvirke antal flygtninge i Afrika synderlig. Man synes at glemme at de interne flygtninge strømme i Afrika er langt større og at de retter sig mod afrikanske megabyer, der i sig selv kommer til at producere mere Co2. Langsigtede investeringer i infrastruktur i Afrika og i uddannelse vil være mere effektiv.
Klimapolitikkere må få sig nogle bedre argumenter end de her trussel argumenter. Der bygger på associationer og ikke fakta. Meget få af de flygtninge, der befinder sig i Libyen er klimaflygtninge, men flygtninge fra uduelige og undertrykkende regimer, det gælder også det store antal der kommer fra Sydøstasien ( Bangladesh og Pakistan) .

Liselotte Paulsen

Jeg bor midt imellem motorring 3 og Hillerødmotorvejen Hvis jeg kunne ville jeg lægge en lydfil op af trafikken her lidt i midnat efter luftetur med hunden. Det kunne ligesågodt lyde som mandag morgen! Det er rystende hvor meget trafikken er steget siden vi flyttede her til Mørkhøj for 26 år siden.

Niels Duus Nielsen, Niels-Simon Larsen, Torben Skov og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Anna Dorthe Bertelsen

@Jørgen Wind-Willassen
Det er ikke blot borgmestre fra provinsen med lav dækning af kollektiv transport, som presser for at få "deres" motorvej. Uanset, hvor de kritiserede borgmestre bor, som aktuelt er i spil, så viser en Bachelor-opgave, at 98 ud af 99 kommuner bruger skatteborgernes penge til at betale lobbyisme for at sikre en motorvej ved deres kommune.

Lise Lotte Rahbek, Torben Lindegaard og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar