Leder

Hvis danskerne skal ryge mindre, skal en pakke cigaretter koste mere end 50 kroner

Det absolut mest effektive middel til at begrænse og forebygge rygning er at sætte cigaretpriserne op. Men hvis Socialdemokratiet reelt ønsker at begrænse danskernes tobaksforbrug, er en prisstigning på ti kroner over flere år langtfra nok
Den socialdemokratiske regering planlægger angiveligt en lille prisstigning, så en pakke cigaretter gradvist stiger fra 40 til 50 kroner frem mod 2023. Den socialdemokratiske regerings støttepartier ønsker at hæve prisen yderligere til 60 kroner.

Den socialdemokratiske regering planlægger angiveligt en lille prisstigning, så en pakke cigaretter gradvist stiger fra 40 til 50 kroner frem mod 2023. Den socialdemokratiske regerings støttepartier ønsker at hæve prisen yderligere til 60 kroner.

Emma Line Sejersen

12. september 2019

Socialdemokratiet har de seneste år befundet sig på noget af en politisk slingrekurs, når emnet er faldet på cigaretter, og hvordan man får danskerne til at ryge færre af dem.

Først skulle smøgerne gemmes væk og indpakningen være neutral. Så skulle unge betale mere end ældre.

Og nu viser et internt notat, som Altinget er i besiddelse af, at den socialdemokratiske regering angiveligt planlægger en lille prisstigning, så en pakke cigaretter gradvist stiger fra 40 til 50 kroner frem mod 2023.

Det er fint – og på tide – at Socialdemokratiet erkender, at prisstigninger er det absolut mest effektive redskab i forhold til at forebygge rygning.

Videnskaben peger entydigt på, at dyrere cigaretter både får færre unge til at begynde at ryge og begrænser røgen hos voksne fastrygere. I langt højere grad end kampagner, hengemte cigaretter og neutrale indpakninger formår.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Klaus Lundahl Engelholt
  • Poul Erik Riis
Klaus Lundahl Engelholt og Poul Erik Riis anbefalede denne artikel

Kommentarer

Langsom indfasning af prisstigningen giver den mindre virkning, så det er en meningsløs strategi S følger her!

Søren Fosberg, Jens Winther, Peter Hansen, Mogens Holme, Søren Bro og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

Meningen er, at få flere penge i statskassen fra et mindretal, som flertallet finder usympatiske.

Per Torbensen, Michael Larsen, Kim Houmøller, Else Marie Arevad, Egon Stich, birgitte andersen, Mogens Holme og Hilbert Larsen anbefalede denne kommentar

det kan da ikke være så svært, se til Norge eller Australien, hvor cigaretter er dyrest, men selvfølgelig, så er der jo den hellige almindelige grænsehandel, uha, uha, så heller nogle flere rygere i DK. En pakke skal naturligvis koste så meget, at når et ungt mennesker overvejer at starte, skal de tænke: "Nej, så dum er jeg alligevel heller ikke."

Søren Fosberg, Mogens Holme og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

Man bliver klog af at ryge!
Engang jeg holdt op med at ryge, så gik der ikke lang tid før jeg blev så dum, at jeg startede med at ryge igen... :o)

Hanne Utoft, Birgit Kraft, birgitte andersen, Else Marie Arevad, Ib Christensen, Carsten Munk og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Mikropolitik! Hvis danskerne virkeligt ønsker et bedre liv for alle her i landet, kunne kan man hæve priserne med 30% på bensin og plastikemballage - sådan til at starte med.

Hanne Utoft, Egon Stich, birgitte andersen, Jes Balle Hansen , Flemming Berger, Thomas Tanghus og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Man jamrer sig over, at nogle få mennesker snupper en cigaret og bliver lidt usunde - mens man uden et piv tillader landbruget at fylde drikkevand og fødevarer med giftstoffer, for at holde røven oppe på max. 10.000 fuldtidslandmænd. Forestil jer de besparelser på sundhedsvæsenet, vandvæsenet og mange andre væsener der kunne blive ud af at udfase landbrugets giftuvæsen.

Hanne Utoft, Birgit Kraft, Per Torbensen, Egon Stich, birgitte andersen, Nike Forsander Lorentsen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

> Men det argument går, ja, op i røg, når det handler om cigaretter.

Argumentet holder sg* da stadig. Jeg ville gerne aldrig have started med at ryge, men nu har jeg gjort det i 40 år, og har virkelig ikke bruge for at stresse, hverken mig selv med et rygestop, eller mit budget, yderligere. Det en en slagside, der slår hårdt her!

Per Torbensen, Michael Larsen, Egon Stich og birgitte andersen anbefalede denne kommentar

Det lyder som: De sociale tabere er i forvejen syge, så det gør ikke noget, at vi banker dem i hovedet.

Two wrongs don't make a right.

Per Torbensen, Michael Larsen, Egon Stich og birgitte andersen anbefalede denne kommentar

Det er interessant, at ikke et eneste indlæg berører det forhold, at det er urimeligt overfor ikke-rygerne, at nogle få belaster sundhedssektoren voldsomt, medens alle - også ikke-rygerne skal betale for denne urimelige belastning.

