Leder

Indvandrere i USA må ikke længere være en offentlig byrde. Det rammer farvede fra ulande

Reglerne for godkendelse af ansøgninger om greencard i USA vil fra oktober blive strammet af Trump-regeringen. Ansøgere, der modtager madkuponer, boligstøtte og gratis sygesikring, risikerer at blive hjemsendt. Kritikere frygter, at millioner af lavindkomstfamilier vil fravælge social bistand og ende i forarmelse
Dekretet falder godt i hak med præsident Trumps holdning om, at USA er bedst tjent med at acceptere højt uddannede immigranter fra velstående lande (helst af hvid hudfarve, ikke sort eller brun).

Dekretet falder godt i hak med præsident Trumps holdning om, at USA er bedst tjent med at acceptere højt uddannede immigranter fra velstående lande (helst af hvid hudfarve, ikke sort eller brun).

Brendan Smialowski

15. august 2019

Efter nogle måneders offentlige høringer med titusinder af indvendinger fra almindelige borgere og indvandrergrupper udstedte Trump-regeringens Indvandrer- og Sikkerhedsministerium mandag et dekret, der vil stramme de eksisterende krav til immigrantansøgeres selvforsørgelse.

Fra oktober og frem risikerer immigranter, der opholder sig lovligt i USA og ønsker at rekvirere et greencard (opholds- og arbejdstilladelse, red.), at få afslag og blive sendt tilbage til deres hjemland, hvis de supplerer deres indkomst med madkuponer, boligstøtte og gratis sundhedsforsorg for lavindkomstfamilier (Medicaid).

Et afslag kan endda være begrundet med, at myndighedspersonen vurderer, at ansøgeren engang i fremtiden vil benytte sig af bistanden fra forbundsregeringen.

Dekretet falder godt i hak med præsident Donald Trumps holdning, at USA er bedst tjent med at acceptere højt uddannede immigranter fra velstående lande (helst af hvid hudfarve, ikke sort eller brun).

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Martin Burcharth

Jeg savner en perspektivering -
altså hvordan sammenlignes de amerikanske regler for immigranter [flygtninge & asylansøgere undtaget] med de tilsvarende danske regler for immigranter ??

Kan det overhovedet lade sig gøre at immigrere til Danmark udenom familiesammenføringsreglerne ??

Brian W. Andersen

@ Torben Lindegaard

Spørgsmål 2 rummer vist svaret i sig selv, eftersom at Danmark har haft indvandringsstop siden 1973.

At vi alligevel bliver flere, som ikke er født danske, skyldes dels at vi er med i EU's aftale om arbejdskraftens frie bevægelighed, dels reglerne for flygtninge og dels for familiesammenføringer, der i øvrigt begge har sine rødder i Udlændingeloven af 1983 og Inkorporeringsloven af 1992. Resten er faktisk bare en masse politisk ævl og kævl, hvormed diverse holdningsgrupper prøver at justere, styre og/eller omgå disse love.

Jeg er næsten lige så amerikansk som jeg er dansk og jeg kan ikke se at der skulle være en reel mulighed for lige sammenligning. Til gengæld ser jeg til min hyppige irritation meget ofte den slags lige sammenligninger. Når jeg graver i disse efter perspektiver, så er de i de fleste tilfælde holdningsbaserede frem for faktabaserede, men vi må jo vente og se hvad Martin Burcharth kan sige om sit perspektiv, hvis han ellers vil uddybe dette.