Derfor syntes jeg, at tobak skal koste så meget, at rygerne selv finansierer deres egen sundhedsbehandling. Hvor stor prisen nu skal være, ved jeg ikke, men for 8-9 år siden beregnede man prisen skulle være ca. 140 kr for en pakke med 20 cigaretter.

Frank Hansen, Søren Fosberg, Anders Reinholdt og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

13.600 rygerelaterede dødsfald om året, og så diskuterer vi stadig om det giver mening, at forsøge at få nedbragt antallet af rygere i landet - især blandt unge, der fortjener at dø af andet end KOL og lungekræft, som er frygtelige sygdomme.

Det er på tide, vi stopper med at sætte lighedstegn mellem rygning og frihed.

"Rygere, der dør på grund af rygning, mister 15 års levetid. Storrygerne dør i gennemsnit 8-10 år for tidligt og kan forinden forvente 10,5 leveår med langvarig belastende sygdom sammenholdt med personer, der aldrig har røget.

Det vurderes, at 300-400.000 danskere har KOL, heraf har ca. 150.000 danskere sygdom med påvirket helbred, og knap 60.000 har svær eller meget svær KOL. Ca. 85 % af tilfældene er rygerelaterede 4. Rygere og eks-rygere har 2,7 mio. ekstra kontakter til alment praktiserende læge om året og 150.000 ekstra indlæggelser årligt. Cirka 3 ud af 4 akutte indlæggelser på en intern medicinsk afdeling skyldes rygning"

Kilde: https://www.sst.dk/~/media/49E9D8AABB284E548EDAB8BD8B0D7966.ashx

Joen Elmbak, Søren Fosberg, Birgit Kraft, Søren Bro og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar

@Gert Rommer - Det er rigtigt, at rygerne belaster sundhedssektoren væsentlig mere end ikke-rygere. Til gengæld koster rygerne ikke så meget i pensions-udgifter eftersom ikke-rygere lever op til 10 år længere. Så samfundsmæssigt er det overhovedet ikke så entydigt et regnestykke, som din kommentar lægger op til.

Det er UTVIVLSOMT sundhedsskadelig at ryge. Det ved de fleste rygere godt. Men det må da for f... først og fremmest være et personlig valg. Den omstændighed, at et flertal finder det ønskelig og hensigtsmæssig bør ikke lede til indgreb overfor den personlige frihed. Hvad bliver det næste og hvor sætter Du grænsen? Tvunget motionspligt, påbudt pulsmålere til alle samfundsborgere?

Michael Larsen, Per Torbensen og birgitte andersen anbefalede denne kommentar

@Rikke Nielsen - Vi kan da sagtens blive enige om, at folk - herunder de unge - skal træffe Deres valg på et oplyst grundlag. Men for mig så handler det FAKTISK om folks ret til at træffe Deres eget valg her i livet - også selvom de vælger en vej Du og jeg ikke vælger.

Michael Larsen, birgitte andersen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar

@Jørgen Larsen: Jeg lavede engang et hurtigt overslag, og desværre holder dit regnskab ikke. Det skulle da lige være, hvis de rygere, der hverken har mentalt overskud til til et rygestop, eller økonomisk overskud til at fortsætte, tager den hurtige vej ud.

Lad mig lige gøre det klart: Jeg er den sidste til at ønske, at flere unge bliver rygere. Jeg ved på egen hånd, hvor usundt det er, og hvor stigmatiseret man kan blive i et samfund, som har ændret sig gevaldigt siden ens ungdom.

Tonny Helleskov

1 flaske vodka ( 70 cl ) koster 54,- kr ( Fakta ).
Drik Jer ihjel, kære unger, men ryg endelig ikke en smøg !
Så meget for den moraliseren.

Thomas Tanghus, Carsten Munk, Michael Larsen, Per Torbensen og birgitte andersen anbefalede denne kommentar

Socialdemokraterne må tage sig sammen, en pakke bør koster kr. 100+, fra den ene dag til den anden, det vil hjælpe en masse mennesker til at stoppe, komme ud af sin afhængighed/narkomani og til et bedre helbred, især på sigt.

Samtidigt bør man forbyde rygning på alle restaurationer uanset størrelse, det er fuldstændigt absurd at man må ryge på de små indelukkede steder, det er et lokums kompromis fra en svunden tid.

Jeg har selv arbejdet på en stor arbejdsplads hvor man fra den ene dag til den anden forbød folk at ryge i arbejdstiden, det var der meget vrede og frustration over i starten, efterfølgende, så indrømmede folk, at det var det skub der skulle til for at de stoppede med at ryge, og at de faktisk nu var taknemmelige for det skub.

Jørgen Larsen

Denne frihedsbetragtning, som jeg ville kæmpe for i enhver anden sammenhæng, forplumres desværre af, at passiv rygning også er meget farligt.

Og der må jeg sige, at der står jeg på de passive rygers side, da de er uskyldige i denne sammenhæng og ikke skal miste livet på en pseudofriheds alter.

Folk ryger jo fordi de er afhængige - der er ingen frihed i det,

Nike Forsander Lorentsen

Det er jo masser af tirsættnings stoffer i cigaret tobaken før at cigareten skal brænde på den riktige måde 'jævnt'. Selve tobaken er vel næppe ikke skadelig i sig selv. Synes det er mere relevant at snakke om de enorme bilkøer i Kbh City fm/em som står med motorerne på og oser. Er man ikkeryger så får man da en ordentlig omgang giftig røg ned i lungerne, knappest befordrende før ens helse.

Søren Kristensen

Diskussionen om bilkøers skadevirkninger er mest relevant for dem der ikke har bil, dvs. mindretallet.

Carsten Munk, Carsten Svendsen og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

OG
Hvis danskerne skal ryge mindre skal der flere tilsætningsstoffer i tobakken. Man gjorde det med kogesprit i sin tid og det virkede!

Else Marie Arevad

Når så vi rygere dør 10 år tidligere end I ikke-rygere, så sparer samfundet en masse penge, ikke mindst fordi færre af os når at blive demente!

Thomas Tanghus og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar

@Else Marie Arevad

Har du tænkt på, at det er en meget egoistisk holdning i forhold til dine nærmeste, som er vidne til din langsomme sygdom og død, og som uanset din holdning, vil bekymre sig, holde af dig, og lide sammen med dig under din deroute?

Søren Fosberg, Rikke Nielsen og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar

Bed en alkoholiker om at holde op med at drikke, eller en ryger /narkoman om at stoppe. At være afhængig er altid en ulykke!

Thomas Tanghus, Peter Hansen og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar

Jeg mistede selv en pårørende til en KOL-lignende sygdom (arvelig sygdom).
Jeg kan ikke ønske for min værste fjender, at de skal opleve, hvordan det er at dø fordi deres lunger ikke kan optage ilt nok. En tiltagende kvælning, der strækker sig henover mange år.
Frygteligt!

Så meget enig med @Peter Hansen i, at @Else Marie Arevads holdning er egoistisk. I princippet kan Else Marie jo sejle sin egen sø, bortset lige fra problemstillingen med de pårørende, men problemet er også, at hun hermed også kommer til at kæmpe for unge menneskers ret til at lide samme kranke skæbne.

Nikotin er det suverænt mest afhængigheds skabende stof af alle, mere end heroin eller kokain f.eks. Alle brugere uden undtagelse bliver afhængige og det tager ikke ret tid før man er på krogen. At tale om fri vilje ifbm med sådan et stof er latterligt og at det er lovligt at firmaer kan skovle milliarder ned i lommerne ved at udnytte nikotinens afhængigheds skabende effekt er grotesk.

Lige som retten til gratis brug af naturen som losseplads for fossilindustriens affaldsprodukter er ulighedsskabende er rygning ulighedsskabende. Socialdemokratiets holdning til at beskatte begge dele er dybt problematisk og vil givetvis spænde ben for en løsning for begge problemer. Det er til at skrige over at partiet nægter at bruge de mest effektive værktøjer i bekæmpelse af så store ulighedsskabende samfundsproblemer - begge med henvisning til at beskatning af henholdsvis forurening og tobak vil vende den tunge ende nedad. Der er jo intet i vejen for at man i begge tilfælde kan lave en progressiv afgiftssystem, men det vil sosserne ikke engang overveje.

Er S i lommen på både fossilindustrien og tobaksindustrien? Man skulle tro det. Eller er de bare stupide.

"Det er interessant, at ikke et eneste indlæg berører det forhold, at det er urimeligt overfor ikke-rygerne, at nogle få belaster sundhedssektoren voldsomt, medens alle - også ikke-rygerne skal betale for denne urimelige belastning."

Disse urimelighedsbetragtninger kan spændes for enhver vogn ... og der går næsten en lige linje mellem den vilkårlige udpegning af rygere som sundhedssektorbelastere og uønskede opinionsdannere som samfundssikkerhedsbelastere. Som andre ovenfor er inde på, er det også urimeligt for os slanke mennesker at overvægtige belaster sundhedssektoren ... i det hele taget er det urimeligt for de, som følger den til enhver tid gældende forsvarlige livsstil, at livsstilsygdomsramte får større glæde af sundhedsgoderne. Skulle logikken bag sådanne urimelighedsbetragtninger passere gennem en tilsvarende småborgerlig fortolkningsramme, ville pilen formentligt pege mod misundelse eller kommunisme (beklager den dårlige humor).

Hvis det borgerlige Danmark virkelig ville gøre noget ved rygningen, så burde de huske på at lav, socioøkonomisk status øger risikoen for at debutere som ryger, reducerer viljen til at ophøre med rygningen og øger risikoen for tilbagefald efter ophørsforsøgsfaser. Så hvis man gerne vil behandle og forebygge omfanget af rygning i Danmark, kunne man jo starte med at øge ligheden markant. Det er både mere meningsfuldt, velstandsbevarende og omkostningseffektivt end diverse diskussioner af hvad tobak må koste.